Pyöräiletkö itse ilman kypärää? Miksi ei aikuinen osaa laittaa kypärää?
Kommentit (70)
Siinä vaiheessa kun kypärättömyydestä aletaan sakottaa hankin itselleni autokortin ja ostan auton. Kypärän kanssa en aja.
mutta pyöräilenkin nykyään ehkä kolmesti vuodessa ja silloinkin 400 metriä lähikauppaan.
Aikaisemmin poljin 3 kilsaa juna-asemalle, mutta en silloin keksinyt mihin sulloisin kypärän siksi ajaksi kun jätin fillarin odottamaan paluuta. Kypärä jäi siis kotiin, kun en halunnut raahata kypärää mukana stadiin töihin enkä halunnut jättää kypärää myöskään asemalle.
Eikä mua haittaisi, jos kasvoni ruhjoutuvat tai korvaan tulee pipi, jos säästyn vakavilta aivovammoilta.
En todellakaan halua, että lapseni menettää äitinsä vain koska tämä ei halunnut, että tukka menee huonosti.
Nythän on niin että kypärä suojaa vain pään yläosaa, ei sivuja. Mitä jos rynäsen pyörällä nurin sivuttain ja lyön korvani kiveen?
Moni kypäristä näyttäisi olevan virtaviivaisesti suunniteltu silti ne eivät suojaa pään sivuja tai kasvoja.
Mieluummin kuolen kuin jatkan elämääni kasvot ruhjoutuneina ja jääkiekkokypärää en ajatellut laittaa päähän. Kaikki nauraisivat.
Toinen toistaan vitsikkäämpiä perusteluja miksi eivät käytä kypärää. :)
No, omapa on valinta jokaisella.
Sitten aloin käydä töissä fillarilla 13 km suuntaansa, ja oli pakko ostaa kypärä, pyöräliikennettä oli NIIN paljon ja työmatkoilla kaikki ajavat aivan järkyn kovaa - juu myös itse =)
-nykyinen suojaa vain kallon yläosaa. Sivut ja takaraivo sekä naama jää suojaamatta.
Jos selviän kolarista niin tuskin elämä tulee olemaan helppoa. Eli kypärä on vain henkinen suoja. Todellisuudessa se ei suuremmin suojaa esimerkiksi selkärangan vaurioilta.
Just joutui kaveri kolariin ja kypärä meni palasiksi, kaverille tuli aivotärähdys, mutta jos ei olisi ollut kypärää...
en myöskään uskalla tehdä itsemurhaa. Mutta onnetomuus kuolema olisi ihan toivottu. En myöskään käytä turvavöitä.
Enkä lapsi takaritsillä edes kehtaisi polkea ilman sitä. Toimiihan se esimerkkinä lapsellekin.
Tuli halu käyttää kypärää pyöräillessä ja rullaluistellessa. Tosiaan on halpa henkivakuutus. Ei onnettomuudet aina johdu auton ja pyörän törmäyksestä. Se pyörä voi kaatua mistä syystä vain.
Ei kaikki onnettomuudet tule kello kaulassa. Mutta se yksikin kerta riittää. Mä vastasin jo tuolla aiemmin ja kerroin vammautuneeni kypärästä huolimatta. Sekin oli normi työmatka, mutta autoilija päättikin ajaa suojatielle pysähtymättä. Tai edes hiljentämättä. Mä voisin vannoa,et jokainen kypärän teilaaja ja kritisoija olis toista mieltä maatessaan teholla tai ylipäätään viettämässä laadukasta kuntoutusaikaa esim. Synapsiassa. Aivovammaisille ja selkäydinvammaisille suunnatussa kuntoutuslaitoksessa. Mä jouduin tuonne, mutta se opetti myös sen että aivovammastani huolimatta minulla on asiat hyvin. Kiitos kypärän. Paljon traagisempiakin kohtaloita tuli vastaan. Pienikin isku päähän voipi olla todella kohtalokas. Mutta mitäpä sitä suotta edes pienentämään tuota riskiä. Käyttäkää nyt edes niillä lapsillanne sitä pottaa päässä!
Siskoni on vammautunut kypärättömyyden takia. Piti käydä kova koulu, ennen kuin minulle ja sisaruksilleni meni päähän, se että kypärä todellakin suojaa onnettomuuksissa. Todennäköisesti siskoni olisi selvinnyt vammoitta, jos kypärä olisi ollut päässä.
tukka menee huonosti ja sen kanssa tulee hiki
on kypärä pääässä pyörräillessä. Pieni hinta hengestäni!
Ennen en käyttänyt, mutta musta tuntuisi ääliömäiseltä pakottaa lapsi käyttämään kypärää ellen itse käyttäisi. Siis käytän ja olen pakottanut miehenkin käyttämään. :) Siihen tottuu!
pidä sinä ap tiukasti kypärä päässäsi. Joka hetki :D
Jos miehen kypärä on vapaana, käytän sitä. Jos ei, ajan ilman. Jos lähden kovavauhtiselle pyörälenkille, laitan aina kypärän. Mutta muksun kanssa hitaasti hiljaisia maalaisteitä ajaessa ei tunnu niin kriittiseltä tilanne.
Viestin ydin oli: Kypäräpakon vaatiminen on hölmöä ja harhaanjohtaa ihmisiä, koska tällöin hyväksytään ja korostetaan pyöräilyn olevan hengenvaarallinen harrastus. Järkevämpää olisi vaatia turvallisempia autoista erotettuja pyöräteitä ja autoilijoiden asenteiden muuttumista.
Siis käytän ja olen pakottanut miehenkin käyttämään. :) Siihen tottuu!
Minäkin aloin käyttämään tänä keväänä työmatkapyöräilyssä ja ihan muutenkin aina kypärää, ettei lapselle tarvitse perustella sitä, miksi kypärää käytetään. Kun äiti tulee töistä, hänellä on kypärä päässä. Lapsi ei ole vastustellut oman kypärän käyttöä kun tulee pyörän istuimeen istumaan. Olen itse jo aivan tottunut kypärän käyttöön. Se kävi yllättävän nopeasti.
Hiukan aiemmin oli ketju jossa vaahdottiin siitä että mopolla ajaessa pitää käyttää vähintään 300 maksavaa laadukasta moottoripyörälypärää. Nyt sitten jotkut on sitä mieltä että polkupyörällä voi ajaa ilman.
Mopon ja polkupyörän vauhti on kuitenkin lähes sama.