Onko teidän mielestä oikein, että asiakkaille kerrotaan työntekijöiden sairaspoissaolot?
En ole provo, jos niin uskomattomalta kuulostaa, mutta tällainen käytäntö omassa työssä. Alkaa v*tuttaa jatkuva utelu, kun palaat parin päivän sairaslomalta "mikä se sulla oli?". Ja jos et kerro, niin spekulaatiot siitä miksi joku on poissa. Voiko esim. liitto puuttua tähän käytäntöön?
Ja kyllä, olen tämän takia etsimässä uutta työpaikkaa. Niin pikkumaiselta kuin kuulostaa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse valehdella mitään. Voi vaan sanoa, että xx on nyt poissa ja paikalla taas silloin ja silloin, jos palaamisajankohdasta on jotain käryä.
Ka tämä estää kyselyn palatessa? Miksi kollegat tai asiakkaat ei saisi tietää sun olleen sairaana? Mitä noloa siinä on?
Yksityisyydensuoja. Ihmisellä on oikeus pitää terveyteensä liittyvät tiedot poissa muiden tiedosta niin halutessaan. Se on ihan lakiin kirjattu oikeus. Jokainen saa kertoa jos haluaa, mutta joku muu ei saa tehdä sitä päätöstä puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ollut jo vuosia ohje ainakin kuntien ja kaupunkien aloilla, että ei sanota poissaolon syyksi "sairaus" vaan että on "pois töistä". Tässä on kyllä vielä esimiehillä ja sairaan työkavereilla oppimista. Sairas voi halutessaan sitten itse kertoa asian, kelle haluaa.
Vaikka sanottaisiin näin niin asiakas voi kysyä, että mikäs se sulla oli. Tuo aloitus ei kerro mistään mitään.
Esim itsellä on vanhusasiakkaita, joilla käyn viikottain. Näkeehän ne jos paikalle menee joku muu. Kysyvät kyllä useinkin, että missä oon ollu tai mikä sairaus oli.
Ei se ihan protokollan mukaan mene, mutta en ole jaksanut valittaa jos esimies on sanonut jollekin että olen saikulla, kunhan ei syytä ala levitellä. Olen nimittäin ollut töissä Slovakiassa, jossa maan tapana oli koko toimiston voimin päivitellä muiden sairauksia ja lähipiirin tragedioita, koska esimiehet vuotivat aina syyt työntekijöille. Sen jälkeen tämä nykyinen tilanne tuntuu aika luksukselta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes esimies ei varsinaisesti saisi kertoa tiimiläisille, että x on sairaana. Hänen pitäisi kertoa, että x on poissa. Sairaus-sanaa ei saisi mainita, ainoastaan poissaolemisen. Asiakkaista ym. puhumattakaan.
😅 Helena ei tulekaan sovittuun palaveriin ja ilmoitetaan että Helena on nyt poissa. Mikään pykälä ei kirllä dairaus tai sairasloma sanoja. Pikkasen menee teillä nyt homma yli.
Suomen laki on kanssasi eri mieltä.
Ei se kiellä sairaus sanaa. Toki työkaverin terveystiedot eivät saa vuotaa kellekään ja ohjeistuksessa suositellaan käyttämään poissa sanaa. Kyseessä on tietosuoja-asetus ei laki. En ole koskaan aiemmin törmännyt ihmiseen, joka loukkaantuu siitä jos muut kuulevat ettei hän lintsaa vaan on flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Moi. ei kuullostanut pikkumaiselta.
Olen itse työskennellyt erilaisissa terveydenhoidon kuntoutuskodeissa, eikä asiakkaille kuulu mitenkään, missä joku työntekijä on, jos ei ole työvuorossa.
Itseasiassa ainakaan hoiva-alan työpaikoissa ei kannattaisi olla tulevia työvuoroja ollenkaan asiakkaiden näkyvillä, koska se tukee työntekijöiden valikoimista eri tehtäviin, mikä kuormittaa työntekijöitä ja asiakkaita.
Kuvaamasi tapa asettaa työntekijöitä eri arvoiseen asemaan ja loukkaa yksityisyyttä. En olisi itsekkään pitkään moisessa paikassa töissä, ainakaan hoiva-alalla.
Siis se loukkaa yksityisyyttä jos asiakkaan kysyessä missä Sirpa on, vastaa että sairaana? Huoh, ei paljon asiakkaat sua kiinnosta selvästi.
Mikä pösilö sinä olet?
Käyn vuorotyössä, en kuitenkaan hoitoalalla.
Meillä ei saa työlistoihin laittaa kenenkään kohdalla, että sairas, vaikka jo etukäteen tiedetään, että joku on pari viikkoa poissa jonkin leikkauksen takia.
Edes työtovereille ei saa näkyä, miksi joku on poissa.
Tämä on laissa ja työehtoooimuksissa.
Missään tapauksessa ja kaikkein viimeisenä esimies ei saa sanoa asiakkaile, että joku on sairaana ja siksi pois.
Voi sanoa ettei ole viikolla, tavattavissa, töissä tms.
Kyllä näihin on ihan säännöt olemassa, kai nyt työntekijöilläkin pitää ja saa olla yksityiselämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Olen itse työskennellyt erilaisissa terveydenhoidon kuntoutuskodeissa, eikä asiakkaille kuulu mitenkään, missä joku työntekijä on, jos ei ole työvuorossa.
Itseasiassa ainakaan hoiva-alan työpaikoissa ei kannattaisi olla tulevia työvuoroja ollenkaan asiakkaiden näkyvillä, koska se tukee työntekijöiden valikoimista eri tehtäviin, mikä kuormittaa työntekijöitä ja asiakkaita.
Kuvaamasi tapa asettaa työntekijöitä eri arvoiseen asemaan ja loukkaa yksityisyyttä. En olisi itsekkään pitkään moisessa paikassa töissä, ainakaan hoiva-alalla.
Siis se loukkaa yksityisyyttä jos asiakkaan kysyessä missä Sirpa on, vastaa että sairaana? Huoh, ei paljon asiakkaat sua kiinnosta selvästi.
Mikä pösilö sinä olet?
Käyn vuorotyössä, en kuitenkaan hoitoalalla.Meillä ei saa työlistoihin laittaa kenenkään kohdalla, että sairas, vaikka jo etukäteen tiedetään, että joku on pari viikkoa poissa jonkin leikkauksen takia.
Missään tapauksessa ja kaikkein viimeisenä esimies ei saa sanoa asiakkaile, että joku on sairaana ja siksi pois.
Voi sanoa ettei ole viikolla, tavattavissa, töissä tms.Kyllä näihin on ihan säännöt olemassa, kai nyt työntekijöilläkin pitää ja saa olla yksityiselämä.
No ei tietenkään saa listoihin laittaa tai kertoa suunnitellun poissaolon syytä. Mutta jos sulla on asiaklaan kanssa sovittu tapaaminen ja sä et sinne saavu kun sulla on vatsapöpö, niin asiakkaalleko riittää perumisen syyksi että nyt tämä tapaaminen perutaan koska Sirpa on poissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Mikä pösilö sinä olet?
Käyn vuorotyössä, en kuitenkaan hoitoalalla.Meillä ei saa työlistoihin laittaa kenenkään kohdalla, että sairas, vaikka jo etukäteen tiedetään, että joku on pari viikkoa poissa jonkin leikkauksen takia.
Voi sanoa ettei ole viikolla, tavattavissa, töissä tms.Kyllä näihin on ihan säännöt olemassa, kai nyt työntekijöilläkin pitää ja saa olla yksityiselämä.
No ei tietenkään saa listoihin laittaa tai kertoa suunnitellun poissaolon syytä. Mutta jos sulla on asiaklaan kanssa sovittu tapaaminen ja sä et sinne saavu kun sulla on vatsapöpö, niin asiakkaalleko riittää perumisen syyksi että nyt tämä tapaaminen perutaan koska Sirpa on poissa?
Tässä varmaan puhutaan erilaisista asiakkaista. En usko että kukaan kuntoutus- tai terapiatyötä tekevä piilottelisi asiakkailtaan äkillistä sairastumistaan, mutta jos asiakas on iso firma, johon tekee it-tukea niin ehkäpä poissa tai estynyt riittää.
Meillä kerrotaan kyselevälle asiakkaalle, että emme tiedä, missä kyseinen työntekijä on. Antaa kivan tunteen siitä, että kyseessä on krapula-aamu.
Kyse ei ollut työntekijän yksityisyydestä, joka sekin on tärkeää, vaan potilaan kuntoutumisesta.
Olin nuori opettaja ekassa työpaikassani, kun rakas äitini kuoli ja olin siksi 2 päivää poissa töistä hoitamassa asioita, enkä tajunnut sanoa, että haluan itse päättää, kerronko asiasta oppilailleni ja miten. Kun palasin takaisin, sijainen oli mennyt paljastamaan asian kaikille ja kyllä oli raskasta kun lauma 8-vuotiaita hyökkäsi heti utelemaan,"miks se kuoli miten se kuoli miltä se näytti hyi mä en olis kyllä kestäny kuoletko sinäkin mä en kyllä ainakaan aio ikinä kuolla eihän lapset voi kuolla?" jne.
Nykyisessä työpaikassani oppilaat ja työkaverit utelevat aina,miksi joku opettaja on poissa ja oikein pohtivat yhdessä, että onkohan sillä korona. Itse sanon aina, että poissaolon syy on yksityisasia, joka ei kuulu muille.
No ei saisi kertoa, mutta itse omalla kohdallani sanon aina työkavereille, että mun asiakkaille voi kertoa jos oon sairaana ja sen takia peruuntuu jotain tai joku kyselee miksei mua tavoita. Oon sosiaalityöntekijä.
Turvallisuussyistä pitäisi sanoa, ettei ole nyt paikalla. Eikä kellekään kyselijälle kertoa yhtään sen enempää.
Tosiaan sairaudesta ei saa kertoa työpaikalla tai asiakkaille.
Kuitenkin yllättävä poissaolo kääntyy monissa aivoissa suoraan sairastumiseksi, niin työkavereiden kuin asiakkaiden.