Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen tuntilaskutettavaa työtä mutta olen ihan tolkuttoman hidas

Vierailija
16.08.2022 |

Olen koeajalla ja asiantuntijatyössä. Teen asiakastöitä tuntilaskutuksella, mutta ilmeisesti olen niin tyhmä ja hidas, että mulla menee ihan käsittämättömät määrät aikaa töiteni tekemiseen. Osaan kyllä työn, mutta ohjelma on niin vaikea ja teknisesti kankea, että aikaa menee.

En kehtaa kaikkea työaikaa kirjata, ettei mun tyhmyys ja hitaus paljastu. Eli teen normaalin työaikani jälkeen vielä muutaman tunnin ilmaistyötä. Mietin taas tänään koeaikapurkua.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on tyhmempiä kun toiset.

Vierailija
2/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo on ihan normaalia asiantuntijatöissä, että alkuun pitää tehdä paljonkin ilmaisia ylityötunteja että pärjää. Ei se tarkoita että olet epänormaalin hidas tai huono. Se tarkoittaa että sulla menee vaan vielä aikaa oppia ja löytää rutiini. Mulla meni it-alan hommissa pari VUOTTA ennen kuin pystyin selviämään yleensä töistäni työajassa. Alkuun työpäivät oli 12-16 tuntisia että pärjäsin tahdissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos tykkäät siitä työstä, älä luovuta! Opit kyllä nopeammaksi ajan kanssa. Toistaiseksi tosiaan vaan järkevintä tehdä itsekseen mihinkään kirjaamatta vähän ylitöitä jotta ei suututa asiakkaita liialla laskutuksella, kun on vasta opettelija. Tämä on ihan tavallista asiantuntijahommissa alussa.

Vierailija
4/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi et ole vaativalla alalla asiantuntijana.

Vierailija
5/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos tykkäät siitä työstä, älä luovuta! Opit kyllä nopeammaksi ajan kanssa. Toistaiseksi tosiaan vaan järkevintä tehdä itsekseen mihinkään kirjaamatta vähän ylitöitä jotta ei suututa asiakkaita liialla laskutuksella, kun on vasta opettelija. Tämä on ihan tavallista asiantuntijahommissa alussa.

Toisaalta meillä on ohjeistettu kellottamaan kaikki asiakastyö asiakkaille enkä itse varsinaisesti tee laskutusta, eli joku ne tunnit katsoo ennen kuin mitään älyttömiä laskuja lähtee, mutta mä en kertakaikkiaan kehtaa kellottaa kaikkea työtä. Eli ehkä mun pitää vaan jatkaa tällä tyylillä ja toivoa, että jossain kohtaa helpottaa. Tai sit otan lopputilin. 

-ap

Vierailija
6/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi et ole vaativalla alalla asiantuntijana.

Noh, näyttää tää olevan mulle vaativa ala :D

-ap

Vierailija
7/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta meillä on ohjeistettu kellottamaan kaikki asiakastyö asiakkaille enkä itse varsinaisesti tee laskutusta, eli joku ne tunnit katsoo ennen kuin mitään älyttömiä laskuja lähtee, mutta mä en kertakaikkiaan kehtaa kellottaa kaikkea työtä. Eli ehkä mun pitää vaan jatkaa tällä tyylillä ja toivoa, että jossain kohtaa helpottaa. Tai sit otan lopputilin. 

-ap

Joo teet juuri oikein. Ei juuri kukaan muukaan opetteluvaiheessa kaikkia tuntejaan joka kuluu "ihmettelyyn" kirjaa, joten näyttäisit tosiaan huonolta jos sinä niin tekisit. Asiantuntijahommissa on yleensä ihmisillä kova näyttämisen halu ja vähän kilpailukin, ja ihmiset on valmiita uhraamaan alussa vapaa-aikaansa, jotta pääsevät työssä vauhtiin. Ja asiaan kuuluu että tästä ei puhuta, koska omaa kovan tekijän mainetta himmentäisi jos kertoisi miten paljon oikeasti aikaa on kulunut. 

Vierailija
8/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla asiallinen pomo? Juttele sille. 

Vierailija
9/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä vielä voinko luottaa, joten pidän tän toistaiseksi itselläni. 

-ap

Vierailija
10/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kaikkea laskuttaa mutta ei kannata myöskään ottaa tavaksi tehdä ilmaista työtä.

Vierailija
11/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tervetuloa asiantuntijatyön todellisuuteen. Ei nämä ole mitään duunarihommaa, jota voi varsinkaan alussa tehdä vain palkallisessa työajassa. Ei aina myöhemminkään. 

Kuvio on usein sellainen, että työnantajapuolihan ei voi vaatia tai edes vihjata että pitäisi käyttää omaa aikaa opiskeluun, harjoitteluun tms, se olisi laitonta, joten toki he sanoo että kellotat ja kirjaat kaiken. Mutta käytännössä yleensä normi on, että niin ei tehdä kumminkaan ja odotuskin se on, ääneen lausumaton vaan. Ja uudet työntekijät haluavat näyttää kyntensä koeajan aikana ja muutenkin saada hyvän maineen, joten he mielellään investointina uraansa uhraavat alussa omaa aikaansa tähän. Useimmat ei vaan luule, että heissä on jotain vikaa koska täytyy tehdä näin, he tietävät että ne on vaativia hommia ja alussa menee aikaa oppia. 

Vierailija
12/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi. Totta kai pomo toimii lain mukaan jos sille menee puhumaan, ja sanoo että missään nimessä sun ei tarvi tehdä ilmaista ylityötä. Että merkkaat sinne vaan kaikki tunnit, vaikka osan jollekin ei laskuteta/koulutus tms koodille jos tarve on. MUTTA tämä ei ole välttämättä todellakaan hyväksi ap:n uran alulle ja maineelle siinä talossa. Hän näyttää silloin hitaammalta oppimaan kuin muut, koska ne muut tekee ilmaista ylityötä alussa paikatakseen kokemuksen puutettaan. 

Meille tuli kerran uusi työntekijä, joka tosiaan oli tällainen joka ei tajunnut tätä kuviota. Hän kirjasi erääseen ohjelmistoon perehtymiseen yhteensä yli 200 henkilötyötuntia työaikakirjauskoodille, jolta ei laskuteta ja selitteellä että opetteli tätä ohjelmistoa. Pomo oli niin sinisilmäinen että ihmetteli että taitaa olla vähän hidas oppimaan, ei muut ole tällaista tarvinnut. Me muutama käytännön tekijä juteltiin lounaalla keskenään, mun aloitteesta, että on mekin tarvittu, me vaan ollaan tehty se opettelu salaa kotona.

Vierailija
13/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kaikkea laskuttaa mutta ei kannata myöskään ottaa tavaksi tehdä ilmaista työtä.

Alussa se voi kyllä olla ihan kannattava investointi omaan uraan. 

Vierailija
14/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle ole annettu ohjeita? Kun itse aloitin suunnittelijana, sain ohjeet merkitä puolet perehdyttämiseen. 5 vuottansitten tuli uusi alue missä taas merkittiin samalla tavalla alkuun. Tänään juuri tein seurantalistat tulevia tarjouslaskentoja ajatellen. Viimeisimmässä oli mennyt 8,5 tuntia hommaan, mihin alkuvaiheessa oli mennyt 23. Rutiini nopeuttaa niin paljon.

Vierailija
15/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT- alalla pomon roolissa. Kyllä ihmetyttää suuresti jos todella teet noin järkkyjä päiviä ilmaiseksi. Ei kukaan odota sellaista sulta. Apua ja neuvoja saa kysyä. Jos et mitenkään viesti tarvitsevasi apua, poltat itsesi loppuun ja tulet maksamaan työnantajallesi huomattavasti enemmän kuin nuo extratunnit. 

On ihan tavallista että 3kk menee kunnes olet tuottavaa työvoimaa. Senkin jälkeen vielä useampia kuukausia menee siihen että oikeasti opit ne uudet teknologiat. Se että sulle siirretään työtä tehtäväksi ei tarkoita että sun pitäisi saada ne valmiiksi edes yhden sprintin aikana. Luultavasti sulle on aluksi ohjattu sellaisia tehtäviä, joita voit ns ihan rauhassa tehdä, eikä kukaan odota että olisivat päivien aikaan valmiita. Jos näyttelet hoitavasi viikon duunit päivässä, niin saat sitä vastaan lisää duunia ja lisää odotuksia. Ihan hulluahan tuollaista on tehdä. Ja paljastut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Se sitten noloa onkin myöntää että tarviitkin oikeasti vaikka kolminkertaisen työajan kuin sitä ennen olet näytellyt. 

Vierailija
16/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet yleensä päätynyt tuollaiseen työhön? Etkö ole huomannut hitauttasi aiemmin vai eikö siitä ole ollut haittaa? 

Etenkin kun heti puhut lopputilien ottamisesta ikäänkuin olisit ensimmäistä kertaa työelämässä etkä koskaan joutunut tilanteeseen, jossa joudut hieman ylittämään itsesi. Minne aiot sitten mennä, Mäkkärin kassalle vai? 

Miksi tuollaiset ihmiset saavat hyviä työpaikkoja?

Vierailija
17/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle ole annettu ohjeita? Kun itse aloitin suunnittelijana, sain ohjeet merkitä puolet perehdyttämiseen. 5 vuottansitten tuli uusi alue missä taas merkittiin samalla tavalla alkuun. Tänään juuri tein seurantalistat tulevia tarjouslaskentoja ajatellen. Viimeisimmässä oli mennyt 8,5 tuntia hommaan, mihin alkuvaiheessa oli mennyt 23. Rutiini nopeuttaa niin paljon.

Tämmöisiä paikkoja on enää harvoissa joissa saa laittaa tuolla tavalla perehdyttämistunteja. On mennyt niin tiukalle, että laskutettavan työn osuus kokonaistyötunneista pitäisi olla mahdollisimman suuri koko ajan. Ja sittenkin jos tuo mahdollisuus teknisesti on, kannattaa tarkkailla vähän sen työpaikan työilmapiiriä, että onko se silti hyvä idea. Erit. miesvaltaisilla aloilla on usein kova kilpailu osaajien välillä, moni ei kirjaisi tällaista perehdytystä paljon tai juuri yhtään vaikka saisikin, koska sitten ei näytä niin lupaavalta tiimin ja esimiehen silmissä. He haluaa näyttää huippuosaajan aluilta, superlupauksilta tms.

Vierailija
18/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin aikanaan teeskentelemään asiakkaalla että teen jotain, koska sain hommat turhan nopeasti valmiiksi. Sain sitten laskutettua paremmin.

Vierailija
19/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen IT- alalla pomon roolissa. Kyllä ihmetyttää suuresti jos todella teet noin järkkyjä päiviä ilmaiseksi. Ei kukaan odota sellaista sulta. Apua ja neuvoja saa kysyä. Jos et mitenkään viesti tarvitsevasi apua, poltat itsesi loppuun ja tulet maksamaan työnantajallesi huomattavasti enemmän kuin nuo extratunnit. 

On ihan tavallista että 3kk menee kunnes olet tuottavaa työvoimaa. Senkin jälkeen vielä useampia kuukausia menee siihen että oikeasti opit ne uudet teknologiat. Se että sulle siirretään työtä tehtäväksi ei tarkoita että sun pitäisi saada ne valmiiksi edes yhden sprintin aikana. Luultavasti sulle on aluksi ohjattu sellaisia tehtäviä, joita voit ns ihan rauhassa tehdä, eikä kukaan odota että olisivat päivien aikaan valmiita. Jos näyttelet hoitavasi viikon duunit päivässä, niin saat sitä vastaan lisää duunia ja lisää odotuksia. Ihan hulluahan tuollaista on tehdä. Ja paljastut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Se sitten noloa onkin myöntää että tarviitkin oikeasti vaikka kolminkertaisen työajan kuin sitä ennen olet näytellyt. 

Missä tällaisia työpaikkoja vielä nykyään on. Niissä joissa olen itse ollut on kyllä todella kova kilpailu ja ihmiset tekee alussa, paitsi uran alussa, myös uusien projektien alussa, paljon ilmaista ylityötä. Porukkaa myydään sellaisten teknologien osaajina projekteihin joista he ei ole kuulleetkaan, ja sitten pitää pärjätä paljastumatta asiakkaan edessä. Ja se tarkoittaa osaamisvajeen täyttämistä vapaa-ajalla. Itse jopa nautin tästä prosessista, kun heitetään syvään päähän ja pitää oppia uimaan. Sitten välillä on taas toki rennompia aikoja jolloin tehdään tutuilla tekniikoilla tai laajempi projekti missä ei ääritiukka aikataulu. Mutta kyllä meillä kaikki olettaa että tarvittaessa "ryynätäänkin", ja versionhallintaan tulee koodia aamuyöstä ja ties mihin kummiin aikoihin.

Vierailija
20/31 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo on ihan normaalia asiantuntijatöissä, että alkuun pitää tehdä paljonkin ilmaisia ylityötunteja että pärjää. Ei se tarkoita että olet epänormaalin hidas tai huono. Se tarkoittaa että sulla menee vaan vielä aikaa oppia ja löytää rutiini. Mulla meni it-alan hommissa pari VUOTTA ennen kuin pystyin selviämään yleensä töistäni työajassa. Alkuun työpäivät oli 12-16 tuntisia että pärjäsin tahdissa.

Jep. Itselleni tulee mieleen projekti, jossa laskutin muistaakseni vain puolet kirjaamistani tunneista (oikeasti tunteja lähes 100 h), koska projekti oli teknisesti ja muutenkin niin haastava, että käytin runsaasti aikaa myös aihepiirin opiskelemiseen. Eli välillä menee opiskeluksi, kun on uusista asioista kyse.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme