Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma lihominen pelottaa jo (jatkuu vain) enkä osaa tehdä asialle mitään. En pysty enää hallitsemaan itseäni.

Vierailija
23.08.2022 |

En tiedä mikä minun on. Tämä on pelottavaa siksi koska olen jotenkin vain ulkoistanut itseni omasta elämästäni pois.
Olen kuin olisin jossain muualla, teen automaatilla töitä, opiskelutehtävät, hoidan parisuhteen, syön ja olen peloissani.
On ehkä ollut hivenen stressiä. Olen myös pelannut rahapelejä ja käyttänyt alkoholia runsaasti.
Olen lihonut kahden vuoden aikana 35 kg.
En ole koskaan painanut näin paljoa.
Olen kadonnut jonkun tunteen alle täysin, silloin kun lihominen alkoi niin kärsin väkivaltaisen suhteen katkaisusta ja ystäväsuhteiden menettämisestä. Se oli minulle niin raskas kokemus, että voin edelleen tuntea sen olotilan jos muistelen.
Siihen aikaan liittyi kaikkea muutakin, pettymystä itseensä ja valintoihinsa. En enää välittänyt itsestäni.

En taida vieläkään. Olen edelleen aivan hakoteillä. Sama mies pyörii elämässäni mutta ei ole väkivaltainen ollut enää (olen tottunut jo kaikkeen ns epänormaaliin) , olen yksinäinen ja aivan pihalla omasta elämästäni.

Haluaisin laihtua ja ottaa taas ohjat omiin käsiini. Se kuitenkin tuntuu niin voimia vievältä ja kuin ei enää uskoisi itseensä. Helpompi paeta mielensä luolaan kun nähdä selvästi enää mitään. Haluan tämän muuttuvan, olen ihan kohta jo sairas fyysisestikin tämän kaiken vuoksi. Diabetes, maksakirroosi tms.
Muutoksen on tapahduttava.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet addiktoitunut myös itsesi analysoimiseen. Mikään ei tule muuttumaan niin kauan kuin et uskalla irtautua tuosta sairaasta suhteesta.

Vierailija
42/56 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni pohjalta uskallan antaa kaksi vinkkiä.

Ensinnäkin unohda painonpudotus. Muokkaa elämäntapojasi vaikka pikkuhiljaa, mutta ei painonpudotus mielessä vaan siksi että voisit paremmin. Kun et tähtää laihduttamiseen, luot itsellesi paljon vähemmän painetta. Jos pistät elämäntapoja kuntoon paino tulee todennäköisesti tippumaan siinä samalla. Ajattele että se on bonus, ei itsetarkoitus.

Toiseksi, suosittelen hankkiutumaan eroon tästä miehestä josta olet puhunut. Oli hän sitten miesystäväsi tai vain ystävä, niin vaikuttaa siltä että hän ei valitettavasti ole hyväksi sinun hyvinvoinnillesi. Jos pysyt rikkinäisen ihmisen kanssa mainitsemassasi kuplassa, et ikinä pääse itse ulos sieltä.

Kiitos. Yritän hiljalleen saada asiani kuntoon. Rehkiä en jaksa enkä asettaa suuria tavoitteita. Tuo oli hyvä neuvo etten ajattele ensimmäisenä painoa vaan hyvinvointiani kokonaisvaltaisesti.

Minun pitäisi päästää irti miehestä. Tiedän sen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap kijoituksestasi. Minulle tuli mieleen että stressi ja unenpuute ja nälkä aiheuttavat ahmimista. Onko sinulla nyt millainen ruokarytmi? Entä jos aloittaisit siitä että pyrkisit syömään 5-6 kertaa päivässä järkeviä annoksia ja lisäksi rauhoittamaan illat reilusti ennen uniajan alkua. Usein ihmiset ahmivat iltaa kohti koska eivät ole syöneet tarpeeksi päivän mittaan ja varsinkin aamiaisen ja lounaan tulisi olla riittävän ravitseva. Lisäksi vähäinen nukkuminen lisää liikasyömistä. Minä ajattelen että kun maltat syödä pitemmän aikaa säännöllisesti ja järkeviä annoskokoja niin ahmiminen ja roskaruoka jää ja painokin tippuu.

Iltaisin voisit käydä myös kävelylenkillä tai pyrkiä lisäämään johonkin kohtaan päivääsi ulkona liikkumista. Ihan rauhallinen kävely riittää.

Tre voisi olla sinulle hyvä menetelmä stressin vapauttamiseen, kun käyt opettelemassa metodin voit tehdä sitä itsekseenkin. Se purkaa kehoon varastoitunutta stressiä. Terapiakin on varmasti hyvä juttu sitten kun sinne asti pääset.

Kovasti voimia sinulle toipumiseen! Toivon että jossain vaiheessa uskallat jättää myös huonot ihmissuhteet pois, mutta älä vaadi itseltäsi liikaa päätöksiä ja muutoksia samaan hetkeen. Epäluotettava ihminen elämässä syö kuitenkin voimia.

Kiitos tästäkin viestistä ja neuvoista. Ihania olette kun jaksatte tsempata ja auttaa.

Tiedän että olette oikeassa. Pitäisi nostaa nyt kytkintä, monenkin asian suhteen.

Ap

Vierailija
44/56 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/56 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni pohjalta uskallan antaa kaksi vinkkiä.

Ensinnäkin unohda painonpudotus. Muokkaa elämäntapojasi vaikka pikkuhiljaa, mutta ei painonpudotus mielessä vaan siksi että voisit paremmin. Kun et tähtää laihduttamiseen, luot itsellesi paljon vähemmän painetta. Jos pistät elämäntapoja kuntoon paino tulee todennäköisesti tippumaan siinä samalla. Ajattele että se on bonus, ei itsetarkoitus.

Toiseksi, suosittelen hankkiutumaan eroon tästä miehestä josta olet puhunut. Oli hän sitten miesystäväsi tai vain ystävä, niin vaikuttaa siltä että hän ei valitettavasti ole hyväksi sinun hyvinvoinnillesi. Jos pysyt rikkinäisen ihmisen kanssa mainitsemassasi kuplassa, et ikinä pääse itse ulos sieltä.

Kiitos. Yritän hiljalleen saada asiani kuntoon. Rehkiä en jaksa enkä asettaa suuria tavoitteita. Tuo oli hyvä neuvo etten ajattele ensimmäisenä painoa vaan hyvinvointiani kokonaisvaltaisesti.

Minun pitäisi päästää irti miehestä. Tiedän sen.

Ap

Voisin vielä tarkentaa mitä oma kokemukseni siis tarkalleen tarkoittaa. Tein itse muutama vuosi sitten elämäntaparemontin, josta valtaosa kohdistui ruokavalioon. Minulla oli ylipainoa, mutta en alkanut laihdutuskuurille. En kertaakaan kokenut laihduttavani, mutta niin vain vuoden aikana tippui 20 kiloa. Koska en kokenut laihduttavani, kaikki painonpudotus oli pelkkää plussaa eikä minulla ollut painetta tai tavoitteita saavuttaa mitään vaakalukemaa.

Olin elämässäni aikamoisessa aallonpohjassa kun tein elämäntapamuutoksen. Tiedän omasta kokemuksestani että joskus pitää mennä pohjan kautta jotta pystyy tekemään muutoksia. Pitää olla kärsinyt huonosta olosta tarpeeksi.

Tsemppiä siis sinulle AP. Usko että asiat muuttuvat vielä paremmiksi. Kärsimys ei koskaan ole ikuista.

Vierailija
46/56 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä juttelemassa. Painonpudotukseen on olemassa myös hyviä lääkkeitä. Googlaa Saxenda, siitä on täälläkin pitkät keskustelut. Noin suuri painonnousu on jo terveydelle vaarallista, joten lääkärin pitäisi kyllä auttaa. Tsemppiä! Tilanne kyllä paranee varmasti vielä!

(mutta jätä se mies)

Vierailija
47/56 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
48/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua mutta tässä vinkki ihmisille jotka ei kärsi jäätävästä ahmimisesta mutta makeannälkä iskee. Mulla auttaa iltapäivän suklaanhimoon pirtelö johon laitan pakasteesta viipaloidun banaanin (hyvin kypsä banaani tietty), tummaa leivontakaakaojauhetta, kauramaitoa jonkun verran ja suhteessa enemmän vettä. Aah, se suklaan maku ja kylmyys. Usein laitan myös chiasiemeniä jos tulee liotetuksi. Kauramaidon maku puskee hieman läpi, mutta mua se ei haittaa. Teen yleensä tosi ison annoksen vielä ja kun maha on täynnä vettä niin sekin auttaa pysymään erossa miehen herkkukaapista.

Vierailija
49/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jätä se väkivaltainen mies.

2. Aseta itsesi tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi. Tämä on vaikeaa, tiedän.

3. Ole hyvä itsellesi.

4. Ole armollinen itsellesi.

5. Askella pienin muutoksin.

Ensimmäinen ja toinen kohta ovat tärkeimmät muutoskohteet, kaikki muu tulee vasta niiden jälkeen.

Vierailija
50/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tarkistuta kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta voi lihottaa ihmisiä vaikka kymmeniä kiloja.

Jos joudut käyttämään lääkkeitä, on olemassa lääkkeitä jotka lihottavat.

Aina syy ei ole syömisessä, joten nuo asiat kannattaa tarkistaa.

Vierailija
51/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanteelliset kilpirauhasarvot: TSH lähellä nollaa, ei kuitenkaan alle.

T4V lähellä 20, ei kuitenkaan yli.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi masentaa ihmistä ja pilata koko elämän.

Muuta erillesi jos sinulla on ikävä suhde ja katkaise myös puhelinyhteydet ym. häneen.

Vierailija
52/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanteelliset kilpirauhasarvot: TSH lähellä nollaa, ei kuitenkaan alle.

T4V lähellä 20, ei kuitenkaan yli.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi masentaa ihmistä ja pilata koko elämän.

Muuta erillesi jos sinulla on ikävä suhde ja katkaise myös puhelinyhteydet ym. häneen.

Ketju näköjään heräsi eloon uudestaan, kiitos siitä.

Ei ole moni asia muuttunut paitsi etten ehkä stressaa niin paljoa. Nyt olen valmistunut ja seuraavaksi sitten ajattelin ehkä hakea itselleni apua vertaistuen piiristä.

Kilpirauhasarvot pitäisi ehdottomasti katsoa, lähete on jo olemassa.

Jostain syystä koskaan t4v ei ole noussut mielestäni hyvälle tasolle. Pysyttelee arvoissa 11-15 tässä vuosien aikana lääkityksestä huolimatta. Tsh on kyllä laskenut hyvin mutta tuo t4v ei tosiaan reagoi suhteessa tyroksiiniin kuten tsh. En tiedä mistä tämä johtuu.

Annos tyroksiinia on 125 mikrog/vrk.

Ap

Vierailija
53/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluapua suosittelisin sinulle. Tsemppiä elämäsi takaisin saamiseen, asia kerrallaan <3

Vierailija
54/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et menetä mitään, jos muutat omillesi ja alat elämään oman näköistäsi elämää.

Me kuollaan lopulta kaikki, vaikka miten olisi elämänsä elänyt. Se kaikki tulee katoamaan. Sinänsä ei väliä miten tän aikansa kuluttaa, mutta ehkä olisi mukavampi jos asiat tuntuisi paremmalta.

Vierailija
55/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi netistä tai kirjastosta tietoa aiheesta sielun pimeä yö. Se kuuluu ihmisen kasvamiseen. Tutki aihetta, uskon, että saat paljon ymmärrystä mitä sinulle nyt tapahtuu. Ja siitä on mahdollista selvitä, kaiken läpikäytyäsi olet uusi sinä.

Kaikkea hyvää elämääsi, selviät kyllä.

Vierailija
56/56 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada kunnalta avustaja, joka auttaa sinua elämässä. Katsoo mitä syöt ja jne.