Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei osta mitään vauvalle

Vierailija
20.08.2022 |

Kuinka normaalia on että mies ei hanki mitään tulevalle vauvalle? Minä olen ostanut vaunut ja muutamia vaatekappaleita sekä hoitotarvikkeita. Olen puhunut hänelle mitä kaikkea pitäisi vielä hankkia mutta hän ei tunnu ymmärtävän tai tekevän mitään asian eteen. Vauva syntyy piakkoin. Alan olla hyvin stressaantunut tämän asian vuoksi. Onko se todella niin että minun täytyy yksin huolehtia kaikki tarpeellinen lapselle? Miehellä on huomattavasti paremmat tulot. Rahani eivät yksin riitä kaikkiin hankintoihin. Vauvan vaunut oli jo kohtuullisen hintavat vaikka käytettynä ostin. Haluan nyt vielä sanoa sen verran että myös mies toivoi vauvaa. Minulle on itsestäänselvää että molempien pitäisi osallistua enkä voinut edes kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen.

Kommentit (708)

Vierailija
401/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarvittiin heti turvakaukalo, vaunut, pinnasänky, korvikkeita, vaippoja, harsoja ja vaihtovaatteita. Turvakaukalo piti olla jotta päästiin autolla kotiin. Jouduin alusta saakka käymään parin päivän välein neuvolassa bussilla painokontrolleissa, kun mies ei ainoalla autollamme töissä päivisin. Minulta ei tullut jostain syystä maitoa joten korvikkeita piti olla heti. Vauva ei asettunut rauhassa nukkumaan viereeni kun oli kuuma vaan nukkui kunnolla vain pinnasängyssä.

Vierailija
402/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osta nyt, eikä myöhemminkään. Kokemusasiantuntijana tiedän.

Tätä olen miettinyt. Siihen tämä varmaan menee jos ei nytkään osallistu. Senkin takia olisi hyvä jos nyt jo olisi mukana hankinnoissa. Saattaa sitten vain olettaa että kaikki vain ilmestyy aina että kyllä minä hoidan.. Ap

Miten te olette yhdessä alkaneet tehdä uutta ihmistä, mutta ette ole puhuneet mitään raha-asioista? Jos te asutte yhdessä, teillä on yhteinen talous, ihan vaikka Kelan silmissä ja muutenkin lain silmissä. Lähes kaikki etuudet, tuet ja avustukset annetaan teidän yhteenlaskettujen tulojen ja menojen mukaan, teillä on yhteinen talous, se tarkoittaa että sinä et todellakaan ostele yhteiselle lapselle kaikkea omilla rahoillasi, vaan teidän yhteisillä rahoilla. Ihan sama vaikka sinä käytännössä ostat ne kamat mitä itse ajattelet että tarvitaan kun lapsi tulee, mutta raha on se tärkein juttu.

Täältä saa lukea juttuja joissa äidit valittaa että kun ei se kotihoidontuki riitä mihinkään ja säästötkin on jo syöty, kun äiti yrittää elättää 2-3 lasta omilla pienillä tuloillaan kun mies ei osallistu taloudellisesti lapsiinsa mitenkään. Se on järjetöntä. Sitten kun erotaan, niin mies joutuu alkaa osallistumaan elatusmaksuilla lastensa elättämiseen, ja äidin taloudellinen taakka helpottuu huomattavasti. Se pitää miehen kanssa puhua jo ennen lasten tekemistä, että niin, ne on yhteisiä lapsia, ja ne maksaa paljon rahaa ja vaivaa, että nekin on sitten yhteisiä.

Silti äidit valittavat, että erossa elintaso laski. Yhtäkkiä pitää maksaa asuminen, vakuutukset, auton kulut tai ainakin matkat jne., joista mies ennen huolehti.

Kyllä varmasti elintaso laskee kun pitää elättää yhden ihmisen pienellä palkalla neljä ihmistä, mutta hyvin, hyvin harvoin siitä äidit valittavat, jättävät sen miehen haluaman ison omakotitalon ja muuttavat lasten kanssa ahtaaseen vuokra-asuntoon kerrostaloon. Ja autoahan naisella ei ollut alunperinkään. Vakuutukset? Ei vakuutuksiin mene paljon rahaa, lasten ruokiin, vaatteisiin, kenkiin, harrastuksiin jne. menee paljon rahaa. Jos nainen on maksanut ennen eroa kaikki lasten kulut, niin kyllä tilanne paranee kun mies joutuu maksamaan elareita, tai kela maksaa, ja jos asunto on myös maksettu puoliksi, nainen saa kompensaatioksi asumistukea koska hän maksaa yksistä tuloista usean ihmisen asumiskulut.

Yleensä näissä perheissä joissa äiti maksaa kaiken lapsiin liittyvän, muut kulut mies on vaatinut että maksetaan puoliksi, ei niin että "mies on hoitanut" paskat ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapalot miehen vanhoista pitkistä kalsareista. Ota ne, mitkä on kuluneet puhki takspuolesta.

Vierailija
404/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi. Katsokaapas kun miesten ja naisten aivot ovat erilaiset. Hormonit vaikuttavat myös, mutta eniten se, että miehet eivät näe asioita samalla tavalla kuin naiset. Tuleva isä on siis mies. Tuleva äiti nainen.

Uskon kyllä, että tämä tuleva äiti on loukkaantunut, kun mies ei näytä ostavan mitään.

Mulla ei onneksi enää ole miestä vaivoinani, mutta yhdessä saadut kaksi nyt jo aikuista poikaa.

Eivät näe osaa asioita samalla tavalla kuin minä. Ovat erilaisia keskenään.

Vanhempi pedantti, nuorempi enemmän boheemi.

Minä kyllä puoliksi loukkaannuin aikoinani siitä, että anoppi saatuaan tietää raskaudestani, ryntäsi Stockalle ja osti kaksi muovikassillista vauvanvaatteita.

Siis anoppi. Hän myös julisti, että pienelle vauvalle vain valkoisia vaatteita (hihhih).

Vierailija
405/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerro YKSIKIN tuote mikä pitää ostaa VIIKKOJA ennen vauvan syntymää?

Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.

Eli synnytyslaitokselta lähdetään vauva kainalossa ostamaan tarvikkeita kun niitä ei ole aikaisemmin älytty hankkia?

Mitä akuuttia tarvitaan? Maito on tisseissä, vaatteet äitiysavustuspakkauksessa ja siellä on pari vaippaakin (tai oli ainakin pari vuotta sitten). Vauva nukkuu perhepetissä.

Ja kun ollaan kotona, voi miehelle antaa kauppalistan eli pieniä vaippoja, niitä löytyy käytännössä kaikista ruokakaupoista.

Mikä on niin vaikeaa? Jos on vettä ja sähköä, niin hyvin pärjää.

A p u a.

Vierailija
406/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.

Eli synnytyslaitokselta lähdetään vauva kainalossa ostamaan tarvikkeita kun niitä ei ole aikaisemmin älytty hankkia?

Mitä akuuttia tarvitaan? Maito on tisseissä, vaatteet äitiysavustuspakkauksessa ja siellä on pari vaippaakin (tai oli ainakin pari vuotta sitten). Vauva nukkuu perhepetissä.

Ja kun ollaan kotona, voi miehelle antaa kauppalistan eli pieniä vaippoja, niitä löytyy käytännössä kaikista ruokakaupoista.

Mikä on niin vaikeaa? Jos on vettä ja sähköä, niin hyvin pärjää.

Se maito ei välttämättä tule ulos sieltä tisseistä kuten pitäisi.

Äitiyspakkauksessa on isoja vaatteita, ei vastasyntyneelle, suurin osa on jotain 70-80cm vaatteita jotka monelle lapselle sopii vasta aika vanhana, ja usein jää sen takia käyttämättä.

Eikä missään nimessä lapsi missään perhepedissä nuku! Minä en olisi voinut nukkua koskaan silmällistäkään niin että lapsi olisi siinä sikeästi nukkuvan miehen ja minun välissä, kuin pieni silakka kahden mursun armoilla.

Tekisitkö lasun jos saisit kuulla jonkun käyttävän perhepetiä?

En tietenkään. Miten niin? Minä en voisi koskaan tehdä niin. Koska minä en voisi nukkua koska olisin jäykässä kylkiasennossa ilman että voisin vaihtaa asentoa, ja koko ajan pelkäisin että jos nukahdan ja käännyn lapsen päälle. Minä olen synnytysten jälkeen ollut niin kipeä, että kyllä minä tarvitsen sen oman unen kaikessa rauhassa omassa sängyssäni silloin kun vauva nukkuu omassaan.

Vierailija
407/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ammattimaisia imettäjiä. Onko vielä?

Vierailija
408/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esille artikkeli "Näin paljon vauvan ensimmäinen vuosi maksaa".

Ainakin Hesarissa on ollut.

Voi tulla miehelle yllätyksenä.

Ja puhukaa raha-asiat selviksi. Kukaan ei ole ajatustenlukija.

Jatkossa, tee kauppalista ja lähetä mies ostoksille ja oman lompakkonsa kanssa. Ja puhukaa ne raha-asiat selviksi. Muuten toinen luulee vaikka mitä. Ällöttäviä sanoja nämä lompakkoloinen ja lokki. Perhe on yksikkö ja molemmilla elatusvelvollisuus. Keskenkasvuiset älköön vaivautuko aikuisten elämää imitoimaan.

Kannattaa muistaa, että elatusvelvollisuus ei ole sitä, että mies ostaa kalleinta. Riittää, että on ne himoitut rattaat, vaikka ne on mallia 2016. Mikään laki ei vaadi tuhlaamaan, vaikka puoliso olisi tuhluri.

Miksi tässäkin jutussa jotkut päättelee että ap eli äiti olisi tuhlari ja haluaisi jotain kalleimpia juttuja? Ei hän mitään sellaista puhunut, eikä hinnoista muuta kuin että ne oli hänen kukkarolleen kalliihkot, ei se kerro vielä muille mitään että maksoiko ne satasen vai tonnin.

Vierailija
409/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva ei osta mitään miehelle. Sitä sieppaa taas ankarasti.

Vierailija
410/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat miehen mukaan kauppaan ja annat hänen maksaa. Ei taatusti osaisi edes ostaa juuri niitä vaunuja ja sänkyjä, jotka haluat. Hop hop hommiin.

Vierailija
411/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa miehistä aattelee et äiti saa hoitaa, kun tietää ja osaa. Ja mikä miellyttää. Osa ei edes osaa ostella jotain vauvakampetta, ei edes tiedä mistä. Niille pitää konkreettisesti samoa et käy hakees tai hae tuo. Ne ymmärtää tyyliin auton lisävalopaneleista., ja se om ihan ookoo ja normi

Vierailija
412/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi sängyksi hyvä on korimainen sänky, joka on kevyt siirtää eikä vie paljon tilaakaan. Isomman sängyn ehtii ostaa myöhemminkin.

Vierailija
413/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi sängyksi hyvä on korimainen sänky, joka on kevyt siirtää eikä vie paljon tilaakaan. Isomman sängyn ehtii ostaa myöhemminkin.

Mutta jonkun pitää sekin tajuta hommata ennen lapsen syntymää, joka voi olla myös pari kuukautta ennen laskettua aikaa, ja jonkun pitää se myös maksaa, ihan siitä rahasta jonka työpaikka on maksanut sun tilille.

Vierailija
414/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan tavarat tilata netistä, kun vauva on syntynyt.

Vauvaa ei saa edes kotiin sairaalasta ilman turvakaukaloa.

Miksei sitä voi esim. työntää vaunuissa tai pitää sylissä?

Harva äiti pystyy heti synnytyksen jälkeen kävelemään pitkiä matkoja, vaan sairaalasta tullaan kotiin taksilla tai omalla autolla.

Ja jo sairaalassa laki velvoittaa henkilökunnan tarkistamaan vauvan vaatetuksen, onko se asianmukaista ja lapsella turvakaukalo, joka täyttää lain vaatimukset. Muuten ei lasta luovuteta vanhemmille ja se on lasun paikka.

Turvakaukalon käyttö autossa perustuu Suomen lainsäädäntöön Laki velvoittaa turvavyöistuimen käytön kunnes lapsi on 135 cm pitkä.

Eikö äiti jaksa kävellä joukkoliikenteen pysäkille?

Ja jos tosiaan lapsesta tehdään lasu jos ei ole turvakaukaloa, niin saako lapsen sitten hakea pois lastenkodista ilman turvakaukaloa, vai onko sielläkin turvakaukalopakko?

Taidat olla vähän yksinkertainen.

Vierailija
415/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tunnissa muutamista suomalaisista kaupungeista ei löydä edes parkkipaikkaa

Vierailija
416/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän nopeasti rakentaisi sängyn puutavarasta. Tulisi sellainen kuin halutaan.

Vierailija
417/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään mies ostanut yhtään mitään. Ei yhtään mitään. Kummankaan vauvan kohdalla. 

Kaikki aina sanoo että "etukäteen juteltava asiat..." No entäpä kun ne on kyllä juteltu, puheissa on niin helppoa olla osallistuvaa. Mutta kun se tositilanne tulee eteen, vetäydytään pois eikä tehdä mitään. 

Toista lasta ennen käytiin pitkiä keskusteluja siitä miten kaiken pitää mennä eri tavalla kuin esikoisen kanssa ja lupasi ja vannoi. Mutta todellisuus oli toista. Mikä hemmetti siinä on että aikuisen miehen sanaan ei voi luottaa? Ja se on aina naisen vika kun valinnut huonon miehen? "miksi teit lapsia tuollaisen miehen kanssa?"

Miksi näissä keskusteluissa ei koskaan vastuuteta sitä miestä? Ihan itse ovat halunneet yleensä ne lapset (meilläkin halusi) ja lupasi olla mukana touhussa kuten kunnon vanhemman kuuluu, mutta ei sitten ollut ja valehteli niin se on minun vika? Minun naisena olisi pitänyt ennustaa että näin käy... On se tämäkin s**tana työmaa.

Ja synnäriltäkin pitäisi kävellä heti pois v*ttu revenneenä ja verta vuotavana vauva kainalossa koska miehen ei voi olettaa osaavan hankkia turvaistuinta ajoissa? Meiltä on synnärille 30 kilometriä. Ei ihan sellainen kiva pikku iltakävely vauvan kanssa.

Miten miehille sallitaan kotona näin aivoton olotila mutta naiselle ei? Miten luotatte tuollaisiin ihmisiin työpaikoilla? jotka ei älyä varautua edes lapsen syntymään ajoissa?  Ja sitten tietysti sanottava että käyn minäkin töissä, sama yhtä vaativa ala kummallakin mutta mies laittaa kaiken aivotoiminnan sinne työpaikalle, minulla naisena pitää sitä aivokapasiteettiä jäädä vielä kotihommiinkin. Sitten vielä ihmetellään miksi nykynaiset ei halua tähän lähteä...

Kyllä työpaikoilla näkee, ketkä on juuri tuollaisia miehiä. Kaikessa ajattelevat vain omaa parastaan eivätkä ota muita ihmisiä mitenkään huomioon.

Vierailija
418/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla aivan liian kiltti. Lyö nyt nyrkki pöytään ja sano miehelle, että kulut ja vastuut laitetaan puoliksi, kyseessä on yhteinen lapsi.

Vierailija
419/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esille artikkeli "Näin paljon vauvan ensimmäinen vuosi maksaa".

Ainakin Hesarissa on ollut.

Voi tulla miehelle yllätyksenä.

Ja puhukaa raha-asiat selviksi. Kukaan ei ole ajatustenlukija.

Jatkossa, tee kauppalista ja lähetä mies ostoksille ja oman lompakkonsa kanssa. Ja puhukaa ne raha-asiat selviksi. Muuten toinen luulee vaikka mitä. Ällöttäviä sanoja nämä lompakkoloinen ja lokki. Perhe on yksikkö ja molemmilla elatusvelvollisuus. Keskenkasvuiset älköön vaivautuko aikuisten elämää imitoimaan.

Kannattaa muistaa, että elatusvelvollisuus ei ole sitä, että mies ostaa kalleinta. Riittää, että on ne himoitut rattaat, vaikka ne on mallia 2016. Mikään laki ei vaadi tuhlaamaan, vaikka puoliso olisi tuhluri.

Miksi tässäkin jutussa jotkut päättelee että ap eli äiti olisi tuhlari ja haluaisi jotain kalleimpia juttuja? Ei hän mitään sellaista puhunut, eikä hinnoista muuta kuin että ne oli hänen kukkarolleen kalliihkot, ei se kerro vielä muille mitään että maksoiko ne satasen vai tonnin.

Jos ei ole rahaa nii sitte pyytää ukolta tos tapauksessa ja jos ei pyydä nii ostaa torista kympin sängyn.

420/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksei ap:n mies ole edes tarjoutunut maksamaan puolet vsuvasnöiittyvistä hankinnoista,? Esim. Vaunutkin ovat kovin kalliit ja turvakaukalo, jos ostaa ne uutena.