Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssarokotus raskauden aikana?

25.10.2006 |

Odotus puolelta kyselen, onko joku ottanut kyseisen roketteen odotusaikana tai onko tietoa että on kielletty? Odotuspuolella sain puolesta ja vastaan kommentteja..

Tiedoista kiitollinen,

bejpi ja öttiäinen 32+3

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ottanut flunssarokotteen mutta sitä ei suositeltu viime syksynä kun odotin. Jätin sitten ottamatta.

Näin ainakin työterveyshuoltomme toimi.

Vierailija
2/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muistaakseni eka 3 kk aikana ei suositella, sitten pitaisi olla ihan ok. Eri maissa on naista jutuista eri kaytantoja tosin. Kuulutko riskiryhmaan ts. onko sinulla joku krooninen sairaus joka tekee rokotteesta tarkean? Sitten ainakin neuvottelisin sairauttasi hoitavan erikoislaakarin kanssa, en luottaisi esim. tyoterveyden yleislaakarin arvioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräinen tarkoittaa siis sellaista, joka ei ole aivan elintärkeä. Jätin sitten influenssarokotteen ottamatta, ja sairastuin influenssaan rv 39. En onneksi joutunut synnyttämään siinä kunnossa, kun vauva tajusi viipyä vatsassa rv 40+5 asti.

Vierailija
4/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiryhmäläisille rokotusta suositellaan otettavaksi. Voi ottaa missä vaiheessa raskautta tahansa. Olen ajatellut, että asia on niin kuin astmalääkkeiden kanssa: vaikka kaikkia vaikutuksia ei tarkkaan tunneta (kun ei voi tutkia odottavilla äideillä), saavutetut hyödyt kumoavat mahdolliset haitat.

Vierailija
5/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun riskiryhmään, koska sairastan pahaa astmaa. Mutta siltikään eivät rokotusta suositelleet. Tosin voi olla siksi että raskaus oli vasta ensimmäisellä kolmanneksella silloin menossa.

Näyttää siltä että käytännöt vaihtelevat. :)

Vierailija
6/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin laittaa, että olen astmaatikko ja sen takia ovat sen tähän asti joka syksy pistäneet.

Pitää kysyä vielä neuvolasta, mutta kun sinne on vajaa kaksi viikkoa aikaa, niin ajattelin täältä ensin kysyä.

Nähtävästi vaihtelee aika paljon mielipiteet ja käytännöt..

Mutta kummasta voi olla pahemmat seuraamukset, ottaa piikki eikä (toivottavasti) saada influenssaa, vai olla ottamatta ja sitten jos sairastaakin sen?

Vierailija
7/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotteen, olin silloin rv 26, ja kuulun riskiryhmään.

terve vauva syntyi 41+2, eli ainakaan meillä rokotuksesta ei ollut mitään haittaa, päinvastoin, säästyimme taudilta.

rokotusta ei suositella raskauden ensimmäisellä kolmanneksella, ja on ihan lääkärikohtaista, joku laittas kaikille ja toinen ei vaikka kuinka olis riskiryhmässä.

viimeisen päätöksen tekee kuitenkin aina sinä itse.

olen aikoinani sairastanut influenssan, ja voin kertoa että kamala tauti, sitä ei toivo pahimmalle vihamiehellekkään. viikon kesti akuutti-vaihe ja pariviikkoa jälkitaudit, nukkua ei voinut makuultaan, vain istualleen että henki kulkisi.

Vierailija
8/9 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistettiin influenssarokote viime syksynä neuvolassa,

kevättalvella sain terveen vauvan :)

Lääkärin mukaan hyödyt on tapauksessani haittaa suuremmat, sen toki tiesin itsekin sillä saan toisinaan ihan tavallisesta lentsustakin ikäviä jälkitauteja jotka sitten vaatii sairaalahoitoa.

Vierailija
9/9 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteen voi ottaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Toki sellaisia tutkimuksia ei juuri ole, että onko sairastettu influenssa vai influenssarokote vauvan kannalta turvallisempi, mutta mitään haittoja rokotuksen ottamisesta ei ole todettu olevan. Sen sijaan on todettu, että ENSIMMÄISEN kolmanneksen aikana sairastettu influenssa saattaa olla riski sikiölle - ehkä myös rokotus olisi, mutta ekan kolmanneksen aikanahan sitä ei anneta. Raskauden loppupuolella sairastettu influenssa on ensinnäkin hyvin kurja äidin kannalta ja korkea kuume saattaa aiheuttaa supistuksia ja johtaa ennenaikaiseen synnytykseenkin. Nämä ovat tunnettuja riskejä, muita riskejä loppupuolella sairastetusta influenssasta ei tiedetä olevan.

Osa hoitohenkilökunnasta pelaa todella varman päälle ja suosittelee, ettei mitään " ylimääräisiä" raskauden aikana käytettäisi tai otettaisi. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että todellista haittaa kehittyvälle lapselle on vain hyvin harvoista lääkkeistä ja nämä lääkkeet hoitohenkilökunnan parissa kyllä tunnetaan. Itse olen viime keväänä istunut asiantuntijan (synnytyslääkäri, jonka erityisosaamista raskaudenaikaisen infektiot) luennolla, ja hän nimenomaan sanoi, että influenssarokotuksen VOI ottaa raskauden aikana.

Itse selvitin asiaa perinpohjin viime keväänä - opiskelen alaa, sain siis hyödynnettya suhteita :o) ja otin rokotuksen toisen ja kolmannen kolmanneksen rajalla. Nyt lattialla hyörii terve ja terhakka tyttö :o) Jos nyt joutuisin päättämään asiasta uudelleen, niin edelleen rokotteen ottaisin (ja aion ottaa tänäkin sykysnä).