Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?

Vierailija
24.08.2022 |

En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja

Kommentit (3023)

Vierailija
1241/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kohtaa se joka oikeasti alkaa myydä halvimmalla, tulee saamaan kaikki asiakkaat.

Vierailija
1242/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi voisi ostaa edullista sähköä Venäjältä, mutta ei näköjään kelpaa.

Tämä on totta, koko kriisi on itse haluttu ja tehty. Pääministeri voisi puheessaan itkien vedota vaikka jemeniläisten kärsimyksiin. Eikö kuulostaisi kornilta, kun hän itkisi puhuessaan, että eipä tässä mitään, mutta muistakaan miten Jemenin kansa ja presidentti kärsii. Nyt on luotu tilanne, jossa ollaan ihan itse muitten maitten käskyjen takia ilmottauduttu naapurinmaan kanssa käytännössä sotaan, asiassa joka ei koske meitä mitenkään. Ja lakataan syömästä kostona kauppiaalle. On tosi järkevää ja realistista politiikkaa.

Palellaan me talvella ja ajatellaan ukrainalaisten kärsimyksiä, jotka varmaan siitä palelusta lievittyvät.

Mikä botti siellä yläpeukuttaa, ei voi olla noin monta noin typerää ihmistä tässä ketjussa. Me olemme pakoterintamassa, koska Venäjä uhkaa kaikkia rajanaapureitaan. Ja me olemme Venäjän rajanaapuri. Sopii kyllä hyvin tähän lällättelyketjuun että lälläteltäisiin vielä ukrainalaisille, että eipä ne nyt tänne hyökänneet, mutta onneksi suurimmalla osalla on sen verran pelisilmää että tajuaa ettei ole oikein vara. Voitaisiin hyvin olla seuraavana vuorossa.

Jos me ei nyt auteta Ukrainaa, niin sähkön hinta on kohta pienin ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn uimahallissa nauttimassa saunasta ja 20min suihkusta, samalla kuntouintia jaksamisen mukaan. Meidän -70 luvun mörskään ei lippu ole kuin 1,50,-.

Kyllä sekin kallistuu pian tämänsähkönnousun myötä tai sitten sulkevat koko uimahallin talveksi. 9 on

Vierailija
1244/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Öljylämmitys ei ole tähän nähden noussut lopulta niin kovin kalliiksi.. Öljylitra maksaa nyt 1,8 euroa, 10 v sitten 1,2 euroa...

Maksoi välissä vain 60 senttiä litra.

Vierailija
1245/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaana_59 kirjoitti:

Itse ajattelin myydä pillua koko talven

Hyvä suunnitelma.

Lisäbonuksena siinä hommassa tulee lämmin joten pärjää hyvin vaikka laskisi huonelämpötilaa.

Tuosta p:n myymisestä tuli mieleen eräs laitapuolen kulkija jonka kanssa juttelin joskus. Kehui että silloin kun Neukkula romahti, halpoja huo ria oli tarjolla mielin määrin. Silloin oli kuulema "v itun kurssi" kaakossa. Varmaan joutuu moni perheenäiti laittamaan onlyfansit tulille ja/tai "tavaran" myyntiin tässä kriisissä, joka tulee olemaan pahempi kuin ysärin lama.

Vierailija
1246/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautiikaa siitä, että äänestitte nykyhallituksen valtaan. Ideologia ei toimi energiapolitiikassa. Totuuden kertojat leimattiin boomereiksi, jos otti puheeksi mistäs sitä sähköä saadaan, jos ei tuule?  Karmea herätys monilla.  Ensi vuonna nähdään, oppivatko ihmiset yhtään mitään.

Et oo tainnut kauheesti politiikkaa seurata? Ootko esimerkiksi Ukrainan sodasta kuullut, tai Nordstreamista?

Itse asiassa jos olis jo vuosikymmen sitten siirrytty uusiutuvaan energiaan, meillä ei olisi hädän päivää.

Vierailija
1247/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksemme suhtautuminen tähän ongelmaan on aivan käsittämätöntä.

Suurimmat sähkölaskut ovat tulevana talvena luvassa työssä käyville lapsiperheille. Heille, jotka ovat opiskelleet ja hakeutuneet vaativiin töihin. Heillä on suuret talot, koska siihen on ollut varaa.

He kuuluvat siihen ryhmään, joka maksaa suurimman osan veroista. He käytännössä elättävät tukien varassa elävät ihmiset ja maksavat terveydenhoidon ja muut julkiset palvelut. Omat menonsa he ovat tottuneet maksamaan itse.

Mutta nyt kun tämä ryhmä itse tarvitsisi apua, huudetaan heille vaan, että "oma moka, pärjätkää omillanne". Vahingonilo näyttää olevan päällimmäinen tunne.

Ihan kuin tällä maalla olisi varaa menettää nettomaksajiaan.

Pääministerikin vain reissaa ja kreisibailaa menemään. Eikö niillä ole valtionjohdon palkkalistoilla yhtään psykologian tai sosiologian ammattilaista. Vai haluavatko ne, että kaiken maksava keskiluokka lyö hanskat tiskiin ja liittyy tukien varassa elävien joukkoon.

Ymmärtävätkö ne edes kuinka hirveä tämä tilanne on.

Vierailija
1248/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki; pelastuspeitot ikkunoissa kesällä pitävät kuumuuden ulkona. Talveksi ne käännetään ympäri ja lämpö pysyy sisällä. Itse olen noita foliopeitteitä napsutellut verhonipsuilla verhojen takapuolelle. Kesällä pitivät hyvin kuumuuden ulkona. Kohta olisi aika kääntää heijastava puoli sisäänpäin.

Tää on oikeasti hyvä vinkki, kiitos siitä!

Vierailija
1249/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki; pelastuspeitot ikkunoissa kesällä pitävät kuumuuden ulkona. Talveksi ne käännetään ympäri ja lämpö pysyy sisällä. Itse olen noita foliopeitteitä napsutellut verhonipsuilla verhojen takapuolelle. Kesällä pitivät hyvin kuumuuden ulkona. Kohta olisi aika kääntää heijastava puoli sisäänpäin.

Tähän lisäksi vielä paksut verhot. Itsellä pimennysverhot joka huoneessa vuoden ympäri

Miks teillä ylipäätään on ikkunat?

Vierailija
1250/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeustila. Pörssihinnoittelu seis ja toistaiseksi hinnoitellaan tuontantokustannuksien mukaan. 

Jos tarve vaatii, niin siirrot ulos seis, kuten Norja meinaa tehdä.

Sitten kaikki varavoimalat käyttöön.

Jos oma virta ei riitä, niin pidetään sitten niitä katkoksia. 

Tällainen sikahinnoittelu tappaa varmemmin kuin lyhyet katkot.

Kansa ei kestä tällaista ryöstöä.

Nautimme vihersiirtymän tuloksista. Kysykää Ohisalolta jatketaanko samaan malliin, ainakin pari päivää sitten haastattelussa sanoi, että vihersiirtymästä ei tingitä. 

Suomen kansa kärsii, ja Kiina tupruttelee kuten ennenkin. Tunnissa sen mitä me vuodessa.

Tyhmää politiikkaa? Todellakin!

Vierailija
1251/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat sähkölaskut ovat tulevana talvena luvassa työssä käyville lapsiperheille. Heille, jotka ovat opiskelleet ja hakeutuneet vaativiin töihin. Heillä on suuret talot, koska siihen on ollut varaa.

He kuuluvat siihen ryhmään, joka maksaa suurimman osan veroista. He käytännössä elättävät tukien varassa elävät ihmiset ja maksavat terveydenhoidon ja muut julkiset palvelut. Omat menonsa he ovat tottuneet maksamaan itse.

Mutta nyt kun tämä ryhmä itse tarvitsisi apua, huudetaan heille vaan, että "oma moka, pärjätkää omillanne". Vahingonilo näyttää olevan päällimmäinen tunne.

Pääministerikin vain reissaa ja kreisibailaa menemään. Eikö niillä ole valtionjohdon palkkalistoilla yhtään psykologian tai sosiologian ammattilaista. Vai haluavatko ne, että kaiken maksava keskiluokka lyö hanskat tiskiin ja liittyy tukien varassa elävien joukkoon.

Hallitus ei tule alentamaan tai poistamaan edes sähkön 24 % ALV -veroa jolla valtio nyt tienaa ennätyssumman veroja.

"Puhe oli politiikan keinoista alentaa sähkön hintaa.

– On rehellisesti myös sanottava myös se, että kaikkia ongelmia ja vaikeuksia me emme pysty korjaamaan politiikalla. Pystymme tekemään paljon, mutta kaikkea vaikeutta me emme pysty poistamaan. Haluan myös tämän teille rehellisesti sanoa, Marin sanoi."

Hallitus ei tule kansalaisia vastaan asiassa. Tämä on osa vihreää siirtymää ja kansalaisten ajamista tukien varaan. Eli vihreiden ja SDPn vaalityötä jolla takaavat kannatuksen ensi kevään vaaleissa. Keväällä on kiva iloinen ja aurinkoinen mennä uurnille kun sähkökin halpenee pimeän pakkastalven jälkeen.

Vierailija
1252/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautiikaa siitä, että äänestitte nykyhallituksen valtaan. Ideologia ei toimi energiapolitiikassa. Totuuden kertojat leimattiin boomereiksi, jos otti puheeksi mistäs sitä sähköä saadaan, jos ei tuule?  Karmea herätys monilla.  Ensi vuonna nähdään, oppivatko ihmiset yhtään mitään.

Et oo tainnut kauheesti politiikkaa seurata? Ootko esimerkiksi Ukrainan sodasta kuullut, tai Nordstreamista?

Itse asiassa jos olis jo vuosikymmen sitten siirrytty uusiutuvaan energiaan, meillä ei olisi hädän päivää.

Joo, jossittelu on kiva harrastus.

Suomessa käytetään paljon uusiutuvaa energiaa. Se on yksi syy hintojen suurelle vaihtelulle. Jos ei tuule, ei saada sähköä ja hinnat nousee. Jos ei Norjassa ei sada, ei saada sähköä ja hinnat nousee. - Älä ymmärrä väärin. Itsekin ostan vihreää sähköä, sillä yritän välttää päästöjen aiheuttamista. Se ei kuitenkaan estä näkemästä ongelmakohtia.

Toinen ongelma on se, miten päästökauppa toimii. Kaikki EU-maat maksavat siitä jos yksi maa tuottaa runsaasti päästöjä. Ihan samat päästömaksut lisätään tuulisähköön ja kivihiilisähköön, vaikka vain toinen tuottaa päästöjä.

Nyt maksamme vielä lisäksi siitä, että Keski-Euroopassa osa maista on hirttäytynyt venäläiseen kaasuun ja ovat ongelmissa.

Vierailija
1253/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus seisoo tumput suorana itse aiheuttamastaa sähkökriisistä. 

Vihersiirtymä, päästökauppa, voimaloiden seisottaminen. Eikä oltu huolehdittu energiaomavaraisuudesta.

Hallituksessa ei ole yhtään tekniikan eikä taloudenkaan osaajaa. Ei koulutusta, eikä kokemusta.

Viherhurmosta, tulos alkaa näkyä.

Vierailija
1254/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just. 

Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin... 

Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.

Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin. 

Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse. 

Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.

Minkä kokoisessa asunnossa asut?

Asun 45 neliöisessä rivitalossa jossa on sähkölämmitys. 

Nettopalkkani on 2000e/kk.

Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.

Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.

Mulla on aikalailla samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla. Autoa mulla ei ole.

Olen alkanut syödä puuroa ja Reissumiestä, juomana vesi. Kahvit ostan tarjouksesta. Lehtien tilaamisen lopetin, ulkona en käy syömässä. Vakuutuksesta en luovu. Pyykinpesua olen vähentänyt.
Olen huomannut ettei lähikaupassani ole enää punaliputettuja tuotteita.

Matkustaessa käytän Onnibussia.

Yritän koko ajan tehdä ylitöitä.

Eikä ole myöskään mainostettuja tarjoustuotteita vaan suurimman osan kohdalla on vain tyhjä hyllypaikka.

Päivästä toiseen.

Joko nämä menee nykyään kuin kuumille kiville tai sitten niitä ei haluta laittaa hyllyyn tarjousaikana kuin näön vuoksi se paketti kaksi..

Tämä näyttää olevan vain Lidlin ongelma.

Vierailija
1255/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin talvesta yleensä.Kohduutella...

Vierailija
1256/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallit menee kiinni ja varmasti treenipaikatkin kun käyttöaate on liian pieni.

Ainakin joutuvat nostamaan hintoja.

Uimahallit vois panna suihkuihinsa semmosen ajastimen; että lämminvesi lakkaa 3-minuutissa. Ylimenevältä ajalta sitten extra veloitus euron per minuutti tms.. Lämpimänveden kulutusmittarit suihkuihin :=)

Miksi. Valtio kerää jo nyt sähköstä moninkertaisen verotulot. Vieläkö haluat kantaa lisää raha julkiselle puolelle. Ilmeisesti rahasta ei sinulla ole pulaa.

Uimahallissa altaiden vesi voisi olla 15-20 asteista nykyisen 27 asteen sijaan. Saksassa käsittääkseni ei tule uimahallien suihkuista kuin kylmää vettä ensi talvena... 

Vierailija
1257/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.

Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk

Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.

Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.

Propagandaa? Aiempi sähkösopimus 3.99 senttiä/kwh. Uusi 29 senttiä. Toistaiseksi voimassa olevat nousee 46-49 senttiin kwh. Pörssisähkö eilen 93 senttiä kwh. Laskepa huvikseen esimerkiksi 10000 kwh kulutuksella hintojen nousu ja puhu sitten propagandasta.

10 000kwh hintaan 46snt/kwh on 4600€/vuosi ja kun sen jakaa kuukausille, se tarkoittaa vajaa 400€/kk... edelleen ollaan todella kaukana tuhansien eurojen sähkölaskuista.

Jos on niin huono hoitamaan talouttaan, että ei osaa laskea vuotuista kustannusta ja laittaa kesällä säästöön erotusta, ei ole sähkönhinnan nousun syy.

Voitko oikeasti mennä vänkäämään niihin kymmeniin muihin sähköketjuihin ja jättää meidät sähköllä lämmittäjät keskustelemaan tänne? 10000 kilowatin kulutus on hyvin maltillinen. Monessa talossa se voi olla esimerkiksi 20000 kwh. Ja ei, kaikki ei saa ilmaisia puita eikä edes omista puusijaa. En tiedä kuka laskusi maksaa. Meillä maksan minä, joten tiedän myös sen, että sähkölaskuun tulee lisäksi siirtomaksu, jonka suuruus vaihtelee paikkakunnittain. Tiedän myös sen, että talvisin talvikuukausina kulutus on huomattavasti suurempaa.

Suomalaisten vahingoniloinen ja nälvivä asenne on tässä energiakriisissä ihan käsittämätön. Tunnetko paremmuutta saadessasi haukkua muita? Menot on nousseet kaikista eniten niillä, jotka käy töissä, eivät voi jäädä etäilemään ja on sähkölämmitys. Itse etäilen ja per#e kestää vaikka tonnin sähkölaskun, mutta tämä tilanne on silti minusta kokonaisuudessaan järkyttävä.

Omakotiasujien vuosikausia jatkunut vahingonilo ja nälvivä asenne kerrostaloasujia kohtaan on ollut käsittämätön. Jopa minun lapsille ovat kaverit sanoneet, että köyhät asuu kerrostalossa. Mistäköhän ovat tuon asenteen oppineet? Vahingoniloisilta suomalaisilta vanhemmilta. Meillä köyhillä on kaupunkikeskustan läheisyydessä vajaa 100m2 kerrostaloasunto täysin omasta halusta ja valinnasta. Täytyy myöntää, että valinta on nyt osoittautunut erinomaiseksi ja ihan pieni vahingonilo on käynyt mielessä. Siellä ne rikkaat omakotiasujat virittelevät kamiinaa olkkariin villasukat ja toppatakki päällä ja puoli taloa on pimeänä peruslämmöillä.

Oikeasti olen itsekin huolissani tilanteesta. Erityisesti lasten ja lapsiperheiden tilanne on ikävä, toivon ettei tämä kriisi jätä liian suurta turvattomuuden tunnetta tuleviin yhteiskunnan rakentajiin. Aikuisten sietäisi mennä itseensä ja lopettaa jatkuva neukkukuutio-mollaaminen! Annetaan jokaisen asua siellä missä kokee olonsa mukavaksi.

Vierailija
1258/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei tule alentamaan tai poistamaan edes sähkön 24 % ALV -veroa jolla valtio nyt tienaa ennätyssumman veroja.

"Puhe oli politiikan keinoista alentaa sähkön hintaa.

– On rehellisesti myös sanottava myös se, että kaikkia ongelmia ja vaikeuksia me emme pysty korjaamaan politiikalla. Pystymme tekemään paljon, mutta kaikkea vaikeutta me emme pysty poistamaan. Haluan myös tämän teille rehellisesti sanoa, Marin sanoi."

Hallitus ei tule kansalaisia vastaan asiassa. Tämä on osa vihreää siirtymää ja kansalaisten ajamista tukien varaan. Eli vihreiden ja SDPn vaalityötä jolla takaavat kannatuksen ensi kevään vaaleissa. Keväällä on kiva iloinen ja aurinkoinen mennä uurnille kun sähkökin halpenee pimeän pakkastalven jälkeen.

No eihän ne verotuloista voi tinkiä, kun jollain pitää maksaa kymmenien prosenttien korotukset ja lisätuet niille, jotka eivät halua yhteiskunnassa omaa osuuttaan tehdä. 

Vierailija
1259/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän pitäisi osata asettaa asiat oikeisiin mittakaavoihin. Ukrainassa on meneillään Venäjän "erikoisoperaatio", sitten täällä valitetaan ja ulistaan jostain sähkön hinnasta...

Ja vielä haukutaan korotuksista väärää puuta. Kyllä tämä kaikki johtaa putleriin.

Vierailija
1260/3023 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvesta selviää maksamalla veroja vihervasemmistolle, että niillä ja sannalla on varaa bilettää