Kysymys tarjoilijoille: Saako Suomessa pyytää ravintolassa syömättä jääneen ruoan mukaan kotiin? Jos sattuukin vaikka tosi iso annos tai kiire
Olisi ekologista ja taloudellista, että ruoka tulisi kokonaisuudessaan syödyksi. Joskus on kuitenkin tosi isoja annoksia eikä kaikki ruokailijat jaksa syödä annoksia kokonaisuudessaan.
Monelle pienikulutukselliselle ihmiselle vaikkapa kokonainen pizza on iso määrä energiaa.
Onko teidän ravintolassa ok pyytää ruokaa mukaan? Jos niin minkälaisissa ravintoloissa?
Kommentit (24)
Lapsenkin kanssa voi käydä niin että tällä ei sitten olekaan niin nälkä.
Ainahan se on ollut ok. Dogy bag tai vaikka koko ateria johonkin stryrox-boxin.
Olen aina pyytänyt, jos on tarve ollut, ravintoloissa olen käynyt noin 62 vuotta.
Että varmaan saa, ja minusta kyllä näkee, että jos ei saa, niin uudestaan en tule.
Kyllä saa mukaan, kaikissa ravintoloissa on ainakin foliota johon kääriä ruoka. Mutta buffet ravintolasta ei tietenkään saa mukaan- muuten jokainen söisi vatsan täyteen ja sitten ottaisi vielä lautasellisen, jonka pyytäisi pakkaamaan kotiin.
Pyydän aina mukaan ruuan, viisasta olisi ottaa oma pieni kippo niin säästyisi ravintolan muovikippokin.
Vierailija kirjoitti:
Onko hienossa ravintolassa yhtä ok kuin pizzapaikassa?
Mitä merkitystä silllä on.Hienossa maksaa ruoka enempi joten aivan samalla lailla voi pyytää kotiin loput
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on ollut ok. Dogy bag tai vaikka koko ateria johonkin stryrox-boxin.
Se on doggy bag englanniksi.
ei tietenkään saa ne ovat ongelma jätettä ne pistetetään egokemin pönttöön ettei kukaan ulkopuolinen saa niistä tutkimus tuloksia. KYLLÄ ON KORONA TUKI MARALLA TÖITÄ ETTÄ EDES NOIN LUOTTAMUKSEN PALAUTTAISI.
Moni luulee että amerikkalaiset ovat pulskia siksi että siellä on niin suuret annokset ravintoloissa ja ne syödään kokonaan siellä. Mutta eipä vaan mene noin.
Siellähän dogy bag on ihan normaali käytäntö eli pyydetään puolet annoksesta mukaan hienoon joutsenfolioon käärittynä ja syödään sitten kotona seuraavina päivinä loput. Siellähän hotelleissakin on usein mikrot ja jääkaapit tätä varten.
Voi pyytää ja hyvin todennäisesti sen myös mukaansa saa, mutta täytyy tajuta, että jos kyseisellä ravintolalla ei ole normaalisti mitään ruuan ulosmyyntiä siellä tuskin on myöskään mitään erikoisimpia pakkauksia mihin sitä ruokaa pakata. Eli se on sitten tyyliä folioon käärittyä ja muovipusseja.
En ole tarjoilija mutta vastaan. Ei ole ekologista eikä ravintolalle kannattavaa, että sama asiakas pitää pöytää varattuna ja likaa astiat, ja haluaa silti osan ateriasta pakattuna mukaan ilman lisäkustannuksia.
Itse en kehtaisi käyttäytyä noin kuin poikkeustilanteessa. Jos on kiire, tai ei ole kova nälkä, niin voi hakea annoksen mukaan.
Jos on pieniruokainen, paremmissa (ja vähän huonommissakin) ravintoloissa on listalla alkupalat erikseen. Tilaa vain yksi tai kaksi alkupalaa. Sekin käy.
Vierailija kirjoitti:
Onko hienossa ravintolassa yhtä ok kuin pizzapaikassa?
Ei ole. Sanoisin että perus pizza-kebab osastoa hienommassa paikassa en kysyisi.
Miksi näin moni neuvoo mitä sattuu? Ei todellakaan ole ok pyytää mukaan hienossa ravintolassa. Joku kadunkulman halpa pitseria korkeintaan.
Minä otan aina muistaessani muovikipot mukaan mennessäni syömään ulos. En halua ahtaa itseäni täyteen ja ruoan heittäminen roskiin tuntui ikävältä.
Ravintoloissa, joissa olen tarjoillut ei olisi varattuna tarpeita kotiinkuljetukseen. Kysymystä pidettäisiin hieman yllättävänä koska tuollainen ei ole tapana.
Tulisi valtavasti vaivaa ja hidastetta, koska ei ole valmista systeemiä. Kuitenkin kun asiakas pyritään aina palvelemaan mahdollisimman hyvin. Kohteliasta olisi ainakin jättää tippi kiitokseksi, jos joku suostuu säätämään.
Kyllä minä ainakin otan pizzoista aina puolet mukaan. Ne ovat niin isoja, että kokonaisen syöminen on ainakin minulle mahdotonta. Joskus jos olen juossut edellisenä päivänä esim maratonin, nii än saatan jaksaa koko pizzan.
On ok kaikissa ravintoloissa. Paitsi joku buffet.