Kotkan kirjasto heittää 20 000 kirjaa vuodessa polttojätteeseen
Kuulemma uusi toimintamalli Suomen kirjastoissa.
Eläköön kierrätys!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8c7fd6ce-4aac-4325-971c-0ea160d78428
Kommentit (199)
Kirjaston poistomyynnistä ostin ei-niin-kovinkaan-vanhan, Terry Cognitan julkaisema "Eettiset aivot".
Vilkaisin esille asetettuja uutuuskirjoja:
enkeliterapiaa yms. hömppää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa on selitetty ihan hyvin, miksi näin tehdään.
Kyllä oli ontuvat selitykset, sitä myöten, miksei kirjojen sivuja voi kierrättää paperina. Olen itsekin ollut kirjastossa töissä. Ei ole noin vaikeaa. Ja ihan turha väittää, ettei noitakaan vuoden 2018 kirjoja Kimistä olisi otettu edes ilmaiseksi. Likaiset kirjat sitten erikseen.
Kirjojen polttaminen vetoaa kirjastotätien alitajuiseen viehtymiseen kuriin ja järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa käydä siellä kirjastolla useammin, että lukutaito ja luetun ymmärtäminen kehittyy. jutussa kerrotaan, että kirjoja hävitetään jos kukaan ei niitä halua lainata, eikä kirjastolla ole tilaa säilyttää niitä loputtomasti tai aikaa laittaa niitä myyntiin.
Jutussa myös vihjattiin, että poistokärryt on imagokysymys. Sellaisia ei haluta eteiseen. Kuinka modernia.
Vierailija kirjoitti:
laitaisivat jonkun pikkukärryn ja kyltti saa ottaa
On ollut jo ainakin 30 vuotta, tyhmä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laitaisivat jonkun pikkukärryn ja kyltti saa ottaa
Pikkukärry, 20 000 kirjaa.
Näin äkkiseltään ajateltuna toi matematiikka ei toimi.
Eihän siihen tarvitse laittaa koko vuoden poistoa kerralla, vaan pikku hiljaa tasaisesti vuoden aikana. Tuo houkutteli muuten asiakkaitakin, kun pitäisi viikoittain käydä katsomassa mitä uusia ilmaispoistoja on tällä kertaa tarjolla.
Melkein joka kirjastossa on nykyisin tuollainen poistohylly. Uskaltaisin veikata, että myös Kotkassa. Hyvin luultavasti noi hävitettävät kirjat on niitä jotka ei ole kelvanneet ihmisille edes sieltä poistohyllystä.
Varmasti mukaan on laskettu myös rikkinäiset kirjat joiden tilalle on ostettu uusi samanlainen. Kirjastot joutuu heittämään tuhansia kirjoja pois ihan pelkästään jo loppuunkulumisen vuoksi.
Lukutaidottomat kirjojen vihaajat valtasivat ketjun...
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kirjastoihin hankitaan uutta dekkaria, fantasiaa ja self help-opasta apinan raivolla, koska niitä asiakkaat lukevat.
Pakko jostakin päästä poistaa.
Yritin tutustuttaa lastani Jules Verneen, mutta eipä hyllyssä ollut...
Joskus hain kirjastoista nuoruuden mielikirjoja ja eihän siellä ollut juuri mitään noista. Nää on siis oman genrensä klassikoita eikä jotain hetkessä unohtuvaa kertakäyttölukemista mitä kirjastoissa tuntuu olevan tilalla.
Kyllähän toki kaukolainana yleensä saa kirjan kuin kirjan.
Luulisin?
Mutta ei kotikirjaston hyllyssä useinkaan ole.
Toinen juttu on kirjojen luokittelu.
Omassa kirjastossani esimerkiksi Arthur C. Clarke ei ole scifi-hyllyssä.
Jatkossa ei tarvitse kierrättää ilmaisjakelu postia. Alan polttaa ne.
Kirjoja ei voi antaa ilmaiseksi pois koska antikan pitäjät haalii kirjat ja tekee bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kirjastoihin hankitaan uutta dekkaria, fantasiaa ja self help-opasta apinan raivolla, koska niitä asiakkaat lukevat.
Pakko jostakin päästä poistaa.
Yritin tutustuttaa lastani Jules Verneen, mutta eipä hyllyssä ollut...
Joskus hain kirjastoista nuoruuden mielikirjoja ja eihän siellä ollut juuri mitään noista. Nää on siis oman genrensä klassikoita eikä jotain hetkessä unohtuvaa kertakäyttölukemista mitä kirjastoissa tuntuu olevan tilalla.
Kaukolainana saa minkä tahansa kirjan, olet vain tyhmä, etkä osaa käyttää kirjastoa. Niitä kirjoja, joita kysytään harvoin, ei säilytetä joka kirjastossa.
Kysynkin, kuinka paljon haluat verojasi nostettavan, että kaikki kirjat löytyvät kaikista kirjastoista? Rahastahan siinä on kysymys, rahalla saa rakennuksia ja hyllyjä kilometreittäin sinulle, joka ehkä kerran elämässäsi kysyt lapsuuskirjaasi.
Assburger kirjoitti:
Kirjaston poistomyynnistä ostin ei-niin-kovinkaan-vanhan, Terry Cognitan julkaisema "Eettiset aivot".
Vilkaisin esille asetettuja uutuuskirjoja:
enkeliterapiaa yms. hömppää...
Terra... ennakoiva tekstinsyöttö, prkl...
Aika moni kommentoijista ei tainnut lukea juttua tai ainakaan ajatuksen kanssa.
Itse olen pitänyt hyväntekeväisyys kirpputoria, kirjoja tulee lahjoituksena valtavasti. Hirveäsi on juurikin sellaisia, mitkä on ostettu kirjastosta tai otettu vaihtohyllystä. Täällä on joskus kokeiltu ota ja tuo tilalle hyllyä, missä on sitten kuitenkin sanottu, ettei ole pakko tuoda tilalle, mutta: ei saa tuoda jos ei ota tilalle jotain . Teillä on hienoja kuvitelmia, että kärrystä lähtisi tuhansittain kirjoja vuodessa, mutta kun ei lähde. Muutama päivässä tai ei yhtään. Kun olen ollut pitämässä kirpputoria, ilmaislaatikosta ei välttämättä lähde yhtään kirjaa. Ei sinne sellaisia tietenkään laiteta, mitkä arvellaan menevän kaupaksi, vaan juurikin niitä jotka ei muuten kelpaa. Kirjastoissa on myös oppikirjoja. Kuka tarvitsee matikan kaavastoa vuodelta 1983 tai sanakirjoja vuodelta 1975? Uusiosanoja tulee muihinkin kieliin ja sanakirjoja on netissäkin jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja ei voi antaa ilmaiseksi pois koska antikan pitäjät haalii kirjat ja tekee bisnestä.
Ja taas väärin. Antikvariaatit huolivat vain ne kirjat, joille on kysyntää.
Ja näille typerille pikkujulkkisten elämänkirjoille ei ole, eikä Laila Hietamiehen tuotannolle jne.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ei tarvitse kierrättää ilmaisjakelu postia. Alan polttaa ne.
Poltellesasi opettele kirjoittamaan yhdyssanat oikein. Kiitos!
Joo, mä asuin lähellä sivukirjastoa ja jos näin että jotain ei oo siellä mutta pääkirjastosta löytyy, oon tilannut kaukolainana. Oon tilannut tänne myös entisen luokkakaverini kirjoittaman kirjan, dokumentti eräästä hänen sukulaisestaan, sillä sitä ei löydy kuin alueelta, missä hän itse asuu ja lähialueilta, asun itse nykyään eri poulella Suomea.
Sitten kun hakee jotain vanhaa ja ei niin tunnettua klassikkoa, se löytyy jostain pikkusesta kylän sivukirjastosta.
Omassa kuntakirjastossa kaukolainamaksut kunnan ulkopuolelta ovat hävyttömiä, jotain 10€.
Niin tai ehkäpä kirjastojen ei niitä elämämkertoja pitäisi hankkia kymmeniä. Hölmöläisten hommaa, kyllä ihmiset voi odottaa ja jonottaa, että saa kirjan luettavaksi. Turhaa ylläpidetään julkisin varoin "kaikkihetimulle" systeemiä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas väärin. Antikvariaatit huolivat vain ne kirjat, joille on kysyntää.
Ja näille typerille pikkujulkkisten elämänkirjoille ei ole, eikä Laila Hietamiehen tuotannolle jne.
Totta. Vielä sekin, että Päätalo menee kyllä heillä kaupaksi, mutta jos sitä on hyllyssä jo 2-3 kpl, sitten ei oteta enempää. Sarjakuvia ottavat eniten, joita taas kirjastoissa ei kovin paljon yleensä ole ja niitä lainataan sieltäkin. Aku Ankoista on divareissakin ylitarjontaa, ottavat jos jotain numeroa puuttuu tai on harvinaisempi esim. joulumanteli. Dekkarit kelpaa divareihin, mutta niitä juuri lainataan, joten niitä ei hävitetä. Vanhoja dekkareita hävitetään, mutta niitä ei sitten ota divaritkaan. Eikä divarit ota sellaisia, joissa on kirjaston merkinnät vaikka olisi menekkituotekin. Ihan jo senkin takia ettei kukaan tuo varastettuja kirjoja. Eikä kukaan nykyään divarilla rikastu, se on harrastus ja monella on joku muu työ sivussa. Ihan on harhaluuloa, että jokainen yritys olisi hirveän kannattavaa. Divari ei nykyään ole. Joskus kun käyn niin olen ainoa asiakas tai siellä on 1-2 lisäkseni eikä kaikki edes löydä ostettavaa. Itse koetan jotain löytää kannatuksen vuoksi ja aina joku dekkari löytyykin. Pari euroa usein maksaa. Hirveä rikastuminen!
Ehkä kirjaston kannattaisi tilata uutuksia muutama kappale vähemmän. Täällä on myös tuo ilmaiskärry ja kun siihen jotain tulee se on samatien tyhjä.