Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko puolison runsas alkoholinkäyttö mielestänne tässä tilanteessa vain hänen oma asiansa?

Vierailija
22.08.2022 |

Olen ollut 3 vuotta parisuhteessa täydellisen hurmaavan ja kaikinpuolin ihanan miehen kanssa. Tiesin jo parisuhteeseen ruvetessa, että hän käyttää alkoholia hyvin paljon (vähintään pullollisen viiniä joka ikinen päivä/ilta). Hän ei kuitenkaan koskaan vaikuta humalaiselta, ei koskaan laiminlyö velvollisuuksiaan uusperheen isänä eikä hänestä myöskään kukaan ulkopuolinen ikinä arvaisi, että hän juo todella paljon. Koska olemme molemmat myös jo nelikymppisiä ja jo parisuhteen alkaessa melkein nelikymppisiä, en ole pitänyt asianani alkaa saarnaamaan hänen juomisestaan, koska se ei minulle eikä lapsilleni ongelmia aiheuta. Nyt kuitenkin olen alkanut ajattelemaan asiaa terveyden kannalta ja pohdin, voisinko jollakin konstilla puuttua asiaan. Periaatteessa olen sitä mieltä, että en halua hänen juomistaan rajoittaa, mutta toisaalta tiedostan kyllä myös terveysriskit.

Mitä olette muut tästä mieltä? Vastauksia kaivataan niin paljon juovien puolisoilta kuin myös paljon juovilta itseltään. Ja ohjetta "jätä se" tai "en olisi päivääkään tuollaisen juopon kanssa" en kaipaa. Mieheni on maailman ihanin ihminen enkä koskaan aio häntä jättää. Kiitos!

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan tämä lienee, niin naurettava aloitus on, mutta kommentoin lyhyesti silläkin uhalla.

Jos tyyppi vetää vähintään pullollisen viiniä päivässä, kuten totesit, niin sen maksa takuulla pettää ennen eläkeikää. Mun eräs tuttu ryyppäsi muutaman kuukauden ajan, noin 7-10 olutta päivässä (vastaa kutakuinkin viinipulloa), niin terveystarkastuksessa maksa-arvot oli tuplat normaaliin ylärajaan verrattuna.

Vierailija
42/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä lienee, niin naurettava aloitus on, mutta kommentoin lyhyesti silläkin uhalla.

Jos tyyppi vetää vähintään pullollisen viiniä päivässä, kuten totesit, niin sen maksa takuulla pettää ennen eläkeikää. Mun eräs tuttu ryyppäsi muutaman kuukauden ajan, noin 7-10 olutta päivässä (vastaa kutakuinkin viinipulloa), niin terveystarkastuksessa maksa-arvot oli tuplat normaaliin ylärajaan verrattuna.

Voi pettää tai sitten ei. Mutta "takuulla" ei voi sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kun käyttää alkoholia niin saattaa iskeä alkoholidementia.

Puoliso joutuu sitä dementikkoa ainakin aluksi hoitamaan. 

On muuten karmea tauti, google kertoo lisää.

Vierailija
44/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta humalaiselta, ei jätä velvollisuuksiaan hoitamatta ja juo ~pullollisen viiniä päivässä. Kuulostaa että tässä ei ole mitään ongelmaa (myöskään terveyden kannalta), joten älä tee siitä ongelmaa.

Päinvastoin. Kuulostaa juuri siltä että on jo kehittänyt melkoisen toleranssin alkoholille kun on normaalin oloinen aika humalassakin. Kertoo juuri siitä että käyttö on säännöllistä ja aivan liian suurta.

Vierailija
45/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta humalaiselta, ei jätä velvollisuuksiaan hoitamatta ja juo ~pullollisen viiniä päivässä. Kuulostaa että tässä ei ole mitään ongelmaa (myöskään terveyden kannalta), joten älä tee siitä ongelmaa.

Eiköhän siitä noilla määrillä tule ongelma terveyden kannalta ajan mittaan (maksa rasvoittuu ja kovettuu ym). Kannattaa puuttua asiaan sitä ennen. Terveyttä ei saa takaisin.

Vierailija
46/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi. Meillä minä juon joka ilta, puoliso ei edes tiedä määriä (hän kuvittelee, että juon vain sen puoli litraa olutta, minkä juon julkisesti) eikä hän voisi tehdä mitään, mikä saisi minut lopettamaan. Olen täysin tietoinen terveysriskeistä. Jos miehesi on kutakuinkin älykäs ja asioista kiinnostunut, niin silloin hänkin on. Luultavasti tieto riskeistä myös painaa häntä enemmän tai vähemmän. Mitään hyvää et saavuta sillä, että yrität puuttua asiaan.

Oma puolisoni puolestaan syö itseään hengiltä. Kakkostyypin diabetes ja korkea kolesteroli. Hoitaa ensimmäistä lääkkeillä (pistokset) ja jälkimmäiseen ei vielä tarvitse lääkitystä mutta käyttää Benecolia (!!). On parhaillaan syömässä "aamiaista": muroja tai puuroa, useita viipaleita vaalea leipää, päälle leikkeleitä, juustoa ja sitä benecolia, kahvia kermalla, makeutusainetta. Jälkiruoaksi pullaa ja keksejä. Sitten karkkia iltaan saakka, jolloin syö ison päivällisen, lähes päivittäin punaista lihaa. Sen jälkeen sängyssä lukee kirjaa ja syö suklaata. Kasviksia syö kyllä, kun minä joka ilta teen salaatin, mutta hedelmistä vain banaaneja ja viinirypäleitä eli niitä kaikkein sokeripitoisimpia. Aamuisin ei ymmärrä, miksi on "aivosumu" eikä pääse sängystä ylös tai jaksa tehdä mitään. Ruokailurytmi muotoutui tällaiseksi kun kaverinsa innosti hänet kokeilemaan pätkädieettiä (16:8 tjsp) eli hän syö ruokansa non klo 14-22 ja sen jälkeen sitä suklaata sängyssä.

Yritin suhteemme alkupuolella kertoa hänelle, että tällä menolla hän ei ole minulle enää eläkeiässä kumppani, jonka kanssa pystyisi tekemään asioita yhdessä (matkustamaan, harrastamaan), mutta sillä ei ollut merkitystä. Osin sen takia on itsellänikin sellainen olo, että on aivan sama jos itse puolestani juon itseni sairaaksi.

Onnistuitpa kääntämään kaiken puolison ongelmaksi

Vierailija
47/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun oma valintasi, että  voit olla pitkäänkin alkoholidementikon omaishoitaja. Ennen sitä voit joutua kärsimään muista alkoholin haitoista pitkäänkin.

Vierailija
48/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään ottaa hyvän ruuan kanssa pari lasillista viiniä.

Ja vaimo motkotkaa.

Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
49/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko miehellä alkoholin sietokyky kasvanut, siksi se ei tunnu vaikuttavan erikoisesti, siinä se pullollinen äkkiä menee. Maksa- ja haima-arvoja voi mittauttaa yksityisellä maksusta ja verikokeetkin saa, ei tietoa miten se muuhun elimistöön vaikuttaa (aivosolut, sydän, munuaiset jne). Jossakin sanottu että puhdistaa verisuonia alkoholi, mutta joillakin ehkä muu vaikutus. On olemassa ohjevihkosia myös ja googlaamalla tietoa, sitä voi itse harkita. On ihme jos miehelle ei tule painajaisia alkoholista kuten muille, näkeekö rem unia.

Vierailija
50/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, no tiedät itsekin mihin tuo johtaa: puolisosi kuolee nuorena ja joudut hautaamaan hänet. Sitä ennen tuskaisa sairastelu ja sairaalareissut. Esim. haimasyöpä on muuten todella tuskallinen ja se aiheutuu juuri esimerkiksi runsaasta alkoholin käytöstä. Haimasyöpädiagnoosi on lähes varma kuolema, siinä selviytymisprosentti on todella pieni. Jos muita ongelmia teillä ei miehen alkoholinkäytöstä ole, niin kiva, mutta musta ennenaikainen kuolema on aika iso ongelma. Ehkä miehesi on sitten hyväksynyt sen eikä edes halua elää vanhaksi. Runsas alkoholinkäyttö ei ikinä ole mikään pikkujuttu ja ihmiset suhtautuu siihen ihan liian kevyesti tyyliin "kaljaa se vain on". Joo-o.

Vierailija
51/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella meillä on elintapoihin liittyviä riskejä, Minusta jatkuva alkoholin käyttö ei ole mitenkään erilainen verrattuna vaikka tupakointiin, vaarallisiin urheiluharrastuksiin, liikkumattomuuteen tai epäterveelliseen syömiseen. Tavallaan nuo ovat omia asioita kaikki, mutta kyllä kaikilla myös on jollain tavalla vaikutusta koko perheen elämään, niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä.

Itse kyllä puuttuisin asiaan, koska minua häiritsee mikä tahansa jatkuva terveyttä riskeeraava tapa.

Vierailija
52/52 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinipullo päivässä käy jo pahasti maksan päälle, ja on selvästi jo alkoholismia.

Ei käy sen enempää maksalle kuin ne karkit ja limsat mitä te napaanne kiskotte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi