Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivi Lipponen kertoo, mitä ajattelee hänen ja puolisonsa Paavo Lipposen 26 vuoden ikäerosta nyt Päivi elää hyvin itsenäistä elämää

Vierailija
17.08.2022 |

Päivi Lipponen kertoo, mitä ajattelee hänen ja puolisonsa Paavo Lipposen 26 vuoden ikäerosta nyt Päivi elää hyvin itsenäistä elämää https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009005120.html

Kommentit (518)

Vierailija
381/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo ei enää haluakaan tulla selittelemään julkisuuteen Putinin kaasuputkilobbailuaan, hyvät massit kun on taskussa.

Vierailija
382/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä suhdetta en ole koskaan ymmärtänyt. Päivi oli nuori "harakka", Paavo mörökölli pääministeri. Aivan eri paria olleet alusta lähtien. Lipposessa ei mielestäni ole koskaan ollut mitään vetoavaa, charmia tms. "Rakkaus on sokea"

Olen tavannut molemmat. Mies oli kiukkuinen ja ynseä. Nainen oli teennäinen ja kireä. Luultavasti he löysivät toisistaan sellaisen puolison, joka heitä jostain syystä kestää. Eivät todellakaan mitään "helmiä" kumpikaan. Erityisen rumaa oli vaimon jättäminen, mutta en arvosta myöskään näiden porvarillista elämäntapaa. Jotta ei menisi pelkästään demareiden moittimiseksi, niin on sanottava, että Rehnit ovat toinen pariskunta, joka elää ruhtinaallisesti veronmaksajien rahoilla ja joka on täydellisen charmiton. Toivottavasti Olli ei sentään presidentiksi pääse.

Rehn elää ruhtinaallisesti veronmaksajien rahoilla? Okei, niin elää iso osa lääkäreistä, sairaanhoitajista ja opettajistakin. Meinaatko, että julkisella sektorilla ei saa olla töissä vai mikä pointti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta haluaa myös kehiin toisen eli Antti Kaikkosen mutta Antti on vielä poikanen pressaksi. Niin kukahan on seuraava pressa? 

Vierailija
384/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kokoomuksesta? Varteen otettavia Elina Valtonen ja Antti Häkkänen, ehkä vielä liian nuoria mutta seuraavassa skabassa. Kovia nimiä. 

Vierailija
385/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi on vapaa, oma tyttö asuu Sveitsissä ja 2 muuta ulkomailla opiskelee ellei toinen tytöistä mennyt Aalto yliopistoon, taideteolliseen, kauppatieteelliseen tai teknillistieteeseen. 

Vierailija
386/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivillä siis on omat ystävät ja miesystävätkin, Paavon ei auta kuin alistua kohtaloonsa.

Voihän Paavokin hakea avioeron ja itselleen uuden naisen, jos haluaa. 

Paavo on itse jättänyt vaimonsa Päivin takia.

Mitä sitten? Eihän tuo estä mitenkään sitä, että hän etsii nyt vaimon numero 3.

Vierailija
387/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kunnioitettavaa, että Päivi on pysynyt naimisissa eikä ole eroamassa asioiden takia, jotka ovat normaalia elämää. Miksi rakkaus loppuisi toisen raihnaisuuteen tai ikääntymiseen? Vaikka valitsisi saman ikäisen kumppanin, ei ole mitään takeita että toinen ei sairastuisi, vammautuisi ja että muutoinkin energiatasot ja mielenkiinnon kohteet kohtaisivat koko loppuelämän. Saati seksin jatkumisesta ei ole takeita. Hoitajan työssä näen paljon eri ikäisiä pariskuntia, joissa toinen joutuu huolehtimaan toisesta. Yllättävän moni sitä haluaa tehdä: yhteinen eletty historia, kiintymyssuhde, välittäminen, rakkaus ja jopa moraali saavat venymään jaksamisen rajoille. Monet käyvät silti omissa menoissa ja riennoissa ja usein sairastunut puoliso siihen kannustaa. 

Näissä ikäerosuhteissahan tuo hoivan rooli oikein korostuu - molemmin päin.

Päivikin tässä kuvaa hyvin sitä ikäerosuhteen dynamiikkaa, mikä niissä usein vallitsee:

Olen tottunut näkemään nämä ihmiset vahvoina ja voimakkaina, kaiken osaavina ja tietävinä, mutta yhtäkkiä olenkin itse se suvun matriarkka. He eivät ole vastuussa minusta, vaan minä heistä. Se on iso muutos. Peruuttamaton, Päivi sanoo.

Eli se vanhempi mies on ollut vastuussa nuoremmasta naisesta, ollut vahva, voimakas ja _kaiken_ osaava ja tietävä nuoremman vaimonsa silmissä.

Ja sitten jossain vaiheessa kääntyy toisinpäin.

Tämän vuoksi en itse juurikaan ymmärrä koko ikäerovouhotusta, sillä nuo kuvatunlaiset dynamiikat on näissä läsnä niin vahvasti, että se vaatii tietynlaista luonnetta molemmilta.

Ei mikään jokaiselle sopiva kuvio, mutta niille joille se sopii, niin eipä se muille kuulu.

Ja fyysinen puoli myös; harvaa ihmistä viehättää kymmeniä vuosia vanhemmat miehet/naiset varsinkaan parisuhteeseen asti, eli sekin on erikoisempi mieltymys jolle ihminen tuskin edes voi mitään (ja miksi pitäisikään).

Mutta ihan reilu kuviohan tuo on, että nuorempi joutuu sitten omaishoitajaksi, kun on ensin ollut itse sen vanhemman osapuolen hyysättävänä.

Vierailija
388/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi erota kun toinen on vain vanha. Ei mitän syytä eroon jos välit on kunnossa. Ei ennenkään erottu jos tuli vain vanhuus tai sairaus.

Haluatko elää muiltakin osin kuten elettiin entisinä aikoina? Miksi käytät nettiä?

Vierailija
389/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kun aloin miettimään, niin palstalla näkyvä SE JOUTUU SITTEN MYÖHEMMIN OMAISHOITAJAKSI-vouhotus on ihan turhaa näissä tapauksissa, jossa nuori nainen ottaa vanhan miehen.

Esim. tapaus Renny ja Johanna, niin kyllähän se Johanna siivestää siihen malliin ja meni suoraan valmiiseen pöytään, että sietääkin hoitaa Rennyä sitten joskus jos sinne asti ovat yhdessä.

Reilu peli. Turhaa vouhkausta palstalla.

Vierailija
390/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihan reilu kuviohan tuo on, että nuorempi joutuu sitten omaishoitajaksi, kun on ensin ollut itse sen vanhemman osapuolen hyysättävänä.

Minusta kyseessä ei ole saman kuvion kääntäminen nurin. Aiemmassa elämänvaiheessa kumpikin (sanotaan nyt vaikka 20-vuotias ja50-vuotias) ovat molemmat kyvykkäitä ja voisivat hoitaa asiansa, jos haluaisivat. Vaikka nuorempi olisi kuinka vanhemman hyysättävänä, voisi hän hoitaa itse asiansa, jos päättäisi niin. Eikä vanhemman ole pakko nuorempaa kannatella, itse hän sen päättää tehdä.

Mutta sitten kun toinen on 60 ja toinen 90, niin useinkaan se vanhempi ei voi enää itse päättää, mitä jaksaa tehdä ja mitä ei. 

Vierailija
391/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen ei jaksa, tai ei ole kiinnostunut lähtemään rientoihin, tai mihin muuhun tahansa,

ei hän voi kahlita toista olemaan samassa tilanteessa jumiutua kotiin. 

Tietysti, ei toista voi jättää heiteillekään.  Kun on iso ikäero, he tuskin kävelet samaan aikaan keppiä apuna käyttäen

Aamun neljällä, päivän kahdella, illan kolmella jalalla, on sananlasku ja se kuvaa ihmiselämää.

Vierailija
392/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan kun aloin miettimään, niin palstalla näkyvä SE JOUTUU SITTEN MYÖHEMMIN OMAISHOITAJAKSI-vouhotus on ihan turhaa näissä tapauksissa, jossa nuori nainen ottaa vanhan miehen.

Esim. tapaus Renny ja Johanna, niin kyllähän se Johanna siivestää siihen malliin ja meni suoraan valmiiseen pöytään, että sietääkin hoitaa Rennyä sitten joskus jos sinne asti ovat yhdessä.

