Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkava muistisairaus

Vierailija
20.08.2022 |

Onko täällä ketään nuorempia/työikäisiä/heidän omaisia joilla todettu alkava muistisairaus? MIllaisilla oireilla muistisairaus alkoi?
Itse olen 40v. Epäilen vahvasti että aivoni ei ole lähellekään terveet. Isoisäni ja isäni molemmat sairastivat dementiaa, tosin vanhemmalla iällä. Minulla on ollut todella kuormittava ja raskas elämä. Pelkään että tässä on nyt aivoille käynyt jotain, tämä ei kyllä voi olla esimerkki pelkästään masennusta.
Oireita on monia, pahimpia on persoonan muutos, olen nykyään todella ärtynyt ja impulsiivinen, vihainen, haukun ihmisiä enkä aina pysty hillitsemään käytöstäni. Kauhea kontrollin tarve asioille, sekä avuttomuuden ja oudon tyhjyyden tunne. On vaikea aloittaa asioita ja tehdä niitä, ihan kuin ei jotenkin osaisi ja menee sitten täysin paniikkiin. Stressiä en kestä yhtään, ihan sama miten pienestä asiasta kyse, aivot tilttaa. Kognitiiviset kyvyt menneet huonoksi. Hahmotusvaikeuksia.. Aika paljon muutakin, väsymys, uupumus voimakas ahdistus ja epätoivo lähes koko ajan.
Lisäksi sairastin talvella koronan, josta on jäänyt aivosumu joka vaivaa pahana iltaisin, ihan kuin olisin huumattu, katsetta vaikea kohdistaa ja huimaa, meinaan kaatua vaikka tiskatessa.
Ennen kotonaa on kuitenkin ollut näitä edellä mainittuja, mutta koronan jälkeen tämä voimakas aivosumu ja huimaus.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittauttaisin eka ferritiinin ja miksei muutkin veriarvot, helppo sulkea pois puutostilat. Mä luulin sairastavani burnouttia tai jotain kamalaa, olikin vain raudanpuutos. Voi olla muutakin tietty mutt perus verikokeet helppo ottaa ja saa monia tauteja suljettua pois mitkä voi aiheuttaa tuollaista.

Tiedän että ferritiini on matala, b12 ym. en tiedä. Otan vahvoja b12 ym., mutta voihan olla että ei imeydy. Mulla oli nuorena anoreksia ja oli vaikea anemia, kuitenkin olo oli normaali verrattuna tähän ja urheilinkin paljon. Voihan toki olla että elimistö on nyt kulutettu ns. loppuun.

Vierailija
22/27 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä saada kilpirauhashormonitesti.

Kilpparin vajaatoimintakin vaikuttaa mielialaan ym ja alkaa usein just 40-50v iässä, naisilla hyvin yleinen.

Ei ehkä kaikkea selitä, mutta helppo korjsta. 1 pilleri naamaan aamulla ja thats it.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota tuo luonteesi hallitseminen työstettäväksi. Muu ei ole niin tärkeää. Etsi oma keinosi ohjata tunnetilojasi. Ohjelmoi ne automaatioksi.

Anteeksi nyt heti kaikille, mutta olipas tämä ensimmäinen kommentti luokattoman törppö.

Ap kuvaa todella monia oireita ja vastaaja kertoo että vain luonteen hallitsemisella ja muokkauksella on merkitystä, viis muusta.

Voi pyhä sylvi 😱

Vierailija
24/27 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin +50v lähes samoja oireita poislukien korona, aivosumu ja kongnitiiviset vaikeudet.

Olen onneksi työttömänä jotta saan levätä ylikuormitettuja aivojani, en jaksaisi töissä nyt. Lepo on tullut tarpeeseen ja tuonut myös tuloksia.

Huolestuttaa kyllä että kun jonain päivänä, toivottavasti, pääsen töihin niin että jaksanko sitä ja pärjäänkö aivotyöskentelyä vaativassa tehtävässä.

Kestääkö introvertti persoonani muita ihmisiä koska minullakin vaikeuksia hillitä näkyvää hermostumistani ja ärsykkeiden sietokyky on madaltunut entuudestaan.

En uskalla mennä lääkäriin koska pelkään diagnoosia. Jos saisin jonkun peruuttamattoman sairauden diaknoosin se invalidisoisi minut täysin.

Tulisi vain fiilis että - tää oli nyt tässä!

Yritän kaikin itsehoitokeinoin terapoida ja parannella itseäni. Ferritiiniarvot pitää vielä testauttaa.

Zemppiä sulle!

Vierailija
25/27 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyssäri AP:lle.

Käytätkö paljon kännykkää?

Jos käytät paljon tai pitkiä yhtäjaksoisia aikoja, lopeta se!

Etsi netistä kännykkäsäteilyn oireet.

Vierailija
26/27 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo.  Ainoa mitä voisi sanoa, jos aloitus olisi tosi, että taidat olla  pahasti luulosairas. Mutta kun se on provo, tämä laatija ei ole tuntenut minkään sairauden tavallisia oireita, vaan  kaikki mieleen tuleva on paiskattu menemään. Terv. Lääkäri

Vierailija
27/27 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkioireita. Tunnen nuo. Itsekin kärsin ihmeellisistä katkoista esim nimien suhteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän