Teinin vetkuttelu kouluaamuina
Miten voikin sängystä nouseminen olla noin vaikeaa! Jatkuvasti jää aamupala syömättä, hampaat pesemättä, ylipäätään kaikki tekemättä ja myöhästyy vielä bussistakin. Huutaa vastaan ja suuttuu, kun "mäkätetään".
Taustalla on ADHD, tämän teinin kasvattaminen ollut kaikin tavoin hyvin haastavaa. Meillä on useampi lapsi, ja sanoisin, että ainakin 5 ns. tavallista lasta kasvattaisi siinä missä yhden tällaisen. Ongelmana lisäksi, että ei ota apua vastaan, raivostuu patistamisesta eikä suostu mihinkään terapioihin/nepsy-valmennukseen. Näihin ei myöskään enää tuon ikäisenä pääse vastentahtoisesti vanhemman toiveesta.
Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Minkälaisilla keinoilla teillä on saatu apua takkuisiin aamuihin?
Itselläni alkaa olla vähän ristiriitaiset tunnelmat tämän suhteen, toisaalta on jo niin iso, että pitäisi itse ymmärtää ja huolehtia, etenkin kun toisissa asioissa on olevinaan hyvinkin itsenäinen, esim. tyttöystävän kanssa suunnittelee alaikäisenä kotoa muuttoa, terveydenhuollossa on kieltänyt minulta tietojensa näkymisen ja asioiden hoidon jne. Toisaalta taas varmastikin on ihan todella vaikeuksia saada itsensä liikkeelle ja vanhempana on kuitenkin velvollisuus huolehtia, että lähtee kouluun.
Ei ole myöskään yhtään kiinnostunut siitä, minkälaisia seuraamuksia jatkuvalla myöhästelyllä, kouluun ollaan oltu yhteydessä mutta koulukin on varsin kädetön.
Kommentit (20)
Se on totta. Ja itselläni ei oikeastaan olisi tähän aikaakaan aamuisin. Lisäksi teinin asenne ärsyttää ja joutuu tosissaan työskentelemään myös itsensä kanssa, ettei vajoa teinin tasolle.
Ap
Kello soimaan ja kuvallinen aamurutiini.
Ei herää kellon soittoon. Kelloja on kokeiltu vaikka minkälaisia, mutta ei. Koko muu talo herää, mutta tämä ei.
Kuvat toimii ehkä alakoululaisella (tällä ei tosin toimineen silloinkaan, vaan löytyivät rutattuina ja sotkettuina milloin mistäkin), mutta ei enää angstisella teinillä. Ongelma ei ole, ettei tietäisi mitä pitää tehdä seuraavaksi, vaan ettei saa aikaiseksi.
Ap
Valot päälle, peitto pois ja taputat tahdin millä liikkua. Äänijänteet kireälle ja ja lopuksi kysyt että tätäkö haluaa jokaisen aamun olevan kunnes huoltovastuu päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Valot päälle, peitto pois ja taputat tahdin millä liikkua. Äänijänteet kireälle ja ja lopuksi kysyt että tätäkö haluaa jokaisen aamun olevan kunnes huoltovastuu päättyy.
Taputtamista lukuunottamatta aika lailla näin olen toiminutkin ja ongelma jatkuu. Suorastaan pahenee vuosi vuodelta. Pienempänä vielä pystyi esim. konkreettisesti nostamaan sängystä, mutta menepä nostamaan aikuisen miehen kokoista, kiukkuista teiniä. Lisäksi on viritellyt lukon oveensa, josta saa myöskin taistella jatkuvasti. Toisinaan aamu siis alkaa siitä, että en edes pääse huoneeseen sisälle.
Ap
Nepsyjä on nykyisin lapsissa vaikka kuinka. Niille voi pitää kuria siinä missä muillekin lapsille.
Itselläni on adhd ja herääminen on aina ollut vaikeaa. Minua eivät vanhempani koskaan herättäneet eli olin itsestäni vastuussa. Se ehkä auttoi vähän. En syönyt ikinä aamupalaa, hyvä jos ehdin hiukset harjata. Useimmiten menin kouluun ilman sukkia, myös pakkasella. Ja pipo, kauahuivi sekä hanskat unohtuivat useimmiten. Kuitenkin selviydyin ihan hyvin. Muista, että kaiken ei tarvitse olla täydellisestä. Ja laita teini ottamaan vastuuta itsestään. Se selviää hengissä ilman aamupalaa tai hampaiden harjausta. Jos myöhästyy koulusta joskus, niin sitten myöhästyy. Äiti ei voi enää passata, kun hän on melkein aikuinen.
Poistat hänen huoneensa oven kokonaan, suljet nettiliittymän jne. Sinun tehtäväsi on tarjota turvallinen koti, ruokaa pöytään ja säänmukaiset vaatteet. Kaikki edut pois, kunnes alkaa totella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taputtamista lukuunottamatta aika lailla näin olen toiminutkin ja ongelma jatkuu. Suorastaan pahenee vuosi vuodelta. Pienempänä vielä pystyi esim. konkreettisesti nostamaan sängystä, mutta menepä nostamaan aikuisen miehen kokoista, kiukkuista teiniä. Lisäksi on viritellyt lukon oveensa, josta saa myöskin taistella jatkuvasti. Toisinaan aamu siis alkaa siitä, että en edes pääse huoneeseen sisälle.
Ap
Älä pakota häntä noudattamaan sinun aamurutiiniasi. Ihan sama torkuttaako 10 min vai syökö aamupalan. Itse hän kärsii tekojensa seuraukset. Anna hänelle vapautta ja vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on nykyisin lapsissa vaikka kuinka. Niille voi pitää kuria siinä missä muillekin lapsille.
Esim. 90-luvulla nämä nykypäivän "nepsyt" olivat aivan tavallisia lapsia, ja vitkuttelusta seurasi kuritus.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on adhd ja herääminen on aina ollut vaikeaa. Minua eivät vanhempani koskaan herättäneet eli olin itsestäni vastuussa. Se ehkä auttoi vähän. En syönyt ikinä aamupalaa, hyvä jos ehdin hiukset harjata. Useimmiten menin kouluun ilman sukkia, myös pakkasella. Ja pipo, kauahuivi sekä hanskat unohtuivat useimmiten. Kuitenkin selviydyin ihan hyvin. Muista, että kaiken ei tarvitse olla täydellisestä. Ja laita teini ottamaan vastuuta itsestään. Se selviää hengissä ilman aamupalaa tai hampaiden harjausta. Jos myöhästyy koulusta joskus, niin sitten myöhästyy. Äiti ei voi enää passata, kun hän on melkein aikuinen.
Kiitos oman kokemuksesi kertomisesta. Uskonkin, että aiheutan itse osaltani osan ongelmasta (myös teini syyttää minua tästä). Mutta kun omalla lapsella on myös ongelmana se, että hän ei sitten todellakaan lähde sinne kouluun, vaan nukkuu koko päivän. Ja näitä kun muutaman kerran käy, niin koulusta ja lastensuojelusta ollaan kotiin yhteydessä ja muistutetaan, että kouluun lähteminen on vanhempien vastuulla. Mitään apua kummastakaan tahosta ei kuitenkaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, mutta ei se välttämättä onnistu ihan siten kuin asiaan perehtymätön kuvittelee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos oman kokemuksesi kertomisesta. Uskonkin, että aiheutan itse osaltani osan ongelmasta (myös teini syyttää minua tästä). Mutta kun omalla lapsella on myös ongelmana se, että hän ei sitten todellakaan lähde sinne kouluun, vaan nukkuu koko päivän. Ja näitä kun muutaman kerran käy, niin koulusta ja lastensuojelusta ollaan kotiin yhteydessä ja muistutetaan, että kouluun lähteminen on vanhempien vastuulla. Mitään apua kummastakaan tahosta ei kuitenkaan ole.
Ap
Ei ole viime kädessä vanhempien vastuulla. Siitä on oikeuden päätös, että vanhemmat eivät ole rangaistusvastuussa mikäli lapsen kouluun vieminen edellyttäisi fyysisen pakon käyttöä. Tämä johtuu siitä, että lapsen ihmisoikeudet ovat keskeisempi arvo kuin oppivelvollisuus. Lapsen fyysistä koskemattomuutta ei saa loukata.
Meillä olisi juu myös lähtenyt koko ovi, jos siihen olisi jotain lukkoja viritelty. Muistaakseni siskolta ovi lähtikin, kun paiskoi sitä suutuspäissään. Oppi olemaan. Oon herkkä heräämään aamulla, mutta tykkään kyllä eniten älykellosta, joka tärisee. Ei häiritse muita!
Ja ehkä olisi hyvä muistuttaa, jos koulunkäynti ei kiinnosta, että tarpeeksi poissaoloja kerryttyä tehdään lastensuojeluilmoitus ja pahimmassa tapauksessa joutuu laitokseen eikä saa omin päin päättää mistään. Ja saa vähän liioitella.
Ja se tärkein: nukkumaan tasan klo22!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin koulusta ja lastensuojelusta ollaan kotiin yhteydessä ja muistutetaan, että kouluun lähteminen on vanhempien vastuulla. Mitään apua kummastakaan tahosta ei kuitenkaan ole.
Ap
Mitä kumman apua sä edes kuvittelet, että koulu tai lastensuojelu voisi tuossa antaa? Eihän ne voi tulla teille aamuisin teiniä herättelemään. Kyllä teidän nyt pitää ihan itse ne keinot keksiä.
Mustakin kuulostaa siltä, että teiniä holhotaan vähän liikaa. Ihan sama syökö aamupalansa ja mitä pukee päällensä, kunhan menee kouluun. Myöhästymisestä voi sitten ripittää illalla, ei sitä kannata etukäteisesti mäkättää. Ymmärrän, että tuosta tulee ikävä kierre: vanhempi mäkättää -> teini pokkuroi -> vanhempi mäkättää lisää. Anna hänen opetella itse huolehtimaan itsestään. Kunhan ADHD:n hoito on kunnossa, hän kyllä pystyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ikävä kuulla. Pystyisitkö tekemään jonkun diilin teinin kanssa? Jos hän suostuu menemään kouluun, et enää vaadi häneltä niin paljoa? Adhd:t voivat olla erittäin itsepäisiä. Itse olisin ainakin arvostanut tuollaisia diilejä nuorempana, enkä huutoa, että miksi tämä ja tämä ei ole jo tehtynä. Jos oikeasti mistään ei tule mitään, veisin lapsen katsomaan surullisia ihmiskohtaloita, että noin voi käydä, jos jättäytyy pois koulusta. En tiedä missä asutte, mutta itse säikähdin nuorempana, kun käytiin Kontulan ostarilla. En halunnut samanlaiseksi :D Voit myös ottaa hänen puhelimen pois illalla, jos sen takia valvoo liian myöhään. Muista sanoa, että ajattelet vain hänen parastaan. Ehkä hän siten suuttuu pikkiriikkisen vähemmän.
Annat mennä vaan omaan tahtiin ja kärsiköön itse seuraukset. Tai sitten: jätä se Sika!
Otan osaa ongelmaan.
Tuo on kuluttavaa, heräämiseen ja kouluun lähtemiseen patistelu. Tiedän kokemuksesta.