VELKAJÄRJESTELYYN PÄÄSEMINEN? KOKEMUKSIA??
Olen jo 35 vuotias ja nyt vasta viimeiset 6 vuotta ollut "oikeissa töissä".
Olen saanut sössittyä asiani todella pahasti heti aikuistumisen kynnyksellä, perinteiset pikavipit oli kaiken pahan alku ja se että kukaan ei neuvonut talouden hallintaa.
16 vuotiaana kun muutin jo omilleni opiskeluiden takia, vanhemmat ei auttaneet tai neuvoneet missään. Itsekseen oli pärjättävä.
Opiskeluita eri aloilta tuli ja meni, yhteen valmistuin aikuisiällä. Lapsia tuli välissä.
Minulla oli kausia kun diagnosoitiin masennusta, kaksisuuntaista ja ahdistusta. Sillä kuitattiin kaikki ongelmat miksi en pärjää elämässä enkä saa asioita hoidettua vaan laskut jää maksamatta eikä työt tai opiskelut suju.
Kuitenkin, syy kaikkeen hankaluuteen selvisikin vuosi sitten kun sain adhd diagnoosin. Kaikki ongelmat siis kuitattiin masennukseksi ja elämänhallinta ongelmaksi kun kukaan ei lähtenyt perimmäistä syytä selvittämään.
Onko siis kokemuksia, että velkajärjestelyyn olisi mahdollista päästä vaikka velkaantuminen ollut itse aiheutettua, mutta kuitenkin nyt saatu diagnoosi mikä on vaikuttanut tähän kaikkeen?
Uutta velkaa ei ole tullut muutamaan vuoteen, kaikki laskuni olen maksanut ajallaan muutaman vuoden sekä olen hyväpalkkaisessa vakituisessa työssä. Palkasta kuittaan reilu 1000 euroa joka kuukausi ulosottoon, mutta korkojen kanssa velka ei tunnu vähenevän. Kaikki asiat ei tietenkää edes ole ulosotossa sillä myös perintätoimistot on alkaneet muistuttelemaan.. Laskin vuosi sitten että velkaa on noin 75K.
Halusin nyt kokemuksia. Pääsitkö helposti velkajärjestelyn pariin?
Kommentit (50)
Nykysäännösten aikana velkajärjestelyyn voi päästä, vaikka olisi velkaantunut omata syystä, kunhan ei ole ylivelkaantunut tahallaan, vaan sulla on ollut joku suunnitelma siitä, miten ne maksetaan silloin kun olet ne ottanut. Eli käytännössä kunhan et ole ottanut lisää velkaa enää siinä vaiheessa kun entiset on jo menossa ulosottoon. Eikä velka saa olla rikoksesta tuomittu vahingonkorvaus, mutta sitähän sulla ei ole.
Säännöllisiä tulojakaan ei enää tarvitse olla. Myös opiskelijat voivat siis nykyään päästä velkajärjestelyyn, mutta se on kyllä edelleen poikkeus.
Lisäksi sun tietysti pitää olla varaton, eli tosiasiassa sulla ei ole varaa maksaa noita velkoja, eikä tilanteen oleteta sitä ihan lähivuosina muuttuvankaan. Velkajärjestely on keino nollata tuloksettomia ulosottoja niissä tilanteissa, joissa velallisille kannattaa antaa vielä uusi tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja hän on aiheuttanut maniavaiheen aikana itselleen hurjat velat peräti kahteen eri kertaan. Hän pääsi molemmilla kerroilla velkajärjestelyyn. On nykyisin työkyvyttömyyseläkkeellä ja sitoutunut syömään lääkkeet lääkärin ohjeiden mukaisesti, jolloin oireet pysyvät hallinnassa.
Milloin tämä on tapahtunut? Kun vuoteen 2021 asti yksi velkajärjestely esti automaattisesti lakisääteisesti toisen, eli sama ihminen ei voinut päästä kahta kertaa velkajärjestelyyn. Muutos on tullut ihan vasta nyt hiljattain eikä sen perusteella ole taidettu vielä ihan hirveän monia järjesetyjä ehtiä myöntää. Siksi ihmettelne jos joku sen jälkeen on ehtinyt jo eläkkeelle ja lääkityksen vaihtoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 100 kuukautta niin olet maksanut noilla tuloloilla pois. Itse olet ne kuluttanut niin maksa myös pois. Pelle
Hei Pelle, ahkerasti olet tänään viestitellyt. Mukava, kun kuittaat nimelläsi kirjoittamasi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin yrittää. Oma äitini ei päässyt velkajärjestelyyn, vaikka hänellä on mt-diagnoosi, koska katsottiin, että hän on velkaantunut kevytmielisesti. Tilanteet on erilaisia. En tiedä, millaisia velkoja sinulla on, mutta äitini tilaili tavaraa, vaikka tiesi jo etukäteen, ettei aio niitä maksaa. Tämä varmaan näkyi sitten kun velkajärjestelystä päätettiin.
Tietenkään äidilläsi ei ollut mitään asiaa velkajärjestelyyn. Äitisi toiminta täyttää petoksen merkit. Miksi et tehnyt rikosilmoitusta? Äitisi on huijari.
Voiko päästä velkajärjestelyyn, jos on velaton omistusasunto ja velat on tulleet kulutusluotoista ja pikavipeistä? Saako pitää omistusasunnon?
oho onpa vastaus on se hyvä että on sellasia olemassa jolla ei ole ongelmia . mutta mikä on todellisuus itselläni on velkaa mutta se on pää omaa raha ei tuo oonnelisuutta . hain kurillani velka järjestelyyn nyt on kaikki pois toivottavasti saatte apua ja kannattaa hakee apua jos tilanne on vaikee tsemppiä kaikkille jolla on vaikeetta kyllä se siitä nousee ylös päin
Kyllähän hyväpalkkaisen pitäisi aika helposti pystyä 75 000 euron laina maksamaan?
Kannattaa kysyä takuusäätiöltä ihan oikeaa tietoa ja neuvoja
Vierailija kirjoitti:
Velkaneuvonnan yhteystiedot löytyvät jokaisen kotikunnan tiedoista. Se on maksuton palvelu ja auttaa laatimaan hakemuksen.
Saa nähä mitä sanotaan onko mahiksii kun menen velkaneuvojalle. Tällähetkellä ulosotossa 138 000e jota kuittaan n. 2000e kuukaudessa pois mutta näillä nykykoroilla 10-11% velka lyhenee todella hitaasti. 09/2022-06/2024 lyhentynyt 13000e Mieluusti maksaisin kaikki pois kun korot olisivat kohtuulliset. Velat tulleet kulutusluotoista suurimmaksi osaksi ja peliongelmista.
Olen hyvätuloinen ja on sairaus-diagnoosi. 62 v ikää. Kohta kosahtaa konkurssi ja tulee maksuun sen jälkeen jääneet velat yhteensä 150 000 e! Sekä pikavipit. Yritys toimii vielä. Kamppailen. Asunto on. Olen sinnitellyt sairaana vuosia ja yrittänyt maksaa ja pärjätä. Ei jaksa enää.
Vaikuttaako ikä? Jään kohta eläkkeelle. Eläke noin 3600 e.
Olen hyvätuloinen ja on sairaus-diagnoosi mt-puolelta ( vakava ahdistuneisuus). 62 v ikää. Kohta kosahtaa konkurssi ja tulee maksuun sen jälkeen jääneet velat yhteensä 150 000 e! Sekä pikavipit. Yritys toimii vielä. Kamppailen. Asunto on. Olen sinnitellyt sairaana vuosia ja yrittänyt maksaa ja pärjätä. Ei jaksa enää.
Vaikuttaako ikä? Jään kohta eläkkeelle. Eläke noin 3600 e.
Entä tuomio veroasioissa? Tilitoimisto teki paperit. Itse sairaana. Oli selviä virheitä. Minulla masennus-diagnoosi. Laitoin ninen alle. Tuomio 200 000 maksettava ja ei ole varaa. Saanko järjestelyä, onko mahdollista? Ikää on jo 63 v. Eläke tulee olemaan ok, 3500 per kk. Onko loppuelämä veljavankeus? Parempi jättää kaikki ja lopettaa kituminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaneuvonnan yhteystiedot löytyvät jokaisen kotikunnan tiedoista. Se on maksuton palvelu ja auttaa laatimaan hakemuksen.
Löytyvät jokaisen OIKEUSAPUTOIMISTON tiedoista, ei enää vuosiin kunnista ja voi asioida missä päin Suomea tahansa, ei välttämättä kotipaikkakunnalla. Sähköinen asiointi löytyy täältä:
https://oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta/fi/index/apuatalousvaikeuksiin_…
Vierailija kirjoitti:
Voiko päästä velkajärjestelyyn, jos on velaton omistusasunto ja velat on tulleet kulutusluotoista ja pikavipeistä? Saako pitää omistusasunnon?
Voi päästä tai sitten ei. Siinä on niin monta muuttuvaa tekijää, kuten maksuvara ja asunnon arvo, että kannattaa selvittää velkaneuvonnassa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Entä tuomio veroasioissa? Tilitoimisto teki paperit. Itse sairaana. Oli selviä virheitä. Minulla masennus-diagnoosi. Laitoin ninen alle. Tuomio 200 000 maksettava ja ei ole varaa. Saanko järjestelyä, onko mahdollista? Ikää on jo 63 v. Eläke tulee olemaan ok, 3500 per kk. Onko loppuelämä veljavankeus? Parempi jättää kaikki ja lopettaa kituminen.
Voi, mutta oletko pyytänyt verotuksen oikaisua, jos on selviä virheitä?
Nostan tätä pari vuotta sitten alkanutta, melko asiallisena pysynyttä ketjua siinä toivossa, ettei se katoa samalla tavalla kuin uudet.
Minä olen pääsemässä velkajärjestelyyn. Pitkäaikaisen yksinyritykseni toimeksiannot loppuivat muutama vuosi sitten odottamatta, ja viimeistään koronasulku seuraamuksineen teki työllistymisestä mahdotonta. Olen hyvä esimerkki siitä, kuinka entinen yrittäjä putoaa kaikkien suojaverkkojen ohi. Velka syntyi siitä, että omistusasuntoni pakkomyytiin pilkkahinnalla; luottoja ja vippejä en ole ottanut. Lääkäri on todennut minut kokonaan työkyvyttömäksi ja määrännyt kuntoutukseen, mutta elän edelleen työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa. Ikää on kuutisenkymmentä. Jos olisin töissä, pystyisin maksamaan velan vuodessa, mutta aikaa ei enää ole paljon.
Haluaisin kuulla, millaisia ratkaisuja teille muille on tehty uuden lain oltua nyt voimassa jonkin aikaa. Erityisesti kiinnostaa se, millaisia maksusuunnitelmia on tehty varattomille ja työkyvyttömille henkilöille ja meille, joilla eläkeikä häämöttää. Kaikki muukin asiaan liittyvä kokemus kiinnostaa. Ja pysytään sitten asiallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti pääset velkajärjestelyyn, varsinkin jos olet maksanut ulosottoon vähintään pari-kolme vuotta.
Voi tosiaan olla niin, että käräjäoikeus myöntää sitä painavilla syillä (eli viitaten sairauteen) ja silloin maksuohjelma kestää 5 vuotta. (Muuten se kestää 3 vuotta, ellei ole omistusasunto).
No ei kestä, vaan tulee tulojen mukaan. Minulla syynä velkaantumiseen sairaus. Kesti 3 vuotta velkajärjestely koska maksuvaraa oli muutaman kympin kuussa.
Maksuohjelman kesto ei ole sidottu maksuvaraan.
Jos APn tulot ovat hyvät, maksuvara voi olla melko korkea, ja silti tuomioistuin voi päättää maksuohjelman kestosta.Voit lukea velkajärjestelylain 30 .
Itse asiassa on. Yleensä nollaohjelma on 5 vuotta. Jos on asunnon säilyttävä, voi olla 10 vuotta + vakuusvelka loppuun asti.
Maksuohjelman kesto ei ole sidottu maksuvaraan.
Jos APn tulot ovat hyvät, maksuvara voi olla melko korkea, ja silti tuomioistuin voi päättää maksuohjelman kestosta.
Voit lukea velkajärjestelylain 30 .