Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen tuntilaskutettavaa työtä mutta olen ihan tolkuttoman hidas

Vierailija
16.08.2022 |

Olen koeajalla ja asiantuntijatyössä. Teen asiakastöitä tuntilaskutuksella, mutta ilmeisesti olen niin tyhmä ja hidas, että mulla menee ihan käsittämättömät määrät aikaa töiteni tekemiseen. Osaan kyllä työn, mutta ohjelma on niin vaikea ja teknisesti kankea, että aikaa menee.

En kehtaa kaikkea työaikaa kirjata, ettei mun tyhmyys ja hitaus paljastu. Eli teen normaalin työaikani jälkeen vielä muutaman tunnin ilmaistyötä. Mietin taas tänään koeaikapurkua.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen IT- alalla pomon roolissa. Kyllä ihmetyttää suuresti jos todella teet noin järkkyjä päiviä ilmaiseksi. Ei kukaan odota sellaista sulta. Apua ja neuvoja saa kysyä. Jos et mitenkään viesti tarvitsevasi apua, poltat itsesi loppuun ja tulet maksamaan työnantajallesi huomattavasti enemmän kuin nuo extratunnit. 

On ihan tavallista että 3kk menee kunnes olet tuottavaa työvoimaa. Senkin jälkeen vielä useampia kuukausia menee siihen että oikeasti opit ne uudet teknologiat. Se että sulle siirretään työtä tehtäväksi ei tarkoita että sun pitäisi saada ne valmiiksi edes yhden sprintin aikana. Luultavasti sulle on aluksi ohjattu sellaisia tehtäviä, joita voit ns ihan rauhassa tehdä, eikä kukaan odota että olisivat päivien aikaan valmiita. Jos näyttelet hoitavasi viikon duunit päivässä, niin saat sitä vastaan lisää duunia ja lisää odotuksia. Ihan hulluahan tuollaista on tehdä. Ja paljastut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Se sitten noloa onkin myöntää että tarviitkin oikeasti vaikka kolminkertaisen työajan kuin sitä ennen olet näytellyt. 

Missä tällaisia työpaikkoja vielä nykyään on. Niissä joissa olen itse ollut on kyllä todella kova kilpailu ja ihmiset tekee alussa, paitsi uran alussa, myös uusien projektien alussa, paljon ilmaista ylityötä. Porukkaa myydään sellaisten teknologien osaajina projekteihin joista he ei ole kuulleetkaan, ja sitten pitää pärjätä paljastumatta asiakkaan edessä. Ja se tarkoittaa osaamisvajeen täyttämistä vapaa-ajalla. Itse jopa nautin tästä prosessista, kun heitetään syvään päähän ja pitää oppia uimaan. Sitten välillä on taas toki rennompia aikoja jolloin tehdään tutuilla tekniikoilla tai laajempi projekti missä ei ääritiukka aikataulu. Mutta kyllä meillä kaikki olettaa että tarvittaessa "ryynätäänkin", ja versionhallintaan tulee koodia aamuyöstä ja ties mihin kummiin aikoihin.

Isoissa IT- taloissa. Pikkuisilla on varmasti eri tahti. Pienissä firmoissa tarjotaan yleensä isompaa palkkaa, mutta totuus on just tuo. Isoissa taloissa katsotaan pidemmälle kuin kuukausien päähän firman tulevaisuutta.  Siellä arvostetaan jatkuvaa oppimista ja ymmärretään että se maksaa. 

Vierailija
22/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo on ihan normaalia asiantuntijatöissä, että alkuun pitää tehdä paljonkin ilmaisia ylityötunteja että pärjää. Ei se tarkoita että olet epänormaalin hidas tai huono. Se tarkoittaa että sulla menee vaan vielä aikaa oppia ja löytää rutiini. Mulla meni it-alan hommissa pari VUOTTA ennen kuin pystyin selviämään yleensä töistäni työajassa. Alkuun työpäivät oli 12-16 tuntisia että pärjäsin tahdissa.

Jep. Itselleni tulee mieleen projekti, jossa laskutin muistaakseni vain puolet kirjaamistani tunneista (oikeasti tunteja lähes 100 h), koska projekti oli teknisesti ja muutenkin niin haastava, että käytin runsaasti aikaa myös aihepiirin opiskelemiseen. Eli välillä menee opiskeluksi, kun on uusista asioista kyse.

-Eri

Lisäys: Teen kotitoimistossa ja yksin, joten toimeksiantaja ei tiedä, että tein oikeasti valtavan paljon enemmän. Toisaalta olisi ehkä mennyt heillä aamukahvit väärään kurkkuun, jos olisin laskuttanut kaikki tunnit, ja lisäkeikat olisi saanut ehkä kuopata saman tien. Ajattelen kuitenkin, että joskus pitää tehdä ekstraa, jotta saa oppia ja myös niitä helpompia töitä, joista voi laskuttaa kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla asiallinen pomo? Juttele sille. 

En suosittelisi. Totta kai pomo toimii lain mukaan jos sille menee puhumaan, ja sanoo että missään nimessä sun ei tarvi tehdä ilmaista ylityötä. Että merkkaat sinne vaan kaikki tunnit, vaikka osan jollekin ei laskuteta/koulutus tms koodille jos tarve on. MUTTA tämä ei ole välttämättä todellakaan hyväksi ap:n uran alulle ja maineelle siinä talossa. Hän näyttää silloin hitaammalta oppimaan kuin muut, koska ne muut tekee ilmaista ylityötä alussa paikatakseen kokemuksen puutettaan. 

Meille tuli kerran uusi työntekijä, joka tosiaan oli tällainen joka ei tajunnut tätä kuviota. Hän kirjasi erääseen ohjelmistoon perehtymiseen yhteensä yli 200 henkilötyötuntia työaikakirjauskoodille, jolta ei laskuteta ja selitteellä että opetteli tätä ohjelmistoa. Pomo oli niin sinisilmäinen että ihmetteli että taitaa olla vähän hidas oppimaan, ei muut ole tällaista tarvinnut. Me muutama käytännön tekijä juteltiin lounaalla keskenään, mun aloitteesta, että on mekin tarvittu, me vaan ollaan tehty se opettelu salaa kotona.

Tuo on tyhmää. Miksi ei voi läpinäkyvästi kirjata osaa tunneista opetteluun? Meillä on aina uusien asiantuntijoiden tukena joku kokeneempi ekoissa projekteissa. Molemmilla on lupa kirjata opetteluun ja opetukseen 1/3 projektin laskutettavien tuntien lisäksi. Tämän lisäksi uudella on myös yksi oma projekti "opettelu" johon varattu tarpeeksi tunteja eka puoli vuotta.

Meillä ei tosin väki vaihdukaan kuin sukat, vaikka ei ole ehkä alan korkein palkka. Työolot varmaan on parhaat, ainakin parhaat missä itse olen ollut.

Vierailija
24/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos tykkäät siitä työstä, älä luovuta! Opit kyllä nopeammaksi ajan kanssa. Toistaiseksi tosiaan vaan järkevintä tehdä itsekseen mihinkään kirjaamatta vähän ylitöitä jotta ei suututa asiakkaita liialla laskutuksella, kun on vasta opettelija. Tämä on ihan tavallista asiantuntijahommissa alussa.

Toisaalta meillä on ohjeistettu kellottamaan kaikki asiakastyö asiakkaille enkä itse varsinaisesti tee laskutusta, eli joku ne tunnit katsoo ennen kuin mitään älyttömiä laskuja lähtee, mutta mä en kertakaikkiaan kehtaa kellottaa kaikkea työtä. Eli ehkä mun pitää vaan jatkaa tällä tyylillä ja toivoa, että jossain kohtaa helpottaa. Tai sit otan lopputilin. 

-ap

Tervetuloa asiantuntijatyön todellisuuteen. Ei nämä ole mitään duunarihommaa, jota voi varsinkaan alussa tehdä vain palkallisessa työajassa. Ei aina myöhemminkään. 

Kuvio on usein sellainen, että työnantajapuolihan ei voi vaatia tai edes vihjata että pitäisi käyttää omaa aikaa opiskeluun, harjoitteluun tms, se olisi laitonta, joten toki he sanoo että kellotat ja kirjaat kaiken. Mutta käytännössä yleensä normi on, että niin ei tehdä kumminkaan ja odotuskin se on, ääneen lausumaton vaan. Ja uudet työntekijät haluavat näyttää kyntensä koeajan aikana ja muutenkin saada hyvän maineen, joten he mielellään investointina uraansa uhraavat alussa omaa aikaansa tähän. Useimmat ei vaan luule, että heissä on jotain vikaa koska täytyy tehdä näin, he tietävät että ne on vaativia hommia ja alussa menee aikaa oppia. 

Oletko kenties jonkun AA-toimiston osakas, kuulostat ihan sellaiselta? Tiedoksi, että nuoremmat kollegat pitävät pääsääntöisesti teitä aataminaikaisina riistäjinä, ja fiksuimmat äänestävät kernaasti jaloillaan ja menevät työpaikkoihin, joissa noudatetaan lakia.

T: eräs näin toiminut OTM, jolla on ura ja muu elämä tasapainossa, ja joka kyllä voi joustaa, mutta ei tee ilmaista työtä

Vierailija
25/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos

tykkäät siitä työstä, älä luovuta! Opit kyllä nopeammaksi ajan kanssa. Toistaiseksi tosiaan vaan järkevintä tehdä itsekseen mihinkään kirjaamatta vähän ylitöitä jotta ei suututa asiakkaita liialla laskutuksella, kun on vasta opettelija. Tämä on ihan tavallista asiantuntijahommissa alussa.

