Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei osta mitään vauvalle

Vierailija
20.08.2022 |

Kuinka normaalia on että mies ei hanki mitään tulevalle vauvalle? Minä olen ostanut vaunut ja muutamia vaatekappaleita sekä hoitotarvikkeita. Olen puhunut hänelle mitä kaikkea pitäisi vielä hankkia mutta hän ei tunnu ymmärtävän tai tekevän mitään asian eteen. Vauva syntyy piakkoin. Alan olla hyvin stressaantunut tämän asian vuoksi. Onko se todella niin että minun täytyy yksin huolehtia kaikki tarpeellinen lapselle? Miehellä on huomattavasti paremmat tulot. Rahani eivät yksin riitä kaikkiin hankintoihin. Vauvan vaunut oli jo kohtuullisen hintavat vaikka käytettynä ostin. Haluan nyt vielä sanoa sen verran että myös mies toivoi vauvaa. Minulle on itsestäänselvää että molempien pitäisi osallistua enkä voinut edes kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen.

Kommentit (708)

Vierailija
201/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mua ihmetyttää, että eikö lapsen isä ole edes tarjoutunut maksamaan puolia tavaroista, jotka on tähän mennessä pitänyt ostaa?

Kaksi eri asiaa. 

1. nainen on hommaillut

2. on ollut tarpeellisia

Maksaako nainen puolet kun mies päivittää autonsa sellaiseksi että sinne menee mitkä tahansa rattaat mitä nainen keksii hankkia?

Vierailija
202/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kunnon vaunut välttämättömät. Kaksosten kanssa muuten aika mahdotonta liikkua missään yksin. Ostimme kaksosten yhdistelmät käytettyinä. Olisi kyllä ollut ihanaa saada valita uudet, mutta ne oli ainakin silloin todella kalliita ja meillä oli pienehkö budjetti. Käytettyinäkin ne maksoivat paljon.

Pinnasängyt saimme miehen kotoa, monen lapsen käytössä olleet, vanhat ja jatkettavat. Mies hioi ja maalasi ne. Alkuun vauvat kyllä nukkuivat äitiyspakkauslaatikoissa meidän sänkymme vieressä.

Turvakaukalot piti olla, ja uutena ostettiin silloiset turvatestivoittajat.

Tarvittiin pientä vaatetta, koska oli todennäköistä että kaksoset syntyisivät ennen laskettua aikaa eivätkä olisi ainakaan mitään jättikokoisia. Syntyivätkin viisi viikkoa ennen laskettua aikaa ja painoivat 2,2 ja 2,3 kiloa, joten pienetkin vaatteet olivat todella tarpeen ja menivät kauan.

Tarvittiin tutteja, tuttipulloja, korvikemaitoa, vaippoja, huopia, rasvoja ja ties mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mua ihmetyttää, että eikö lapsen isä ole edes tarjoutunut maksamaan puolia tavaroista, jotka on tähän mennessä pitänyt ostaa?

Kaksi eri asiaa. 

1. nainen on hommaillut

2. on ollut tarpeellisia

Maksaako nainen puolet kun mies päivittää autonsa sellaiseksi että sinne menee mitkä tahansa rattaat mitä nainen keksii hankkia?

Jos ei se kärry ole kaksipaikkainen, niin kyllä rattaat ja vauva sinne mahtuu.

Vierailija
204/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisittepa mitä monet miehet puhuu ylpeillen keskenään ni oisitte ehkä miettiny toiseen kertaan lasten hankkimista. "En oo ostanu yhtään rättiä (lastenvaatetta). Eukkojen hommaa". "En vaihtanu paskavaippoja ku vitutti niin paljon". "Kyllä se emäntä ostaa sit ku jotain tarvii". "Emmä hoida öisin ku menee sit seuraava päivä pilalle ku oon väsyny". "Tekee kerran päin v-ttua ni ei tarvi tehä enää toista kertaa. "Antaa eukon maksaa" (sano isä joka sijoittaa omansa ja harrastaa). Joko on tarvikkeita hankittu? "Emmä tiiä eikä kiinnosta v-ttuakaan. Jotain se emäntä tilannu". "Mä lähden golfkentälle ku eukolla siivouspäivä". "Esitän nukkuvani ni sit sil menee jossain vaihees hermo ja hoitaa ite". Onnittelut vaan heidät valinneille.

Vierailija
205/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisittepa mitä monet miehet puhuu ylpeillen keskenään ni oisitte ehkä miettiny toiseen kertaan lasten hankkimista. "En oo ostanu yhtään rättiä (lastenvaatetta). Eukkojen hommaa". "En vaihtanu paskavaippoja ku vitutti niin paljon". "Kyllä se emäntä ostaa sit ku jotain tarvii". "Emmä hoida öisin ku menee sit seuraava päivä pilalle ku oon väsyny". "Tekee kerran päin v-ttua ni ei tarvi tehä enää toista kertaa. "Antaa eukon maksaa" (sano isä joka sijoittaa omansa ja harrastaa). Joko on tarvikkeita hankittu? "Emmä tiiä eikä kiinnosta v-ttuakaan. Jotain se emäntä tilannu". "Mä lähden golfkentälle ku eukolla siivouspäivä". "Esitän nukkuvani ni sit sil menee jossain vaihees hermo ja hoitaa ite". Onnittelut vaan heidät valinneille.

Ne on ne tietynlaiset "miehet" tuollaisia, mutta ei todellakaan kaikki.

Vierailija
206/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tarvitsee varsin vähän mitään, äitiyspakkaus on oikein hyvä alku.

Varsinkin sellainen vauva, mikä ei ole vielä edes syntynyt, tarvitsee vielä vähemmän.

Vierailija
207/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan tavarat tilata netistä, kun vauva on syntynyt.

Vauvaa ei saa edes kotiin sairaalasta ilman turvakaukaloa.

Miksei sitä voi esim. työntää vaunuissa tai pitää sylissä?

Harva äiti pystyy heti synnytyksen jälkeen kävelemään pitkiä matkoja, vaan sairaalasta tullaan kotiin taksilla tai omalla autolla.

Ja jo sairaalassa laki velvoittaa henkilökunnan tarkistamaan vauvan vaatetuksen, onko se asianmukaista ja lapsella turvakaukalo, joka täyttää lain vaatimukset. Muuten ei lasta luovuteta vanhemmille ja se on lasun paikka.

Turvakaukalon käyttö autossa perustuu Suomen lainsäädäntöön Laki velvoittaa turvavyöistuimen käytön kunnes lapsi on 135 cm pitkä.

Eikö äiti jaksa kävellä joukkoliikenteen pysäkille?

Ja jos tosiaan lapsesta tehdään lasu jos ei ole turvakaukaloa, niin saako lapsen sitten hakea pois lastenkodista ilman turvakaukaloa, vai onko sielläkin turvakaukalopakko?

Minä en olisi jaksanut kävellä.

Minä olisin. Nopea ja helppo synnytys, olisin voinut lähteä kotiin heti kun esikoinen oli pihalla.

Olisit kantanut vauvan sylissäsi bussiin? Muut kamppeet varmaan repussa?

Vierailija
208/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on taas markkinointi toiminut. :D

Oikeasti vauva ei tarvitse tuhansilla euroilla krääsää.

Ei kai kukaan krääsää ole neuvonut hankkimaan?

Meillä ekan lapsen yhdistelmävaunut, mihin kuului vaunukoppa, ratasosa sekä turvakaukalo, maksoi yhteensä joku melkein 1500 euroa. Mutta se oli kyllä superhyvä ja kätevä, mikä kesti kaikille kolmelle lapselle. Oli hyvät säätövarat ja vaunut pärjäsi monissa olosuhteissa. Runko-osat oli kestäviä, eikä ekassa auringonpaisteessa hapertuvaa muovia. Kankaat oli laadukkaita ja kestivät kulutusta hyvin.

Sen setin sai vielä myytyä ihan ok hinnalla, koska oli vieläkin hyvin käyttökelpoinen ja siisti.

Muutamalla kympillä saa vaunut missä runko on teräsputkea ja kankaat ehjät ja paksut. Eivät mene rikki vaikka kyydissä olisi useampikin lapsi ja kasa tavaraa samaan aikaan.

Saa olla kyllä aika hyvä tuuri, että saisi alle tunnissa löydettyä sopivat rattaat jos vatimustaso on edes hitusen korkeempi kun sulla.

Jos rattaiden pitää mahtua autoon, taloyhtiön hissiin ja eteiseen niin koko on aika tärkeä kriteeri myös. Jos vaunuihin tarvitsee saada kaukalon kiinni niin mistä löytyy hetkessä viidelläkympillä kaukaloon sopivat rattaat tai oikeat adapterit. Entä jos toinen vanhemmista on erittäin pitkä/lyhyt, pitää olla suuri säätövara. (sitten on tietty muita erityisempiäkin tarpeita joillain esim. jos harrastetaan juoksua on teräsrunkoiset hyökkäysvaunut aika viidenkympin tuhlausta. Jos asutaan metsän keskellä isot renkaat on plussaa, mutta kummat tuntuu kivemmalta ilmakumi vai täyskumirenkaat? Jne.)

Sinua itseäsi on pienenä työnnelty juuri sellaisissa teräsputkisissa rattaissa joissa ei ole mitään hifistelyominaisuuksia. Kuinka vanhempasi mahtoivatkaan pärjätä? Ovat varmaan vieläkin aivan rikki tuon kokemuksen seurauksena.

Kyllä niissä vaunuissa oli ominaisuuksia jo vuosikymmeniä sitten. Ne sopi siihen aikaan. Nyt on toisenlainen ympäristö ja siihen sopivat vaunut.

Kalliit ja keskihintaiset vaunut erottaa usein lähinnä päällysteen kuvio. Halvoissa sitten materiaalit taas ei kestä kovin pitkään ja käyttömukavuus voi olla niin ja näin. Niiden ominaisuuksien perusteella vaunut yleensä ostetaan eli asutko maalla, kaupungissa, kuljetko lähinnä autolla, kävellen vai julkisilla.

Me ajetaan paljon autolla ja turvakaukalo oli tärkeä. Lisänä on tosi pienet matkarattaat, jotka menee auton jalkatilaan. Kotikäyttöön on isopyöräiset raskaat vaunut, joilla ulkoiluttaa koiria ja nukuttaa lasta.

Laatuvaunuille 10 vuotta on lyhyt aika, mutta yksienkään vaunujen ei ole kuitenkaan tarkoitus kestää vuosikymmeniä, niin ne vanhat vaunut on pitkälti loppuun ajettu, jos sellaiset edes jostain vielä löytää.

Käytännössä samanlaiset tiet ja polut Suomessa on kuin vaikka 20 tai 30 vuotta sitten. Kyse ei ole siis siitä, että rattaiden käyttöympäristö  olisi jotenkin merkittävästi muuttunut vaan siitä, että halutaan muodikkaat rattaat jotka eivät näytä vanhoilta.

Lastentarvikkeiden käyttöaika on yleensä lyhyt, ja jos niitä ei myydä niin käyttönsä jälkeen ne jäävät yleensä seisomaan. Tästä johtuen on paljon vanhaa tavaraa joka ei ole millään muotoa loppuunkulunutta.

Vierailija
209/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippunee, miten paljon sitä kärräämisvehjettä käytetään.

Meillä ei ole omaa autoa, joten se kärry oli tosiaan vaatimuksiltaan sellainen, että kestää päivittäistä kulutusta, sillä on päästävä lähes joka paikkaan ja sitä pystyy kuljettamaan julkisissa liikennevälineissä. Lisäksi ergonomisuus on aika hitsin tärkeää siinä vaiheessa, kun ne kärryt on tosiaan käytännössä aina mukana. Myös säätövaraa oli oltava vanhempien erilaisten pituuksien mukaan.

Haluttiin myös vaunut, missä ei ala pyörät lenkottaa vinoon, kankaat repeillä ja osat hajoilla jo ekojen kuukausien jälkeen, siis mitä ei oltu valmistetu halvimmista mahdollisista muovimassoista ja kangasrievuista.

Meillä oli kantoliina. Kantoliinan kanssa voi kulkea portaissa, lumessa, metsäpoluilla ja missä vaan, mihin kävellenkin pääsee, eikä koskaan tarvinnut miettiä, onko bussissa tilaa vai onko siellä jo kahdet vaunut ennestään. Liinan pituus otettiin sen mukaan, että se riittää myös miehelle. 

Arvelen, että aika monelta jäisi vaunut hankkimatta, jos ensin edes kokeilisivat, miten pärjäävät ilman.

Vierailija
210/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerro YKSIKIN tuote mikä pitää ostaa VIIKKOJA ennen vauvan syntymää?

Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.

Vauva voi syntyä viikkoja ennen laskettua syntymäaikaa.

Raskaana oleva nainen voi joutua sairaalahoitoon viikkoja ennen vauvan syntymää, ja kotiutua sieltä vastasyntyneen vauvan kanssa. Vasta synnyttänyt äiti voi olla sellaisessa kunnossa, ettei kykene kaupoissa kiertelemään.

Kaikki eivät asu kaupungeissa.

Jos miehellä ei ole mitään käsitystä eikä kiinnostusta vauvan tarvitsemia tavaroita kohtaan, miten hän osaa ne yksin käydä ostamassa?

Ja AP:lle: Ota se mies mukaan vauvantarvikeostoksille. Sanot, että on hänen vuoronsa maksaa. Kerrot, kuinka paljon olet jo laittanut rahaa vauvan tarvikkeisiin.

Minä voin kertoa, että kyllä ne ehtii hankkimaan jopa lapsen syntymän jälkeen. Meillä oli tarkoitus tehdä isot hankinnat vasta minun jäätyäni äitiyslomalle. Montaa päivää en ehtinyt olla, kun lapsi syntyikin. Naureskeltiin osastolla, kun porukkaa oli tutustumiskierroksella (siihen aikaan niitä oli vielä), että tuolla meidänkin piti olla mukana.

Sänky, vaunut yms hankittiin sitten syntymän jälkeen. Äitiyspakkauksen laatikossa nukkui aluksi kotiin tultua. Vaatteita olin saanut paljon sukulaisilta kierrätettynä, ne olin ehtinyt pesemään ja laittamaan paikoilleen. Tosin alun käyttövaatteet lainattiin kaverilta, jolla oli niitä paljon hankittuna käytettynä ja hän ei niitä pienimpiä edes ikinä käyttänyt omilla isokokoisillaan lapsilla. Meidänkin lapsesta oli ennustettu isokokokoista ja sellainen olisi ollutkin, jos ei niin aikaisin olisi syntynyt.

Silloin joutui kaupoissa kiertelemään, nykyään kaiken saa nettikaupoistakin.

Vierailija
211/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva tarvitsee varsin vähän mitään, äitiyspakkaus on oikein hyvä alku.

Varsinkin sellainen vauva, mikä ei ole vielä edes syntynyt, tarvitsee vielä vähemmän.

Äitiyspakkauksen vaatteet on monesti aivan liian suuria vastasyntyneelle. Ja kyllä meillä on nimenomaan tarvittu mm. turvakaukalot ja vaunut.

Vierailija
212/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle ei tarvitse oikeastaan muuta kuin tutteja, vaippoja yms. ilmastotuholaisille ei kannata mitään ylimääräistä ostaa.

Meidän lapset eivät ole käyttäneet tuttia, eli voi olla ihan turha ostos. Toisaalta hoitopöytä isoilla vetolaatikoilla oli täydellinen hankinta, vauvan vaatteet ja muut tarvikkeet säilytettiin laatikoissa joten hoitotoimet oli helppoja tehdä. Ilman vaunuja en olisi pärjännyt, koska käytimme koiran joka päivä lenkillä. Metsäpoluilla taas reppu oli kätevä.

Minä tein hankinnat, mutta mieheni kyllä maksoi niistä osan.

Vierailija
213/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kaksi eri asiaa. 

1. nainen on hommaillut

2. on ollut tarpeellisia

Eipä mahtunut kaverillani. Akka ränkyi kuinka perus hatchback ei kelpaa jatkossa kun vaunuja ei saa kivasti sinne taakse.

Vierailija
214/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvii ostaa niin paljon etukäteen? Minä ostin etukäteen kantoliinan, mutta en muuta. Ajattelin, että katsotaan sitten, mitä tarvitaan ja millaisia vaatteita saadaan lahjaksi. Synnytyksen jälkeen ostettiin sitten vaippoja, talkkia ja Bepanthenia. 

Ja oli ihan hyvä, etten ostellut liikoja etukäteen. Vauvalla todettiin lonkkaluksaatio ja hänelle laitettiin lonkkalasta, jonka kanssa piti olla leveänmalliset vaatteet. Olisi tullut turhia hutiostoksia jos olisi sellaisia osteltu. Ei myöskään tarvittu babysitteriä, vaunuja tai hoitopöytää. Sänky ostettiin joskus 4-5 vuotta myöhemmin.

Ihmiset ostavat todella paljon kaikenlaista ollenkaan miettimättä, tarvitaanko sitä _oikeasti_.

Itselleni sopivalla korkeudella oleva hoitotaso taas oli tärkeä selkävaivojen takia. En kyllä ostanut erillistä hoitopöytä, vaan laitoin Lundia-hyllykkökopion yhden hyllyn tilalle sellaisen, jolla oli syvyyttä enemmän.

Vaunut oli meille välttämättömät ja kantoliina turhake.

Ei kukaan toinen voi sanoa, mikä on varmasti tarpeen ja mikä ei. Tarpeet on erilaisia.

Vierailija
215/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kunnon vaunut välttämättömät. Kaksosten kanssa muuten aika mahdotonta liikkua missään yksin.

On myös kaksosille tarkoitettuja kantoreppuja.

Vierailija
216/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kaksi eri asiaa. 

1. nainen on hommaillut

2. on ollut tarpeellisia

Eipä mahtunut kaverillani. Akka ränkyi kuinka perus hatchback ei kelpaa jatkossa kun vaunuja ei saa kivasti sinne taakse.

Kyynel.

Vierailija
217/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kunnon vaunut välttämättömät. Kaksosten kanssa muuten aika mahdotonta liikkua missään yksin.

Kahta kaksivuotiasta mahtaakin olla kiva kannella kantorepussa.

Vierailija
218/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on monet miehet? Missä piireissä?

Aletaanko kuvailemaan mitä maksulliset naiset juttelee keskenään ja väitetään samalla että te kaikki puhutte miehistä samalla tavalla?

Vierailija
219/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerro YKSIKIN tuote mikä pitää ostaa VIIKKOJA ennen vauvan syntymää?

Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.

Vauva voi syntyä viikkoja ennen laskettua syntymäaikaa.

Raskaana oleva nainen voi joutua sairaalahoitoon viikkoja ennen vauvan syntymää, ja kotiutua sieltä vastasyntyneen vauvan kanssa. Vasta synnyttänyt äiti voi olla sellaisessa kunnossa, ettei kykene kaupoissa kiertelemään.

Kaikki eivät asu kaupungeissa.

Jos miehellä ei ole mitään käsitystä eikä kiinnostusta vauvan tarvitsemia tavaroita kohtaan, miten hän osaa ne yksin käydä ostamassa?

Ja AP:lle: Ota se mies mukaan vauvantarvikeostoksille. Sanot, että on hänen vuoronsa maksaa. Kerrot, kuinka paljon olet jo laittanut rahaa vauvan tarvikkeisiin.

Minä voin kertoa, että kyllä ne ehtii hankkimaan jopa lapsen syntymän jälkeen. Meillä oli tarkoitus tehdä isot hankinnat vasta minun jäätyäni äitiyslomalle. Montaa päivää en ehtinyt olla, kun lapsi syntyikin. Naureskeltiin osastolla, kun porukkaa oli tutustumiskierroksella (siihen aikaan niitä oli vielä), että tuolla meidänkin piti olla mukana.

Sänky, vaunut yms hankittiin sitten syntymän jälkeen. Äitiyspakkauksen laatikossa nukkui aluksi kotiin tultua. Vaatteita olin saanut paljon sukulaisilta kierrätettynä, ne olin ehtinyt pesemään ja laittamaan paikoilleen. Tosin alun käyttövaatteet lainattiin kaverilta, jolla oli niitä paljon hankittuna käytettynä ja hän ei niitä pienimpiä edes ikinä käyttänyt omilla isokokoisillaan lapsilla. Meidänkin lapsesta oli ennustettu isokokokoista ja sellainen olisi ollutkin, jos ei niin aikaisin olisi syntynyt.

Silloin joutui kaupoissa kiertelemään, nykyään kaiken saa nettikaupoistakin.

Aijaa. Ihmisiä on erilaisia. Itse olen erittäin tyytyväinen siihen, että ollaan hommattu suht hyvissä ajoin kaikkea tarpeellista eikä ole tarvinnut vauvan syntymän jälkeen lähteä ravaamaan kaupoille, vaan on saanut ihan rauhassa kotiutua ja tutustua vauvaan. Mitään turhaa hamstraamista en kuitenkaan ymmärrä.

Vierailija
220/708 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmastikin on nykyään. Silloin tuskin oli, ja meille se olisi ollut joka tapauksessa turhake. Kuten sanoin, meille kärryt oli välttämättömät.