Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkärifobia =(

Vierailija
25.10.2006 |

Elämäni on ihan kauheaa, hampaat on tosi huonossa kunnossa, mutta pelkään hammaslääkäriä kuollakseni. Kyse ei siis ole mistään pienestä jännityksestä vaan todella ahdistavasta pelosta. Tietääkö kukaan pelkopotilaisiin perehtynyttä hammaslääkäriä Päijät-Hämeessä? Tahtoisin taas hymyn kasvoilleni.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kertokaa mistä saisin apua??? Ahdistaa...

Vierailija
2/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän miltä sinusta tuntuu! Itselläni oli ainakin 15 vuotta edellisestä hammaslääkärikäynnistä ja pari hammasta oli päässeet tosi huonoon jamaan.

Omalla kohdallani suurin kynnys oli se ajan varaus. Sitä siirsin ja siirsin ja vetkuttelin ja niin ne vuodet meni ja hampaat huononi. Sitten aloin etsimään netistä pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä alueeltani ja siinä selaillessa hoksasin miten menetelmät ovat tosiaan muuttuneet niistä kouluterveydenhuoltoajoista josta omat pelkoni kumpuavat... Löysin sympaattiselta vaikuttavan yksityisen hammaslääkärin ja yksi kaunis päivä vaan otin puhelimen ja varasin ajan. Jo ensi kontakti oli tärkeä. Vastaanottoapulainen oli miellyttävä ja kannustava kun kerroin tuosta pitästä tauosta. Menin reippain mielin ja selvisin hienosti! Tulihan sitä remonttia ja vedettiin mm. kaksi hammasta puudutuksessa mutta eipä se nyt niin kamalaa ollut mitä olin etukäteen kuvitellut. Poraaminenkaan ei ollut kamalaa ja selvisin paikkauksesta ilman puudutusta.

Nykyään lääkäreillä on antaa rauhottavia yms joten älä suotta murehdi etukäteen. Varaat vaan sen ajan sillä eteen se käynti tulee väistämättä kuitenkin ennen pitkää! Mitä kauemmin vetkuttelet, sitä huonompaan kuntoon saat hampaasi ja remontti on aina vaan suurempi!

Tsemppiä, ylitä itsesi ja voita pelkosi! Varaa aika jo tänään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen netistä yrittänyt etsiä pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä, mutten kai osaa etsiä oikeilla hakusanoilla. Helsingistä löytyi kyllä lupaava paikka, minne olin jo yhteydessä sähköpostitse. On vain hiukan tuota välimatkaa, kun useampi käynti on tiedossa.

En tajua miten olen antanut tälle pelolle tälläisen vallan, kun muuten koen olevani melko " normaali" ;). Nöyryyttävät hammaslääkärikokemukset teini-iässä tähän ovat johtaneet.

Vierailija
4/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et netistä löydä paikkakunnaltasi sopivaa lääkäriä niin katso ihan puhelinluettelosta hammaslääkäriasemat, soitat ja kysyt onko heillä pelkopotilaisiin erikoistunutta lääkäriä.

Tuntuu että nykyään kyllä ymmärretään jo tosi hyvin pelkopotilaita, ainakin yksityisellä puolella. Itselläni oli sama tilanne, vetkutin ja vetkutin lääkärille menoa. Kovan säryn takia jouduin lopulta käymään tk:n särkypäivystyksessä ja se oli viimeinen pisara, kohtelu oli aivan kauheaa. Siitä sain pontta soitettua yksityiselle lääkärille ja löysinkin aivan ihanan hammaslääkärin. Nyt hampaat ovat kunnossa ja elämäkin hymyilee taas!

Vierailija
5/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan kamala pelko. On vieläkin pelko, mutta paaaljon lievempi.

Oli vain pakko mennä lääkäriin. Varasin ajan yksityiselle ja itku kurkussa ja täristen menin paikalle. Kädet hikisinä täytin esitietolomakkeen. Siinä muistaakseni kysyttiinkin, että pelottaako. Ainakin puudutuksista kysyttiin ja ne halusin kaikki ;-) Mainitsin vielä pelostani lääkärille. Taisi hän sen nähdä muutenkin ;-)

Lääkäri oli tosi mukava ja koko käynti/käynnit onnistuneita. Sain puudutteet joiden teho tarkastettiin hyvin. Jos sattui tai muuten päätin, että häivyn nyt niin olisin sen voinut tehdä. Jotenkin sen tieto auttoi paljon. Poraamiset tai mitkään ei sattuneet, ei oikeasti yhtään! (muistissa kouluaikojen puudutteet mitkä ei ehtineet yhtään vaikuttaa kun jo pora alkoi surista)

Puudutteiden lisäksi on tarjolla rauhoittavia tai vaikka nukutus. Erästä potilasta oli yritetty puuduttaa viisi kertaa, mutta koska se ei ollut auttanut oli edessä nukutus. Kuulin lääkäreiden tästä juttelevan ja huomasin, ettei näillä ainakaan ollut ollenkaan asenteena " siitä nyt vaan, hetken se kirpasee..." .

Mainitse pelostasi ja ota asenne, että menet ainakin kokeilemaan! Ja luultavasti huomaat, että ei se niin kamalaa olekaan. Ja jos tarvitset lisää aikoja niin varaat ne heti käynnin päätteeksi. Suurin kynnys mullakin on aina ollut se, että saa ajan varattua. (taas pitäisi :-/)

Muista myös, että mitä kauemmin vetkutat asiaa sen huonompaan kuntoon hampaasi menevät! Nyt voi olla, että pääset vielä tosi vähällä. Itse pelkoni lisäksi häpesin kuinka kamalaksi olin hampaani päästänyt, mutta lopulta ei siellä sitten mitään niin pahaa ollutkaan.

Tsemppiä!

Vierailija
6/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en todella pääse vähällä... Sehän tässä hirvittääkin osaltaan. Ja tosiaan hävettää. Täytyy vaan yrittää kerätä rohkeutta, olen sentään jo keskustellut tilanteesta ammattilaisen kanssa sähköpostitse. Ja se oli jo suuri voitto minulle.

Vierailija
7/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelisestä käynnistä oli jo yli 10 vuotta! Ajan tilaaminen oli pahinta (ehkä joku voisi puolestasi varata sen) ja se häpeän tunne siitä mitä lääkäri sanoo ja ajattelee suuni nähtyään. Itselläni vaakakupissa painoi kuitenkin enemmän se miltä pian suuni näyttää muiden silmissä, jos haluaa pitää hampaat suussa, oli pakottauduttava sinne menemään. Ja kävin muuten ihan TK:ssa. Esitietolomakkeessa tosiaan kysyttiin pelostakin. Ja minua kaikki TK-hammaslääkärit ovat nyt kohdelleet asiallisesti ja käynnit eivät ole olleet ollenkaan pahoja. Puudutukset ovat olleet hyviä, ei satu. Rohkeutta!

Vierailija
8/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tampereella ketään hyvää lääkäriä? minkä hintaista on käydä yksityisellä? saako kelasta mitään takaisin?

Vierailija
9/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus äärimmäisen vaikeissa pelkotapauksissa, jolloin hampaat on olleet hoitamatta vuosikausia, voidaan yliopistosairaaloiden leukakirurgisissa yksiköissä tehdä perusteellinen hammashoito nukutuksessa. Silloin hoidetaan kerralla kaikki mahdolliset hammasvaivat. Monet hammaslääkäriasemat tarjoavat kyllä hammashoitoa nukutuksessa, ajaa saman asian niinkin vaikka onkin tietysti melko kallista. Julkisessa terveydenhuollossa tulee silloin maksettavaksi vain ne hoitopäivämaksut.

Vierailija
10/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös n. 15 vuotta viimeisestä hammaslääkärikäynnistä enkä uskalla mennä. Pelkkä ajatus saa kädet tärisemään. Kukaan ei uskoisi, sillä päälle päin hampaani näyttävät oikein hyviltä. vaaleilta ja tasailta. Alahampaissa on vähän hammaskiveä. Vuosi sitten hampaita vihloi vähän väliä ja särkikin vähän, mutta nyt ei tunnu enää miltään. Ilmeisesti poskihammas/hampaat on kuolleet. Viisaudenhampaat on tulleet n. 10 vuotta sitten osittain läpi, mutta eivät ole mahtuneet kokonaan. Eivät silti ole kipeät.

Paljonko teidän huonosuisten hammasremontit on maksaneet?

Vierailija
11/12 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin lopulta oikein hyvän pelkoani ymmärtäneen hammaslääkärin (tosin jouduin vaihtamaan kerran, koska ensimmäinen ei oikein ymmärtänyt että miten niin paljon saattoi pelätä) ja nyt hampaat ovat hyvässä kunnossa. Hoitoja tehtiin sekä esilääkityksessä että kevytnukutuksessa ja myös ilman esilääkitystä. Saattaja minulla oli mukana joka kerralla.

Hoitamattomana aikana hampaat olivat menneet sellaiseen kuntoon, että piti paikata kaksi hammasta, vetää yksi viisaudenhammas pois, tehdä yksi poskihampaan juurihoito ja leikata pois sekä puoliksi puhjennut viisaudenhammas että särkynyt poskihammas, josta oli puolet lohjennut kokonaan pois. Lisäksi hammaskiven puhditus. Kuvineen ja tarkastusmaksuineen itselle tuli maksettavaa noin 1700 euroa.

Vierailija
12/12 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa " helpottavaa" huomata, etten ole ainut näin pahaa kammoa poteva. Olen pitänyt itseäni aivan omituisena ja lähes ainoana, joka kokee pelon näin voimakkaana. Kiitos kaikille vastanneille! Olette antaneet minullekin toivoa :)! Vielä jos joku osaisi neuvoa Päijät-Hämeestä pelkopotilaisiin erikoistunutta hammaslääkäriä, olisin kiitollinen. Muutoin alan kallistua sinne Helsingin suuntaan. -ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä