Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko puolison runsas alkoholinkäyttö mielestänne tässä tilanteessa vain hänen oma asiansa?

Vierailija
22.08.2022 |

Olen ollut 3 vuotta parisuhteessa täydellisen hurmaavan ja kaikinpuolin ihanan miehen kanssa. Tiesin jo parisuhteeseen ruvetessa, että hän käyttää alkoholia hyvin paljon (vähintään pullollisen viiniä joka ikinen päivä/ilta). Hän ei kuitenkaan koskaan vaikuta humalaiselta, ei koskaan laiminlyö velvollisuuksiaan uusperheen isänä eikä hänestä myöskään kukaan ulkopuolinen ikinä arvaisi, että hän juo todella paljon. Koska olemme molemmat myös jo nelikymppisiä ja jo parisuhteen alkaessa melkein nelikymppisiä, en ole pitänyt asianani alkaa saarnaamaan hänen juomisestaan, koska se ei minulle eikä lapsilleni ongelmia aiheuta. Nyt kuitenkin olen alkanut ajattelemaan asiaa terveyden kannalta ja pohdin, voisinko jollakin konstilla puuttua asiaan. Periaatteessa olen sitä mieltä, että en halua hänen juomistaan rajoittaa, mutta toisaalta tiedostan kyllä myös terveysriskit.

Mitä olette muut tästä mieltä? Vastauksia kaivataan niin paljon juovien puolisoilta kuin myös paljon juovilta itseltään. Ja ohjetta "jätä se" tai "en olisi päivääkään tuollaisen juopon kanssa" en kaipaa. Mieheni on maailman ihanin ihminen enkä koskaan aio häntä jättää. Kiitos!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sellaista kumppania jota haluat muuttaa. Ei ole reilua ensin hyväksyä toista sellaisena kuin hän on ja myöhemmin yrittää muuttaa häntä.

Vierailija
2/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi puuttua asiaan muuten kuin keskustelemalla puolisosi kanssa. Joko hyväksyt hänet sellaisena kuin hän on, tai jätät hänen. Sinun tapauksessasi asia lienee selvä. Miehesi taas ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse addiktina olen sitä mieltä, että parisuhteen toisen osapuolen riippuvuus on aina yhteinen asia, koska se vaikuttaa väistämättä molempiin. Päihderiippuvuus on kuin suhteen kolmas osapuoli. Homma voi toimia pitkäänkin sakkaamatta, mutta yleensä jotain ongelmia tulee jossain vaiheessa.

Kuvittele vaikkapa tilanne, jossa miehesi joutuu olosuhteiden pakosta olemaan juomatta. Siitä varmasti seuraisi ongelmia noilla määrillä. Oma mieheni on kestänyt vieroitusoireitani, mutta itse kyllä uskoisin olevani parempi puoliso ilman päihdeongelmaani.

Vierailija
4/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla

eli voit arvata miten pidemmän päälle käy

Vierailija
5/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei juo huonoa hanaviiniä vaan jotain laadukkaampaa.

Vierailija
6/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta humalaiselta, ei jätä velvollisuuksiaan hoitamatta ja juo ~pullollisen viiniä päivässä. Kuulostaa että tässä ei ole mitään ongelmaa (myöskään terveyden kannalta), joten älä tee siitä ongelmaa.

Vierailija
7/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muuta kuin otsikon voin vastata, että alkoholiongelma on aina ihmisen oma ongelma ja oma asia. Muut voivat sitten ihmisen toiminnan perusteella päättää mitä tekevät omalta osaltaan ja miten suhtautuvat. Tottakai kaikki vaikuttaa muihinkin, mutta itse asia on vain hänen.

Vierailija
8/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse addiktina olen sitä mieltä, että parisuhteen toisen osapuolen riippuvuus on aina yhteinen asia, koska se vaikuttaa väistämättä molempiin. Päihderiippuvuus on kuin suhteen kolmas osapuoli. Homma voi toimia pitkäänkin sakkaamatta, mutta yleensä jotain ongelmia tulee jossain vaiheessa.

Kuvittele vaikkapa tilanne, jossa miehesi joutuu olosuhteiden pakosta olemaan juomatta. Siitä varmasti seuraisi ongelmia noilla määrillä. Oma mieheni on kestänyt vieroitusoireitani, mutta itse kyllä uskoisin olevani parempi puoliso ilman päihdeongelmaani.

Eri asia onko ongelma kehittynyt parisuhteen aikana vai onko suhteeseen alettu suurkuluttajan kanssa.

Vierailija
9/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta muuta kuin otsikon voin vastata, että alkoholiongelma on aina ihmisen oma ongelma ja oma asia. Muut voivat sitten ihmisen toiminnan perusteella päättää mitä tekevät omalta osaltaan ja miten suhtautuvat. Tottakai kaikki vaikuttaa muihinkin, mutta itse asia on vain hänen.

