Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurperheelliset! Säästövinkit kehiin!

20.08.2008 |

Toki muutkin saavat tähän vastata. Lähinnä siksi tänne odotus-puolelle laitoin tämän pinon, koska meille on tulossa neljäs ja mietin kuumeisesti miten saada rahat riittämään mahdollisimman hyvin suht isossa perheessä. Emme elä mitenkään leveästi ja molemmat tällä hetkellä keskipalkkaisessa työssä, kohta jään kotiin äitiyslomalle ja sitten ehkä hoitovapaalle ja jatkuvasti nousevat hinnat (mm. sähkö, ruoka, bensa, päivähoitomaksut...) saavat mut stressaamaan tulevaa... Meillä kaiken kukkaraksi keskeneräiset rakennustyöt nielevät vielä kaiken "ylimääräisen", jos jotain sattuu jäämään.

Meidän perheen säästövinkkejä on mm. seuraavat:

-ei kalliita harrastuksia tällä hetkellä (itse jumppaan naisvoimistelijoiden jumpassa, joka edullinen, miehellä lähes ilmainen liikuntaharrastus (vain välineet maksavat), uimahalli koko perheellä, kirjaston käyttäminen, kansalaisopiston kurssit ym., yleisurheilu, jalkapallo, hiihto, luistelu ym. suht edulliset jutut lapsilla)

-ruoat tehdään aikalailla itse, jos valmisruokia käyttää, niin sitten ihan edullisia vain (maksalaatikko, pinaattiletut...), vertaillaan hintoja tarkkaan ruokaostoksilla, silti ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin menee n. 600 euroa/kk

-yksi auto riittää meille, se on maksettu käteisellä, koska oli kohtuuhintainen, ei tartte maksaa lainanlyhennyksiä+korkoja siitä

-ostan lastenvaatteita ja osaksi itsellenikin vaatteita kirppikseltä/huutonetistä ja alennusmyynneistä, osan vaatteista, kengistä ja harrastusvälineistä saa kierrätettyä lapselta toiselle

-en käy kovin usein kampaajalla, kauneushoitolassa ym. , mutta silloin tällöin on kiva (eli n. 2-3krt/vuodessa), lasten ja miehen hiukset leikataan itse

-sähkön olemme kilpailuttaneet, mutta silti siihen menee paljon rahaa, säästettyä saa onneksi jonkin verran lämmittämällä takkaa, käyttämällä ilmalämpöpumppua talvella...

-meille ei tilata lehteä kuin paikallislehti, työpaikalla luetaan muita lehtiä, isovanhemmat ovat tilanneet lahjaksi Aku Ankan ja Kodin kuvalehden...

-säästöön jäävät rahat (jos siis jää) laitamme yleensä korkeakorkoiselle tilille (esim .s-pankissa hyvä korko!), jokainen korkona tienattu euro on kuitenkin plussaa...

Oikeastaan nyt kun tässä mietin, ajattelen että me eletään jo aika säästeliäästi. En ymmärrä, miten saataisiin muka vielä menoja karsittua. Voipi olla, että hoitovapaalle ei pysty jäämään, ellei sitten tätä rakentamista laita pariksi vuodeksi ihan jäihin.

Tällaisia tuli nyt mieleen, laittakaa vain lisää vinkkejä tulemaan, kuinka elää taloudellisesti, mutta silti laadukkaasti! :)

t. Menninkäinen ja pesue

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin jo mainitsemiisi mulla tulee mieleen:

*s-marketeissa(ainakin täällä meillä päin)myyvät pian menevällä päivämäärällä lihaa,kalaa,maitotuotteita -50% ja ainakin liha ja kalatuotteet säilyvät silti pitkään pakastettuina.

*kestovaipat on myös hyvä säästön kohde.Tosin jos niitä ei vielä ole,on alkukustannukset kovat.

*itse haen vihannekset ja hedelmät torilta,ovat halvemmat kuin marketeissa.

*meillä on kolikkopurkki johon heitämme aina vaihtorahana saadut kolikot.Se on jännä huomata miten paljon säästöä kertyy purkkiin,ihan isojakin summia tosiaan=)

Muuten hyvin samat jutut kuin sinulla!Enkä itse ainakaan muuta keksi!

Petite ja seiska rv 24+

Vierailija
2/2 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lapsille toivotaan syntymäpäivälahjaksi jotain tarpeellista tai lahjakortti, jolla tarpeellista saa ostettua. Tarkoitan esim. vaatteita, koulutarvikkeita, pyörä...

- laina- tai ostorinki tuttavien kesken. Me olemme tosin olleet enemmän antavana osapuolena toistaiseksi, kun vielä köyhemmät kaverini ovat tarvinneet esim. meille tarpeettomia vaatteita tai turvakaukalon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla