Mikä kirja on parhaiten jäänyt mieleesi, siltä ajalta, kun olit 13-16v?
Kommentit (43)
Sofian maailma tuon ajan alkupuolelta, avasi maailmaa ja ajattelua ihan uudella tavalla pikkuteininä.
Lukion ensimmäisellä luokalla iski sitten Sinuhe egyptiläinen ja olen noudattanut silloisen äidinkielenopettajani kehotusta ja lukenut sen uudelleen aina viiden vuoden välein ja jaksanut ilahtua uusista näkökulmista iän ja elämänkokemuksen karttuessa.
Manaaja. Hyi mikä kirja ja elokuva.
Aikuisena olen nähnyt muutaman vastaavan tilanteen kuin se riivattu tyttö ja se on pelottavaa.
Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
Täällä myös Nancy ja Häräntappoase tulivat ensimmäisinä mieleen. Ulrike ja sota, Luolakarhunklaani kirjat ja Tavallisen suomalainen mies olivat myös suosikkejani. Nämä kaikki tekivät vaikutuksen Nancy ehkä eniten.
Gunilla-sarja
Viisikko
Tiina
Lotta
3 etsivää
Neiti Etsivä
Susan Cooperin Pimeä nousee -kirjasarja. Hyvänä kakkosena Ronja ryövärintytär ja Veljeni Leijonamieli.
Huhtikuun puutarha ja Appelsiinityttö.
Sitten oli semmonen kai ns kirjasarja, jossa päähenkilöllä oli aina joku ongelma. Päihteet, itsetuhoisuus jne. Kirjat oli semmosia neliön mallisia. En kyllä yhtään muista enää, mitä olivat nimeltään.
Käärmeenlumoaja ja sen jatko-osat, mutta kans nokkosvallankumous
Jukka Parkkisen nuortenkirjat, erityisesti Onnenpoika ja pelienkeli. Päähenkilö oli Mika, tavallinen yh-perheen teini, joka pelasi rahansa, jotka hankki kunnostamalla tietokoneita. Illat nuohottiin rantsulla kaljoissa. Tutustuu hiljaiseen tyttöön,
Kirjoittajaa en muista, mutta kirjan nimi oli Timppa. Sellainen elämänkertatyylinen tarina keksitystä miehestä nimeltä Timpasta. Hän löysi unelmien naisen, jonka muistaakseni tapppoi lopulta mustasukkaisuuttaan, vaikka nainen oli raskaana. Paljon erilaisia tunteiden käsittelyä kirjassa ja loppuratkaisu harmitti, vaikka mitä enemmän tunteita ja ajatuksia tuotiin julki, sitä enemmän se oli odotettavissa.
Goosebumpsit oli myös hyviä, ja sitten Penny, joka pelasti milloin mitäkin eläintä. Sellainen nuorten kauhukirjasarja oli myös, jonka kannessa oli aina se yökkönen, jolla on risti tms selässä. Muistaisko joku tuon sarjan? Joo ja hei Noidan käsikirja!
Neiti Etsivät, sekä Merja Jalon Nummelan ponitalli ja Haavikon ravitalli kirjasarjat.
Kymmenen pientä n e e k e r i p o i k a a.
Silloin oli vielä tolla nimellä. Olen lukenut monta kertaa, kuten monet muutkin Agatha Christien dekkarit. Toi vaan on jotenkin pelottavin kaikista, paras.
Raamattu (omasta halusta)
Täällä pohjantähden alla (omasta halusta)
Juokse poika juokse (koulutehtävänä)
Tuntematon sotilas (koulutehtävänä)
Nancy (luin kyllä jo 12v:na omin päin, myöhemmin uudelleen koulussa)
Näitä samoja jo mainittujakin on mieleen jäänyt, eli Pimeä nousee sarja & juokse poika juokse. Näiden lisäksi moni scifi, joista ihan parhaimmistona uhka avaruudesta ja lapsuuden loppu.
Ja pakko mainita vielä yksi joka myös jäi mieleen hyvin pysysvästi , eli Bim mustakorva
Sidney Sheldon sydänyön tuolla puolen. Olin 13 ja trilleri ja sen uskaliaat seksikohtaukset jäi mieleen. Hyvin nidottu kokonaisuus. Tiesin toki se on ns huonoa kirjallisuutta
Mulla kans Pimeä nousee, lisäksi luin paljon Asimovia, Lovecraftia ja Clarkea. Narniasta pidin myös, mutta Tolkienin tuotannolle taas en koskaan oikein lämmennyt.
Yksittäisenä valiona tuo edelläkin mainittu Tuulen viemää. Nimenomaan omanlaisensa historiallisen narratiivin sekä Scarlettin antaman voimakkaan naisesikuvan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Näitä samoja jo mainittujakin on mieleen jäänyt, eli Pimeä nousee sarja & juokse poika juokse. Näiden lisäksi moni scifi, joista ihan parhaimmistona uhka avaruudesta ja lapsuuden loppu.
Ja pakko mainita vielä yksi joka myös jäi mieleen hyvin pysysvästi , eli Bim mustakorva
Me jouduttin lukemaan Bim koulussa. En muista siitä oikein mitään muuta kuin ne verimakkarat. Hyi, ne kuvottivat niin hirveästi! Ruokaanhan ne eivät liittyneet millään tavalla.
Tuulen viemää oli todella vaikuttava lukukokemus!
Nyt ymmärrän, että olin liian nuori lukemaan sitä. Sain vähän väärän kuvan USA:n sisällissodasta.
Tiedän myös, että en voi sitä kirjaa enää koskaan lukea. Scarlett ei enää tekisi vaikutusta voimanaisena, vaan tuntuisi itsekeskeiseltä pissikseltä.