Toisaalta meillä on ohjeistettu kellottamaan kaikki asiakastyö asiakkaille enkä itse varsinaisesti tee laskutusta, eli joku ne tunnit katsoo ennen kuin mitään älyttömiä laskuja lähtee, mutta mä en kertakaikkiaan kehtaa kellottaa kaikkea työtä. Eli ehkä mun pitää vaan jatkaa tällä tyylillä ja toivoa, että jossain kohtaa helpottaa. Tai sit otan lopputilin. 

-ap

ÄLÄ TEE ILMAISTA TYÖTÄ. Kohta olet jo nopeampi, älä silloinkaan paina kieli vyön alla! Tsemppiä!

Yrittäjä

Vierailija
26/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on myös selkeä ero tekeekö sitä työtä tuplasti vai opetteleeko kiinnostuksen mukaan uusia asioita ja perehtyy alaan.

Uudessa työssä on normaalia, että tulee sitä alaan perehtymistä, ammattislangin ymmärrystä, yrityksen asioihin perehtymistä ja teknologioihin tutustumista vapaa-ajalla aika paljon.

Mutta ei ole oikein, jos sinulta on myyty 30h ja teetkin ihan sitä asiaa toiset 30h salaa.

Toki jos olet väittänyt osaavasi jonkun asian ammattimaisesti ja sitten osaatkin vain vähän, niin on oma vika. Mutta jos mielestäsi teet ihan hyvällä tasolla töitä tai ohjelmat ja tekniikat ovat uusia, silloin pitäisi olla se 30h sitä perehtymistä tai myyty ihan liian pienellä tuntimäärällä.

Vierailija
27/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet yleensä päätynyt tuollaiseen työhön? Etkö ole huomannut hitauttasi aiemmin vai eikö siitä ole ollut haittaa? 

Etenkin kun heti puhut lopputilien ottamisesta ikäänkuin olisit ensimmäistä kertaa työelämässä etkä koskaan joutunut tilanteeseen, jossa joudut hieman ylittämään itsesi. Minne aiot sitten mennä, Mäkkärin kassalle vai? 

Miksi tuollaiset ihmiset saavat hyviä työpaikkoja?

No, itseasiassa mut headhuntattiin linkkarista, mutta tämä työ on hieman erilaista kuin mitä olen ennen tehnyt. Työuraa on yli parikymmentä vuotta, eli ei ihan eka työpaikka kuitenkaan oo kyseessä. Olin hyvä ja normaalitahtinen aikaisemmassa työssä, jota tehtiin järkevillä ohjelmilla. Sain hyvää palautetta. 

Lopputili ja paluu vanhantyyppiseen työhön houkuttelee, mutta nykytehtävässä saan parempaa palkkaa. Vaadin itseltäni liian paljon ja se varmaan vaikuttaa tähän alisuoriutumisen tunteeseen. 

Helpottaa kyllä kun en näköjään ole ainut. 

-ap

Vierailija
28/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo on ihan normaalia asiantuntijatöissä, että alkuun pitää tehdä paljonkin ilmaisia ylityötunteja että pärjää. Ei se tarkoita että olet epänormaalin hidas tai huono. Se tarkoittaa että sulla menee vaan vielä aikaa oppia ja löytää rutiini. Mulla meni it-alan hommissa pari VUOTTA ennen kuin pystyin selviämään yleensä töistäni työajassa. Alkuun työpäivät oli 12-16 tuntisia että pärjäsin tahdissa.

Onko mikään ihme, että porukkaa palaa loppuun ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle, jos tämä on nykyajan työelämän normaali..? Itse jaksoin tehdä uudessa työpaikassa 2 kk tuon pituisia päiviä ja sitten paloin loppuun. Eikä ollut ensimmäinen työpaikka vaan useita pätkiä jo takana vuosikausia. Jokaisessa uudessa työpaikassa sama kuormitus. Saisipa joskus olla jossain työpaikassa niin pitkään, että pääsisi rutinoitumaan. Jokaisen pätkän välissä joutuu lepäämään työttömänä uupumusta pois.  

Vierailija
29/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää, että muutkin tekevät ylipitkiä päiviä perehtymisvaiheessa. Olen luullut, että vika on minussa ja olen vain hidas oppimaan, mikä on todella masentavaa. Siksi häpeillyt koko asiaa enkä ole kertonut kellekään tekeväni jatkuvasti ylipitkiä päiviä. 

Vierailija
30/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Ei puhettakaan, että olisi mitään vapaa-aikaa, jolloin voisi siivota, harrastaa liikuntaa, nähdä ihmisiä, löytää puolison ja perustaa perheen. Ja sitten ihmetellään syntyvyyden alhaisuutta.

Vierailija
31/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele työskentelemistä omaan piikkiin. Ajan myötä johdolle syntyy väärä tilannekuva asioista. Hyvässä työpaikassa ymmärretään, että oppiminen vie aikaa. Työpaikka ei ole pitämisen arvoinen jos näin ei ole.

Aloittelevan juniorin oppimisprosessia ymmärretään yleensä. Jokainen siellä vaativammissa tehtävissä kun on joutunut käymään saman läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän