Onko laivojen taxfree-myynti niin tärkeää, että korkeillakin polttoainehinnoilla Helsinkgn ja Tukholman välisten laivojen kannattaa koukata Ahvenanmaalla?
Tätä yleisestikin ihmettelen, että mikään ympäristöjärjestö tai degröna ei ole puuttunut tähän. Nämä Helsingistä lähtevät ruotsinlaivathan tekevät todella ison koukkauksen vain ja ainoastaan sen takia, että saavat laissa olevien porsaanreikien vuoksi oikeuden myydä verovapaasti, kunhan paatti käy matkallaan kääntymässä Ahvenanmaan satamassa. Mitään liikenteellistä perustetta tälle mutkalle ei ole, sillä Turusta kulkevat laivat, joiden reitille Ahvenanmaa suoraan osuu, riittävät hoitamaan kaiken kuljetustarpeen. Asukkaita Ahvenanmaallahan on yhteensä ainoastaan 30000 eli vain pienen kaupungin verran.
Niin, eli kun polttoaine kallistuu kovasti, jääkö jossain vaiheessa tämä tarpeeton ympäristöä saastuttava mutka pois, jos taxfreen tuoma etu menisi käytännössä polttoaineisiin?
Ja muuten. Viinasta ja tupakasta en tiedä, koska niitä en käytä, mutta kun karkkien hintoja katselin laivan myymälässä, kaikki olivat kilohinnoiltaan kalliimpia kuin esim. Prismassa, vaikka niissä ei ole veroja hinnassa mukana. Eli laivayhtiö huijaa nuo "verovapaudet" itselleen.
Kommentit (13)
Saarelle ei RAHTI kulje uiden ja harva matkustajakaan
Vierailija kirjoitti:
Saarelle ei RAHTI kulje uiden ja harva matkustajakaan
Huoh, kannattaisiko lukea aloitus ihan kokonaan? Erityisesti kohta:
"Turusta kulkevat laivat, joiden reitille Ahvenanmaa suoraan osuu, riittävät hoitamaan kaiken kuljetustarpeen."
Mistäkö tämän tiedän? No siitä, että ihan SATTUMALTA Helsingin laivat alkoivat käymään Ahvenanmaalla tasan samalla hetkellä kun Suomi liittyi EU:hun ja Suomen ja Ruotsin välisen suoran liikenteen verovapaa myynti loppui.
Vierailija kirjoitti:
On ja lisäksi jopa siellä asuu ihmisiä jotka matkustaa ja rahtia myös
Taas jätettiin lukematta aloitus.
Eikös valtio tue tuota laivaliikennettä runsaskätisesti?
Vaikka nyt on omasta mielestään kovin vihreä hallitus niin kukaan ei puutu tuohon sanallakaan..
Vierailija kirjoitti:
Eikös valtio tue tuota laivaliikennettä runsaskätisesti?
Vaikka nyt on omasta mielestään kovin vihreä hallitus niin kukaan ei puutu tuohon sanallakaan..
On siinä myös kielisuoja. Mihinkään etuoikeuksiin, joka liityy ruotsinkielisiin, ei haluta puuttua, jotta RKP ei suutu.
Vierailija kirjoitti:
Saarelle ei RAHTI kulje uiden ja harva matkustajakaan
Olen joskus ollut kannella katsomaassa Maarianhaminassa käynti ja taisi olla pari autoa ja pari matkustajaa.
Että se siitä.
Helsingin laivojen käyntiajat Ahvenanmaalla on keskellä yötä ja aamuyöllä, joten harva edes haluaa siihen aikaan kulkea.
Olen miettinyt, että eikö Tallink voisi Viroon rekisteröidyllä aluksella ajaa suoraan reittiä ja myydä Viron hintatasolla? Käytännössä se olisi halvempaa kuin tämä nykyinen "taxfree".
Onko joku este, että määrättäisiin aikaraja, kuten oli ennen? Esim. vain jos olet Ahvenanmaalla vähintään 24h, saat tuoda verovapaasti? Satamassa kääntyminen ei riittäisi.
Vikingiltä jää toinen Helsingin laiva pois.
Vierailija kirjoitti:
On ja lisäksi jopa siellä asuu ihmisiä jotka matkustaa ja rahtia myös
Tuo on totta että istuvat.
FinnLinellä bufee 37 euroa kun sama maissa 12.90 euroo.
Lähinnä syletti, ei nälättänyt.
Skriv till Stig Ombord på Viking. Han vet.
Voit uskoa, että sitä on laskettu ja laskettu eli räknätty pitkään ja hartaasti!
Ja koska se matka tehdään, niin aivan varmaa on että se kannattaa.
Viimeisin räknäys-maraton tehtiin Finnilnesin konttoreilla, kun Naantalista ja Kappelskäriin kulkevat laivat alkoivat iltapäivisin ja keskellä yötä pystähtyä Ahvenanmaan Långnäsissä.
Laivan entinen pieni kioski laajennettiin, lisää varastotilaa rakennettiin ja kauppa auki.
Sen tosiaan täytyy olla kannattavaa, vaikka polttoaine maksaa miten paljon.
Lisäksi ahvenanmaalaisten pitää päästä kulkemaan öin ja päivin.
Niitä on aika paljon noilla laivoilla töissäkin: mitä siitä sitten tulis jos ei omalta kotisaarelta pääsisi kyytiin töihin?? Nej fan åckså!
On ja lisäksi jopa siellä asuu ihmisiä jotka matkustaa ja rahtia myös