Fleecevuorinen vedenpitävä syyspuku, hitti vai huti? Kokemuksia?
Olen kuullut täysin päinvastaisia kommentteja tällaisista. Toiset kehuu ihan parhaaksi syksyn vaatteeksi, toiset sanovat, että fleecevuori on huono ja hiostava eikä kuivu. Mikä teidän kokemus on? Ja toimiiko tuo yleispukuna vai pitääkö olla kuitenkin erikseen toinen välikausipuku?
Jostain tällaisesta kyse siis:
https://www.sportshopen.com/fi-fi/article/rusk-fleece-rain-set-jr?attr1…
Kommentit (65)
Mä sanoisin huti. Asun ulkonäkö on sellainen, ettei välttämättä ainakaan kaupungeissa tytöille kelpaa. Mutta tärkeämpi pointti on, että tuollaisen käyttöaika ja -kertojen määrä voi olla tosi pieni. Esimerkiksi jos elo-lokakuu olisivat sateisia, mutta vielä lämpimiä niin tuo on liian kuuma. Sama juttu keväällä, se viileähkön lämmin kostea aika voi kestää vain viikon-pari. Lämpötila nousee äkkiä hiostavaksi, kun aurinko paistaa. Tavallista sadetakkia ja kurahousuja voi pitää heti jo elokuulta ja ne käyvät kerrospukemalla läpi talven kevääseen saakka. Alle tavalliset vaatteet, lämpökerrasto tai toppapuku.
Varsinkin loskakeleillä ihan paras, mutta ei mielestäni riitä ainoana välikausiasuna, koska on tosiaan hiostava lämpimämmillä syys- ja kevätkeleillä. Itse tilasin tuollaisia muistaakseni Ellokselta ja H&M:ltä kun lapseni olivat pieniä. Ainakaan silloin ne eivät olleet kovin kalliitakaan, joten hyvin raski ostaa tuollaisen vielä ns. paremman haalarin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan järkyttävän kuumalta ja hiostavalta. Fleece lämmittää ja kosteus ei pääse poistumaan, kun vaate ei hengitä. Kokemusta on.
Nykyajassa olisi vedenpitäviä kuoriasuja ja alle pehmoista merinovillaa - kaikkea näistä on saatavilla kohtuuhinnoin. Silti lapset puetaan aikuisen arjen helppous ja mukavuus edellä. Kunhan aikuiselle ei tule vaivaa, aivan sama missä fleecekondomissa se lapsi hikoaa ja lilluu ulkoilunsa. Varmasti on aikuiselle ja maassa istuvalle lapselle kätevä tuo asu. Jos lapsi edes kävelee itse, juoksemisesta puhumattakaan, tuo on aivan hirveä vaate ulkoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan järkyttävän kuumalta ja hiostavalta. Fleece lämmittää ja kosteus ei pääse poistumaan, kun vaate ei hengitä. Kokemusta on.
Nykyajassa olisi vedenpitäviä kuoriasuja ja alle pehmoista merinovillaa - kaikkea näistä on saatavilla kohtuuhinnoin. Silti lapset puetaan aikuisen arjen helppous ja mukavuus edellä. Kunhan aikuiselle ei tule vaivaa, aivan sama missä fleecekondomissa se lapsi hikoaa ja lilluu ulkoilunsa. Varmasti on aikuiselle ja maassa istuvalle lapselle kätevä tuo asu. Jos lapsi edes kävelee itse, juoksemisesta puhumattakaan, tuo on aivan hirveä vaate ulkoiluun.
Kyl aikuisillekin myydään vaikka mitä fleecevaatteita.
Fleecevuorillinen kurahaalari/asu ei ole ainakaan meillä ollut mitenkään hiostava ja lapsi on tykännyt.Sopii hyvin syksyn,alkutalven ja alkukevään keleille.
En nyt näe miten se toppa-/kuori-asu+kuravaate yhdistelmä nyt sen hengittävämpi olisi,saati kovinkaan mukava lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan kuoriasujen ominaisuudet kuitenkin kuluvat suht' nopeaa,jos niitä täytyy pestä usein,kuten keväällä ja syksyllä.
Hankala kuljetella - ei mene pieneen tilaan repussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin huti. Asun ulkonäkö on sellainen, ettei välttämättä ainakaan kaupungeissa tytöille kelpaa. Mutta tärkeämpi pointti on, että tuollaisen käyttöaika ja -kertojen määrä voi olla tosi pieni. Esimerkiksi jos elo-lokakuu olisivat sateisia, mutta vielä lämpimiä niin tuo on liian kuuma. Sama juttu keväällä, se viileähkön lämmin kostea aika voi kestää vain viikon-pari. Lämpötila nousee äkkiä hiostavaksi, kun aurinko paistaa. Tavallista sadetakkia ja kurahousuja voi pitää heti jo elokuulta ja ne käyvät kerrospukemalla läpi talven kevääseen saakka. Alle tavalliset vaatteet, lämpökerrasto tai toppapuku.
Minä ostaisin koulutytölle erikseen siistin sadetakin, helmasta vähän pidemmän ja kevyellä vuorilla. Niitä on kivoja ja sitä voi hyvin käyttää koulussakin. Ja hyvät ulkohousut jotka myös käy koulumatkallekin. Näiden lisäksi tavalliset halvat vuorittomat kurahousut, joita voi käyttää pahimpaan kura-aikaan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuoriasu ei auta, kun päikky vaatii kurahousut. Käytetään kyllä kuorivaatteita muuten, mutta hoidossa kurahaalari paras. Lapsikin tykkää, kun saa vauhdilla päälle ja kerkee ekana ulos.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ulkovaatteet kuljetetaan päällä...
Fleece on todella hiostava materiaali. Lisäksi siitä irtoaa hemmetisti mikromuovia varsinkin pestessä. Ei hyvä.
Mieluummin vaikka merinovillahaalari puvun alle kuin fleecea. Merinovilla hengittää ja lämmittää kosteanakin. Lisäksi on ympäristölle parempi vaihtoehto.
Hiostava paska joka ei kuivu eikä pidä vettä kuitenkaan.
T. Kolmen pienen isä
Me tykättiin mutta pitää kääntää nurinpäin että se kuivuu. Meillä puvut käytettiin loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ulkovaatteet kuljetetaan päällä...
No laitapa koulureppuun iltistä varten paksut fleezekurikset, niin eipä sinne mahdu enää yhtään kirjaa!
Hauskaa kun meni ihan niin kuin ap sanoi. Toiset kehuu toiset haukkuu lyttyyn.
Toimiiko se noin -2 - +10 välillä? Silloinhan Helsingin talvessa ei muuta ulkovaatetta tarvitsekaan?
Jos tuo idea on muuten hyvä, mutta fleece on pahis, mitä materiaalia vuori voisi sitten olla? Ja miksi tällaisia muunlaisia ei ole myynnissä?
Mieluimmin vuorettomat kurahousut ja sadetakki, saa tarvittaessa vaan jommat kummat käyttöön, saa lisättyä alle juuri sen verran vaatetta kuin tarvii.