Jännä että aina noitten ruokasäästäjien salaisuus on punalaputetut ruoat!
Itsekin olen ostanut monta vuotta mutta en kyllä viitsi vetää ihan nollille muuten herkkujen tms suhteen vaan samassa ostoskorissa saattaa olla vaikka punalappuinen lihapala ja sitten jotain pakastemustikkaa tai jäätelöä tms kilohinnaltaan suhteellisen "kallista". Tuli vaan mieleen kun taas oli Me Naisten sivuilla juttu ja pari päivää sitten se toinen säästäjänainen lehdessä.
Ei niitä punalappuja kuitenkaan riitä kaikille niin mikä olisi kokonaisvaltaisempi säästösalaisuus?
Kommentit (208)
Roskaruoka pitää jättää kauppaan eli pizzat, sipsit, karkit, suklaat, limut, kaljat, siiderit yms.
Opettele tekemään kotiruokaa, laatikoita, keittoja, patoja.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät annoskoot ap - siinä yksi salaisuus ihan ilmaiseksi. Ulkonäöstä päätellen suomalaiset syö tuplasti sen mitä pitäisi.
Sillä säästää jo puolet kuluista
Tämä on karua mutta totta.
Ruokalaskussa voi säästää siten, että EI suunnittele ostoksiaan liian tarkkaan vaan valitsee suuren osan ostoksista sen mukaan, mitä kulloinkin on tarjouksessa. Valitse tarjouksista tuoretta ja itselle/perheelle maistuvaa terveellistä ruokaa. Jos lähekkäin on useita kauppoja, voit käväistä parissakin eri kaupassa. Osta juustopakkaus sieltä missä se ei maksaa seitsemää euroa ja kahvi sieltä, missä se nyt on tarjouksessa. Säästät helposti useita euroja.
On hyvä olla hintatietoinen, mutta on hyvä osata tehdä itse ruokaa sesongin raaka-aineista. Lihaa tai lihatuotteita (sisältäen leikkeleet ja makkarat) ei terveyssyistäkään tulisi käyttää yli puolta kiloa viikossa. Sen sijaan että tekisit usein paljon kallista lihaa sisältäviä patoja ja kastikkeita, voit mainiosti käyttää vähemmän lihaa ja lisäksi esim. metsäsieniä tai herkkusieniä, vihanneksia tai säilöttyjä hyviä papuja/kikherneitä tms. Pilko kastikkeisiin tulevat lihat ja makkarat pieniksi paloiksi, niin ne ovat riittoisempia ja puolen kilon viikkokiintiökään ei täyty parilla aterialla.
Kasvikset ja monet hedelmät ovat pääosin edullisia. Etsi kivoja reseptejä ja kokeile rohkeasti uutta. Itse olen sekasyöjä, mutta kasvisproteiinitkin tuovat kivaa vaihtelua. Lohta usein tarjouksissa. Osta kokonainen kala ja pakasta osa plus tee jämistä ihana kalakeitto.
Tee kerralla isoja annoksia ja pakasta osa. Muutenkin kannattaa hyödyntää pakastinta ja ostaa edullista ruokaa tarjouksista.
Joskus kiva syödä valmisruokaakin, mutta kaikenlaiset prosessoidut purnukat ja tuubit tulevat kalliiksi. Miksi esim. ostaisit kaikenmaailman tököttejä sisältävän välipalarahkan, kun voit ostaa rahkaa ja laittaa siihen helposti itse haluamasi lisukkeet paljon halvemmalla. Ja terveellisemmin. Tutki vaikka valmisrahkojen tuoteselosteita niin huomaat että niissä ei ole suurtakaan järkeä ja proteiinipitoisuuskin usein yllättävän alhainen. Samoin voit tehdä terveellisempää jogurttia luonnonjogurtista, johon ei tarvitse tunkea kymmenesosaa sokeria kuten valmiissa maustetuissa jogurteissa yleensä on.
Ruokaan pätee sama kuin vaatteisiin: itse tekemällä paljon edullisempaa. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse opetella tekemään vaatteita, mutta ruuanlaiton pitäisi jossain määrin kuulua jokaisen perustaitoihin. Netistä löytyy hyviä ohjeita pilvin pimein ja taidot karttuvat joka kerta paremmiksi.
Jätä ostoskorissa kuitenkin edulliset vehnäjauhot, sokeri ja rasva vähemmälle, niin saat ruuasta ravinteikkaampaa.
En ole toistaiseksi pitänyt ruokaa erityisen kalliina, kun teen sitä pääosin edullisen tarjonnan mukaan, kuitenkin vaihtelevista ja mahdollisimman terveellisistä ruoka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
"Tuoretta" kalaa ja kanaa en kyllä osta aleliputettuna, tai edes vähän vanhoilla päiväyksillä, vaan tongin surutta ne tuoreimmat sieltä hyllyn perältä, ja kalat mielummin tiskiltä tai kauppahallista.
On huonoja kokemuksia etenkin raaoista broiskuista, joissa päiväys menossa umpeen.
Joskus haju on ollut jo selvästi pilaantuneen, vaikka päiväystä olisi ollut jäljellä.
Mahdollisuuksien mukaan olen palauttanut kauppaan, mutta joskus on jäänyt omaksi tappioksi.
Systeemit on saattaneet muuttua, mutta aiemmin oli mahdollista, että se tuore kala siinä tiskillä oli pyydetty, käsitelty ja pakastettu kuukausia ennen sen saapumista kauppaan, jossa se sulatettiin ennen tiskille laittamista.
Joillakin kaupoilla taas oli tapana pakata tiskillä myyntiajan ylittäneet lihat ja laittaa ne hyllyyn valmiiksi pakattujen lihojen sekaan ja taas tuli muutama päivä lisää myyntiaikaa.
Ei ole aina punalaputetut tuotteet ostoskorissani, ilman muuta ostan niitä, jos sopivia sattuu kohdalle. ruokasäästäjien salaisuus on suunnittelu ja hintavertailu sekä perusraaka-aineiden hyödyntäminen niin suuressa määrin kuin mahdollista. Lisäksi se, että ruokaa tehdään suurissa erissä ja jäljelle jääneet pakastetaan, jos pakastinta on. Se ei ehkä säästä rahaa (pakastin vie sähköä), mutta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi edes joskus pätkäpaasto tai ajatus, että jatkuva napostelu ja välipalojen syönti nyt ei vaan välttämättä ole tarpeellista ainakaan aikuiselle ihmiselle. Siisä tämä "syö- 2-3h välein" aivopesu.
Pätkäpaasto on oikeasti hyvä.
Ainakin omalla kohdalla se on vähentänyt ruoan kulutusta ja myös vienyt näläntunteen pois. Se on kaikki säästöä.
Sitä en ymmärrä miksi näläntunne on kadonnut. Yleensähän neuvotaan syömään vähän pitkin päivää, jotta ei tulisi nälkä. Mikä saa minun elimistöni toimimaan päinvastoin.
Vuosikaudet söin suositusten mukaisesti 5 kertaa päivässä, ja joko ajan oli nälkä. Sen seurauksena söin liikaa ja kärsin jatkuvasta makeanhimosta. Paino nousi sellaisiin lukemiin, että lääkäri otti jo asian puheeksi ja kehotti laihduttamaan. Se tuntui nöyryyttävältä. Parhaani olin kuitenkin yrittänyt ja noudattanut suosituksia.
Viimeisenä oljenkortena tartuin pätkäpaastoon. Sen jälkeen ei ole ollut nälkä. Makeanhimokin katosi. Syön nyt arviolta puolet siitä mitä ennen ja paino tippuu kuin itsestään. Ei tarvitse mitään itsekuria kun ei edes tule mielitekoja.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelökään ei ole välttämättömyys. Sillä sitä säästöä tulee ja tosissaan keräämään nyt itse sitä mustikkaa. Sit ei tartte ostaa kun se yks punalaputettu liha. Kas siinä se salaisuus.
Mun on taloudellisesti kannattavampaa käyttää mustikoiden keräämiseen kuluva aika ylitöiden tekemiseen ja ostaa ne mustikat kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi edes joskus pätkäpaasto tai ajatus, että jatkuva napostelu ja välipalojen syönti nyt ei vaan välttämättä ole tarpeellista ainakaan aikuiselle ihmiselle. Siisä tämä "syö- 2-3h välein" aivopesu.
Pätkäpaasto on oikeasti hyvä.
Ainakin omalla kohdalla se on vähentänyt ruoan kulutusta ja myös vienyt näläntunteen pois. Se on kaikki säästöä.Sitä en ymmärrä miksi näläntunne on kadonnut. Yleensähän neuvotaan syömään vähän pitkin päivää, jotta ei tulisi nälkä. Mikä saa minun elimistöni toimimaan päinvastoin.
Vuosikaudet söin suositusten mukaisesti 5 kertaa päivässä, ja joko ajan oli nälkä. Sen seurauksena söin liikaa ja kärsin jatkuvasta makeanhimosta. Paino nousi sellaisiin lukemiin, että lääkäri otti jo asian puheeksi ja kehotti laihduttamaan. Se tuntui nöyryyttävältä. Parhaani olin kuitenkin yrittänyt ja noudattanut suosituksia.
Viimeisenä oljenkortena tartuin pätkäpaastoon. Sen jälkeen ei ole ollut nälkä. Makeanhimokin katosi. Syön nyt arviolta puolet siitä mitä ennen ja paino tippuu kuin itsestään. Ei tarvitse mitään itsekuria kun ei edes tule mielitekoja.
Mulle kävi samoin. Pudotin 35 kg keski-ikäisenä kilpirauhaspotilaana. Jäi tavaksi, ja nythän se on kirjaimellisesti arvokas tapa.
Ei säästämisen maksimoiminen ole järkeävää. Säästämisessä raja tulee vastaan todella nopeasti. Kannattaa ennemmin keskittyä tulojen kasvattamiseen. Minä kasvatan vuositulojani viikottain, miksi te ette tee niin. Ei ole mitään tarvetta näin toimien naurettavuuksiin mennä "säästämisessä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkön hinnoilla kannattaa jo miettiä valtavien mustikkamäärien pakastimessa säilyttämisen taloudellisuutta. Esim. Lidl myy halvalla kotimaista mustikkaa ja puolukkaa. Ulkomaisetkin käy kun ne kypsentää, ovat usein vielä halvempia.
Millä perusteella se vajaa pakastin kuluttaa vähemmän sähköä kuin täysi pakastin?
Suuremman määrän pakastaminen vie enemmän energiaa kuin pienemmän määrän pakastaminen.
Itse korvaan osan lihasta juureksilla, lasagnen raastettyja juureksia, pihvinä kasvispihveja (itse tehty) muutaman euron säästää aina silloin tällöin, olen myös vähentänyt erikois juustojen, herkkujen, kahvin ja tuoreen kalan ostoa, mutta ei tästä varmaan hirveesti loppupeleissä säästä.
Kavin tilalla juon nyt enemmän teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelökään ei ole välttämättömyys. Sillä sitä säästöä tulee ja tosissaan keräämään nyt itse sitä mustikkaa. Sit ei tartte ostaa kun se yks punalaputettu liha. Kas siinä se salaisuus.
Mun on taloudellisesti kannattavampaa käyttää mustikoiden keräämiseen kuluva aika ylitöiden tekemiseen ja ostaa ne mustikat kaupasta.
Oletko laskenut tähän mukaan mustikoiden toimimisesta tulevaa terveyshyötyä tai liiallisen työnteon aiheuttamaa terveyshaittaa.
Vai ajatteletko että niistä ei kannata välittää vielä. Seuraukset kun näkyvät vasta vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei säästämisen maksimoiminen ole järkeävää. Säästämisessä raja tulee vastaan todella nopeasti. Kannattaa ennemmin keskittyä tulojen kasvattamiseen. Minä kasvatan vuositulojani viikottain, miksi te ette tee niin. Ei ole mitään tarvetta näin toimien naurettavuuksiin mennä "säästämisessä".
Mä teen töitä päivittäin.
Pitää katsoa kilohinnat suhteessa ravintosisältöön. Proteiinit saa soijarouheesta, muista pavuista tai herneistä edullisesti.
Ruuan voi maustaa, mutta ei sen tarvitse olla aina kurmeeta.
Pottua ja kastiketta on elättänyt monia vanhoiksi.
Ei aina, vaan teen ruokaa kerralla pakastimeen moneksi viikoksi.
Pyttipannuun voi laittaa mitä huvittaa, esimerkiksi vanhaa tai tuoretta maitotuotetta.
Kastikkeeksi. Jääkaappi on aarrearkku.
Maustamaan oppii ja tottuu, joitakin pippureita perustana.
Pääasia nälkää pakoon pääsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko laskenut tähän mukaan mustikoiden toimimisesta tulevaa terveyshyötyä tai liiallisen työnteon aiheuttamaa terveyshaittaa.
Vai ajatteletko että niistä ei kannata välittää vielä. Seuraukset kun näkyvät vasta vuosien päästä.
Enemmän liikuntaa mulle tulee töissä. Ja sitten kun en enää jaksa niitä ylitöitä tehdä, niin voin alkaa poimia mustikoita. Toistaiseksi jaksan helposti tehdä yhden ylimääräisen vuoron viikossa.
Huijausta Me Naisten jutussa. Tämä kolmio kuudelle. Esikoinen muuttanut jo pois kotoa. Saa kuvan että olisi muuttanut omilleen omaan kotiin. No joo tavallaan. Muutti isälleen kun ei enää kestänyt nitkutus elämää.
Helpoin säästökohde on suosia kauheen vihanneksia ja juureksia ja tehdä ruuat sen mukaan. Syödä vähemmän, korvata lounas leivällä ja tehdä enemmän kasvisruokia. Eläinproteiini on kallista (ellei syö sikanautaa joka ainakin itselleni no-go).
Kiitos! Me taas asutaan kesät Norjassa, mutta täällä ei ruokakulttuuri oikein tuota mitään intohimoja herättävää (paitsi valaanlihan, hyvää sekin..). Miehen herkku snurring on lihaa, riisiä ja herneitä muhennoksena, ei kovin jännittävää. :D Ja lapskaus, lapskoussi on muutenkin tuttu.
Jep, kaikki, myös munakoisot menevät kotona ollessa (uunimallin) airfyeriin tai haudutuspataan, molemmat luottokamppeet säästävät sähköä uuniin verrattuna. Munakoisoista tulee joko imam bayildi tai melanzane, meillekään ei niitä juustonkannikoita jää.