Personal Trainerit terveyskeskuksiin, laitetaan Suomi kuntoon
Terveyskeskuksessa voisi olla oma PT:t tai sitten yhteistyösopimuksia liikuntakeskusten tai freelancereiden kannsa. Sen sijaan, että annetaan esim. masennuslääkettä, lääkäri määräisi PT:n puheille. Tehtäisiin tavoitteellinen treeniohjelma ja laitettaisiin ravintoasiat samalla kuntoon. Diiliin voisi kuulua esim. alennuksia kuntosalilla tai sitten voisi olla myös kunnan käytössä oleva kuntosali, jossa toimintaa voisi järjestää. Masentuneet voisi hyötyä enemmän tämänkaltaisesta toiminnasta kuin aivokemiaa entisestään sekoittavista lääkkeistä. Liikunnan terveysvaikutukset monien sairauksien hoidossa ja myös ennaltaehkäisyssä on tiedossa. Valtiolle ja kunnille tulisi lopulta halvemmaksi, kun ihmiset olisivat hyvässä fyysisessä kunnossa ja lääkemenot ja myös muut terveysmenot alenisivat. Ihmiset myös pysyisivät työ -ja toimintakykyisinä pitempään, jos heille räätälöitäisiin elämäntilanteeseen kunto-ohjelmat.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Miksi julkiselle tarvitaan jotain pt:ta kun on jo paljon paremmin koulutettuja fysioterapeutteja?
Kokemus fyssarista on rajallinen, käden kuntoutusta olen saanut ja ryhtioastusta. Ehkä Ap tarkoitti kokonaisvaltaisempaa otetta hommaan, missä ei keskitytä jo syntyneiden vammojen hoitoon, vaan ohjattaisiin elämäntapamuutokseen antamalla siihen konkreereettine kunto-ohjelma. Voi toki olla, että fyssarit osaa tämänkin, ja jos niin hyvä. Ehkä heitä pitäisi työllistää sitten enemmän.
Sallinette mun nauraa - julkisella on jo joka terveyskeskuksesssa pitkälle koulutetut fysioterapeutit tekemässä aloittajan kuvaamaa työtä... tosin lääketieteen koulutuksellä, eli riittävällä tiedolla fysiologiasta, eri sairauksien vaatimista varoajoista, sallituista liikuntamuodoista, sallituista sykerajoista ja etenkin riittävällä tiedolla riskeistä, jos tekee väärin.
Kirjekurssi-pt ei myöskään osaa täsmentää annettuja ohjeita välttämättä nukuksissa olevalle kohdelihakselle, kun pelkkä streck-och-böj ei tuotakaan monisairaalla asiakkaalla haluttua tulosta. Mutta sen osaa tehdä fysioterapeutti.
Liikunnan merkitys todellakin tiedetään ja tunnetaan. Lääkärit tekevät moniammatillista yhteistyötä asiakkaiden edun eteen muiden ammattiryhmien kanssa. Se vain vaatii ihmisen oman motivaation..
Milläs rahoilla tämä kustannettaisiin. Ensi vkolla alkaa budjettiriihi eli sinne mammat ehdotuksinenne.
On myös olemassa psykofyysistä fysioterapiaa, joka on aika kokonaisvaltaista. Myös liikuntaohjelmia ja ohjattua kuntosaliharoittelua ja esim. uintia taitaa kuulua tuohon. Ongelmana vaan on resurssit, julkisella vaikeasti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Milläs rahoilla tämä kustannettaisiin. Ensi vkolla alkaa budjettiriihi eli sinne mammat ehdotuksinenne.
Esim. säästyneillä lääkekorvauksilla ja lyhentyneillä sairauslomilla sekä vähentyneillä sairauspoissaoloilla saataisiin katettua, jos merkittäisiin ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi. Lääkekulut ovat kovassa nousussa, joten luulisi valtiota ja kuntia ja Kelaa kiinnostavan, että ne saataisiin pienemmiksi. Sitä paitsi, ennaltaehkäisevät toimet maksavat itsensä takaisin, vaikka aiheuttavat aluksi kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Sallinette mun nauraa - julkisella on jo joka terveyskeskuksesssa pitkälle koulutetut fysioterapeutit tekemässä aloittajan kuvaamaa työtä... tosin lääketieteen koulutuksellä, eli riittävällä tiedolla fysiologiasta, eri sairauksien vaatimista varoajoista, sallituista liikuntamuodoista, sallituista sykerajoista ja etenkin riittävällä tiedolla riskeistä, jos tekee väärin.
Kirjekurssi-pt ei myöskään osaa täsmentää annettuja ohjeita välttämättä nukuksissa olevalle kohdelihakselle, kun pelkkä streck-och-böj ei tuotakaan monisairaalla asiakkaalla haluttua tulosta. Mutta sen osaa tehdä fysioterapeutti.
Liikunnan merkitys todellakin tiedetään ja tunnetaan. Lääkärit tekevät moniammatillista yhteistyötä asiakkaiden edun eteen muiden ammattiryhmien kanssa. Se vain vaatii ihmisen oman motivaation..
Käsityksesi taitaa vaatia päivitystä, aloita vaikka tästä:
En halua olla missään tekemisissä noiden kirjekurssin käyneiden personal trainereiden kanssa. Vielä pahempaa, jos ovat lisäksi kirjekurssin käyneitä ravintoneuvojia. Rasittavampaa porukkaa harvoin löytyy.
Julkisessa terveydenhuollossa nimike on elämäntapaohjaaja. Siihen sisältyy monipuolisempi palvelu kuin pelkällä pt:llä.
Vastaanotoille on kuukasien jonot, joten resursseja pitäisi tietysti nostaa ja ihmisten maksaa vain lisää veroja. Eipä tuo sen kummempaa vaatisi.
Ottaisin tällaisen ilmaisen tai puoli-ilmaisen palvelun todellakin ilolla vastaan! Liikun paljon ja syön terveellisesti. Minä en ole se, joka vinkuu pilleriä, kun ei halua nostaa pérsettään sohvalta. Ongelmani on ennemmin, että teen helposti liikaa ja liian kovaa, ja ylikunto kummittelee koko ajan takaraivossa. Syömiseen en tarvitse apuja, paitsi mitä tulee kuntoilun tukemiseksi tehtävään tankkaukseen. Joskus on pitkällä lenkillä kerta kaikkiaan voimat loppuneet.
Miten syödä ennen vaativaa liikuntasuoritusta, miten osata rauhoittaa välillä, tehdä matalasykkeinen lenkki, miten pitää jopa lepopäivä, ettei lähde lenkille ollenkaan...
Apua ja tukea liikkumiseen, kyllä kiitos!
Olisihan tuo mielenkiintoista, mutta aika harva PT osaa työnsä, jos tarkoitus on aktivoida masentunutta. Kyse kun ei olisikaan mistään painonpudotuksesta, vaan sairauden hoitamisesta. Kuka haluaa vetää perässään täysin motivoitumatonta, joka tekee harjoitteet vain pakosta?
Hyvän PT:n löytäminen on yhtä hankalaa kuin hyvän terapeutinkin, joten mitä tehdä, jos se terveyskeskuksen PT on omasta mielestä mahdoton, masennuslääkitystä ei ole ja elämä musertaa. Hypätään numeroksi tilastoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi julkiselle tarvitaan jotain pt:ta kun on jo paljon paremmin koulutettuja fysioterapeutteja?
Kokemus fyssarista on rajallinen, käden kuntoutusta olen saanut ja ryhtioastusta. Ehkä Ap tarkoitti kokonaisvaltaisempaa otetta hommaan, missä ei keskitytä jo syntyneiden vammojen hoitoon, vaan ohjattaisiin elämäntapamuutokseen antamalla siihen konkreereettine kunto-ohjelma. Voi toki olla, että fyssarit osaa tämänkin, ja jos niin hyvä. Ehkä heitä pitäisi työllistää sitten enemmän.
Tämä olisi hieno keino. Saisin käteeni henkilökohtaisen kunto-ohjelman, jonka takia tapaisin elämäntapaohjaajan joka toinen viikko, siinä välillä en tekisi mitään muutosta, koska minulla ei olisi mitään motivaatiota. Sairaus pysyisi ja pahenisi, mutta koska minulla on siihen lääke eli elämäntapamuutos, niin saisin jatkaa sairastamista ja tietenkin myös sairauslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hieno keino. Saisin käteeni henkilökohtaisen kunto-ohjelman, jonka takia tapaisin elämäntapaohjaajan joka toinen viikko, siinä välillä en tekisi mitään muutosta, koska minulla ei olisi mitään motivaatiota. Sairaus pysyisi ja pahenisi, mutta koska minulla on siihen lääke eli elämäntapamuutos, niin saisin jatkaa sairastamista ja tietenkin myös sairauslomaa.
Miksi sinulla ei olisi mitään motivaatiota?
Eivätkö lääkärit voi jo nyt määrätä liikuntareseptejä? Olen ymmärtänyt, että sellaista jo tapahtuu. Yhteistyötä pt:iden kanssa ei kai ole, toteutus jää potilaan omalle vastuulle.
Enemmän pitäisikin ihmisten ottaa itse vastuuta omasta terveydestään. Kaikki eivät pysty, mutta on niitäkin, jotka ovat yksinkertaisesti laiskoja ja asennevammaisia: yhteiskunnan pitää tehdä kaikki minulle, minun ei tarvitse tehdä mitään.
Lääkärin kirjoittama liikuntaresepti voisi toimia vähän kuin poliisin antama kirjallinen huomautus.
Vierailija kirjoitti:
PT muutaman viikonlopun kurssilla tuommoisiin hommiin? No thanks, tarvitaan ammattilainen. Onneksi olen itse valmentanut alun kolmattakymmentä vuotta niin osaan tehdä itselleni varmasti paremman liikunta- ja ravinto-ohjelman kuin joku kytynen pt. Ammatti jota en arvosta ollenkaan. Olemattomalla koulutuksella ollaan tietävinään kaikki.
Sain PT:ltä asiantuntevampaa tietoa niskavaivoista kuin lääkäreiltä. Jos sinulta joku erehtyisi kysymään neuvoa niin vain mesoaisit miten mahtava sinä olet etkä edes kuuntelisi mitään. Aika monet ammattilaiset paahtavat menemään niillä 30 vuotta sitten opituilla taidoilla eivätkä kehity koskaan.
En mä mitään pt kaipaa vaan ruuan himon lamauttajaa ja niitähän nykyisin saa piikkiin muodossa. Mulla oli jo pt paino nousi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö lääkärit voi jo nyt määrätä liikuntareseptejä? Olen ymmärtänyt, että sellaista jo tapahtuu. Yhteistyötä pt:iden kanssa ei kai ole, toteutus jää potilaan omalle vastuulle.
Enemmän pitäisikin ihmisten ottaa itse vastuuta omasta terveydestään. Kaikki eivät pysty, mutta on niitäkin, jotka ovat yksinkertaisesti laiskoja ja asennevammaisia: yhteiskunnan pitää tehdä kaikki minulle, minun ei tarvitse tehdä mitään.
Lääkärin kirjoittama liikuntaresepti voisi toimia vähän kuin poliisin antama kirjallinen huomautus.
Samat sanat juopolle ja narkeille sekä masentuneille, muille sairaille. Nämä samat idiootit toistaa aina että laiskuus on syy lihomiseen ja itsekurin puute samat syyt työttömyyteen. Mitään muuta syytä ei voi ikinä olla.. Eiiiiii
Tuo olisi hyvä idea mutta yksi iso ongelma siinä on. Personal trainer maksaa noin satasen per treenikerta. Masennuslääkkeet saa ehkä parilla kympillä. Sitä ylimääräistä rahaa ei taida olla euroakaan valtion kassassa.
Sitten ois vuoden jono personal trainerille.
lopetetaan typerä paapominen, kyllä ihmiset tekee-pärjää-oppii ihan itse, kun on pakko
ja jos ei niin päästään muutamasta heikoimmasta lenkistä eroon - ja tämä on siis hyvä uutinen
Voit kai kutsua sitä miksi haluat. Pointti oli se, että reseptinomaisesti annetaan lääkeen sijaan/lisäksi ohjeet liikuntaan ja parhaassa tapauksessa myös ravinto-ohjeistusta, jonka avulla potilas saadaan aktivoimaan itsensä. Jos fyssarit tähän pystyy, niin mikäpä siinä. Mutta ehkäpä näitä ammattihenkilöitä pitäisi joka tapauksessa olla enemmän terveydenhuollossa, jotka pystyy näkemään liikunnan parantavan ja terapeuttisen vaikutuksen ja kommunikoimaan sen hyödyt myös potilaalle.