Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talkooviikonloppu vävypojille appivanhempien mökillä "mikäli meinaavat olla perheessä"

Vierailija
16.08.2022 |

Muiden suvuissa ja mökeillä tällaisia vävyviikonloppuja talkoon merkeissä?

"Saamme olla vaimon kanssa tarpeeksi kahdestaan, joten seura on yleensä tervetullutta. Meillä on kerran pari vuodessa talkooviikonloppu, johon vävyt ovat käytännössä velvoitettuja tulemaan, jos meinaavat olla perheessä. Se on ikään kuin perinne. Muulloin ei vieraiden aikana töitä tehdä, ellei se ole erikseen sovittu teema. Silloinkin homman pitää olla letkeän mukavaa."

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009005705.html

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan kääntäminen, onko täällä joku pappa pätemässä :D

Vierailija
62/88 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buumerit haluavat omat porkkanamaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaali ihminen ajattele noin, että perheeseen kuulumisen eteen pitää todistella jotain. Tuon kommentin esittäjä on joko narsisti tai sitten hänellä on todella huono huumori. Joka tapauksessa tuollainen ajatusmaailma ei ole hyväksyttävää.

Vierailija
64/88 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee siis vain miehiä? Mielenkiintoista.

Tiedäthän sinä, ettei naisista ole juuri puu- tai rakennushommiin. Muutama harva poikkeus vahvistaa säännön.

Puuhommissa myönnän, että meillä sen itse puun kaatamisen tekee usein miespuolinen mökkeilijä, mutta jos siellä ei olisi naispuolisia peräänkatsojia ja ensiaputaitoisia, niin niitä miespuolisia olisi nykyään pari vähemmän. Ja kaikissa muissa prosessin vaiheissa meillä on kyllä akkavalta.

Se puun kaato on muuten puuhommista se kevein homma. Toki kaatajan tulee osata päättää kaatostrategia ja kaataa puu jokseenkin turvallisesti tietäen perusteet moottorisahan käsittelystä. Turvavarusteet tekevät hommasta kesäisin kuumaa, ja saha toki painaa, mutta ei se kaataessa vielä väsytä. Rankominen ja pilkkominen on sekä vaarallisuudessaan että rasittavuudessaan omaa luokkaansa.

Ei teillä naisilla ole mitään syytä olla osallistumatta puiden kaatoon. Perustekniikat haltuun, ettei takapotku pääse yllättämään ja harjoittelua pienemmillä ja syrjäisemmillä puilla.

Vierailija
65/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee siis vain miehiä? Mielenkiintoista.

Tiedäthän sinä, ettei naisista ole juuri puu- tai rakennushommiin. Muutama harva poikkeus vahvistaa säännön.

Piden klppihommissa, panelonnissa, lattiarempassa ym. Olen mukana, näihin ei välttämättä munia tarvitsi, ja meitä tälläisia Mökki naisia on paljon. Kaikista miehistäkään ei ole. 🤣🤣🤣🤣🤣

Vai paljon...

Itsestään liikoja luulevia naisia on juu paljon. Yksikään heistä ei halo kirveellä tai kiilalla edes halkaisijaltaan puolimetrisiä koivupöllejä sellaisella tahdilla, että hommassa olisi jotain mieltä. Mites maan kääntäminen? Kauan menee aarissa? Ja montako neitoa tarvitaan vetämään edes se pieni mökkilaituri veteen?

Varhaisteinipoikien ja naisten hommiin sopivat kyllä. Toki pärjäilevät omalla tavallaan muussakin, mutta työteho on olematonta. Poikkeuksia on, mutta väittäisin, että yksi tuhannesta.

Mitä sillä tahdilla on väliä? Minä teen meillä kaikki polttopuut ja joo, olen hidas, mutta mitäpä siitä :) Liiteri on täynnä kuivaa puuta muutamaksi vuodeksi ja lisää kuivumassa. 

Vierailija
66/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa hoidetaan talkoilla kaikki. Jos ei osallistu millään tavalla, niin kyllä siinä äkkiä on tilanteessa että suvun rientoihin ei tarvitse osallistua.

Toki siis jos on vammaa, fobiaa tms niin ei pakoteta, mutta jos asenne on lähtökohtaisesti huono, niin ei sovi sukuun.

Tuskinpa yksi talkoohenkinen pariskunta sitä päättää, mihin suvun rientoihin kukakin osallistuu. 

Vierailija
67/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestäni. Mutta joku lapsi saattaa olla kommentoimassa.

Jos ei tunne jotain ilmaisua, kannattaako sitä kaikille kertoa?

Vierailija
68/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osallistu millään tavalla, niin kyllä siinä äkkiä on tilanteessa että suvun rientoihin ei tarvitse osallistua.

Mitkä ovat suvun rientoja?

Vierailija
69/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin hoitakoon oman mökkinsä ihan itse! Ei tarvitse sukulaisia painostaa. Millaiset appivanhemmat kehtaa olla tuollaisia?? Tietenkin erikseen, jos appivanhempien mökkiä haluaa käyttää, ei tulisi itselle mieleenkään. Kannattaa hankkia oma mökki, jos on aivan pakko mökkeillä. Tää on jotenkin niin suomalaista, hankitaan jotain mistä ei itse pystytä pitämään huolta. Mökki, lapset, jne. Ne ei pitäisi kuormittaa muita, kun on kuitenkin oma valinta.

Vierailija
70/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkoot, joihin on puolipakko osallistua? :D

Vain itseriittoiset buumerit voivat keksiä jotain noin älytöntä.

Relatkaa jo lumihiutaleet. Noilla on selvästi mukavaa ja 'letkeää', kuten tuossa kuvataankin. Lisäksi tavoitteena on, että kaikkina muina päivinä saa olla ihan vaan lomalla. Tuollaiset mökkiperinteet ovat ihan mukavia.

Vierailija
71/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin hoitakoon oman mökkinsä ihan itse! Ei tarvitse sukulaisia painostaa. Millaiset appivanhemmat kehtaa olla tuollaisia?? Tietenkin erikseen, jos appivanhempien mökkiä haluaa käyttää, ei tulisi itselle mieleenkään. Kannattaa hankkia oma mökki, jos on aivan pakko mökkeillä. Tää on jotenkin niin suomalaista, hankitaan jotain mistä ei itse pystytä pitämään huolta. Mökki, lapset, jne. Ne ei pitäisi kuormittaa muita, kun on kuitenkin oma valinta.

Meillä on oma mökki, mökkitalkkari hoitaa kaikki muut hommat paitsi polttopuut, ne saadaan läheiseltä metsänomistajalta. Lapsilla ja lapsenlapsilla ei ole mökille mitään asiaa, jos me emme siellä ole, vaikka usein on tullut pyyntöjä, että pidettäisiin siellä tyttöjen viikonloppu tms. Tämä on meidän kakkoskoti ja vuokramökkejä on vaikka miten paljon, menkööt sellaiselle, jos mökkeily kiinnostaa. Ei kukaan meidän kaupunkikotiinkaan ilmoita viikoksi majoittuvansa vieraittensa kanssa, miksi siis mökille?

Vierailija
72/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei normaali ihminen ajattele noin, että perheeseen kuulumisen eteen pitää todistella jotain. Tuon kommentin esittäjä on joko narsisti tai sitten hänellä on todella huono huumori. Joka tapauksessa tuollainen ajatusmaailma ei ole hyväksyttävää.

No voi tsiisus. Et sitten nähnyt pilkettä sanojan silmäkulmassa? Eihän nyt vanhemmat lapsiensa vihityistä puolisoista oikeasti kuvittele päättävänsä vaan tuolla on selvästi mukava meininki ja lasten perheet käyvät paljon mökillä ja yhtä aikaakin. Olispa itselläkin tuollainen mökkisysteemi.

Vierailija
73/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Auttamaan saa tulla kuka haluaa, mutta ketään ei velvoiteta. Miehen vanhemmat "velvoittavat" meidät omaan kotiinsa liittyviin hommiin, mutta en osallistu. Ovat hyväkuntoisia ja työelämässä.

Vierailija
74/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oma mökki, mökkitalkkari hoitaa kaikki muut hommat paitsi polttopuut, ne saadaan läheiseltä metsänomistajalta. Lapsilla ja lapsenlapsilla ei ole mökille mitään asiaa, jos me emme siellä ole, vaikka usein on tullut pyyntöjä, että pidettäisiin siellä tyttöjen viikonloppu tms. Tämä on meidän kakkoskoti ja vuokramökkejä on vaikka miten paljon, menkööt sellaiselle, jos mökkeily kiinnostaa. Ei kukaan meidän kaupunkikotiinkaan ilmoita viikoksi majoittuvansa vieraittensa kanssa, miksi siis mökille?

Onko siellä niin paljon arkaluontoista omaisuuttasi vai joku kristallikokoelma, kun et luota aikuisten ihmisten pitävän tönöä pystyssä paria päivää?

Vierailija
75/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pahempaa on sellainen, että ei pyydetä suoraan ja loukkaannutaan sitten, kun mielessä ollutta apua ei saanutkaan.

Vierailija
76/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoin appiukkoa rakentamaan mökin. Rakennettiin myös hänen äidilleen (avovaimon mummolle) pyörätuolirampit ja piharakennukset. 8v olen ollut tässä perheessä osallisena ja viime vuonna kysyin sitten tyttären kättä (lähinnä muodollisuuden vuoksi, ovat vanhanaikaisia) ja vastaus oli ei.

Kyseli tämän jälkeen vielä remonttiavuksi niin ilmoitin että herra on hyvä ja rakentaa ihan keskenään. En ikinä enään lähde ilmaistyövoimaksi tälle pellelle, hyväksikäytti osaamistani ja samalla toivoi että tyttönsä löytää rikkaamman miehen. Jumavitunlauta.

Vierailija
77/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh. Tulee mieleen exän vanhemmat.

Painostivat aina mökillensä kun "sullekin tekee hyvää rentoutua töiden lomassa".

Kieltäytyä ei voinut, tai ex-anoppi aloitti kiukuttelukerhon kuukausiksi ja mieheltään tuli jälkikäteen humalaisia saarnoja vastuunotosta ja yhteishengestä.

Mökki oli työleiri omien töideni päälle ja emäntä veljen puoliso sai aina kivat hommat, esim leipominen, ruoanlaitto ym. jotka minulle olisivat olleet mieluisampi kuin mattojen tamppaaminen ja halkojen hakkaaminen.

Jäi mökkitraumat pitkäksi aikaa jotka ovat helpottaneet vasta viime vuosina, kun olen päässyt omalla vuokramökillä nauttimaan luonnosta ja oikeasti rentoutumaan.

Vierailija
78/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarjoutunut auttamaan vanhempiani mökillä, kun olen ollut siellä käymässä. Apu ei kuitenkaan kelpaa. No mikäs siinä sitten. Mieheni saa luvan auttaa omia vanhempiaan (heillä ei ole mökkiä vaan omakotitalo).

Vierailija
79/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyh. Tulee mieleen exän vanhemmat.

Painostivat aina mökillensä kun "sullekin tekee hyvää rentoutua töiden lomassa".

Kieltäytyä ei voinut, tai ex-anoppi aloitti kiukuttelukerhon kuukausiksi ja mieheltään tuli jälkikäteen humalaisia saarnoja vastuunotosta ja yhteishengestä.

Mökki oli työleiri omien töideni päälle ja emäntä veljen puoliso sai aina kivat hommat, esim leipominen, ruoanlaitto ym. jotka minulle olisivat olleet mieluisampi kuin mattojen tamppaaminen ja halkojen hakkaaminen.

Jäi mökkitraumat pitkäksi aikaa jotka ovat helpottaneet vasta viime vuosina, kun olen päässyt omalla vuokramökillä nauttimaan luonnosta ja oikeasti rentoutumaan.

Emäntä veljen puoliso, kun exän veljen puoliso siis.

Vierailija
80/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän tuon idean, mutta oli kyllä erikoisen tökerösti ilmaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi