Mikä saa ihmisen luulemaan että "koko ajan" olisi yhdyssana?
Somessa jatkuvasti puhutaan jostain kokoajasta ("kokoajan"), kuka tämä kokoaja oikein on?
Kommentit (28)
No, enpä usko, että monikaan osaa perustella, mistä oikeakielisyyssäännöt johtuvat, osasivat he sitten kirjoittaa oikein tai ei. Sanoisin siis, että kysymyksesi on tarpeeton.
Okei en enään käytä sitä termiä.
Käytetään sitten 'ainavaan'.
Vierailija kirjoitti:
Okei en enään käytä sitä termiä.
Käytetään sitten 'ainavaan'.
Taisitten 'kaikenaikaa'.
Luulen että adverbiksi se on kehittymässä pikkuhiljaa.
Minäkin ihmettelen, että mitäköhän se kokoaja aina on kokoamassa. Niin monet hänestä aina kirjoittavat.
Miten helvetti jaksatte tämmöiseen kiinnittää huomioita? Hankkikaa elämä nyt oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetti jaksatte tämmöiseen kiinnittää huomioita? Hankkikaa elämä nyt oikeesti.
Nii just nipottaa yhdys sanoist tärkeitä et kaikki ymmärtää kun kaikki lukee kuitenki osaa.
Mäki on kyllä oppinut kirjottaa ihan hyvin vaikka äikän numero oli aina 6.
Vierailija kirjoitti:
Kokoajan vastakohta on hajottaja.
Purkaja.
Kokoajia työskentelee tehtaissa kokoonpanolinjoilla.
Käytetään myös nimitystä kokoonpanija.
Sano sille, että kokoo koko kokko kokoon.
"Pahamieli" on toinen käsittämätön epäsana.
Kokoajan tulee yhteen kin säännön mukaan. Kokoajankin/kokokin ajan
Joo, jo se ärsyttää, kun ei tavallisia yhdyssanoja osata kirjoittaa oikein, mutta enemmän ihmetyttää nämä yhteen kirjoitetut, jotka kuuluisivat erikseen. Pääkipeä, kokoajan, mustakoira
Instagramista seurantaan tili yhdyssanansaattaja. Tekee ajoittain oikeinkin hyviä huomioita näistä yhdyssanoista/erikseen kirjoitetuista sanoista.
"Tottakai" on myös todella yleinen, mutta ehkä vähän ymmärrettävämpi virhe.
Vierailija kirjoitti:
Kokoajan tulee yhteen kin säännön mukaan. Kokoajankin/kokokin ajan
Paitsi, että koko-sana on taipumaton sana, siihen ei voi laittaa kin-päätettä.
Mulla on yksi kielipoliisina itseään pitävä tuttava, joka "ystävällisesti" korjasi some-päivityksessäni olleet sanat "ennen kuin" ja "yllä mainittu". Sanoi, että pitäisi kirjoittaa yhteen. Meni sitten hieman noloksi, kun tarkisti asian.
Kirjoitetaan oikeasti yhteen.
En tiedä. Mä seuraan Instagramissa yhtä entistä luokkakaveria, ja hän kirjoittaa kaikki yhdyssanat erikseen ja erikseen kirjoitettavat sanat yhteen. :D
Paraskaverin kaveri