Laihduttaminen ilman vaakaa, onko järkeä?
Meillä ei ole vaakaa. Silmämääräisesti arvioiden minulla on ylipainoa 20-30 kg. Aloitin painonpudotuksen pari viikkoa sitten. Onko mitään järkeä yrittää laihduttaa ilman vaakaa? Lähtopainoakaan en siis voi tietää tarkkaan.
Kommentit (39)
Vaa'alla käyminen saattaa ahdistaa aivan hirveästi jos on vaikkapa syömishäiriötaustaa.
Ap:n tapauksesta ei ota selkoa, onko kyseessä elämäntapamuutos, muutaman kilon pudottaminen vai mikä.
Minä lihoin ilman vaakaa 20 kiloa, joten en niiden pudottamiseenkaan vaakaa tarvitse.
Muutosta voit seurata ihan vaikka kuvia ottamalla ja tuntuuhan elämäntapamuutos jo omassa habituksessakin, kunto paranee ja olo on energisempi. Vaaka tai muut mitat ei ole kaikki kaikessa.
Korvaa se vaikka mittanauhalla. Mittaa vyötärön ympäryksesi ja seuraa miten kehittyy. Mutta älä turhaan mittaa liian usein, vaikka kuukauden välein on sopiva.
Minä olen laihduttanut ihan onnistuneesti ilman vaakaa ja mittanauhaa käyttäen hyväkseni yksinkertaiseksi vyön reikiä. Reiät on noin tuuman välein toisistaan ja kyllä siinä näkee hyvin kehityksen, kun pitää uusia reikiä nahkavyöhön tehdä.
Muutenkin noin terveyden näkökulmasta se vyötärölihavuus on kaikkein epäterveellisintä.
Tulokset näkyy tosiaan ihan vaan mittanauhalla tai vaatteista, eikä vaaka ole välttämätön varsinkaan jos on syömishäiriöhistoriaa tai numerot aiheuttavat pakkomielteen.
Itse laihdutin ilman vaakaa noin 15kg, mutta kun viimein hommasin vaa'an homma jotenkin nopeutui ja motivoiduin enemmän. Nyt olen tiputtanut vielä 10kg kolmessa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan ole mitään järkeä. Ethän sinä tiedä lainkaan kuinka paljon sinä painat ja kuinka paljon pitäisi laihduttaa.
On. Minulla on raju syömishäiriötausta,joten never.
Hyviä vaakoja saa jo 20 eurolla. Jos mahdollista niin hanki ja piilota jonnekin, jos on kyse siitä, etteivät muut sitä saisi löytää. En voinut pitää omaa vaakaa näkösällä kun asuin vielä vanhempien luona, vaikka ihan lääkärin suosituksesta hankin. Lue vaikka etukäteen netistä arvosteluja niin et osta mitään pilipali lelua, joka hajoaa alle vuodessa.
Hyvä vaaka on rahan väärti, jos syöt esim. paljon herkkuja niin voit ajatella säästämäsi rahan menevän vaakaa kohti.
Jos on joku tavoitepaino, niin sitten ei ilman vaakaa pärjää.
Jos kyseessä enemmänkin kropan saaminen kiinteämmäksi, niin ei siinä painoa tarvitse.
Se vaaan pienempi lukema palkitsee, ja tsemppaa jatkamaan painonpudotusta. Ja senhän varmaan tiedät, että laihduttaminen on helppoa, mutta saavutetuissa kiloissa pysyminen onkin sitten toinen urakka, ja se ei onnistu muuten kuin punnitsemalla/mittaamalla säännöllisesti.
Toisilla taas pelkkä vaatteisiin luottaminen painon hallinnassa ja pudottamisessa ei auta. Vaatteet joustaa nykyään niin ettei kilojen kertymistä huomaa kovin helposti. Ja kun tottuu pikkuhiljaa miten vaste vähitellen alkaa kiristämään ei enää muistakaan miltä ne todella tuntuivat alunperin hoikempana. Joten vaaka ja mittanauha ovat parhaimmat keinot sekä se ettei syö liikaa muttei liian vähän terveellistä ruokaa. Herkut minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin ilman vaakaa 20 kiloa, joten en niiden pudottamiseenkaan vaakaa tarvitse.
Aukotonta logiikkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan ole mitään järkeä. Ethän sinä tiedä lainkaan kuinka paljon sinä painat ja kuinka paljon pitäisi laihduttaa.
Näen peilistä että on ylipainoa selvästi. Ap
Ehkäpä, mutta ei siitä painonpudotuksesta tule oikeasti mitään, jos ei ole vaakaa.
Kyllä tulee ja onnistuu paremmin. Paino ei tipu viikosta toiseen samaa tahtia vaan välillä on viikkoja, kun ei tapahdu mitään tai paino jopa nousee. Jos siinä vaiheessa alkaa ravata vaa'alla, liikkua enemmän ja rajoittaa syömisiä, niin se ei pääty hyvin. Parempi on etsiä vaikka joku pieneksi käynyt pusero tai farkut ja sovittaa niitä vaikka kerran kuukaudessa. Jos vaatteet alkavat sopia paremmin, niin silloinhan paino tippuu.
Heitä mittarit ulos. Ainoa mitä tarvitset on tautukko, josta näet paljonko eri tuotteet sisältää energiaa, että osaat laskea paljonko voi syödä. Siis päätä jokin kalorimäärä, jonka voit syödä päivässä, sitten taulukon mukaan lasket paljonko vielä tänään voi syödä, ettei mene yli. Oma tavoitteeni oli 1300/päivä. Eka kuukausi meni nälkäkiukussa, mutta sitten helpotti. Ensin putosi 8kg, sitten tuli tauko ja myöhemmin putosi n 10kg, kun pyöräilin työmatkat ja tein raskasta työtä. Lisäksi lenkkeilin jokaisena vapaapäivänä. Enkä käynyt vaakalla muulloin kuin terveyskeskuksessa käydessä
Silmällä näkee kyllä jos on selvästi lihava, mutta sitä ei näe että mihin suuntaan paino on mennyt vaikka viikossa.
Minua ainakin motivoi nimenomaan sen vaakalukema, se kertoo tarkasti ja faktaperäisesti miten olen edistynyt.
Jos et vaakaa käytä, niin ota ainakin "ennen" kuva, jotta voit verrata uusia mittojasi edellisiin. En itse tajunnut ottaa ja kadun sitä, vaikka paino onkin pudonnut ja pysynyt poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eii miullakaan ole vaakaa. Mittaan painoni pari kertaa vuodessa vanhemmillani käydessäni. Paino on pysynyt samana (en ollut koskaan ylipainoinen) mutta vaatekoko pienentynyt niin että mahdun taas vanhoihin vaatteisiini ja housut jotka vielä vuosi sitten olivat liian pienet ovat nyt ihan liian isot. Vyötäröstä on lähtenyt 20 cm pois ja mahamakkaroisen tilalle on tullut erittäin selkeästi erottuvat vatsalihakset. Vaaka ei kerro muuta kuin painon, mutta lihas painaa enemmän kuin läski joten olet hyvinkin voinut laihtua vaikka paino pysyisikin samana. Kannattaa ennemmin hankkia mittanauha. Maksaa pari euroa ja kertoo tarkemmin kehon muutoksesta.
Voiko oikeasti vyötärö pienentyä 20cm ja paino pysyä samana? Kuulostaa uskomattomalta.
Mulla on pudonnut 10 kiloa (100-> 89,9 tänä aamuna ja olenpa onnellinen kun ekan kerran ainakin 10 vuoteen pääsin alle 90 kilon) ja yhtään senttiä ei ole lähtenyt vyötäröltä. Se on 101 cm pysynyt.
En kyllä tietäisi näin paljon laihtuneeni ellei mulla olisi vaakaa. Ei tunnu siltä enkä tarvitse myöskään yhtään pienempiä vaatteita toistaikseksi.
Ihan hyvän digitaalivaakan saa alle 10 eurolla jostain Tokmannilta tai vastaavasta. Käyn itse joka ainoa aamu puntarissa vaikka toki se paino vaihtelee mutta suunta on kuitenkin selvillä. Yli 90 en tule enää koskaan päästämään painoa, tavoitteena on saada se alkamaan seiskalla.
Hiiteen eri mittarit. Elämätapamuutos - ota tavoitepaino ja ala syömään sen kalorimäärän mukaan loppuelämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eii miullakaan ole vaakaa. Mittaan painoni pari kertaa vuodessa vanhemmillani käydessäni. Paino on pysynyt samana (en ollut koskaan ylipainoinen) mutta vaatekoko pienentynyt niin että mahdun taas vanhoihin vaatteisiini ja housut jotka vielä vuosi sitten olivat liian pienet ovat nyt ihan liian isot. Vyötäröstä on lähtenyt 20 cm pois ja mahamakkaroisen tilalle on tullut erittäin selkeästi erottuvat vatsalihakset. Vaaka ei kerro muuta kuin painon, mutta lihas painaa enemmän kuin läski joten olet hyvinkin voinut laihtua vaikka paino pysyisikin samana. Kannattaa ennemmin hankkia mittanauha. Maksaa pari euroa ja kertoo tarkemmin kehon muutoksesta.
Voiko oikeasti vyötärö pienentyä 20cm ja paino pysyä samana? Kuulostaa uskomattomalta.
Kyllä voi. Lihasmassan kasvaessa paino voi jopa nousta vaikka vyötärö kaventuisi merkittävästi ja vaatekoko pienenisi. Paino ei kerro kaikkea.
Vaaka nyt ei paljoa maksa ja minusta antaa hyvää lisätietoa omasta tilanteesta. Kunhan vakiomittaushetken.
Järkevyys on miten sen itse kukin ottaa. Minä koin saavani hyötyä vaa'asta ja varsinaisen laihduttamisen jälkeen olen jatkanut viikottaista punnitsemistani. Joku muu voi kokea toisin ja hän tehköön omat ratkaisunsa omista lähtökohdistaan. Minun tapani sopi minulle, muttei se ole mikään universaalitotuus, mitä muiden tulisi noudattaa.