Verokikkailu, neuvoja kaivataan
Ostettiin mieheni kanssa ensimmäinen (halpa) asunto omistussuhteilla 49% ja 51%, jolloin vain minä(51%) käytin ensiasunnon ostamiseen liittyvät veroetuuden. Ja sitten myöhemmin ostimme kalliimman omakotitalon, päätimme nuukuuksissamme ottaa omistussuhteet hyvinkin epätasaisesti (30/70). Eli nyt vastaavasti miehen osuudesta (70%) ei siis tarvinnut veroa maksaa.
No. Tähän asti kaikki jees ja rahaa säästyi, jee. Mutta mites tästä eteenpäin? Onko mitään keinoa sumplia niin, että (mahdollisimman vähin veroseuraamuksin) minä voisin jotenkin mieheltä ostaa lisää tätä taloa, että saataisiin tasattua. Onko ehdotuksia?
Kommentit (46)
Voivoi. Kaikkeen sitä ihminen voikin suostua!
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö siis tämä näin? Yksinkertainen Esimerkkitarina: Nainen omistaa talon. Nainen menee naimisiin miehen kanssa. Avioliiton ajan nainen edelleen omistaa talon. Tulee ero (ei avioehtoa. Talo menee puoliksi (niinkuin kaikki muukin omaisuus mitä ehkä on.)
Vai olenko ymmärtänyt tän koko avio-oikeuskäsitteen ihan väärin?
Näin tämä menee, valitettavasti. Miehelleni kävi näin. Hänen persaukinen exänsä vaati puolet talosta josta ei ollut maksanut killinkiäkään.
Meillä on juuri noin. Omistus puoliksi, mutta mies on maksanut talon lyhennykset ja korot.
Puolikas talosta on minun palkkani päävastuusta lastenhoidosta. Mies on voinut tehdä huoletta töitä vaikka 12 tuntia päivässä. Olen maksanut lasten vaatteet, ruuat, harrastukset, kuljetukset, lääkkeet jne, mutta niistähän ei ole jäänyt mitään jaettavaa jäljelle.
Tässä oli selkeä tietopaketti avio-oikeudesta, suosittelen lukemaan jos tuntuu, että ap tekee hölmösti!
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö siis tämä näin? Yksinkertainen Esimerkkitarina: Nainen omistaa talon. Nainen menee naimisiin miehen kanssa. Avioliiton ajan nainen edelleen omistaa talon. Tulee ero (ei avioehtoa. Talo menee puoliksi (niinkuin kaikki muukin omaisuus mitä ehkä on.)
Vai olenko ymmärtänyt tän koko avio-oikeuskäsitteen ihan väärin?
Näin tämä menee, valitettavasti. Miehelleni kävi näin. Hänen persaukinen exänsä vaati puolet talosta josta ei ollut maksanut killinkiäkään.
Meillä on juuri noin. Omistus puoliksi, mutta mies on maksanut talon lyhennykset ja korot.
Puolikas talosta on minun palkkani päävastuusta lastenhoidosta. Mies on voinut tehdä huoletta töitä vaikka 12 tuntia päivässä. Olen maksanut lasten vaatteet, ruuat, harrastukset, kuljetukset, lääkkeet jne, mutta niistähän ei ole jäänyt mitään jaettavaa jäljelle.
Minun oikeudentajun mukaan tuo kuulostaa ihan oikealta! Toki jokainen tilanne on omanlaisensa, vaikea ainakaan ulkopuolisen sanoa, kuka on eron voittaja ja kuka häviäjä. Tai ylernsä niin, että kumpi häviää enemmän. Karseaahan tässä on se että jotkut (usein naiset) edelleen ajautuvat tämäntyyppisiin ratkaisuihin avoliitossa. Sellaisen selvittely voikin sitten olla melkoista ja nainen saattaa pahimmillaan jäädä nuolemaan näppejään vaikka olisi ruokkinut väen ja hoitanut kotia ym. 😞
Ap täällä moi! Laitoin kysymyksen tilanteestamme minilex sivustolle ja sain sieltä haluamani varmistuksen. Eli puoliksi maksetaan jatkossakin. :) tuossa alapuolella linkki kysymykseeni ja saamaani vastaukseen.
https://www.minilex.fi/q/omaisuuden-ositus-avioliiton-p%C3%A4%C3%A4ttye…
Pappihan vois kans siinä alttarilla varmistaa sen "Tahdotko sinä..." lisäksi että "Ymmärrätkö sinä Pirkko Markus..." Ei tulis niin paljon näitä "ex-vaimo vei puolet, nyyh" Silmät auki avioon nuoret!