Vastasin juuri edellä, mutta toistan saman sinulle: Renny on ihan itse valinnut antaa toisen siivestää. Ei häntä kukaan siihen pakota tai pidä asetta ohimolla. 

Joten on ihan oikein, että häntä siivestetään, eikä kenenkään tarvitse häntä sen takia myöhemmin hoitaa. 

Vierailija
393/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyseessä ei ole saman kuvion kääntäminen nurin. Aiemmassa elämänvaiheessa kumpikin (sanotaan nyt vaikka 20-vuotias ja50-vuotias) ovat molemmat kyvykkäitä ja voisivat hoitaa asiansa, jos haluaisivat. Vaikka nuorempi olisi kuinka vanhemman hyysättävänä, voisi hän hoitaa itse asiansa, jos päättäisi niin. Eikä vanhemman ole pakko nuorempaa kannatella, itse hän sen päättää tehdä.

Mutta sitten kun toinen on 60 ja toinen 90, niin useinkaan se vanhempi ei voi enää itse päättää, mitä jaksaa tehdä ja mitä ei. 

Näin ne kuitenkin usein menee, että nuorempi on hyysättävänä. Ilmaisia lounaita ei ole, ja on tietysti reilua sitten myöhemmin antaa takaisin hoivaa ja olla vastuussa.

Päivi tuossa hyvin selkeästi antaa ymmärtää, että Paavo on ollut hänestä _vastuussa_.

Kyllähän siinä on vähän lapsen asemaan silloin menty, vaikka olisi voinut ottaa itsekin vastuuta itsestään.

Vierailija
394/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin juuri edellä, mutta toistan saman sinulle: Renny on ihan itse valinnut antaa toisen siivestää. Ei häntä kukaan siihen pakota tai pidä asetta ohimolla. 

Joten on ihan oikein, että häntä siivestetään, eikä kenenkään tarvitse häntä sen takia myöhemmin hoitaa. 

Ei tarvitse, mutta se olisi reilua, eikä sitä omaishoitajaksi joutunutta nuorta naista tarvitse sääliä.

Itse on kumppaninsa valinnut ja omaishoitajuus noissa kuvioissa vain reilua.

Vierailija
395/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi erota kun toinen on vain vanha. Ei mitän syytä eroon jos välit on kunnossa. Ei ennenkään erottu jos tuli vain vanhuus tai sairaus.

Haluatko elää muiltakin osin kuten elettiin entisinä aikoina? Miksi käytät nettiä?

Miksi toisten asiat kiinnostaa? Anna kaikken pariutua sen kanssa minkä valitsee.

Vierailija
396/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä suhdetta en ole koskaan ymmärtänyt. Päivi oli nuori "harakka", Paavo mörökölli pääministeri. Aivan eri paria olleet alusta lähtien. Lipposessa ei mielestäni ole koskaan ollut mitään vetoavaa, charmia tms. "Rakkaus on sokea"

Olen tavannut molemmat. Mies oli kiukkuinen ja ynseä. Nainen oli teennäinen ja kireä. Luultavasti he löysivät toisistaan sellaisen puolison, joka heitä jostain syystä kestää. Eivät todellakaan mitään "helmiä" kumpikaan. Erityisen rumaa oli vaimon jättäminen, mutta en arvosta myöskään näiden porvarillista elämäntapaa. Jotta ei menisi pelkästään demareiden moittimiseksi, niin on sanottava, että Rehnit ovat toinen pariskunta, joka elää ruhtinaallisesti veronmaksajien rahoilla ja joka on täydellisen charmiton. Toivottavasti Olli ei sentään presidentiksi pääse.

Tartuin tuohon porvarilliseen elämäntapaan. Minulle tuttu kansanedustaja ( oli edustaja kauan)kertoi vuosia sitten, että tiedättekö että Lipponen on niin oikeistolainen demari, että Sauli Niinistö on Lipposeen verrattuna vasemmistoa.

Tuo selittänee paljonkin, miksi isommissa puolueissa voidaan jakaa puolue, oikeisto, vasemmisto ja keskusta/ liberaalisiipiin.

Toki on ollut tunnettua, että Lipponen on demari vain näennäisesti, koska on todella oikeistoa puolueen sisällä. Samaan genreen kuuluu myös Urpilainen. Päinvastaiseen vasemmistosiipeen kuuluvat mm Tuomioja ja Sanna Marin.

Eihän tätä tarvitse kenenkään kansanedustajan kertoa, riittää kun katsoo kyseisen henkilön tekoja. Lipponen oli oikeistolaisin pääministeri aikoihin ja teki niin oikeistolaista politiikkaa että kokkareitakin hirvitti. Jokainen politiikkaa seuraava tietää tämän jos vain ikä riittää muistamaan tuota surullisenkuuluisaa pääministerikautta.

Se on kummallista, että oikeasti kokoomuslainen on demareissa. Kuten Lipponen oli. Miksi kansa äänestää oikeistodemareita? Sitä voi kukin miettiä kohdallaan. Onneksi en äänestä enää demareita, joskus olen äänestänyt.

Vierailija
397/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kokoomuksesta? Varteen otettavia Elina Valtonen ja Antti Häkkänen, ehkä vielä liian nuoria mutta seuraavassa skabassa. Kovia nimiä. 

Petteri Orpo on hyvä! Oli niin hyvä sisäministerinäkin, kun tuohon saumaan iski pakolaiskriisi.

Vierailija
398/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on vähän surullista se, kun lapset on nippanappa aikuisia, iäkäs vanhempi on jo ehtoo puolella. Saattaa omaishoitajuus olla ovella, nuoruutta varjostaa huoli ja menetyksen pelko lähiomaisesta.

Päivi on kyllä sen oloinen tyyppi, että sitä ei vois omaishoitajuus vähempää kiinnostaa. Täysin peluri ja valmiiksi aikoinaan mietitty kuvio. Ei koskaan ole ollut luotettavan oloinen.

Vierailija
399/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee. Tuttavaperheessä sama tilanne, mutta jo paljon aikaisemmin. 50-vuotiaan vaimon näkökulmasta yli 70-vuotias mies on auttamattomasti vanhus. Seksiä ei ole ollut enää 20 vuoteen, sitä oli vain sen verran, että vaimo sai hartaasti toivomansa lapsen.

Mies on katkera ja ihmettelen, että miksi. Tämä oli odotettavissa.

Eihän tuota voi yleistää. Tiedän lähipiiristä useita pariskuntia joilla on normaali seksielämä, vaikka ikä hipoo lähellä 80v. Juurikin miehillä.

Seksi voi loppua myös kun nainen ei enää halua. Siitäkin on kokemuksia melko läheltä.

Iäkkäällä pariskunnalla voi olla hyvä sukupuolielämä, kun molemmat ovat jo elämänsä ehtoopuolella. Nuorta puolisoa ei kiihota kumppani, joka on alkanut jo haista vanhukselta ja kuolemalta. Valitan, jos joku kuvitteli muuta.

Siinäpä jälleen yksi harha. Kaikki vanhuksetko alkavat haista vanhukselta ja kuolemalta?

Ei pidä paikkaansa.

Hyvä huomautus! Ei suinkaan vanhus ala haisemaan millään erityisemmin kun on muuten kunnossa ja huolehtii hygieniasta jne...aika vaikea kuvitella Lenita ym haisevat kuolemalta ja "vanhukselta".

Ei minun mummokaan haise , tuoksuu yhtä hyvältä kuin nuorempana .

Jossain laitoshoidossa viruvat saattavat " haista,"

Vanhan ihmisen haju on ihan tieteellinen tosiasia. Se, että sinun hajuaistissasi on vikaa, ei poista sitä. Kyse ei siis ole mistään likaisesta hajusta, vaan siitä, että vanha haisee erilaiselta kuin nuori.

https://www.scientificamerican.com/article/old-person-smell/

Vierailija
400/518 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoin: hakeeko tämä nainen hyväksyntää sille, että ei "ehkä" seisokaan miehensä rinnalla "kunnes kuolema meidät erottaa".

Se on nyt vaan niin, että jos on suuri ikäero, niin pitäisi tajuta jo yhteen mennessä että jonakin päivänä vastuu siirtyy nuoremmalle, mutta ei se ole sama kuin "lupa hylätä mies" ja ottaa viriilimpi.

Piste.