"Et voi olla tohtori, koska et näytä siltä"
Tarkoituksenani ei ole arvostella kenenkään ulkonäköä. Jokaisella on oikeus näyttää sellaiselta, kuin haluaa.
Suomessa korkeasti koulutetun oletetaan usein näyttävän hyvin luonnolliselta ja hillityltä. Käytöksen odotetaan myös olevan jotenkin erityisen hillittyä. Toista väitöskirjaa kirjoittavana uskallan olla eri mieltä. Korkeasti koulutetut ovat ihan yhtä kuplivaa porukkaa kuin muutkin ja huumori on toisinaan esimerkiksi kaksimielistä tai muutoin revittelevää. Tohtoreillakin on joskus krapula ja joskus lipsahtaa kirosana.
Olen hieman ylipainoinen. Tykkään kaikesta naisellisesta. Käytän värikkäitä mekkoja. Tykkään käyttää magneettiripsiä. Minulla on usein näyttäviä koruja. Olen melko puhelias ja sosiaalinen. Olen huomannut, että etenkin monet naiset olettavat minun olevan jotenkin tyhmä. Huomaan, että minuun suhtaudutaan toisinaan hieman "ala-arvoisesti" ja osaamistani ja mielipiteitäni kyseenalaistetaan. Monet kokevat olevansa paljon fiksumpia (varmasti toki moni onkin) ja antavat sellaisia itsestäänselviä vinkkejä minulle. Harvoin kukaan kysyy ammattiani tai koulutustani. Mikäli sitten jossain vaiheessa tuleekin ilmi, että olen tohtori ja teen toista väitöskirjaani, niin ihmisten ilmeet ovat näkemisen arvoisia. Osa menee aivan hiljaiseksi ja osa sanoo "Oho ei uskoisi" "et näytä kyllä miltään tohtorilta".
Mun mies on myös hyvin korkeassa asemassa. Harrastaa vanhojen autojen korjaamista ja vanhoja autoja. Eilen eräs nainen nauroi ääneen, että ei millään kykene uskomaan, että mun mies on työssä xxx, koska eikait hän nyt mitään autoja voisi harrastaa siinä tapauksessa.
Mua loukkaa toisinaan nämä kommentit ja toisinaan naurattaa.
Mistä nämä stereotypiset ajatukset tulee ja miksi?
Kommentit (45)
Meillä kouluttamattomilla vanhoilla on elokuvista tullut käsitys tohtoreista. Tärkeileviä keski- ikäisiä herroja. ( Jotka saattavat haksahtaa siihen nättiin piikaan)
Vähän on käsitys muuttunut perheen tohtorin ja hänen kaveripiirinsä tultua tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tällä palstalla törmää jatkuvasti siihen, että ei voi olla koulutettu ja hyvässä asemassa töissä. Täällähän on vain työttömiä lähihoitajia!
Työtön lähihoitaja, se ei taida olla edes mahdollista. Tai ainakaan mitään työttömyyskorvauksia ei saa, koska työtarjouksia tulee ovista ja ikkunoista jos työkkäriin ilmoittautuu.
Onhan ne nyt työttömiä kun tietyt tahot yllyttivät heitä jättäytymään työelämästä pois. Ja eroamaan vielä valviran listoilta. Kun ovat niitä "valon nähneitä totuuden tietäjiä."
Olen 36-vuotias nainen ja haluan hieman ravistella tohtori-intituutiota. Elikkä kyll tohtorikin saa bailailla räppäri-ystävineen.
Jep. Olen naisellinen pienikokoinen nainen. Enhän tietenkään voi osata ajaa kuorma-autoa tai tehdä töitä IT-alalla. Enkä varsinkaan remontoida asuntoani.
Minua huvittaa se, kuinka helppoa on huijata ihmisiä ulkoisilla asioilla. Stereotypiat on tiukkoja, vaikka löytyy niitäkin, jotka näkevät niiden läpi.
Olen nelikymppinen, klassisen tyylikkäästi pukeutuva, tukka on kauniisti ja hymyilen herkästi. Minun on helppo kommunikoida muiden kanssa. Olen aivan oma itseni, en vedä mitään roolia. Minulla on hyvä koulutus. No kas, minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä. Ihmisten pasmat menee sekaisin, koska olenkin ihan tavallinen, tyylikäs ja fiksu nainen. Mielikuvat mielenterveyspotilaista ovat monilla hiukan erilaisia.