Miten luopua tavarasta?
Tavaranpaljous ahdistaa. Haluaisin heittää kaiken ylimääräisen pois, mutta se on osoittautunut yllättävän haastavaksi. Asun mieheni kanssa ihan hyvänkokoisessa omakotitalossa ja nyt meille on tulossa perheenlisäystä. Kaikki kaapit ja vaatehuone sekä varasto ovat täynnä tavaraa eikä ne vauvan tarvikkeet oikein mahdu minnekään siististi.
En koe olevani mikään hamstraaja, mutta jotenkin sitä tavaraa vaan on kertynyt. Olemme molemmat mieheni kanssa yrittäjiä omilla tahoillamme ja yritysten tarvikkeita ja välineitä on pakostakin paljon. Meillä molemmilla on työhuoneet kotona. Lisäksi harrastamme kaikenlaista kotona puuhailua, maalaamista, nikkarointia, askartelua yms, joten onhan niitäkin välineitä.. Lisäksi talon ja pihan hoitoon on kaikenlaista roinaa mitä tarvitsee kerran vuodessa. Ärsyttävää, kun sellaisiakaan ei oikein osaa heittää pois kun sitten sen ostaa taas ensi kerralla uudelleen. Meillä ei ole juurikaan mitään sisustusesineitä tai "krääsää" vaan aika simppeli sisustus. Ongelma on se kaappeihin tungettu tavaran määrä..
Mulla itsellä on tosi paljon vaatteita ja kenkiä, joista suurimmasta osasta voisin kyllä luopua kun ei ole tarvetta enää enkä vanhoihin vaatteisiin enää varmaan mahdukaan. Se lieneekin kaikista helpoin osuus.
Ja sitten se tavaran kierrätys.. Ei raaskisi heittää käyttökelpoista ja ihan hyvääkin tavaraa roskiin tai johonkin UFFin konttiin, josta ne päätyvät myymälään myyntiin ja sitten loput johonkin jätekasoihin ties minne. Toisaalta en jaksa tuote kerrallaan myydä Torissakaan. Kirpparilla myisin mieluusti, mutta oman kodin lähellä ei tunnu sellaisia koskaan olevan (joissa siis myydään tavaraa itse).
Elikkäs kertokaa parhaat vinkkinne tavarasta luopumiseen ja niiden kierrätykseen!
Kommentit (12)
Siitä se kaaos useimmilla syntyy, kun kaikkea tarpeellista on vähän liikaa. 5 ylimääräistä kenkäparia ei ole paha, mutta siihen päälle 5 takkia, 20 paitaa, 10 housua jne.
Isompi talo, jotta saatte sinne taas hetken kerättyä kamaa, ennen kuin ahtaus yllättää. No ei...
Vuokratkaa varastotila, ei kai nuo niin paljoa maksa.
Tai mahtuuko tontille pieni koppi tai "aitta"? Toiseen päähän nikkarointi- ja pihanhoitokamat ja toiseen lapselle tuleviksi kesiksi leikkisoppi ja pihalelut talveksi.
Tai käy surutta läpi kyllä ja ei tyyliin, ja vie kierrätykseen tai tarjoa ilmaiseksi, aina löytyy ottajia.
Minut pysäytti yhden talousneuvojan ohje, että miettisin minkä hintaiseksi tulee omistaa tavaraa. Pitääkö tavaramäärää varten ostaa yhä enemmän säilytysneliöitä, jolloin jo yhden (karkea esimerkki) silityslaudan hinnaksi tulee enemmän kuin se silityslauta oli ostaessa ja mitä se on nyt minulla jo useamman vuoden käytettynä. Miksi vuokrata varasto sellaiselle tavaralle, jonka voi laittaa kierrätykseen (mietin nimittäin vuokraamistakin)? Tai myydä, jolloin rahaa tulisi kotiin päin. Voisiko jotakin tavaraa omistaa yhdessä naapurin /sukulaisen/kaverin kanssa?
Päädyin siihen, että karsin irtaimistoani. En jaksa myydä ja murehtia, että voivoi kun tuossakin menee nyt 100 euron edestä kierrätykseen. Se on minulle pienempi kuluerä kuin maksella varastoinnissa ja lisäneliöistä tulevina vuosina.
Loppujen lopuksi suurimmasta osasta tavaroista tajuaa, ettei niitä kaipaa yhtään.
Vinkkinä, että lahjoitin käyttämättömiä kankaita, askartelutarvikkeita ja taidekirjoja lähimpään kouluun. Työpaikalla laitoin taukotilaan korin, jossa oli korut (ei arvokoruja) ja lappu että vie mennessäs. Hyvin kelpasi. Samoin taukotilassa menivät erilaiset tarjoiluastiat niin kuin kakkuvadit yms. En pohdi myykö ne joku eteenpäin. Minä säästin säilytystiloissa,
Varastotiloja on vuokrattavana sen verran runsaasti, että niitä ihmiset näyttävät tarvitsevan. Säästää voi jossain muussa vastaavasti. Vaikka siinä, ettei osta lisää kamaa. Ja ehkä sitten, kun on huomannut, että maksaa "turhasta", pystyy niistä rojuista jopa luopumaankin, jossain vaiheessa.
Yksi vaihtoehto siis vain.
Tilaat jätelavan pihalle ja alat käymään tavaroita läpi. Jos et ole käyttänyt jotain vaatetta/esinettä viimeisen kahden kuukauden aikana niin et todennäköisesti tule käyttämään sitä jatkossakaan. Armotta vaan roskiin.
Kiitos kommenteista. Etenkin tämä talousneuvojan vinkki oli kyllä oikeastikin aika osuva. Tästä syystä en myöskään haluaisi ostaa uutta kaapistoa, lipastoa, hyllykköä tai mitään missä sitten voisi sitä tavaraa säilytellä lisää, saati vuokrata varastoa. Pihalle joku vaja pihatarvikkeille olisi kyllä muuten paikallaan, jotta saisi oikeaan varastoon vaikkapa fillarin ennemmin kuin 4 erilaista lumilapiota, 2 lumikolaa ja kaikki muut vastaavat pihavälineet.
Nyt kun mietin, niin tottahan se on että myöskin niitä tavaroita on usein aika monta samanlaista tai samaan tarkoitukseen olevia. Varsinkin vaatteiden suhteen mulla on kyllä aivan liikaa kaikkea. Naapuruston kanssa on ollut yleensä kerran vuodessa sellainen jätelava, johon voi viedä tarpeetonta tavaraa ja roskia - sieltä aika hyvin myös hyväkuntoiset ja tarpeelliset viedäänkin. Seuraava kerta on vasta ensi keväänä, mutta siivousvimma minulla on nyt.
Pidän mielessä tuon työpaikan kahvihuoneeseen viemisen, se voisi toimia astioiden yms kanssa.
No joo, onhan se totta myös ettei sitä kerran-vuodessa-tarpeellista tavaraa kannata aina poiskaan heittää, tarvitseehan sitä edes sen kerran vuodessa ja silloin se helpottaa elämää. Ehkä mua hämää myös ne tavarat joita tosiaan yrittäjinäkin tarvitaan: on pakkausmateriaalia, suojamuoveja, pahvilaatikoita, teippirullia, kansioita, yms. Tilanne ei olisi kotona niin paha, jos olisi joku toimistotila vaikkapa.
Jollain tapaa se minimalistinen elämä houkuttelee, ehkä se on joku trendijuttu.. Toisaalta tämä minimalismin tavoittelu on kyllä saanut mut tarkastelemaan omia kulutustarpeitani tosi paljon ja kaikenlainen ostelu on vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tilaat jätelavan pihalle ja alat käymään tavaroita läpi. Jos et ole käyttänyt jotain vaatetta/esinettä viimeisen kahden kuukauden aikana niin et todennäköisesti tule käyttämään sitä jatkossakaan. Armotta vaan roskiin.
Oletkohan itse viime aikoina tilannut jätelavaa? Minä nimittäin olen. Se on hyvä, jos tarvitsee vaikka purkaa seinä remontissa, mutta kaappien siivoamiseen se on vähän kuin ampuisi hyttystä haulikolla.
Ap on liikkeellä sillä asenteella, että hän toivoisi saavansa tavaroistaan rahaa. Jätelava sen sijaan maksaa useita satoja euroja.
Etsipä sellainen ketju kuin tavarapaljous täältä. Löytyy haulla tai vaikka Googlellakin. Yli 10 000 viestiä aiheesta ja tosi hyvä ketju inspiroimaan!
UFFin laatikkoon nimenomaan pitää laittaa hyvää tavaraa, huonot roskiin. Helpotus kun on tehty karsinta, palkitsee.
Kaikki Kierrätyskeskukseen. Eivät ainakaan myy niitä tonnihinnalla ulkomaille niitä. Ja ottavat vaatteet, astiat, kirjat, lelut jne.
Mikä siinä oikeasti ärsyttää, että kotona on asioita, joita sen hoitamiseen tarvitaan? Miksi niitä pitää kutsua roinaksi, jos ne ovat oikeasti tarpeellisia?
Ostakaa palveluna nurmikonleikkuut, maalaukset sun muut työt, niin ei tarvitse säilytellä mielestäsi turhaa tavaraa.
Millaista elämää ajattelit viettää sen jälkeen, kun esim. harrastuksiin liittyvät tavarat on poistettu? Tuijottelet seiniä?