Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?

Vierailija
24.08.2022 |

En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja

Kommentit (3023)

Vierailija
1821/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisnuotioita pihoille, niin ku jenkeissäki tehdään, oikeistolaisen "ihmemaassa"!

Vierailija
1822/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasemmistohallitus on aiheuttanut tämän kriisin ja hintojen ´nousun, Kokoomus pystyy laskemaan hintoja oikeístoj´hallituksessa Persujen kanssa, äänestämällä oikein voi vaikuttaa omaan elintasoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1819 jatkaa...

Sehän tässä myös mietityttää, mitkä ovat kokonaisvaikutukset - varmasti tulee itse kullakin (tai ainakin meillä) ns. ei-välttämätön kulutus vähenemään, jos sähkö nielaisee kuussa reilusti enemmän kuin lainanlyhennys. Tämä kuluttamisen vähentäminen koskee yleensä ensimmäisenä palveluita, joten taas on odotettavissa ankeita aikoja pienyrittäjille. Mutta minkä teet. Jos vaihtoehtona on sähkölaskun maksaminen tai vaikka kampaajalla käynti, kyllä sen sähkön mieluummin maksaa ja antaa tukan venyä. Lasten harrastukset ovat myös etusijalla omiin nähden, mutta lapsillekin, vaikka pieniä ovatkin, on tässä alettu puhumaan esim. siitä, että käydään suihkussa nopeasti ja muita arkisia juttuja. Tosin meillä ei ole kyllä kukaan ennenkään harrastanut mitään "seison kuuman suihkun alla puoli tuntia" -maratoneja. Jopa niin "ikävä" olen, että olen ekaluokkalaiselle selvittänyt, että myös se hanasta tuleva vesi maksaa kohta aika paljon, ja jos sitä ihan hurjat määrät lorotellaan viemäriin, se on sitten pois muusta kivasta. 

Huonoin tilanne tulee olemaan asuntovelkaisilla, joilta lähtee työpaikka, kun kulutusta vähennetään. Kyllä ne sadan euron hiusvärit parturissa, keittiökaappien vaihto jne. jää kokonaan ostamatta.

Vierailija
1824/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1819 jatkaa...

Sehän tässä myös mietityttää, mitkä ovat kokonaisvaikutukset - varmasti tulee itse kullakin (tai ainakin meillä) ns. ei-välttämätön kulutus vähenemään, jos sähkö nielaisee kuussa reilusti enemmän kuin lainanlyhennys. Tämä kuluttamisen vähentäminen koskee yleensä ensimmäisenä palveluita, joten taas on odotettavissa ankeita aikoja pienyrittäjille. Mutta minkä teet. Jos vaihtoehtona on sähkölaskun maksaminen tai vaikka kampaajalla käynti, kyllä sen sähkön mieluummin maksaa ja antaa tukan venyä. Lasten harrastukset ovat myös etusijalla omiin nähden, mutta lapsillekin, vaikka pieniä ovatkin, on tässä alettu puhumaan esim. siitä, että käydään suihkussa nopeasti ja muita arkisia juttuja. Tosin meillä ei ole kyllä kukaan ennenkään harrastanut mitään "seison kuuman suihkun alla puoli tuntia" -maratoneja. Jopa niin "ikävä" olen, että olen ekaluokkalaiselle selvittänyt, että myös se hanasta tuleva vesi maksaa kohta aika paljon, ja jos sitä ihan hurjat määrät lorotellaan viemäriin, se on sitten pois muusta kivasta. 

Huonoin tilanne tulee olemaan asuntovelkaisilla, joilta lähtee työpaikka, kun kulutusta vähennetään. Kyllä ne sadan euron hiusvärit parturissa, keittiökaappien vaihto jne. jää kokonaan ostamatta.

Ja velat ei ole laskuka toimeentulotuessa esim. yhtiölaina ei ole lasku.

Vierailija
1825/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1819 jatkaa...

Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli et saa välttämättä ruokarahaa etkä maksusitoumusta apteekkiin, ei edes vaikka on lapsia.

Ja kesämökki estää kokonaan toimeentulotuen saannin lapsiperheillä.

Vierailija
1826/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vasemmistohallitus on aiheuttanut tämän kriisin ja hintojen ´nousun, Kokoomus pystyy laskemaan hintoja oikeístoj´hallituksessa Persujen kanssa, äänestämällä oikein voi vaikuttaa omaan elintasoon

Kuka oli Hallituksessa 2015, kun työkokeilu muutettiin pakolliseksi?

Palkkaa pitäisi saada sen takia, että olisi rahaa esim. parturiin.

Vierailija
1827/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnenmyyrä kirjoitti:

Onneksi on kaukolämpö. Ja vielä yli 3 vuotta voimassa sopimus sähköstä 7 c/kWh. Sähkönkulutus on ollut noin 10-12 000 kwh/vuosi. Joten tämä talvi pärjätään kuten ennenkin. Tulisija on ja myös ilmalämpöpumppu, mutta ei noilla säästä kaukolämmössä käytännössä mitään.

Iso sähkönkulutus, jos kaukolämpö

Iso ? Koirankopissako itse asut ? 10000 KWh vuodessa menee helposti käyttösähköön vaikka onkin kaukolämmitys. Ainakin mun lukaalissa.

Onneksi ei ole kaukolämpöä, kun tuntuu, että se ei näköjään vaikuta sähkönkulutukseen millään tavalla, vaan on pelkkä ylimääräinen kuluerä.

Nimim. Suorasähkölämmitys, vuotuinen sähkönkulutus 8000-12000kwh, 6 ihmistä.

Ensi talvena vedetään sähkönkulutusta alemmas, kun nyt on patterit olleet säädetty 19 asteeseen, säädetään ne 17 ja lattialämmitys pykälää pienemmälle.

Opetellaan käyttämään takkaa ruoanvalmistuksessa, lisäksi minimoidaan kuivausrummun käyttö.

Elintaso ei juurikaan laske, mutta kulutuksessa päästään ton lähemmäs 8000kwh :)

Kuivausrumpu vie vähemmän sähköä kuin suorasähkölämmitteisen asunnon huonetilassa kuivattaminen. Kuivausrumpu käyttää samaa periaatetta kuin lämpöpumppu.

Kaukolämpö kerrostalossa vai?

Vierailija
1828/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöpaikassani loppui hanasta kuuman veden tulo. Laittoivat ilmeisesti sähkön säästämiseksi max lämpötilan pienemmälle. Minulle on opetettu, että varsinkin nykyään, kun ei ole enää bakteereja tappavia kupariputkia, vaan muoviputkistoja, alkaa Legionella bakteeria pukkaamaan, jos ei päästetä kuumaa vettä välillä.

"Legionellapitoisuus voi kasvaa, jos veden lämpötila on legionelloille suotuisalla lämpötila-alueella, eli 20–45 °C. Legionellan kasvua voidaankin yleensä torjua huolehtimalla siitä, että talousvesi on riittävän kylmää (< 20 °C) ja että lämmin vesi on riittävän kuumaa (usein vähintään 55 °C) koko vesijärjestelmässä eli myös kierron loppupäässä."

Vierailija
1829/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kuivausrummut eivät toimi lämpöpumpputekniikalla. Toki, rumpu lämmittää huoneilmaa ja siksi kesäisin pyrimme välttämään rummunkäyttöä, talvella lämpö tulee hyötykäyttöön.

Pyykit on tarkoitus kuivata saunassa (joka lämpenee puulla) joten pyykin kuivaus ilman rumpua säästää.

Pyykin kuivaus saunassa on palovaarallista hommaa. Joku rätti päätyy joskus kiukaalle tai kiukaan viereen ja unohtuu sinne kun saunaa aletaan lämmittämään, niin koko talo palaa. 

Kannattaisi ne pyykit kuivata saunan sijasta vaikka viereissä pesuhuoneessa ja jättää saunan ovi auki sinne.

Vierailija
1830/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin talon myyntiin ja ajattelin vuokrata halvan kerrostalon varastoksi ja asumme talven mökillä. Puita on tehtynä pahanpäivän varalle. Ei kannata pitää jääräpäisesti materiasta kiinni.

Vierailija
1831/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OL3 paahtaa huomenillalla 836 MW ja vaikutus hintaan on olematon. Keskihinta jatkaa vääjäämätöntä nousuaan pienistä takapakeista huolimatta. OL3 ei pelasta mitään tässä konkurssissa. Näiden "asiantuntijoiden" näkemyksillä voi pyyhkiä pöytää.

Meidän saamattomat poliitikot eivät kykene säätämään sen enempää windfall-veroja kuin tukitoimiakaan. Sähköyhtiöt repivät hirmuvoittoja ja muu yhteiskunta sortuu ympärillä. Yhtiöt eivät tee tappiota niistä halvoista soppareista, koska ne on suojattu termiineillä. Pelkkää sikamaista voittoa.

Alistutteko te lampaat oikeasti tähän vai olisiko aika laittaa adressia, kontaktoida poliitiikkoja tai lähteä barrikadeille? Itsehän en tosiaan jaksa, koska asun kerrostalossa ja Kela maksaa sähkölaskuni.

Esimerkikisi perjantain hintoihin nähden, tämän päivän keskihinta on 35 % halvempi, torstaihin nähden puhutaan n. 40 % halvemmasta hinnasta. Valitettavasti hyvin tyyni sää Suomessa ja Ruotsissa jatkuu. Suomessa kohoaa iltaa kohden, mutta Ruotsissa sitten taas tipahtaa ihan minimiin. Mutta jos kolmanneksen hinnanalennus ei ole mielestäsi mitään, niin sitten en voi enempää sanoa. Tällä viikolla hinta tulee kyllä olemaan selvästi halvempaa keskimäärin kuin viime viikolla.

Ja pankaa muistiin: kahden viikon päästä alkava viikko tulee olemaan kaikella todennäköisyydellä jopa suorastaan edullisen tuntuinen nykyperspektiivissä. En ala perustelemaan nyt tässä, koska aiemminkin havaitsin, että kukaan kirjoittaja täällä ei tartu tai välitä asia-argumenteista lainkaan. Palataan siihen sitten silloin.

Vierailija
1832/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1833/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huolettaa sähkön hintaa enemmän se että putinistit tulee rajan yli tännekin r a iskaamaan ja ta p p a maan. Toisaalta kapitalistiselle taloussysteemille, joka siis kaiken hinnan määrittää, ei voi vastata samalla tavalla murskaamalla sitä väkivalloin. Se on sellainen hahmoton mörkö jonka kukistamiseen tarvitaan globaalisti kaikkien tahto, päätös järjestää yhteiskunta toisin, paremmin.

Ei ole kyseessä mikään hahmoton mörkö vaan yksi hullu joka riehuu ja sen pelkurimainen lauma.

Kohta se on haihtunut kuin leijapieru.

Ei Putin, vaan kapitalistinen taloussysteemi. Se on se abstrakti vihollinen.

Putin on leijapieru. Mutta on totta että Venäjä on äärikapitalistinen maa ja se on huono juttu ja siksi niiden piti alkaa öyhöttää. 

Jos väittää Venäjää äärikapitalistiseksi maaksi, ei tiedä siitä maasta yhtään mitään.

Vierailija
1834/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiapolitiikassa ja omistajaohjauksessa ovat yhtälailla ryssineet koko värisuora, puna-sini-vihreä laita. Ketäköhän sitä enää äänestäisi, kun tuntuu että aina menee persiilleen...

Minä tiedän varmuudella mitä äänestän seuraavissa vaaleissa, se on Sinimusta Liike.

Puolueohjelma on parasta mitä Suomessa on koskaan ollut. Kannattaa tutustua.

Meidän perheestä tulee myös ääniä, tutustuin ohjelmaan talvella, se on erittäin monipuolinen ja mikä parasta, aidosti kansallismielinen.

Sanoi Moskovan sössöttäjä

Tunnetko moniakin sellaisia?

Minä en.

Itse aion äänestää aidosti kansallismielistä vaihtoehtoa, veikkaan, ettet sinä ole lukenut edes heidän puolueohjelmaansa, mutta silti päätät avautua asioista, joista et tiedä edes pintaraapaisua.

Et taida tuntea "kansallismielisiä" siinä tapauksessa. Heidän linja kun on se, että hyvät välit itään ja riippuvuus Putinista on hyvä juttu. He ajavat kaikkea, mitä Putin haluaa.

Okei, tämä kommentti paljasti sen, ettet ole lukenut puolueohjelmasta edes sitä otsikkoa.

Nolottaako edes, kun yrität vain päteä?

Tämä on aika tuttua kauraa. En ole vielä koskaan törmännyt Halla-ahon kirjoituksista pöyristyjää, joka itse asiassa olisi lukenut yhtään kokonaista tekstiä niistä vuosien takaisista alkuperäisistä kirjoituksista. Kaikki on perustunut "oikean" (tai siis vasemman) lehdistön suodatuksen läpikäyneeseen tarinointiin.

Vierailija
1835/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiapolitiikassa ja omistajaohjauksessa ovat yhtälailla ryssineet koko värisuora, puna-sini-vihreä laita. Ketäköhän sitä enää äänestäisi, kun tuntuu että aina menee persiilleen...

Minä tiedän varmuudella mitä äänestän seuraavissa vaaleissa, se on Sinimusta Liike.

Puolueohjelma on parasta mitä Suomessa on koskaan ollut. Kannattaa tutustua.

Meidän perheestä tulee myös ääniä, tutustuin ohjelmaan talvella, se on erittäin monipuolinen ja mikä parasta, aidosti kansallismielinen.

Sanoi Moskovan sössöttäjä

Tunnetko moniakin sellaisia?

Minä en.

Itse aion äänestää aidosti kansallismielistä vaihtoehtoa, veikkaan, ettet sinä ole lukenut edes heidän puolueohjelmaansa, mutta silti päätät avautua asioista, joista et tiedä edes pintaraapaisua.

Et taida tuntea "kansallismielisiä" siinä tapauksessa. Heidän linja kun on se, että hyvät välit itään ja riippuvuus Putinista on hyvä juttu. He ajavat kaikkea, mitä Putin haluaa.

Okei, tämä kommentti paljasti sen, ettet ole lukenut puolueohjelmasta edes sitä otsikkoa.

Nolottaako edes, kun yrität vain päteä?

Tämä on aika tuttua kauraa. En ole vielä koskaan törmännyt Halla-ahon kirjoituksista pöyristyjää, joka itse asiassa olisi lukenut yhtään kokonaista tekstiä niistä vuosien takaisista alkuperäisistä kirjoituksista. Kaikki on perustunut "oikean" (tai siis vasemman) lehdistön suodatuksen läpikäyneeseen tarinointiin.

kyllä nuo aidosti kansanmieliset ovat aidosti venäjämielisiä. Ei pidä niitä äänestellä.

Vierailija
1836/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi säästökeino mistä ei ole juurikaan ollut mainintaa on lämminvesivaraajan lämpötilan säätö pienemmälle.

Turhaa lämmittää kylmää vettä varastoon ja liian kuumaksi.

50 astetta riittänee lämpimänveden käyttöön eikä suinkaan tarvitse 80-90 asteista vettä.

Kun ollaan  poissa mökiltä  niin lasken lämpötilan lämminvesivaraajassa  65 asteesta -> 20 asteeseen on sähkönkulutus huomattavasti pienempi, mikään ei estä laskemasta jopa 10 asteeseen.

Legionellan takia vesi ei saisi koskaan jäädä noissa lämminvesivaraajissa alle 55- asteeseen. Toivottavasti ihmiset muistavat tämän.

Putin aloittaa sodan Ukrainassa. Vajaan vuoden päästä Suomessa kuollaan legionellaan, hypotermiaan ja itsemurhiin... (eikä tämä muuten ollut sarkasmia, valitettavasti).

Vierailija
1837/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi säästökeino mistä ei ole juurikaan ollut mainintaa on lämminvesivaraajan lämpötilan säätö pienemmälle.

Turhaa lämmittää kylmää vettä varastoon ja liian kuumaksi.

50 astetta riittänee lämpimänveden käyttöön eikä suinkaan tarvitse 80-90 asteista vettä.

Kun ollaan  poissa mökiltä  niin lasken lämpötilan lämminvesivaraajassa  65 asteesta -> 20 asteeseen on sähkönkulutus huomattavasti pienempi, mikään ei estä laskemasta jopa 10 asteeseen.

Legionellan takia vesi ei saisi koskaan jäädä noissa lämminvesivaraajissa alle 55- asteeseen. Toivottavasti ihmiset muistavat tämän.

Putin aloittaa sodan Ukrainassa. Vajaan vuoden päästä Suomessa kuollaan legionellaan, hypotermiaan ja itsemurhiin... (eikä tämä muuten ollut sarkasmia, valitettavasti).

Luononvalinta toteuttaa edelleen vääjämätöntä työtään.

Vierailija
1838/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1819 jatkaa...

Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli et saa välttämättä ruokarahaa etkä maksusitoumusta apteekkiin, ei edes vaikka on lapsia.

No niin pitääkin estää!

Vierailija
1839/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1819 jatkaa...

omaisuutta, kesämökin voi myydä

Vierailija
1840/3023 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna klo 20-21 verollinen sähkö maksaa Suomessa vain 99,196c/kWh. Ei auttanut olkiluoto 3 eikä saksan kaasuvarastot..

Talvi näyttää entistä pahemmalta!