Miksi edes osallistut jos et jaksa lukea kuin otsikon

Vierailija
10/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Meillä minä juon joka ilta, puoliso ei edes tiedä määriä (hän kuvittelee, että juon vain sen puoli litraa olutta, minkä juon julkisesti) eikä hän voisi tehdä mitään, mikä saisi minut lopettamaan. Olen täysin tietoinen terveysriskeistä. Jos miehesi on kutakuinkin älykäs ja asioista kiinnostunut, niin silloin hänkin on. Luultavasti tieto riskeistä myös painaa häntä enemmän tai vähemmän. Mitään hyvää et saavuta sillä, että yrität puuttua asiaan.

Oma puolisoni puolestaan syö itseään hengiltä. Kakkostyypin diabetes ja korkea kolesteroli. Hoitaa ensimmäistä lääkkeillä (pistokset) ja jälkimmäiseen ei vielä tarvitse lääkitystä mutta käyttää Benecolia (!!). On parhaillaan syömässä "aamiaista": muroja tai puuroa, useita viipaleita vaalea leipää, päälle leikkeleitä, juustoa ja sitä benecolia, kahvia kermalla, makeutusainetta. Jälkiruoaksi pullaa ja keksejä. Sitten karkkia iltaan saakka, jolloin syö ison päivällisen, lähes päivittäin punaista lihaa. Sen jälkeen sängyssä lukee kirjaa ja syö suklaata. Kasviksia syö kyllä, kun minä joka ilta teen salaatin, mutta hedelmistä vain banaaneja ja viinirypäleitä eli niitä kaikkein sokeripitoisimpia. Aamuisin ei ymmärrä, miksi on "aivosumu" eikä pääse sängystä ylös tai jaksa tehdä mitään. Ruokailurytmi muotoutui tällaiseksi kun kaverinsa innosti hänet kokeilemaan pätkädieettiä (16:8 tjsp) eli hän syö ruokansa non klo 14-22 ja sen jälkeen sitä suklaata sängyssä.

Yritin suhteemme alkupuolella kertoa hänelle, että tällä menolla hän ei ole minulle enää eläkeiässä kumppani, jonka kanssa pystyisi tekemään asioita yhdessä (matkustamaan, harrastamaan), mutta sillä ei ollut merkitystä. Osin sen takia on itsellänikin sellainen olo, että on aivan sama jos itse puolestani juon itseni sairaaksi.

Vierailija
11/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hänen oma asiansa. Jos et tykkää, niin jätä. Muiden muuttamisesta ei tule mitään

Vierailija
12/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi. Meillä minä juon joka ilta, puoliso ei edes tiedä määriä (hän kuvittelee, että juon vain sen puoli litraa olutta, minkä juon julkisesti) eikä hän voisi tehdä mitään, mikä saisi minut lopettamaan. Olen täysin tietoinen terveysriskeistä. Jos miehesi on kutakuinkin älykäs ja asioista kiinnostunut, niin silloin hänkin on. Luultavasti tieto riskeistä myös painaa häntä enemmän tai vähemmän. Mitään hyvää et saavuta sillä, että yrität puuttua asiaan.

Oma puolisoni puolestaan syö itseään hengiltä. Kakkostyypin diabetes ja korkea kolesteroli. Hoitaa ensimmäistä lääkkeillä (pistokset) ja jälkimmäiseen ei vielä tarvitse lääkitystä mutta käyttää Benecolia (!!). On parhaillaan syömässä "aamiaista": muroja tai puuroa, useita viipaleita vaalea leipää, päälle leikkeleitä, juustoa ja sitä benecolia, kahvia kermalla, makeutusainetta. Jälkiruoaksi pullaa ja keksejä. Sitten karkkia iltaan saakka, jolloin syö ison päivällisen, lähes päivittäin punaista lihaa. Sen jälkeen sängyssä lukee kirjaa ja syö suklaata. Kasviksia syö kyllä, kun minä joka ilta teen salaatin, mutta hedelmistä vain banaaneja ja viinirypäleitä eli niitä kaikkein sokeripitoisimpia. Aamuisin ei ymmärrä, miksi on "aivosumu" eikä pääse sängystä ylös tai jaksa tehdä mitään. Ruokailurytmi muotoutui tällaiseksi kun kaverinsa innosti hänet kokeilemaan pätkädieettiä (16:8 tjsp) eli hän syö ruokansa non klo 14-22 ja sen jälkeen sitä suklaata sängyssä.

Yritin suhteemme alkupuolella kertoa hänelle, että tällä menolla hän ei ole minulle enää eläkeiässä kumppani, jonka kanssa pystyisi tekemään asioita yhdessä (matkustamaan, harrastamaan), mutta sillä ei ollut merkitystä. Osin sen takia on itsellänikin sellainen olo, että on aivan sama jos itse puolestani juon itseni sairaaksi.

Ette kyllä valitettavasti tee toisillenne hyvää. Toinen syö ja toinen juo itsensä hengiltä 😔

Vierailija
13/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään vaikuttanut humalaiselta jossain 1,5% kännissä, se vasta normalisoi olon ja taklasi vieroitusoireet. Olin myös äärimmäisen taitava peittelemään ja skarppaamaan tarvittaessa kuten alkoholistit nyt ovat high functioning-vaiheessa. Olin hurmaava, annoin itsestäni kaiken kunnes en enää lopulta pystynyt siihen ja kulissini romahtivat. Tähän meni monia monia vuosia.

Vierailija
14/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mitenkään puolison asia, kun elämänkumppani juo itsensä pari-kolmekymmentä vuotta etuajassa hautaan.

Vierailija
15/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta humalaiselta, ei jätä velvollisuuksiaan hoitamatta ja juo ~pullollisen viiniä päivässä. Kuulostaa että tässä ei ole mitään ongelmaa (myöskään terveyden kannalta), joten älä tee siitä ongelmaa.

Viinipullo päivässä käy jo pahasti maksan päälle, ja on selvästi jo alkoholismia.

Vierailija
16/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

raidis kirjoitti:

Eihän se ole mitenkään puolison asia, kun elämänkumppani juo itsensä pari-kolmekymmentä vuotta etuajassa hautaan.

No ap teki selväksi ettei aio erota, joten ei siinä paljon muita vaihtoehtoja ole kuin hyväksyä. Ja tukea sitten, jos puoliso itse haluaa lopettaa juomisen.

Vierailija
17/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä sille mitään voi. Mä olen myös juonut jo yli 20 vuotta tuota luokkaa päivässä + viikonloppuna enemmän, enkä aio lopettaa koskaan. Jos ukko valittaisi, näyttäisin ovea.

Vierailija
18/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa

https://stumppi.fi/viisi-addiktoivinta-ainetta-alkoholi-ja-tupakka-sama…

.

https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html

Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja.

.

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725

Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa.

Vierailija
19/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.

Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.

Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä hermoston vahingoittuminen on mittava terveysongelma ja esimerkiksi valkean aivoaineen kato on alkoholisteilla maksakirroosiakin yleisempää. Valkean aivoaineen kadon oireena on dementiaa, joka voidaan todeta neuropsykologisin testein keskimäärin joka toisella alkoholin suurkuluttajalla. Lievän dementian on toisinaan havaittu korjaantuvan pitkän raittiin kauden aikana. Sen sijaan pikkuaivojen etuosa näyttää tuhoutuvan usein pysyvästi, ja tyypillinen oire alkoholin aiheuttamassa pikkuaivoatrofiassa on kävelyn epävarmuus. Vakavimpia aivovaurioita ovat kuitenkin tapaturmien kautta syntyneet aivovammat, joista yli puolet on saatu juovuksissa. Tapaturmien aiheuttamat aivovammat ovat alkoholisteilla kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin. Alkoholi lisää myös aivovaltimotukoksen ja lukinkalvon alaisen vuodon riskiä. Alkoholin pitkäaikaiskäyttö voi aiheuttaa lähes minkä tahansa neurologisen oireen tai löydöksen.

Alkoholi saattaa aiheuttaa runsaasti nautittuna aivovaltimoiden tukoksia ja repeämiä, mikä voi johtaa aivoja vioittavaan hapen puutteeseen. Vahva humalatila voi johtaa aivovaurioon etenkin nuorilla, koska heillä verensokeri laskee liian alas ja aivojen energian saanti estyy. Alkoholisteilla on tavallista suurempi riski kuolla aivohalvaukseen.

Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa vaikka syntyykin toki paljon hitaammin. Harva pääsee alkoholista eroon ennen kuolemaa jos alkoholiriippuvuuteen sairastuu liian juomisen takia. Paras orjuutus- ja ryöstöhuume maailmassa. Halpaa tuottaa ja aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden. Tuhoaa myös eniten aivoja.

Vierailija
20/52 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä sille mitään voi. Mä olen myös juonut jo yli 20 vuotta tuota luokkaa päivässä + viikonloppuna enemmän, enkä aio lopettaa koskaan. Jos ukko valittaisi, näyttäisin ovea.

Eli sinulla on mennyt jo yli 100 000 euroa alkoholiin? Olet ollutkin tosi hyvä orja alkoholihuumeen valmistajille ja kauppiaille.