Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?
En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja
Kommentit (3023)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just.
Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin...
Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.
Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin.
Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse.
Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.
Minkä kokoisessa asunnossa asut?
Asun 45 neliöisessä rivitalossa jossa on sähkölämmitys.
Nettopalkkani on 2000e/kk.
Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.
Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.
Mulla on aikalailla samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla. Autoa mulla ei ole.
Olen alkanut syödä puuroa ja Reissumiestä, juomana vesi. Kahvit ostan tarjouksesta. Lehtien tilaamisen lopetin, ulkona en käy syömässä. Vakuutuksesta en luovu. Pyykinpesua olen vähentänyt.
Olen huomannut ettei lähikaupassani ole enää punaliputettuja tuotteita.
Matkustaessa käytän Onnibussia.
Yritän koko ajan tehdä ylitöitä.Eikä ole myöskään mainostettuja tarjoustuotteita vaan suurimman osan kohdalla on vain tyhjä hyllypaikka.
Päivästä toiseen.
Joko nämä menee nykyään kuin kuumille kiville tai sitten niitä ei haluta laittaa hyllyyn tarjousaikana kuin näön vuoksi se paketti kaksi..
Tämä näyttää olevan vain Lidlin ongelma.
Pian on ruoka ja polttoaine ilmaista, kun sitä aletaan hakea väkisin ikkunoiden kautta yöaikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksemme suhtautuminen tähän ongelmaan on aivan käsittämätöntä.
Suurimmat sähkölaskut ovat tulevana talvena luvassa työssä käyville lapsiperheille. Heille, jotka ovat opiskelleet ja hakeutuneet vaativiin töihin. Heillä on suuret talot, koska siihen on ollut varaa.
He kuuluvat siihen ryhmään, joka maksaa suurimman osan veroista. He käytännössä elättävät tukien varassa elävät ihmiset ja maksavat terveydenhoidon ja muut julkiset palvelut. Omat menonsa he ovat tottuneet maksamaan itse.
Mutta nyt kun tämä ryhmä itse tarvitsisi apua, huudetaan heille vaan, että "oma moka, pärjätkää omillanne". Vahingonilo näyttää olevan päällimmäinen tunne.
Ihan kuin tällä maalla olisi varaa menettää nettomaksajiaan.Pääministerikin vain reissaa ja kreisibailaa menemään. Eikö niillä ole valtionjohdon palkkalistoilla yhtään psykologian tai sosiologian ammattilaista. Vai haluavatko ne, että kaiken maksava keskiluokka lyö hanskat tiskiin ja liittyy tukien varassa elävien joukkoon.
Ymmärtävätkö ne edes kuinka hirveä tämä tilanne on.
Hallitus ei tule alentamaan tai poistamaan edes sähkön 24 % ALV -veroa jolla valtio nyt tienaa ennätyssumman veroja.
"Puhe oli politiikan keinoista alentaa sähkön hintaa.
– On rehellisesti myös sanottava myös se, että kaikkia ongelmia ja vaikeuksia me emme pysty korjaamaan politiikalla. Pystymme tekemään paljon, mutta kaikkea vaikeutta me emme pysty poistamaan. Haluan myös tämän teille rehellisesti sanoa, Marin sanoi."
Hallitus ei tule kansalaisia vastaan asiassa. Tämä on osa vihreää siirtymää ja kansalaisten ajamista tukien varaan. Eli vihreiden ja SDPn vaalityötä jolla takaavat kannatuksen ensi kevään vaaleissa. Keväällä on kiva iloinen ja aurinkoinen mennä uurnille kun sähkökin halpenee pimeän pakkastalven jälkeen.
Onkohan hallitus uhrannut ajatuksen puolikastakaan sille, että kuka ne tuet maksaa jos kaikki elävät tukien varassa. Ajattelevatko ne, että rahaa saa seinästä.
Itsekin elävät verovaroilla, ihan samalla tavalla kuin tukia nostavat ihmiset. Saavat vaan suurempia tukia (anteeksi, palkkioita) kuin muut.
Heille maksetaan siitä, että hoitaisivat meidän yhteisiä asioita hyvin. Siitä että pitäisivät yhteiskunnan toimintakuntoisena. Sellaisena, että se pystyy pitämään huolen myös heikko-osaisista. Ei siitä, että he saisivat elää "nuoren naisen elämää" ja pelastaa koko maailman.
bensan ja sähkönhinnannousu on kaivattu pelastus, joka nostaa samalla verotuloja, joita tarvitaan hoitajien palkankorotuksiin ja sannan bilettämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin minua jotenkin hymyilyttää tämä koko tilanne... 😁
Siis eu kärvistelee energiakriisistä ja suomalaisten sähkölaskut pilvissä yms niin mitä tekee venäjä samalla?
No venäjä polttaa jatkuvasti energiaa taivaan tuuliin 😁
https://www.hs.fi/talous/art-2000009030667.html
Mun mielestä tossa venäjä vähän kettuilee nyt meille, pitäiskö meidän jo pyytää anteeksi venäjältä kun aloitimme kiusaamaan heitä niin ehkä ne myy eu:lle taas energiaa jos oikein kiltisti anelemme?
Saatais sähkön hinta sinne alle 5snt lukemiin taas jos ostaisimme venäjältä energiaa..Et ansaitse varsinaista vastausta mutta laitan kuitenkin viestini tähänkin ketjuun:
Venäjän tarkoitus on saattaa EU eripuraan ja sen lisäksi vielä jokainen yksittäinen maa sisäisesti riitelemään. Koska Venäjä on häviämässä täysin yksipuolisesti aloittamansa sodan, sille on tärkeää että EU ei pysy vahvana.
Venäjä on sodassa kaikkien länsimaiden kanssa. Venäjä käy sotaansa pääosin netissä, ja vaikutti esimerkiksi siihen että Brexit tapahtui, ja että kammottava Trump pääsi sekunniksi valtaan. Venäjän aiheuttama tuho maailmalla on valtava.
Kun näette täällä tai muilla palstoilla EU-vastaisia aloituksia (muka jonkun yksityisen mielipide, "täältä mökiltä kirjoittelen vaan kun tuli tässä mieleen takkatulta katsellessa") kyseessä on joko hyvin tyhmä ihminen, tai Venäjän trolli kylvämässä riitaa.
Asioista voi ja pitääkin keskustella, mutta muistakaa että me ollaan sodassa jo ja tärkeintä on pysyä vahvasti yhtenäisenä kansana, suomalaisina ja eurooppalaisina.
No nyt oli sulla kunnon foliohattu settiä 😁
Me emme ole sodassa venäjän kanssa, eu aloitti venäjän härnäämisen pakotesodalla ja sen takia nyt eu:ssa on energiakriisi.
Mitkä on sinun vinkit ja tsempit niille suomalaisille ketkä maksaa tulevana talvena sähköstä 1000e/kk?
Kaikki länsimaat ei vihaa venäjää, vain osa länsimaista jostain syystä syrjii venäjää ja se tulee todella kalliiksi niille länsimaille.
Eu itse aloitti jenkkien määräyksestä agressiot venäjää vastaan ja nyt me kärsimme siitä koko eu:ssa.Hienoa, toimit esimerkkinä mitä enemmän kommentoit, jatka vaan.
Kohta tulee halvemmaksi ostaa ukrainalaisille uusi maa kun jatkaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän pitäisi osata asettaa asiat oikeisiin mittakaavoihin. Ukrainassa on meneillään Venäjän "erikoisoperaatio", sitten täällä valitetaan ja ulistaan jostain sähkön hinnasta...
Ja vielä haukutaan korotuksista väärää puuta. Kyllä tämä kaikki johtaa putleriin.
suomen korkea kyykytysverotus johtuu vitleristä, vatlerista ja satlerista (vihreät, vasemmisto ja sanna)
Lol luuletteko te oikeasti että hallitus meinaa auttaa teitä? Hallitus korkeintaan antaa muutaman kympin kuukaudessa lisää rahaa työttömille mutta ei hallitus tule auttamaan millään tavalla töissä käyvää ihmistä jolla asunto lämpiää sähköllä.
Tammikuussa kun tulee se 800e/kk sähkölasku kouraan niin hallitus vaan sanoo että koittakaa selviytyä.
Tuo 800e/kk on jo monen työläisen nettopalkasta 50% koita siinä sitten vielä maksella laskut,ostaa ruokaa ja käydä töissä autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin minua jotenkin hymyilyttää tämä koko tilanne... 😁
Siis eu kärvistelee energiakriisistä ja suomalaisten sähkölaskut pilvissä yms niin mitä tekee venäjä samalla?
No venäjä polttaa jatkuvasti energiaa taivaan tuuliin 😁
https://www.hs.fi/talous/art-2000009030667.html
Mun mielestä tossa venäjä vähän kettuilee nyt meille, pitäiskö meidän jo pyytää anteeksi venäjältä kun aloitimme kiusaamaan heitä niin ehkä ne myy eu:lle taas energiaa jos oikein kiltisti anelemme?
Saatais sähkön hinta sinne alle 5snt lukemiin taas jos ostaisimme venäjältä energiaa..Et ansaitse varsinaista vastausta mutta laitan kuitenkin viestini tähänkin ketjuun:
Venäjän tarkoitus on saattaa EU eripuraan ja sen lisäksi vielä jokainen yksittäinen maa sisäisesti riitelemään. Koska Venäjä on häviämässä täysin yksipuolisesti aloittamansa sodan, sille on tärkeää että EU ei pysy vahvana.
Venäjä on sodassa kaikkien länsimaiden kanssa. Venäjä käy sotaansa pääosin netissä, ja vaikutti esimerkiksi siihen että Brexit tapahtui, ja että kammottava Trump pääsi sekunniksi valtaan. Venäjän aiheuttama tuho maailmalla on valtava.
Kun näette täällä tai muilla palstoilla EU-vastaisia aloituksia (muka jonkun yksityisen mielipide, "täältä mökiltä kirjoittelen vaan kun tuli tässä mieleen takkatulta katsellessa") kyseessä on joko hyvin tyhmä ihminen, tai Venäjän trolli kylvämässä riitaa.
Asioista voi ja pitääkin keskustella, mutta muistakaa että me ollaan sodassa jo ja tärkeintä on pysyä vahvasti yhtenäisenä kansana, suomalaisina ja eurooppalaisina.
No nyt oli sulla kunnon foliohattu settiä 😁
Me emme ole sodassa venäjän kanssa, eu aloitti venäjän härnäämisen pakotesodalla ja sen takia nyt eu:ssa on energiakriisi.
Mitkä on sinun vinkit ja tsempit niille suomalaisille ketkä maksaa tulevana talvena sähköstä 1000e/kk?
Kaikki länsimaat ei vihaa venäjää, vain osa länsimaista jostain syystä syrjii venäjää ja se tulee todella kalliiksi niille länsimaille.
Eu itse aloitti jenkkien määräyksestä agressiot venäjää vastaan ja nyt me kärsimme siitä koko eu:ssa.Hienoa, toimit esimerkkinä mitä enemmän kommentoit, jatka vaan.
Kohta tulee halvemmaksi ostaa ukrainalaisille uusi maa kun jatkaa tätä.
annetaan ahvenanmaa ukrainalaisille. se on suomalaisille täysin turha ja nykyisellään täynnä suomivihaajia elämässä suomalaisten tuilla. ukrainalaiset sentään olisivat kiitollisia ahvenanmaasta toisin kuin nykyiset pummit.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus seisoo tumput suorana itse aiheuttamastaa sähkökriisistä.
Vihersiirtymä, päästökauppa, voimaloiden seisottaminen. Eikä oltu huolehdittu energiaomavaraisuudesta.
Hallituksessa ei ole yhtään tekniikan eikä taloudenkaan osaajaa. Ei koulutusta, eikä kokemusta.
Viherhurmosta, tulos alkaa näkyä.
Sitten ennen vaaleja annetaan "köyhille" pientä tukirahaa, ja kiitollinen kansa äänestää almujen antajaa.
Julmaa manipulointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.
Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk
Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.
Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.Propagandaa? Aiempi sähkösopimus 3.99 senttiä/kwh. Uusi 29 senttiä. Toistaiseksi voimassa olevat nousee 46-49 senttiin kwh. Pörssisähkö eilen 93 senttiä kwh. Laskepa huvikseen esimerkiksi 10000 kwh kulutuksella hintojen nousu ja puhu sitten propagandasta.
10 000kwh hintaan 46snt/kwh on 4600€/vuosi ja kun sen jakaa kuukausille, se tarkoittaa vajaa 400€/kk... edelleen ollaan todella kaukana tuhansien eurojen sähkölaskuista.
Jos on niin huono hoitamaan talouttaan, että ei osaa laskea vuotuista kustannusta ja laittaa kesällä säästöön erotusta, ei ole sähkönhinnan nousun syy.Voitko oikeasti mennä vänkäämään niihin kymmeniin muihin sähköketjuihin ja jättää meidät sähköllä lämmittäjät keskustelemaan tänne? 10000 kilowatin kulutus on hyvin maltillinen. Monessa talossa se voi olla esimerkiksi 20000 kwh. Ja ei, kaikki ei saa ilmaisia puita eikä edes omista puusijaa. En tiedä kuka laskusi maksaa. Meillä maksan minä, joten tiedän myös sen, että sähkölaskuun tulee lisäksi siirtomaksu, jonka suuruus vaihtelee paikkakunnittain. Tiedän myös sen, että talvisin talvikuukausina kulutus on huomattavasti suurempaa.
Suomalaisten vahingoniloinen ja nälvivä asenne on tässä energiakriisissä ihan käsittämätön. Tunnetko paremmuutta saadessasi haukkua muita? Menot on nousseet kaikista eniten niillä, jotka käy töissä, eivät voi jäädä etäilemään ja on sähkölämmitys. Itse etäilen ja per#e kestää vaikka tonnin sähkölaskun, mutta tämä tilanne on silti minusta kokonaisuudessaan järkyttävä.
Omakotiasujien vuosikausia jatkunut vahingonilo ja nälvivä asenne kerrostaloasujia kohtaan on ollut käsittämätön. Jopa minun lapsille ovat kaverit sanoneet, että köyhät asuu kerrostalossa. Mistäköhän ovat tuon asenteen oppineet? Vahingoniloisilta suomalaisilta vanhemmilta. Meillä köyhillä on kaupunkikeskustan läheisyydessä vajaa 100m2 kerrostaloasunto täysin omasta halusta ja valinnasta. Täytyy myöntää, että valinta on nyt osoittautunut erinomaiseksi ja ihan pieni vahingonilo on käynyt mielessä. Siellä ne rikkaat omakotiasujat virittelevät kamiinaa olkkariin villasukat ja toppatakki päällä ja puoli taloa on pimeänä peruslämmöillä.
Oikeasti olen itsekin huolissani tilanteesta. Erityisesti lasten ja lapsiperheiden tilanne on ikävä, toivon ettei tämä kriisi jätä liian suurta turvattomuuden tunnetta tuleviin yhteiskunnan rakentajiin. Aikuisten sietäisi mennä itseensä ja lopettaa jatkuva neukkukuutio-mollaaminen! Annetaan jokaisen asua siellä missä kokee olonsa mukavaksi.
Jokainen asuntokauppoja tehnyt tietää, että kerrostalossa neliöt ovat kalliimpia kuin ok-talossa. Useimmat tietävät myös, että asumiskustannukset ovat korkeammat kerrostalossa, jossa maksetaan muiden kulujen lisäksi isännöitsijän, huoltomiesten ja siivoojien palkat.
Neukkukuutioista huutavat vain jotkut sossuelätit, jotka ovat onnistuneet ehkä pääsemään kohtuullisen kivaan asuntoon.
On typerää selittää omaa vahingoniloaan sillä, että joku lapsi on sanonut köyhäksi. Eiväthän lapset edes ymmärrä raha-asioita tai sitä kuka on köyhä ja kuka ei.
Olen itse kuullut (koulun pihalla) pienten lasten arvioivan ihmisten varakkuutta lippiksen perusteella. Varakkaina pitivät niitä, joilla oli sellainen lippis minkä itse olisivat halunneet. Muut olivat köyhiä. Varsinkin ne joilla oli vääränlainen lippis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön kulutus minimiin. Kaikki keinot käyttöön, pienetkin. Hyödynnetään esim. työpaikan suihkuja. Lämmöt pienemmälle. Jne.
Muut kulut minimiin. Mitään ei osteta, jos ei ole ihan pakko. Muutaman kuukauden voi syödä hyvinkin edullista (ja huonompaa) ruokaa.
Onko jotain myytävää? Turhia koruja tms? Kullasta maksetaan nyt hyvin.
Etätyömahdollisuus ja bensakuluissa säästö, jos pitkät työmatkat.
Lisätienestit? Voiko tehdä ylitöitä tai hankkia talven ajaksi lisätyötä?
Kivoja vinkkejä, mutta pikkasen ihmetyttää aina tällaiset kommentit. Meillä ainakin ostetaan tavaraa ja vaatetta tarpeeseen. Siksi mitään ylimääräistä ei tosiaan ole myytäväksi. Ne, jotka voivat tehdä etätyötä, tekevät sitäjo nyt. Erittäin monella alalla ei voi tehdä. Sisälämpötila on 17-18. Hirveästi tuota ei viitsi enää alentaa, kun pakkasilla käy tuotakin alempana. Noh, onneksi on välillä pikkusen pimeitä lisätöitä. Ei ole enää pätkääkään huono omatunto niistä.
Noin kylmä alkaa jo olla vaarallista, varsinkin jos on sisällä esim. etätöiden takia. Hypotermia kun kehittyy nimenomaan muissa olosuhteissa kuin tyypilliseksi kuvitellussa mereen joutumisessa. Englannissa ainakin menehtyy vanhuksia liian säästäväisesti lämmitettyihin koteihinsa. Salakavala juttu.
Ihme että suomen kansa on säilynyt hengissä, vaikka takuulla ei oo ollut tuvissa ja torpissa mitään kahtakymmentä astetta talvisin. :D
No, me ei voida ottaa paria lehmää ja lammasta viereen lämmittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.
Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk
Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.
Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.Propagandaa? Aiempi sähkösopimus 3.99 senttiä/kwh. Uusi 29 senttiä. Toistaiseksi voimassa olevat nousee 46-49 senttiin kwh. Pörssisähkö eilen 93 senttiä kwh. Laskepa huvikseen esimerkiksi 10000 kwh kulutuksella hintojen nousu ja puhu sitten propagandasta.
10 000kwh hintaan 46snt/kwh on 4600€/vuosi ja kun sen jakaa kuukausille, se tarkoittaa vajaa 400€/kk... edelleen ollaan todella kaukana tuhansien eurojen sähkölaskuista.
Jos on niin huono hoitamaan talouttaan, että ei osaa laskea vuotuista kustannusta ja laittaa kesällä säästöön erotusta, ei ole sähkönhinnan nousun syy.Voitko oikeasti mennä vänkäämään niihin kymmeniin muihin sähköketjuihin ja jättää meidät sähköllä lämmittäjät keskustelemaan tänne? 10000 kilowatin kulutus on hyvin maltillinen. Monessa talossa se voi olla esimerkiksi 20000 kwh. Ja ei, kaikki ei saa ilmaisia puita eikä edes omista puusijaa. En tiedä kuka laskusi maksaa. Meillä maksan minä, joten tiedän myös sen, että sähkölaskuun tulee lisäksi siirtomaksu, jonka suuruus vaihtelee paikkakunnittain. Tiedän myös sen, että talvisin talvikuukausina kulutus on huomattavasti suurempaa.
Suomalaisten vahingoniloinen ja nälvivä asenne on tässä energiakriisissä ihan käsittämätön. Tunnetko paremmuutta saadessasi haukkua muita? Menot on nousseet kaikista eniten niillä, jotka käy töissä, eivät voi jäädä etäilemään ja on sähkölämmitys. Itse etäilen ja per#e kestää vaikka tonnin sähkölaskun, mutta tämä tilanne on silti minusta kokonaisuudessaan järkyttävä.
Omakotiasujien vuosikausia jatkunut vahingonilo ja nälvivä asenne kerrostaloasujia kohtaan on ollut käsittämätön. Jopa minun lapsille ovat kaverit sanoneet, että köyhät asuu kerrostalossa. Mistäköhän ovat tuon asenteen oppineet? Vahingoniloisilta suomalaisilta vanhemmilta. Meillä köyhillä on kaupunkikeskustan läheisyydessä vajaa 100m2 kerrostaloasunto täysin omasta halusta ja valinnasta. Täytyy myöntää, että valinta on nyt osoittautunut erinomaiseksi ja ihan pieni vahingonilo on käynyt mielessä. Siellä ne rikkaat omakotiasujat virittelevät kamiinaa olkkariin villasukat ja toppatakki päällä ja puoli taloa on pimeänä peruslämmöillä.
Oikeasti olen itsekin huolissani tilanteesta. Erityisesti lasten ja lapsiperheiden tilanne on ikävä, toivon ettei tämä kriisi jätä liian suurta turvattomuuden tunnetta tuleviin yhteiskunnan rakentajiin. Aikuisten sietäisi mennä itseensä ja lopettaa jatkuva neukkukuutio-mollaaminen! Annetaan jokaisen asua siellä missä kokee olonsa mukavaksi.
Sen sijaan, että valitat täällä, opettaisit lapsiasi (itseäsi) vastaamaan fiksusti ivaajille esim: joo vanhemmat ei tykkää pihahommista eikä remonteista, nyt niille jää enemmän aikaa olla meidän kanssa.
Ymmärrät kai, että sinä et kasvata muitten lapsia mutta voit opettaa omiasi tulemaan toimeen toisten kanssa.
rikkaat omakotiasujat eiköhän he ole vähemmistö omakotiasujista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just.
Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin...
Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.
Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin.
Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse.
Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.
Minkä kokoisessa asunnossa asut?
Asun 45 neliöisessä rivitalossa jossa on sähkölämmitys.
Nettopalkkani on 2000e/kk.
Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.
Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.
Mulla on aikalailla samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla. Autoa mulla ei ole.
Olen alkanut syödä puuroa ja Reissumiestä, juomana vesi. Kahvit ostan tarjouksesta. Lehtien tilaamisen lopetin, ulkona en käy syömässä. Vakuutuksesta en luovu. Pyykinpesua olen vähentänyt.
Olen huomannut ettei lähikaupassani ole enää punaliputettuja tuotteita.
Matkustaessa käytän Onnibussia.
Yritän koko ajan tehdä ylitöitä.Eikä ole myöskään mainostettuja tarjoustuotteita vaan suurimman osan kohdalla on vain tyhjä hyllypaikka.
Päivästä toiseen.
Joko nämä menee nykyään kuin kuumille kiville tai sitten niitä ei haluta laittaa hyllyyn tarjousaikana kuin näön vuoksi se paketti kaksi..
Tämä näyttää olevan vain Lidlin ongelma.
Minulla nettotulot tuota luokkaa myös, tosin vuokrakaksio 658€ ja lapsi, joka asuu toisen vanhemman luona. Teen kahta työtä, joten saan ylimääräistä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä harmittaa se, että tuon kiinteähintaisen sopparin kanssa ei voi enää tehdä omalle laskulle muuta kuin ankeasti nipistää kaikesta kulutuksesta. Pörssisähkön kanssa pystyi käynnistämään pesukoneet yötä vasten, saunomaan tuulisina päivinä, lämmittämään vedet yöllä jne. Nyt: ei mitään. Lyhyemmät suihkut ja vähemmän saunomista. Pihavalot pois.
Vaikka on kiinteähintainen soppari, niin silti kaikkien kannattaisi yrittää ajoittaa suurin kulutus halvemman pörssisähkön ajaksi. Niin mekin tehdään, vaikka just vaihdettiin pois pörssisähköstä. Jos riittävän moni toimisi näin, niin korkean kulutuksen piikkejä saataisiin alas ja pidemmän päälle se näkyisi sähkön hintatasossakin.
Tämä kertaa tuhat. Koska jossain vaiheessa se kalikka kalahtaa omaan nilkkaan, viimeistään kun sopimus päättyy. Se on aivan varmaa että nykyinen hintataso on kestämätön ja tulee jatkuessaan johtamaan valmiuslain käyttöönotton. Sen jälkeen valtio sanelee hinnat ja ehdot. Sähköä ei kannata tuhlata.
Luin eilen että Vattenfall (oma sähköyhtiö) olisi tehnyt voittoa +54 % toisella kvartaalilla. Ovat kuitenkin nostamassa pörssisähkön perusmaksua ja marginaalia lokakuun alusta. Onko ahneudella rajoja? Sitten vielä kehtaavat valehdella etteivät ole mukamas nostaneet katteitaan... Vielä.
Näemme vihersiirtymän todellisia tuloksia. Tervetuloa ymmärtämään. Seuraavaksi ehkä ymmärrämme miksi sähköautoja tuetaan ja jopa pakotetaan.
Siihen pitäisi tulla sellainen systeemi, että sähköautoille oma sähkön hinta, ja muulle sähkönkäytölle taas muu, halvempi hinta. Kai tuo nyt nykytekniikalla mahdollinen seurata, että milloin latauksessa on sähköauto ja milloin joku puhelin. Autoja kuitenkin ladataan erillisessä lataus pisteessä. Ei se ole sieltä samasta töpselistä kuin televisio ym. kodintekniikka.
Ja muutenkin, niin köyhille halpa sähkön hinta ja rikkaille kalliimpi. Sähköstä voisi veloittaa käyttäjän tulotason mukaan. Silleen sen pitäisi mennä.
Vähän niin kuin ruokakaupassakin, että kun on niitä halpoja tuotteita ja sitten on kalliita tuotteita, esim. juustolla monta eri hintaa, niin jokainen ostaa just sen hintaista mihin on varaa. Ei työttömät ja alle 2000€ kuukaudessa tienaavat työläiset osta kalleinta mitä kaupasta löytyy. Ei. Sieltä haetaan mieluiten halpatuotteita ja punalaputettuja. Se on ihan selvää. Eli nyt se sähkön hinnoittelu ihan uusiksi, kun tämä touhu nyt tähän meni, että hintoja täytyi moninkertaistaa. Tai syythän ovat paljon syvemmällä kuin mitä voi helposti luulla. Noille korkean tason johtajille pitäisi takoa järkeä päähän, laittaa jäitä hattuun ohjelmoimalla aivot uusiksi. Vasta sitten päästäisi laittamaan maailmanmenoa määräilevä rahajärjestelmä uusiksi, ettei kaiken tarvitse maksaa mahdottomia. Mitkään äänestämisen eivät tule muuttamaan mitään. Se on kuin sairautta yritettäisi hoitaa lääkkeiden sijaan vettä juomalla.
Sähkö on kuitenkin asia, mitä jokainen nykyihminen tarvitsee elääkseen. Sitä ei voi valita, käyttääkö vai ei, niin kuin jonkin ylellisyystuotteen kohdalla joutuu valitsee. Ilman Rolexia voi olla, koska tulot on liian pienet sen ostamiseen, mutta ilman sähköä pärjää paljon heikommin. Niitä kellojakin on sekä puoli-ilmaisia että törkykalliita, koska on rikkaita ja köyhiä. Ei ole määrätty, että kellon pitää maksaa min. 9000 euroa, eli jos sulta ei löydy yhdeksää tonnia, niin sittenhän kuljet ilman rannekelloa.
Mitähän ne meinaa, kun ne nostelee hintoja tuohon malliin? Jos sähkölaskut on suurempia kuin tulot, niin siinä jää sähköyhtiöltä rahat saamatta.
Ainahan ihminen voidaan laittaa ulosottoon, mutta se on varmaa, että työttömältä ei tulla saamaan ikinä pennin jeniäkään. Siinähän korkokikkailuilla tekevät viiden sadan sähkölaskusta kymppitonnin velan, mutta rahoja eivät tule koskaan saamaan. Jos alkuperäinen laskukin on jäänyt maksamatta, niin turha on odottaa, että koroilla mahdottomasti paistettua velkaa tullaan jonain päivänä maksamaan. Se jää sinne ikuiseen velkaan.
Jos ihminen on omalla toiminnallaan joutunut ulosottoon, niin silloin siltä voi löytyä tahtoa hoitaa rästiin jääneet laskunsa. Mutta jos sinne joutuu tuolleen ilman omaa syytään, kun jokin psykoottinen, ilkeä taho on halunnut ahnehtia nostamalla hinnat yli maksukyvyn, niin tahtoa ei löydy. Se loppuu työnteko, kaikki elämässä yrittäminen ja jäädään sosiaalitoimen piiriin.
Joka vahingon aiheuttaa, kantakoon vastuunsa ja siivotkoon itse sotkunsa.
Vai onko tosiaan niin, että viimeinenkin ihmisyydenripe on kadonnut ja ainut asia millä on enää mitään väliä, niin se että rikkaille pitää saada lisää ja sosiaalimenot kasvattaa? Kuuluuko tärkeimpiin asioihin myös tavallisen kansan olojen kurjistaminen tappiin asti ja tehdä työnteosta täysin kannattamatonta, jos ei sitten aivan huippu palkalla käy töissä? Miten on?
Kaikki rahat ja omistaminen ulkomaille kiireen vilkkaa ja lisää velkaa entisten velkojen päälle miljarditolkulla. Enempi on parempi, niin kuin Saunalahden mainoksissa yli 10 vuotta sitten. Niinhän Suomen taloutta hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä ehtii asentamaan ilmalämpöpumput, varmasti kannattavampaa kuin suorasähkö. Tai sitten propaanilämmittimiä avuksi, hyvät pakkasella kun lisäävät ilman kosteutta.
No ei ehdi. Niiden toimitusaika tällä hetkellä voi olla jopa yli puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lol luuletteko te oikeasti että hallitus meinaa auttaa teitä? Hallitus korkeintaan antaa muutaman kympin kuukaudessa lisää rahaa työttömille mutta ei hallitus tule auttamaan millään tavalla töissä käyvää ihmistä jolla asunto lämpiää sähköllä.
Tammikuussa kun tulee se 800e/kk sähkölasku kouraan niin hallitus vaan sanoo että koittakaa selviytyä.
Tuo 800e/kk on jo monen työläisen nettopalkasta 50% koita siinä sitten vielä maksella laskut,ostaa ruokaa ja käydä töissä autolla.
Ei taida 800 € riittää jos hinta on 30-40 snt/kWh. Meillä on kylmimpinä kuukausina kulutus 3000 kWh luokkaa. Siinä nousee jo pelkkä sähkönkulutuksen hinta helposti tonniin. Lisäksi tulee siirtomaksut, jotka talvella ovat meidän kulutuksella olleet n. 150-200 €/kk.
Koko vuoden kulutus meillä jää vähän alle sähkölämmitteisten talojen kulutuksen keskiarvon. Ei siis olla mikään kovan kulutuksen ääriesimerkki tai yksittäistapaus.
Toivottavasti tulee lämmin talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vihersiirtymä, päästökauppa, voimaloiden seisottaminen. Eikä oltu huolehdittu energiaomavaraisuudesta.
Hallituksessa ei ole yhtään tekniikan eikä taloudenkaan osaajaa. Ei koulutusta, eikä kokemusta.
Hallituksen ainoa energiatalouden asiantuntija on vihreiden ministeri Ohisalon mies joka on öljy-yhtiö ST1 johtaja. Eihän tässä kukaan näe mitään ongelmaa, eihän?
Melkein joka naapurilla on alkanut näkymään puupinoja pihoissa. Melkoisti alkaa tavella lämmittäjät siirtymään puulämmitykseen. Muutama vihreä jo alueella huutaa pää punaisena ja yöunet menetettyinä kun maailma ei pelastu puun polton tähden. Kenenkä syy tämä on alkuaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä harmittaa se, että tuon kiinteähintaisen sopparin kanssa ei voi enää tehdä omalle laskulle muuta kuin ankeasti nipistää kaikesta kulutuksesta. Pörssisähkön kanssa pystyi käynnistämään pesukoneet yötä vasten, saunomaan tuulisina päivinä, lämmittämään vedet yöllä jne. Nyt: ei mitään. Lyhyemmät suihkut ja vähemmän saunomista. Pihavalot pois.
Vaikka on kiinteähintainen soppari, niin silti kaikkien kannattaisi yrittää ajoittaa suurin kulutus halvemman pörssisähkön ajaksi. Niin mekin tehdään, vaikka just vaihdettiin pois pörssisähköstä. Jos riittävän moni toimisi näin, niin korkean kulutuksen piikkejä saataisiin alas ja pidemmän päälle se näkyisi sähkön hintatasossakin.
Tämä kertaa tuhat. Koska jossain vaiheessa se kalikka kalahtaa omaan nilkkaan, viimeistään kun sopimus päättyy. Se on aivan varmaa että nykyinen hintataso on kestämätön ja tulee jatkuessaan johtamaan valmiuslain käyttöönotton. Sen jälkeen valtio sanelee hinnat ja ehdot. Sähköä ei kannata tuhlata.
Luin eilen että Vattenfall (oma sähköyhtiö) olisi tehnyt voittoa +54 % toisella kvartaalilla. Ovat kuitenkin nostamassa pörssisähkön perusmaksua ja marginaalia lokakuun alusta. Onko ahneudella rajoja? Sitten vielä kehtaavat valehdella etteivät ole mukamas nostaneet katteitaan... Vielä.
Näemme vihersiirtymän todellisia tuloksia. Tervetuloa ymmärtämään. Seuraavaksi ehkä ymmärrämme miksi sähköautoja tuetaan ja jopa pakotetaan.
Siihen pitäisi tulla sellainen systeemi, että sähköautoille oma sähkön hinta, ja muulle sähkönkäytölle taas muu, halvempi hinta. Kai tuo nyt nykytekniikalla mahdollinen seurata, että milloin latauksessa on sähköauto ja milloin joku puhelin. Autoja kuitenkin ladataan erillisessä lataus pisteessä. Ei se ole sieltä samasta töpselistä kuin televisio ym. kodintekniikka.
Ja muutenkin, niin köyhille halpa sähkön hinta ja rikkaille kalliimpi. Sähköstä voisi veloittaa käyttäjän tulotason mukaan. Silleen sen pitäisi mennä.
Vähän niin kuin ruokakaupassakin, että kun on niitä halpoja tuotteita ja sitten on kalliita tuotteita, esim. juustolla monta eri hintaa, niin jokainen ostaa just sen hintaista mihin on varaa. Ei työttömät ja alle 2000€ kuukaudessa tienaavat työläiset osta kalleinta mitä kaupasta löytyy. Ei. Sieltä haetaan mieluiten halpatuotteita ja punalaputettuja. Se on ihan selvää. Eli nyt se sähkön hinnoittelu ihan uusiksi, kun tämä touhu nyt tähän meni, että hintoja täytyi moninkertaistaa. Tai syythän ovat paljon syvemmällä kuin mitä voi helposti luulla. Noille korkean tason johtajille pitäisi takoa järkeä päähän, laittaa jäitä hattuun ohjelmoimalla aivot uusiksi. Vasta sitten päästäisi laittamaan maailmanmenoa määräilevä rahajärjestelmä uusiksi, ettei kaiken tarvitse maksaa mahdottomia. Mitkään äänestämisen eivät tule muuttamaan mitään. Se on kuin sairautta yritettäisi hoitaa lääkkeiden sijaan vettä juomalla.
Sähkö on kuitenkin asia, mitä jokainen nykyihminen tarvitsee elääkseen. Sitä ei voi valita, käyttääkö vai ei, niin kuin jonkin ylellisyystuotteen kohdalla joutuu valitsee. Ilman Rolexia voi olla, koska tulot on liian pienet sen ostamiseen, mutta ilman sähköä pärjää paljon heikommin. Niitä kellojakin on sekä puoli-ilmaisia että törkykalliita, koska on rikkaita ja köyhiä. Ei ole määrätty, että kellon pitää maksaa min. 9000 euroa, eli jos sulta ei löydy yhdeksää tonnia, niin sittenhän kuljet ilman rannekelloa.Mitähän ne meinaa, kun ne nostelee hintoja tuohon malliin? Jos sähkölaskut on suurempia kuin tulot, niin siinä jää sähköyhtiöltä rahat saamatta.
Ainahan ihminen voidaan laittaa ulosottoon, mutta se on varmaa, että työttömältä ei tulla saamaan ikinä pennin jeniäkään. Siinähän korkokikkailuilla tekevät viiden sadan sähkölaskusta kymppitonnin velan, mutta rahoja eivät tule koskaan saamaan. Jos alkuperäinen laskukin on jäänyt maksamatta, niin turha on odottaa, että koroilla mahdottomasti paistettua velkaa tullaan jonain päivänä maksamaan. Se jää sinne ikuiseen velkaan.
Jos ihminen on omalla toiminnallaan joutunut ulosottoon, niin silloin siltä voi löytyä tahtoa hoitaa rästiin jääneet laskunsa. Mutta jos sinne joutuu tuolleen ilman omaa syytään, kun jokin psykoottinen, ilkeä taho on halunnut ahnehtia nostamalla hinnat yli maksukyvyn, niin tahtoa ei löydy. Se loppuu työnteko, kaikki elämässä yrittäminen ja jäädään sosiaalitoimen piiriin.
Joka vahingon aiheuttaa, kantakoon vastuunsa ja siivotkoon itse sotkunsa.
Vai onko tosiaan niin, että viimeinenkin ihmisyydenripe on kadonnut ja ainut asia millä on enää mitään väliä, niin se että rikkaille pitää saada lisää ja sosiaalimenot kasvattaa? Kuuluuko tärkeimpiin asioihin myös tavallisen kansan olojen kurjistaminen tappiin asti ja tehdä työnteosta täysin kannattamatonta, jos ei sitten aivan huippu palkalla käy töissä? Miten on?
Kaikki rahat ja omistaminen ulkomaille kiireen vilkkaa ja lisää velkaa entisten velkojen päälle miljarditolkulla. Enempi on parempi, niin kuin Saunalahden mainoksissa yli 10 vuotta sitten. Niinhän Suomen taloutta hoidetaan.
Jos olet äänestänyt sosialisteja niin mitä valitat nyt kun Suomi on sosialistinen. Sosialismissa ei eletä leveästi. Kannattaa ensi kerralla miettiä äänestääkö ideologisia hullutuksia vai oman hyvinvoinnin puolesta? Toki vahinkoa on jo syntynyt niin paljon ettei niitä yhdellä vaalikaudella enää korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ainoa energiatalouden asiantuntija on vihreiden ministeri Ohisalon mies joka on öljy-yhtiö ST1 johtaja. Eihän tässä kukaan näe mitään ongelmaa, eihän?
Oho. Ohisalon aviomies, joka on öljy-yhtiö ST1 johtaja, koppasi hallituksen tytöiltä Suomen suurimmat tuulivoimatuet.
Eihän Suomessa ole korruptiota eikä mafiaa eihän?
Hallitus kusettaa minkä kerkeää ja tyhmät lampaat keräävät pihoilleen halkopinoja : )
Ei voi v-ttu kuin nauraa suomalaisten hyväuskoisuudelle ja tyhmyydelle. Jatkakaa samaan mallin koska teidän pitää koska Ukrainassa on sota. Hyvää yötä.
En jaksanut lukea koko ketjua joten voi olla että joku on jo kommentoinut asiaa.
Näitä juttuja kun lukee niin tulee väkisinkin mieleen että nyt tapahtuu juuri se, mitä se Martinin kermapersekerho suunnittelee. Talouden uusjako. Ihmiset ajetaan asumaan kolhooseissa tai vähintäänkin kommuuneissa, joissa kukaan ei omista enää juuri mitään. Ja sitten on se toinen ääripää, ne jotka omistaa metsää jota voi käyttää lämmitykseen ja maata jossa voi kasvattaa syömistä. Se on joko täydellinen köyhyys tai täydellinen omavaraisuus.
Mihin ne kaikki mökkien mummot laitetaan kun niiden mökit on ulosmitattu sähkölaskuista? Kuka ne hoitaa vai annetaanko niiden vain jäätyä kuoliaaksi? Valtio on veloissa muutenkin ja jos tämä trendi jatkuu niin asuntolainat irtisanotaan kun kukaan ei osta sähkölämmitteisiä taloja ja vakuusarvot romahtaa. Vai ottaako sähköyhtiön nämä lämmitykset omista katteistaan kun ihmisillä loppuu rahat?