~~JOULUNTÄHTÖSTEN KESKIVIIKKOTURINAT~~
Pinoon sitten vain...
Ja tässä eilistä pinoa...
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8671354&p=1&tmode=1&smode…
Mahtoiko liitos onnistua.....????
Kommentit (12)
...täältäkin sateisesta satakunnasta. Hetken ehdin tässä koneella istuskella ennen kun taas menoksi :) Isommat lapset on lähetetty kouluun ja heillä onkin kiva päivä tänään: hassujen hattujen päivä :)) Elikkä kouluun viedään hattu jonka eilen väsäsimme: esim. tavallinen pipo johon lisätään jos jonkin näköistä killutinta :) Tämä päivä aloittaa koulussa pipopakon kevääseen asti. Heillä ei ole normaaleja tunteja tänään vaan pelaavat lautapelejä ym. mukavaa :)) Ja sen jälkeen kahden päivän syyslomalle :))
Onnea vielä tähtituikkeelle pienestä pojasta! Jo kirjottelin hänelle tuohon toiseen pinoon :)
Toukka oli eilen oikeen ikiliikkuja: hurjaa mylläämistä koko päivän :)) yritti kovasti tunkea päätään ulos (hih, siltä nivusissa tuntui) ja samalla potki ja sätki minkä kerkisi. Taukoa ei pitänyt juurikaan kun puolen tuntia kerrallaan -> äiti tietää ainakin että siellä ollaan ja liikkeitä ei tarvitse laskeskella.
Ei mutta nyt pitää siirtää valuuttaa ukon tililtä omalleni kun sisareni tulee hakemaan minua shoppailemaan. Mennään Myllyyn Turun lähelle (en ole vielä käynyt). Miten mahtaa sujua autossa istuminen tämän greipin kanssa kun matkaa kuitenkin 100km/sivu :o No, onhan siinä sitten Tyks lähellä ;))
Palaillaan ja voikaahan paksusti ;)
Jouluostoksille lyllertävä RauPotar ja toukka 33+4
Voi kuinka uskomattomalle tuntuu että nyt on jo kaksi jouluntähtöstä saatettu tähän maailmaan. Niin tämä homma vain etenee =)
Itsekin sain eilen todella iloisia uutisia, meidän tuleva pienokainen (sekä tietysti tytöt) saavat serkun ensi keväänä! Melkein tuntuu että olin enemmän onnesta sekaisin kuin omasta raskaudestani. Mieheni veljelle ja hänen vaimolleen on tulossa esikoinen ja kovasti olen tosiaan heidän puolestaan iloinen. Ihanaa kun tulee vauvoja!!!
Oma napaa pikaisesti: kolmatta päivää olen nyt tiennyt mitä tarkoittaa symfuusikivut. Voi apua, kun ei tule työnteosta mitään, niin ei tule. Jokohan sitä luovuttaisi ja ottaisi neuvolaan yhteyttä. Istumatyötä tekevällä olo on aivan tuskainen! Istuminen itsessään vielä menee jotenkutenkin, mutta auta armias kun pitäisi liikkeelle lähteä!! Voi tuska, mitkä tuskat!!
Tästä tuli tällainen todella nopea vali-vali-vali-kirjoitus, nyt täytyy lähteä lyllertämään nuorimmaisen kanssa neuvolaan. Ressukka jännittää niin kovasti kun saa kaksi rokotetta...
Teppis ja Junnu, 31+4 (kait)
Mutta alkuunsa kun muistan... ehkä... Oliko se VIUHTI kun siitä kutinasta kirjotteli? Soitahan heti neuvolaan ja kerro tämä vaiva jooko? Mä kun eilen juttelin asiasta niin todettiin, että odotellaan vielä ens viikon käynnille nimittäin mun kutinakohdat eivät ole niitä tavallisimpia eikä myöskään ajat. Tavallisimmat ajat ja kohdat kun kutinaa esiintyy on nimenomaan kämmenet, jalkapohjat ja varsinkin öisin... Se on ihan simppeli verikoe, miten tuo selvitetään, joten ei tarvitse sitä miettiä.
Täysaikaisuudesta... Se on just tuo rv 38 eli käytännössä jos on 37 täynnä niin lapsi katsotaan täysaikaiseksi. Muistan tätä pohtineeni kovastikin esikoisen odotusaikana, että missä se raja oikein meneekään.
USAmama kyseli esikon syntymäajankohtaa, vedet meni ihan yht' äkkiä ilman minkään laista aavistusta asiasta rv 38+1 ja tyttö syntyi sitten " kevyen" 18h synnytyksen jälkeen 38+2, toiveena mulla olis, että tämä kaveri viihtyisi hetken kauemmin kohdussa, saa nähdä toteutuuko toiveeni. Esikoisesta kroppa tuntui olevan suht valmis rv 34+ eli eipä tämä paljon aikaisemmin tapahtunut tässä raskaudessa. Saa nähdä, sais nyt ainakin sinne 37+ viikoille olla masussa.
RauPotarille antoisaa päivää Myllyyn, asustan siinä ihan kulman takana ja paikassa tulee käytyä turhankin usein ;-) Ja vuoden päästä siinä on vielä Ikea vieressä houkuttelemassa niin johan tietää, mistä meikäläisen löytää!
Nyt esikoinen pyytää leikkimään uudella leikkikeittiöllään, on se niin söpö kun asettelee leikkiastioita ja hedelmiä joka paikkaan...
Tiina 33+6
Tähtituikkeelle onnittelut pikku-nyytistä :)
Joulunlapsi : pukamat... ihana aihe mutta valitettavasti tuttu minullekin... :( Voide toimii ihan hyvin ensiapuna (kipuun) mutta pukamat johtunevat kovasta vatsasta ja siihen kannattaisi yrittää helpotusta. Minulla on nyt ollut pukamia pariinkin otteeseen raskauden aikana ja viime viikolla alkoivat jo vuotaa verta. Syön paljon kuituja ja hedelmiä ja joka aamu 4 liotettua luumua, samoin olen lisännyt liikuntaa ja juon paljon vettä. Kannattaa kokeilla noita konsteja - menee muutama päivä ennenkuin " coctail" alkaa vaikuttaa. Omaa oloani helpotti se kun kävin ostamassa apteekista Microlac-ruiskeita joilla sai hetkessä " putket tyhjiksi" ja paine helpotti. Microlacia voivat käyttää raskaana olevat ja minulle eivät aiheuttaneet edes supistuksia vaikka muuten olen aika supistusherkkä.
Teppis : kannattaa kysyä neuvolasta lainaan tukivyötä, se voisi auttaa liitoskipuihin koska tukee vatsaa ja selkää ja seisomaan nouseminenkin onnistuu ihan eri lailla vyön kanssa, ei tarvi ponnistaa vatsalihaksilla niin paljoa. Omaa oloani vyö helpotti huomattavasti, on aivan ihana tuki vatsalle ja selälle.
Mutta nyt ostoksille kaupungille lasten kanssa, käymme Mäkkärillä herkuttelemassa gourmet-lounaalla.
MrsCruiser rv 35
Enpa olekaan plussaamiseen jalkeen kirjoitellut. Ellinooralle piti tulla kertomaan etta taalla on toinen Ranskassa asusteleva joulukuinen. Odottelen toista lastani, ja esikoisen olen jo taalla synnyttanyt. Sanoit tuosta ettet tieda oikein mita ottaa mukaan synnarille vaatteiksi: itse olin sairaalan yopaidassa koko ajan, silla se jalkivuoto olisi turhaan tuhrannut omat vaatteet. Kun tuli vieraita pistin aamutakin siihen paalle. Ja vauvelille sain sairaalasta seuraavanlaisen listan vaatteista:
6 bodya
6 pyjamaa
1 villatakki (vai miten sen nyt kaantaisi, brassière en laine ranskaksi)
1 pipo (puuvillaa)
Saanko kysya missa pain Ranskaa asustelet? Itse olen 77:ssa.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille jouluntahtosille!
Töötsi 31+4
kun nyt alkaa näitä joulutonttuja jo tupsahdella.... Kuinkahan kaukana tuo oma synnytys on? Äitini tulee yli 200 km päästä hoitamaan poikaa sairaalassaoloajaksi (äitini tuloon asti hoitaa 15v. isosisko) ja hän sanoi tänä aamuna, että on ruvennu kanssa enempi miettimään, koska soitan ja pyydän hätiin.
Meillä oli masuvauvalla eilen touhupäivä, niin kuin RauPotarinkin toukalla. Tämä masuvauva on kyllä ollu kova liikkumaan. Edelleenkin siis vänkää väkisin ittensä tuolla masussa ympäri, mutta onneksi nyt raivotarjontaan - pysyisikin sitten siinä!!!
Minä paketoin joululahjoja! Eilen olin paremmassa kunnossa kuin moneen viikkoon ja kävin lelukaupassa. Ostin pojun kaikki joululahjat suit sait turhia miettimättä. Muille sukulaisille ja tutuille lahjat on tullu osteltua hiljalleen syksyn aikana. Illalla tehdään sitten pojun kanssa kortit sukulaisten paketteihin ja se on sitten siinä!! Ihanaa! Miksei näin voi toimia joka joulu??
Joulukorttien osoitetarrat olen kirjoittanut kanssa jo valmiiksi, joten eiköhän tähän perheeseenkin joulu tule vaikka vauva veisi kaiken huomion syntymänsä jälkeen. Pojun syntymän jälkeen koko elämä tuntui pysähtyvän moneksi kuukaudeksi ja nyt huomaan varautuvani siihen samaan vaikka nythän asiat voi mennä ihan toisin - tai sitten vielä hullummin....
Onpas mulla jouluinen fiilis... tip, tap, tip, tap, tipe, tipe...
Mutta nyt syömään pinaattikeittoa!
t. päivikki 34+1
Voi että tosiaan alkaa jo jännittämään nämä jouluiset tontut kun niitä alkaa putkahtelemaan tähän maailmaan... vaikka ihan mukavaahan se on kun vaan nämä jotka tulevat hieman ennemmin voisivat sitten hyvin :)
Joululahjoja on täälläkin osteltu mutta ei vielä paketoitu... osa on vielä kaupassa mutta aika selvät sävelet on mitä pitäisi ostaa eli tyyliin hakea vaan kaupasta. Mä olen odotellut elloksen joululehteä mutta tuleekohan koska osaako kukaan sanoa? Anttilan tuli kerran jo parisen viikkoa sitten.. hirveän tärkeä tieto :D
Onko muilla nämä ns. liitoskivut ainoastaan nyt näillä viikoilla tuossa alapään tai häpyluun kohdalla? Mulla on ihan kamalat kivut välillä ja jos ei heti pääse istumaan tai lepoasentoon niin tuntuu että paikka ratkeaa sen verran kovaa vihlontaa repimistä aiheuttaa? Istuminenkaan ei vie kipua pois mutta helpottaa edes sen verran ettei tuota kahteen jakautumisen tunnetta enää ole. Tukivyö ei auta itselläni näihin vaivoihin ollekaan.
Miten liikkeet? Kuinka paljon niitä pitäisi tuntea jos aletaan ihan laskemaan? Mulle ei ole vielä neuvolasta annettu mitään laskenta lappusia ym tietoja, tänään vaan on ollut kovin hiljaista mahassa että alkoi tämäkin asia nyt mietityttämään... eilen illalla nukkumaan mentäessä meno oli mahdotonta mutta väkisin sitä alkaa kuulostelemaan jos mitään ei ole tuntenut kuten tänään tosi huonosti.. jos ei sitten illalla...
Mutta mukavaa keskiviikon jatkoa ja voikaa hyvin... rv. 33+6
Sain soittoajan lääkärille tänään. Hän ilmoitti, että sairasloma kyllä jatkuu (olen nyt kärvistellyt kolme päivää töissä) ja huomenna pitää käydä tarkistuttamassa kohdunsuun ja -kaulan tilanne. Viimeksi kaulaa oli tosiaan jäljellä 2 cm ja kohdunsuu pehmennyt. Lääkäri ei uskaltanut nyt odottaa viikon päästä olevaan aikaan, vaikka lupasi kyllä, että voin ilmoittaa töihin, että alan sairikselle (taas). Saapa nähdä, mikä tilanne on huomenna. Rikkinäisen tietokoneen takia en voi tulla heti raportoimaan...
Syömisistä oli puhetta. Minulle maistuu kaikki! Ei haittaa, vaikka on suolaista, makeaa, hapanta tai vaikka karvasta. Painoa onkin tullut 11 kg. Yöllä näin painajaista, joissa olin saanut vauvan ja aivan kauheat läskimakkarat roikkuivat suunnilleen polvissa asti. Huh. En ole mikään urheiluhullu, mutta kaipaan kyllä jo vähän littanampaa vatsaa ja mahdollisuutta päästä käymään kuntosalilla. Tosin voi olla, että yöherätysten takia ei jaksa, mutta sen näyttää sitten aika. Turha murehtia sitä nyt. :-)
Joululahjoja olen minäkin ostanut. Viimeksi tänään ostin ihanan yöpaidan veljentytölle. Olen muutenkin yleensä etuajassa liikkeellä, mutta en sentään näin aikaisin. Ekan lahjan taisin ostaa jo elokuussa... Kohta voisi alkaa vähän leipoa varastoon, vaikken mikään jauhopeukalo olekaan. Viimeksi sain kuitenkin korvapuustit onnistumaan, kiitos Hesarin hyvän reseptin.
Yöt sujuvat hyvin, jollei sitten esikoinen herätä tms. Vessahätään en onneksi herää (osanotto niille, jotka joutuvat jopa monta kertaa yössä tekemään sitä), mutta jos muista syistä herää, on pakko käydä vessassa eikä uni tule heti silmään. Aamulla esikoinen yskiskeli puoli 6:n jälkeen enkä enää saanut unta, joten nousin sitten ylös ja lähdin töihin. Saa tosiaan nähdä, oliko viimeinen työherätys. Uskon, että lääkäri määrää sairiksen äitiysloman alkuun saakka.
Sitten kootut kommentit:
KIRSIKKA: koetahan antaa lenkkeilyn olla nyt ja ota iisisti! Toivottavasti supparit pysyvät aisoissa.
ÄITIKUU: toivottavasti flunssa paranee!
PIKKUSISKO: kaksi vauvaa on syntynyt, saa nähdä, oletko se sinä vai joku muu se kolmas.
Jep, toivottavasti saamme tietsikan nopeasti kuntoon ja pääsen sitten sairiksella seuraamaan ja osallistumaan juttuihin.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
Iituli rv 33+0
mikähän nyt on homman nimi?
syötiin poitsun kanssa välipala siivouksen ja muun tohinan jälkeen ja mentiin makoilemaan sänkyyn, sitten alkoi ylävatsa kipu, välillä sattui koko mahaan. välillä kipu loppui ja taas alkoi...ei kaittes supistuksia?
aika hassua kuinka aika kultaa muistot kun esikoinen syntynyt 4v sitten enkä osaa yhdistää supistuksia :)
ruuan laittoon ja flunssasta miestä odottamaan kotiin
HEI! Piti vaan ihan äkkiä kommentoida tota ylävatsakipua. se on myös yksi raskausmyrkytyksen oireista. Nimeomaan kova kipu ja juuri ylävatsassa. Voi toki siis sinun kohdallasi olla paljon muutakin, mutta kun juuri neuvolassa muistutettiin noista oireista...
Voi hyvin!
Ja kiitos MrsCruiserille pukamaohjeista, teen ohjeista kaiken mitä " voin" !
t. Maituliini 34+3
Kuten monella muullakin, piti vauva ihan mahdotonta rumbaa eilisen illan. No, eipä hän tänäänkään ole vaisu ollut! Onneksi esikoisen tauti on hellittänyt enkä sitten itsekään tullut kunnolla kipeäksi. *kop kop*! Tänään pidetään kuitenkin toipilaspäivää :)
Hui, nytkö näitä jouluvauvoja alkaa putkahdella enemmän maailmaan? Oli mukavaa lukea, että " tähtituikkeen" pojalla oli kuitenkin jo reilusti viikkoja ja mittaakin mukavasti :) Kultikutrin tyttö käy edelleen välillä ajatuksissa... Sydämestäni toivon, että heillä olisi kaikki hyvin!
[b]YLÄVATSAKIPU[/b]
Erkkierika, kun tuo kipu tuli syönnin jälkeen, voi kyse olla myös sappikivuista? Onko kipu selvästi toispuoleista? Söitkö jotain rasvaista, omenaa, sipulia? Monille tulee näitä vaivoja loppuraskaudesta. Itsekin luulin viimeksi saaneeni sappivaivoja, mutta kyse olikin kylkikaareen jatkuvasti potkivasta esikoisesta :D Toivottavasti kivun syy selviää pian!
[b]SAIRAALAAN LÄHTÖ[/b]
Huh, käytännön järjestelyjä täytyy jo miettiä kun on tuo kolme- ja puolivuotias esikoinen. Sairaalaan on täältä vajaan tunnin (noin 40 min) matka ja arkena/päivällä mummo eli äitini pääsee bussilla kotoaan meille noin puolessatoista tunnissa mikäli bussiaikataulu sattuu natsaamaan... JOS synnytys käynnistyy päiväaikaan ke-pe, on esikoinen pph:lla ja muinakin arkipäivinä hänet voi sinne viedä jos lähtö synnyttämään tulee, mutta entä jos synnytys käynnistyy yöllä tai viikonloppuna, huokaus? Pitäisikö mummon tulla tänne " päivystämään" päivää, paria ennen laskettua aikaa..? Ja sitten vauva meneekin 2 viikkoa yliaikaiseksi :S On tässä vielä miettimistä :)
[b]SAIRAALAKASSI[/b]
Mitäs kaikkea sinne nyt pitikään pakata? No ainakin äitiyskortit (myös edellisestä synnytyksestä kai pitää ottaa?), lompakko, puhelin, heh, nuohan ovat aina mukana :D Ei vais, kai sitä pitää olla myös imetysliivit, liivinsuojuksia, henk.koht. hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet niin itselle kuin vauvalle kotiinlähtöä varten, lukemista, jotain naposteltavaa, musiikkia synnytykseen. Viime kerralla aluksi musiikki oli ok, sitten halusin ihan täydellisen hiljaisuuden :P Mitä muuta pitäisi ottaa mukaan?
[b]LEIPOMINEN[/b]
Mums mums, koko ajan tekisi mieli syödä " jotain pientä" , hirvittää että viimeistään nyt paino on lähtenyt nousukiitoon... Kun näitäkin ketjuja lukee, niin aina joku on leiponut jotain hyvää ja sittenhän alkaa itselläkin tehdä ihan hurjasti mieli... :D Leivon nykyään todella harvoin mitään " normaalia" , esikoinen kun on vilja-allergikko ja kun pakostikin leivon hänelle sopivaa leipää ja joitakin helppoja luontaisesti gluteenittomia muffineita tai piirakoita, niin ei paljoa ole jaksua tehdä sitten vielä erikseen korvapuusteja tai muita ihanuuksia. Omat niksinsä kun on tuossa allergialeivonnassa, tosin eilen uskaltauduin tekemään pullaakin noista erikoisemmista aineksista ja ihan hyvin tuntuivat onnistuvan :) Maistuivat ihan hyviltä myös allergiattomien vanhempien suussa :D
Minen muista, mitä muuta piti kommentoida kun taas jäi muistiinpanot tekemättä... Hyviä vointeja joka tapauksessa kaikille :)
Tinuri ja Itu rv 32+4
Ensimmäisenä onnea Tähtituikkeelle pojasta ja kaikkea hyvää teille koko perheelle ja toivotaan että poika pian kotiutuu...
Omaa napaa senverran että on aika aktiivisesti tässä supistellut vaikka yrittänyt olla niin ettei mitään tekisi mutta silti vain pelkkä kävelykin välillä aiheuttelee niitä ja kävelyähän ei paljon voi vältellä, kun on pakko asioiotakin hoitaa ja tytsyä kanssa. Viime viikolla neuvolassa oli muuten kaikki hyvin RR 110/58, SF 27, sykkeet 145- 150 ja paino nousut 2,5 kg oli nyt 75,5 eli viikkoja kohden n. 600g, ainoa huoli oli pissa jossa oli sokerit 2 plussalla ja nyt meinasikin että otetaan ennen viimistä lääkärissä käyntiä paino ultra jotta lääkäri voi sitten päätellä lähettääkö äitipolille tarkastukseen ja sitä möytä käynistykseen kun jos vaikka " hulivili" olisi kanssa iso niinkuin isosiskonsa 3 vuotta aikaa kun painoi syntyessään jo 4,5 kg, mutta se ratkeaa ensiviikolla kun on neuvola taas...
Noista fiilistelyistä kumpi on tulossa niin mulla on sellainen olo että tämä olisi poika kun on ollut ihan erinlainen kuin edellinen, paljon liikkuvaisempi ja muutenkin alkuraskaus helpompi.
Mutta jos nyt taas lopettelisi ja menis antaa tytsylle aamupalaa...
Tanja ja " hulivili" 32 tasan