Voinko uudistaa miehen sukutilan sisustuksen ?
Sukupolvenvaihdos maatilalla ja muutimme juuri miehen kotitilalle ja lapsuuskotiin. Tila on ihan virallisesti nyt meidän. Talo on siististi pidetty ja tavallaan ihan hieno, mutta minulla tekisi mieli laittaa sisustus ihan uusiksi. Miehellä ei kauheasti ole mielipidettä, mutta miehen siskot oli ajatuksesta aika kauhuissaan, anopin mielipidettä en ole edes kysynyt. Ei kauheasti ryijyt ja tumma puu nappaa.
Kommentit (65)
Ystävättäreni avioitui 30 vuotta sitten yhden isännän kanssa ilman avioehtoa ja muutti "sukutilalle", eli maatilalle, jossa oli jo pari sukupolvea asunut isännän suku.
Sukupolvenvaihdos tehtiin, ja nuoripari otti yhdessä lainan maksaakseen vanhemmat ja sisarukset talosta.
Eikö tään isännän veli kritisoinut isäntää pari vuotta sitten vanhan emännän kuoltua siitä, että miksi tämmöinen ilman avioehtoa avioliitto. Ystävättäreni sitten tokaisi, että luuletko, että olisin ikinä viitsinyt tikkua ristiin laittaa tämän rötiskön ja maiden ylläpitoon, tai maksaa yhdessä puolison kanssa niitä lainoja joilla tila aikanaan lunastettiin, jos ei tää olisi ollut myös minun koti.
Se on sunkin kotisi. Ja omassa kodissaan pitää ihmisen viihtyä. Itse sanoisin niille kauhistuneille sisaruksille juuri näin että "tämä on ollut teille kiva lapsuudenkoti, varmasti muistorikas, mutta nyt se on meidän kotimme, ja haluamme tehdä siitä meidän näköisemme kodin. Ei tämä tupa tästä mihinkään karkaa, vaikka sisustus meneekin uusiksi. Emme halua tästä mitään täysmuseota, täällä pitää voida elää ja hengittää" Muutos pitää silti tehdä varovasti ja pikkuhiljaa, sillä lailla vanhaa kunnioittaen.
Pitäähän nyt jokaisen aikuisen tajuta, että myyty on myyty ja isäntäväki määrää!
Ne esineet, mitä aiot laittaa poistolistalle, niin kysy miehen sukulaisilta, huoliiko joku niitä. Jos ei huoli, vie vintille, sitä ei tiedä jos 10 vuoden päästä jonkun päähän pätkähtää että minnekäs se lipasto onkaan joutunut....
Tummaa puuta voi maalata. Tai hioa ja lakata. Ei kun toimeksi vaan. Ryijyjä en kyllä itse roskiin heittelisi, esim. valmis ryijy uutena maksaa 1000-1500 euroa, on käsityötä. Kasaisin ne vaikka yhden huoneen seinälle asetelmaksi ja siihen rinnalle seinälle suvun jäsenten kuvia. Muista, että kyse on myös miehesi lapsuudenmuistoista. Tee muutos varovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on varaa, niin miksipä ei. Tilasta maksoitte pari miljoonaa ja nyt sitten rempasta semmoinen 300 000 e eli toivottavasti sinulla on varaa siihen. Jos ei ole esim. viemäreitä laitettu kuntoon, niin homma alkaa sillä, että teette koko likakaivosysteemin uusiksi ellei siellä sitten jo ole kunnan vesihuoltoa. Harvemmin maatiloilla on.
Tila on nyt virallisesti teidän eli kurkkaa tilillesi, onko varaa. Miehen tehtävänä ei ole maksaa sinun sisustusilotteluasi.
Pari miljoonaa? Missä mielikuvitusmaailmassa sä oikein elät :D
Niin tuo pari miljoonaa on alaraja, jolla elinkelpoisen maatilan tänä päivänä saa. Voi siihen mennä huomattavasti enemmänkin.
Ei kukaan jatkaja maksa tuollaisia summia. Kun on katsellut noita vaihdoksia, niin ensin on erotettu metsäpalstat sisaruksille ennakkoperintönä, ostettu luopujille asunto ja sitten myyty tila jatkajalle hinnalla, joka vastaa sisarusten ennakkoperintöjä. Jatkaja maksaa lahjaveron lopusta.
Jos haluaa, että tila säilyy elinvoimaisena, niin ei sitä kyllä noin kannata pilkkoa. Yleensähän nämä hoidetaan niin, että tilanjakaja saa tilan kokonaan ja muut sisarukset sitten muuta omaisuutta.
Ikävä tuottaa pettymys mutta saan naista ihan niin paljon kuin haluan ilman että minun pitää luovuttaa päätösvalta yksin minun maksamaan omaisuuteen