Jännä että aina noitten ruokasäästäjien salaisuus on punalaputetut ruoat!
Itsekin olen ostanut monta vuotta mutta en kyllä viitsi vetää ihan nollille muuten herkkujen tms suhteen vaan samassa ostoskorissa saattaa olla vaikka punalappuinen lihapala ja sitten jotain pakastemustikkaa tai jäätelöä tms kilohinnaltaan suhteellisen "kallista". Tuli vaan mieleen kun taas oli Me Naisten sivuilla juttu ja pari päivää sitten se toinen säästäjänainen lehdessä.
Ei niitä punalappuja kuitenkaan riitä kaikille niin mikä olisi kokonaisvaltaisempi säästösalaisuus?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noilla punalappuisilla säästää. Niitä vaan ei tahdo olla kaupoissa nykyään. Kaupat on aika tiukalle vetäneet optimoinnin, eli myytäväksi otetaan nippa nappa sen verran, kuin myynti on. Ja sitten - kaikki ostavat niitä, niitä ei enää vieroksuta, kuten vielä muutama vuosi sitten. Osa ostaa rahapulassa, osa ostaa, koska haluavat estää ruokahävikkiä, ja osa ostaa ahneuksissaan, kun halvalla saa. Syömäkelpoisiahan ne ovat, niitä ei vaan enää sitten kannata hautoa jääkaapissa, vaan ne tulee valmistaa ruuaksi/pakastaa.
EI ne pakkasessa raikastu, mutta mikrobiologinen laatu säilyy samana kuin sinne pakkaseen laitettaessa. Eli kun otetaan pakastimesta pois - välittömästi ruuaksi.
Nykyään on ollut pakko kehitellä säästö jostain muualta kuin punalappuisista ja FiksuRuuasta, kun niitä ei vaan enää ole järkevä käyttää.
Fiksuruuan ja matsmartin käyttäminen on meille ihan kannattavaa, niihin tulee yllättävän usein erikoispastoja (kikherne-, papu-). Ostan papusäilykkeitä, oliiveja, tomaattimurskaa jne niistä suur/monipakkaustarjouksista. Kun postikuluraja ylittyy, budbee kantaa ikävän painavat laatikot ilmaiseksi kotiovelle.
Paljonhan niissä myydään hömppää, herkkuja ja patukoita, mutta seassa on vielä onneksi muutakin.
Olennaista säästämisessä on ostaa vain se, minkä tarvitsee, ja käyttää se, minkä ostaa.
Ei toimia hetken mielijohteista.
Tehdä paljon ruokaa itse ja välttää eineksiä.
Syödä terveellisesti ja köyttäen paljon esim kotimaisia juureksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punalaput ovat vähän samanlainen säästövinkki kuin "tarjousten hyödyntäminen".
Kumpikaan ei automaattisesti johda halvempaan kauppalaskuun.Ja jos valitat rahapulaa, neuvoksi tulee, että mene keräämään pulloja tai tölkkejähän ne tänään lähinnä ovat.
Pitäisi lähteä tölkinkeräysreissulle, niin loppuisi köyhyys meidän perheestä.
Täällä missä asun, on ihan vakituinen kerääjä. Ei siltä koskaan jää mitään huomaamatta. Ehkä 2-4 euroo per kesä voi tölkeillä saada rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Säästövinkkinä menee hiukan samaan kategoriaan, kuin edellisessä kuukaudessa ostetut ei muka vaikuta tämän kuun ruokalaskuun. Sitten kehutaan, miten halvella nyt kokkasin.
Hyvin sanottu. Tismalleen sama juttu on vaateostosten kanssa. Jos on vuosia harrastanut shoppailua ja ostellut huolettomasti vaatteita on helppo pitää vuosi, jolloin ei osta vaatteita ja sitten voi kiillottaa omaa sädekehää ja taivastella, kuinka muut ostavat vaatteita. Sen köyhemmän tarvitsee yleensä ostaa vaatteita säännöllisesti, koska niitä ei ole kotona vuosien varastoa, se ostaminen vaan vaatii harkintaa. Kokonaiskuva hämärtyy helposti kaikessa kuluttamisessa.
Näillä sähkön hinnoilla kannattaa jo miettiä valtavien mustikkamäärien pakastimessa säilyttämisen taloudellisuutta. Esim. Lidl myy halvalla kotimaista mustikkaa ja puolukkaa. Ulkomaisetkin käy kun ne kypsentää, ovat usein vielä halvempia.
Pakko hiukan myös urputtaa niistä punalapun "alennuksista. Yksi päivä tässä katsoin kaupassa että hei punalappu, vois vaikka ostaa. Tarkemmin kun katsoin niin alennus - 30 ja päiväys jo mennyt. Kyseessä liha. Sen tuotteen paikka olisi ollut roskiksessa. Miksi ne alennukset eivät ole kunnollisia, - 60 tai - 70%? Voisivat mennä paremmin kaupaksi.
Toinen mitä ihmettelen on ruokatiskien viimeiset jämät jotka laitetaan myyntiin sillä samalla - 30% juur ennen sulkemista. Ostamatta suurin osa niistä jää kun lähtöhintakin on jo niin älytön. Onko se sitten parempi heittää roskiin kuin myydä vähän isommalla alennuksella?
Vierailija kirjoitti:
Pakko hiukan myös urputtaa niistä punalapun "alennuksista. Yksi päivä tässä katsoin kaupassa että hei punalappu, vois vaikka ostaa. Tarkemmin kun katsoin niin alennus - 30 ja päiväys jo mennyt. Kyseessä liha. Sen tuotteen paikka olisi ollut roskiksessa. Miksi ne alennukset eivät ole kunnollisia, - 60 tai - 70%? Voisivat mennä paremmin kaupaksi.
Toinen mitä ihmettelen on ruokatiskien viimeiset jämät jotka laitetaan myyntiin sillä samalla - 30% juur ennen sulkemista. Ostamatta suurin osa niistä jää kun lähtöhintakin on jo niin älytön. Onko se sitten parempi heittää roskiin kuin myydä vähän isommalla alennuksella?
On vahinko, jos myynnissä on lihaa, jonka päiväys on jo mennyt. Kerran olin ostamassa tällaista, mutta kassa huomasi, että oli jo vanhentunut päiväys ja sanoi, ettei valitettavasti voi sitä myydä ja otti sen pois. Kyllä täällä varmaan suurin osa punalaputetuista tuotteista menee kaupaksi, ihan kaikki nyt ei varmasti voikaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noilla punalappuisilla säästää. Niitä vaan ei tahdo olla kaupoissa nykyään. Kaupat on aika tiukalle vetäneet optimoinnin, eli myytäväksi otetaan nippa nappa sen verran, kuin myynti on. Ja sitten - kaikki ostavat niitä, niitä ei enää vieroksuta, kuten vielä muutama vuosi sitten. Osa ostaa rahapulassa, osa ostaa, koska haluavat estää ruokahävikkiä, ja osa ostaa ahneuksissaan, kun halvalla saa. Syömäkelpoisiahan ne ovat, niitä ei vaan enää sitten kannata hautoa jääkaapissa, vaan ne tulee valmistaa ruuaksi/pakastaa.
EI ne pakkasessa raikastu, mutta mikrobiologinen laatu säilyy samana kuin sinne pakkaseen laitettaessa. Eli kun otetaan pakastimesta pois - välittömästi ruuaksi.
Nykyään on ollut pakko kehitellä säästö jostain muualta kuin punalappuisista ja FiksuRuuasta, kun niitä ei vaan enää ole järkevä käyttää.
Fiksuruuan ja matsmartin käyttäminen on meille ihan kannattavaa, niihin tulee yllättävän usein erikoispastoja (kikherne-, papu-). Ostan papusäilykkeitä, oliiveja, tomaattimurskaa jne niistä suur/monipakkaustarjouksista. Kun postikuluraja ylittyy, budbee kantaa ikävän painavat laatikot ilmaiseksi kotiovelle.
Paljonhan niissä myydään hömppää, herkkuja ja patukoita, mutta seassa on vielä onneksi muutakin.
Eipä ole vuoteen ollut mitään meille järkevää järkevään hintaan noissa. Meillä paketit kantaa kotiovelle (tai kuistille sisälle) ihan postinkantaja, kun sattuu olemaan serkku, että olisihan se kiva ostaa. Ei tarvitse itse kantaa ollenkaan. En oikeasti tarvitse jalopenoviipaleita 4,8 kiloa, vaikka olivat 50 senttiä kilo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonhan niissä myydään hömppää, herkkuja ja patukoita, mutta seassa on vielä onneksi muutakin.Eipä ole vuoteen ollut mitään meille järkevää järkevään hintaan noissa. Meillä paketit kantaa kotiovelle (tai kuistille sisälle) ihan postinkantaja, kun sattuu olemaan serkku, että olisihan se kiva ostaa. Ei tarvitse itse kantaa ollenkaan. En oikeasti tarvitse jalopenoviipaleita 4,8 kiloa, vaikka olivat 50 senttiä kilo...
Jep, meillä kannattavuus perustuu aika pitkälti siihen, että puoliso on vilja-allergikko.
Mä olen ostanut jotain suurkeittiöylijäämää joskus, rataouillea oliko 2 kilon säkeissä? Silloin oli pakkasessa tilaa :). Punajuurikuutioita mietin, mutten ole ostanut, hankala muoto borschiin ja lindströmeihin.
Itse katson niissä onko oikeasti halpakilohinta. Pari viikkoa sitten ostin tuoreita muikkuja puoleen hintaan ja kilohinnaksi jäi 2,5€. Hävikkilaatikoista ostin mm. tulisia itusalaatteja 8snt/purkki (oikea hinta jotain lähes 3€), herkkusienirasioita 14snt, thaibasilika 10snt jne. Sienet poimin itse metsästä ja yleensä ostan noita törkyhalpoja herkkusieniä, jos on. Joskus tosin jotain kallista erikoissientä. Kaikki marjat poimin metsästä. Kesäisin kalastan ja nekin tavallaan ilmaisia, jos ei välineitä lasketa. Mun salaisuus ei ole punalaputetut vaan ennemmin hävikkilaatikot ja itse poiminta ja kalastus.
sebasköör kirjoitti:
Hyvä keino säästää on ainakin se että ostaa jauhelihan sijaan kokolihaa. ja elää lautasmallin mukaan että paljon vihanneksia/juureksia. Pottua riisiä nuudeleita tai makaroonii. Hyvä kastike mausteita, ja lihaa ikään kuin vain nimeksi tai no vähän enemmän,
Jauhelihassa on kuulemma paljon ilmaa ja vettä ja oon itsekin tämän todennut että puolet vähenee paistaessa. Ne kadonneet eurot sijoitan mieluiten kokolihaan. No kyllähän se kokolihakin kutistuu muttei mielestäni niin paljon. Tämän kun jaksaa muistaa kun on kukkaro tiukilla ja halpajauheliha houkuttaa.
Vääräleuoille tiedoksi vielä.. jauhenlihaa ei tarvitse pestä. Siinä on vettä omasta takaa IHAN riittämiin.
Jauhelihassa EI ole ilmaa. Se myydään painon mukaan, ei tilavuuden. Jäätelössä kyllä on ilmaa. Jauhelihassa on ehkä enemmän rasvaa, etenkin halvassa jauhelihassa, ja sidekudosta, mikä kokolihassa jää pois (ja minä rrrakastin lapsena rustojen rouskuttelua, ja edelleen pidän niistä esimerkiksi grillikylkeä syödessäni, koira mököttää kun sille jää vähemmän). Jauhelihaan ei ole lisätty vettä, mutta joskus se tehdään pakastetusta lihasta, jolloin sen solurakenne on jo rikkoutunut ja se luovuttaa enemmän nestettä. Sama käy, kun kotona pakastaa jauhelihan. ja jo se jauhaminen itsessään rikkoo niitä soluja, ja muuttaa sitä rakennetta. Tietenkin.
RIippuu ihan ruuasta, kannattaako valita kokolihaa vai jauhelihaa. Kaalilaatikkoon riittää 200g jauhelihaa, mutta jos laittaisin vaikka lihasuikaleita siihen, niin niitä pitäisikin olla 400-600g (teen todella suuria annoksia, koska suuri perhe). Pihvi on aina kuitenkin sen 100-150g, kun taas jauhelihakastikkeessa riittää 400g jauhelihaa kuudelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät annoskoot ap - siinä yksi salaisuus ihan ilmaiseksi. Ulkonäöstä päätellen suomalaiset syö tuplasti sen mitä pitäisi.
Sillä säästää jo puolet kuluista
Tuo pitänee paikkansa. Kaupan hyllylle voisi jättää kaikki perunalastut yms. tuotteet, sokerijuomat, alkoholijuomat, tupakkatuotteet, karamellit, keksit yms. leivonnaistuotteet... säästöä syntyy kun ravitsemuksellisesti tarpeettomat jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Itse katson niissä onko oikeasti halpakilohinta. Pari viikkoa sitten ostin tuoreita muikkuja puoleen hintaan ja kilohinnaksi jäi 2,5€. Hävikkilaatikoista ostin mm. tulisia itusalaatteja 8snt/purkki (oikea hinta jotain lähes 3€), herkkusienirasioita 14snt, thaibasilika 10snt jne. Sienet poimin itse metsästä ja yleensä ostan noita törkyhalpoja herkkusieniä, jos on. Joskus tosin jotain kallista erikoissientä. Kaikki marjat poimin metsästä. Kesäisin kalastan ja nekin tavallaan ilmaisia, jos ei välineitä lasketa. Mun salaisuus ei ole punalaputetut vaan ennemmin hävikkilaatikot ja itse poiminta ja kalastus.
Ja mistähän noita hävikkilaatikoita löytyy?
Täkäläisissä Lidleissä ei ole puoleen vuoteen (tai 8kk) ole ollut lainkaan niitä myytävänä, K-kaupoissa oli KERRAN vihannespusseja. ResQ ei täällä ole kaupoissa lainkaan, vain jotain hotelliaamiaisia. S-kaupoissa ei ole lainkaan hävikkilaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät annoskoot ap - siinä yksi salaisuus ihan ilmaiseksi. Ulkonäöstä päätellen suomalaiset syö tuplasti sen mitä pitäisi.
Sillä säästää jo puolet kuluista
Päinvastoin. Isommat annoskoot kaupasta jos ja yleensä kun on pakastin. Käyn keskimäärin kerran viikossa kaupassa. Vähempi tulee niitä heräte ja herkkuostoksia.
Mulle punalaput tarjoaa lähinnä mahdollisuuden ostaa silloin tällöin sellaisia "herkkuja" joihin ei muuten olisi varaa. Esim. viimeksi ostin punalappuista tuorepastaa enkä säästänyt sillä yhtään, koska se tuli alennuksesta huolimatta tummaa makaronia kalliimmaksi.
Saan ruokakuluni pysymään pieninä, kun suosin yksinkertaisia raaka-aineita, syön kasvispainotteisesti (kuivatut palkokasvit...) ja käyn myös etnisissä kaupoissa, joissa jotkut tuotteet on paljon halvemppia kuin normimarketeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän noita hävikkilaatikoita löytyy?
Täkäläisissä Lidleissä ei ole puoleen vuoteen (tai 8kk) ole ollut lainkaan niitä myytävänä, K-kaupoissa oli KERRAN vihannespusseja. ResQ ei täällä ole kaupoissa lainkaan, vain jotain hotelliaamiaisia. S-kaupoissa ei ole lainkaan hävikkilaatikoita.
Hävikkilaatikot tehdään aamulla eli kauppaan pitäisi päästä aika pian avaamisen jälkeen. Mun vanha äitini kantaa nuo Tampereen keskustan S-marketista ja Lidlistä lähes päivittäin, yleensä aamuseiskan aikaan jo liikkeellä.
Miten te löydätte mitään järkevää punaliputetuista? Aina joku ihmeellinen mausteseos, jota ei saa liottamallakaan pois tai jotain kasvis paskaa, joka ei maistu millekään.
En aina ymmärrä tuota punalappuhypetystäkään.Toki -60%on jo hyvä ale ja joskus voi tehdä löytöjä,mutta yleensä tuo lapputavara on sitä brändikamaa joka muutenkin reilusti kalliimpaa kuin kaupan oma merkki,esim Kotimaista tai Pirkka...Edellä yhtenäpäivä vanhus osti leikkeleitä-40% useita paketteja, päiväys seuraava päivä.Samanlaista (itse en huomas eroja) olisi saanut Kotimaista tuotteen normaalihinnalla halvemmalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonhan niissä myydään hömppää, herkkuja ja patukoita, mutta seassa on vielä onneksi muutakin.Eipä ole vuoteen ollut mitään meille järkevää järkevään hintaan noissa. Meillä paketit kantaa kotiovelle (tai kuistille sisälle) ihan postinkantaja, kun sattuu olemaan serkku, että olisihan se kiva ostaa. Ei tarvitse itse kantaa ollenkaan. En oikeasti tarvitse jalopenoviipaleita 4,8 kiloa, vaikka olivat 50 senttiä kilo...
Jep, meillä kannattavuus perustuu aika pitkälti siihen, että puoliso on vilja-allergikko.
Mä olen ostanut jotain suurkeittiöylijäämää joskus, rataouillea oliko 2 kilon säkeissä? Silloin oli pakkasessa tilaa :). Punajuurikuutioita mietin, mutten ole ostanut, hankala muoto borschiin ja lindströmeihin.
Joo, tuota olen katsellut, että noita erikoispastoja on ollut viime aikoina ihan "hyvällä" hinnalla. Mutta punajuurikuutiot ei meillä kyllä mene (syödään tuoretta punajuurta kasvimaalta). Näyttäisi olevan myös viipaleina ja lohkoina ;-) tuolla fiksuruuassa. Riisiä olisi koht edullisesti.
Mutta jos söisi tupla-triplamääriä proteiinia, niin saisihan tuolta noita kaikenlaisia proteiinituotteita, hintatasosta en tiedä, mutta luulen, että mun munuaiset ei tuollaista kuormitusta kestäisi.
Ihan kiva saada vinkkejä, kun on tämmöinen hövelimpi rahankäyttäjä. Ei kaikilta luonnistu nuukailu kuin itsestään. Nykyään pyrin suunnittelemaan, vertailemaan ja katsomaan niitä kilohintoja, mutta nuorempana ostoskoriin meni mitä sattui, hinnasta viis. Nykyään on vaan pakko opetella nuukemmaksi. Punalapputuotteita pyrin kyllä ostamaan (lähinnä liha&leivät) jos ne on sellaisia mitä tulisi muutenkin yleensä ostettua eikä kalliimpia/epäterveellisiä juttuja. Ilta-aleja ei tule hyödynnettyä, kun täällä ne alkaa klo:21 ja tuohon aikaan on lapset jo sängyssä eikä yksin pääse lähtemään. Itelleni ruoan terveellisyys on asia mistä en tingi, joten varmasti pääsisi halvemmalla jos sillä ei olisi niin väliä.