Mä en voi ymmärtää, miksi en pääse töihin!!
Olen työttömänä, ja omalla alallani on huutava työvoimapula. Olen lähetellyt moneen eri paikkaan työhakemuksia, en mitään tusinaversioita, vaan jokainen räätälöity kyseistä työtehtävää varten. Ja mä en pääse edes työhaastatteluihin! Mulla on työkokemustakin alalta melkein 20 vuotta, mutta ei. Alkaa tulemaan pikkuhiljaa sellainen fiilis, että mussa on jotain pahasti vialla kun en kelpaa minnekään. Ja etenkin, kun omasta mielestä mun työhakemukset on olleet oikeasti hyviä, asiallisia, ja selkeästi kirjoitettuja. Työnantajien mielestä sitten kumminkin niissä on jotain väärin, mutta kun en edes tajua että mitä. Miksi en kelpaa töihin? Ikäni takia? :(
Kommentit (51)
Ryhdy yrittäjäksi. Jos uskot olevasi palkkasi arvoinen, niin silloin kannattaa tuotteistaa itsensä ja ryhtyä tekemään töitä yrittäjänä. Jos ei tähän itsekään usko, niin miksi uskoisi työnantaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ja palkkaa riittäisi kaikille, jos ne työt ja rahat jaettaisiin kristillisesti, nyt osa jengistä haalii itselleen kaiken ja syyllistää sitten muita kun eivät tee mitään ilmaiseksi.
Teen kolmea työtä ja luopuisin kahdesta työstä heti, mutta kun työnhakijat haluavat yhdestä työstä saman palkan, jota nyt saan kolmesta, niin ei oikein ole tulijoita. Harva työtön ymmärtää, että hänen tulee tuoda firmaan palkkansa verran rahaa ja jos ei tee oikein mitään, ei palkka voi olla sama kuin sillä, jonka töistä pystyy laskuttamaan palkan+sivukulut.
Mitä tarkoittaa "jos ei tee oikein mitään"? Teetkö sinä sitten "jotain" niissä kaikissa työpaikoissasi?!
Koska työnantajat ei hyväksy työttömiä ei palkkaa työttömiä. Suomalainen työtön ei nyt vaan kelpaa. Tämä pitää huomioida työttömyyskorvauksessa. Kunnon korvaus.
Haetko töitä Pohjois-Karjalasta? Täällä kaikki paikat jaetaan sukulaisille. Hommia saa, jos niitä suostuu tekemään puoli-ilmaiseksi alle kaikkien sopimusten.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy yrittäjäksi. Jos uskot olevasi palkkasi arvoinen, niin silloin kannattaa tuotteistaa itsensä ja ryhtyä tekemään töitä yrittäjänä. Jos ei tähän itsekään usko, niin miksi uskoisi työnantaja?
Minun työhöni tarvitsisi kokonaisen tiimin ympärille, eikä minulla olisi aloittelevana yrittäjänä varaa palkata sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Tulet liian kalliiksi. Palvelukseen halutaan vain ilmaista työvoimaa. Kuinka kehtaat vaatia palkkaa?!
Tämän olen huomannut. Olen tehnyt vaikka kuinka monta kertaa ilmaisia työharjoitteluja päästäkseni sitten oikeasti töihin, ja aina kun harjoittelu päättyy, yrityksestä loppuu rahat ja minua ei voi palkata, vaikka aloittaessa on ollut puhetta, että tarkoitus on kouluttaa heille työntekijää. Mikä minussa on vikana, kun joka kerta menee melkein firma nurin minun harjoittelun lopussa. Isoihin yrityksiin ei kannata edes hakea, kun minun vuoksi tulee paljon työttömiä. Enkä työskentele rahojen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Töitä ja palkkaa riittäisi kaikille, jos ne työt ja rahat jaettaisiin kristillisesti, nyt osa jengistä haalii itselleen kaiken ja syyllistää sitten muita kun eivät tee mitään ilmaiseksi.
Juuri näin. Ilmiö on nimeltään hyvinvoinnin ahnehtimista. Töitä ei anneta työttömille tai jos annetaan niin jotain paskaduunia. Mieluiten muusta maasta tulijalle jota voi vedättää.
Suomi on nykyisin todella vihamielinen iäkkäämpiä kohtaan. Tämä näkyy etenkin työelämässä, mutta myös koronakeskustelun ympärillä. Pääministeri ei tilannetta paranna boomer-twiiteillään. Harkitsen vakavasti poismuuttoa Suomesta, sillä suoraan sanoen oksettaa nykyinen ilmapiiri.
Suomessa ei ole työvoimapulaa. Jos olisi, niin työpaikkojakin löytyisi työhalukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Sössöti sössöti. Tästäkin oli pitkät keskustelut joku päivä sitten, kun joku työtön oli erehtynyt jotain pientä puuhailemaan. Pian oli perinnässä kolme vuoden tuet!!! Ihan järkyttävä määrä rahaa kerralla pois maksettavaksi nolla tuloista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet liian kalliiksi. Palvelukseen halutaan vain ilmaista työvoimaa. Kuinka kehtaat vaatia palkkaa?!
Tämän olen huomannut. Olen tehnyt vaikka kuinka monta kertaa ilmaisia työharjoitteluja päästäkseni sitten oikeasti töihin, ja aina kun harjoittelu päättyy, yrityksestä loppuu rahat ja minua ei voi palkata, vaikka aloittaessa on ollut puhetta, että tarkoitus on kouluttaa heille työntekijää. Mikä minussa on vikana, kun joka kerta menee melkein firma nurin minun harjoittelun lopussa. Isoihin yrityksiin ei kannata edes hakea, kun minun vuoksi tulee paljon työttömiä. Enkä työskentele rahojen parissa.
Saadaan se seuraava ilmainen työntekijä sun tilallesi.
Ilmaistyöntekijöitä on ihan jonoksi asti. Kaikkiin opintoihin kuuluu pitkät harjoittelut ja sitten kun löytää harkkapaikan pikkufirman talouteen, "meillä kaikki tekee kaikkia, joten menepä pesemään vessat, joka vessassa on harja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ilmiö on nimeltään hyvinvoinnin ahnehtimista. Töitä ei anneta työttömille tai jos annetaan niin jotain paskaduunia. Mieluiten muusta maasta tulijalle jota voi vedättää.
Mielenkiintoinen kommentti. Ovatko sosiologit tutkineet tällaista? Sen olen huomannut omilla hoodeillani, että yksi iso työllistäjä palkkaa ihmisiä vain kehitysmaista tekemään todella huonoilla palkoilla raskasta fyysistä työtä. Itse tekevät kovaa voittoa, mutta palkkoja ei raaskita nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sentään ole hoitoalalla?
Olen, kaksi tutkintoa hoitoalalle, ikää plus 40v.
Sama juttu. Töihin haluaisin mutta kun ei kelpaa vaikka minkälaisen hakemuksen lähettää. No rakennus alalle palkataan vain ulkomaalaisia vaikka ne itkee työvoimapulaa ja suomalaisia on työttöminä. Moneen paikkaan olen hakenut ja on sanottu ettei tarvii olla edes alan ammattilainen 20 vuoden kokemuksella vaan halu tehdä töitä riittää. No haluja olis ja 17 vuoden kokemus eri raksa töistä.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista näkee hyvin, miksi monet ihmiset ovat työttöminä. Syytetään kaikkia muita paitsi sitä joka ratkaisee: itse.
Eräs kaverini soitti minulle kerran ja kysyi, miten pääsisi töihin. Kerroin hänelle millä perusteella itse palkkaisin ja mitä itse tekisin, mutta aivan kaikkeen hän vastasi "Ei toi vaan toimi!!" Lopulta hän alkoi keljuilemaan että "Ei sustakaan ole mitään hyötyä p&%!", jossa vaiheessa suljin puhelimen.
Nöyrä mutta määrätietoinen asenne ratkaisee. Se, että on valmis tekemään kaikkensa. Hakemuksella ei töihin pääse, vaan kyselemällä suoraan. Ota riski pois työnantajalta: "Jos ette oo tyytyisiä, voitte kosk tahansa kertoa siitä mulle, niin käydään läpi, miten voisi tehdä paremmin."
Työttömiä on vaikka kuinka, mutta valtaosa on niin laaduttomia, että parempi tulla toimeen vajaalla porukalla.
10 vuotta sitten pääsi kyselemällä suoraan töihin mutta ei enää. Tässä kesällä kysyin raksatöitä suoraan yrittäjältä kasvotusten ja se sanoi suoraan ei. Sillä on paljon ulkomaalaisia töissä. Sen firma maalasi yhtä kerrostaoa ja kävin kysymässä töitä. No tietenkään en saanut koska ulkomaalaiset maalasi sitä kerrostaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan se seuraava ilmainen työntekijä sun tilallesi.
Ilmaistyöntekijöitä on ihan jonoksi asti. Kaikkiin opintoihin kuuluu pitkät harjoittelut ja sitten kun löytää harkkapaikan pikkufirman talouteen, "meillä kaikki tekee kaikkia, joten menepä pesemään vessat, joka vessassa on harja".
En siis ole tehnyt harjoittelussani mitään vessanpesua, vaan siellä käy ihan siivoja. Asiantuntijatyötä olen tehnyt, mutta nyt ei voi jatkaa kuin vasta ehkä ensi vuonna, tällä kertaa ei edes seuraava ilmainen harjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maineesi mahdollisesti päässyt tahraantumaan jossain vaiheessa? Se tieto kyllä leviää yksiköiden ja paikkojen välillä. Ja huonossa työntekijätilanteessa yksikölle on ainoastaan vaivaa esim sellaisesta työntekijästä, joka saikuttaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maineesi mahdollisesti päässyt tahraantumaan jossain vaiheessa? Se tieto kyllä leviää yksiköiden ja paikkojen välillä. Ja huonossa työntekijätilanteessa yksikölle on ainoastaan vaivaa esim sellaisesta työntekijästä, joka saikuttaa jatkuvasti.
Ei tietääkseni. Yksi pitempi sairastuminen minulla on, mutta ei sen nyt pitäisi julkista tietoa olla. En todellakaan "saikuttele jatkuvasti". Alkaa pikkuhiljaa ahdistaa kun säästöt hupenee ja talvi lähestyy eikä rahat tule enää riittämään jos en töihin pääse.
Työtön 46 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista näkee hyvin, miksi monet ihmiset ovat työttöminä. Syytetään kaikkia muita paitsi sitä joka ratkaisee: itse.
Eräs kaverini soitti minulle kerran ja kysyi, miten pääsisi töihin. Kerroin hänelle millä perusteella itse palkkaisin ja mitä itse tekisin, mutta aivan kaikkeen hän vastasi "Ei toi vaan toimi!!" Lopulta hän alkoi keljuilemaan että "Ei sustakaan ole mitään hyötyä p&%!", jossa vaiheessa suljin puhelimen.
Nöyrä mutta määrätietoinen asenne ratkaisee. Se, että on valmis tekemään kaikkensa. Hakemuksella ei töihin pääse, vaan kyselemällä suoraan. Ota riski pois työnantajalta: "Jos ette oo tyytyisiä, voitte kosk tahansa kertoa siitä mulle, niin käydään läpi, miten voisi tehdä paremmin."
Työttömiä on vaikka kuinka, mutta valtaosa on niin laaduttomia, että parempi tulla toimeen vajaalla porukalla.
10 vuotta sitten pääsi kyselemällä suoraan töihin mutta ei enää.
Jaha. Nyt tää Canard on jo 10 vuotta sitten. Joopa joo.
Sinussa ei mitään vikaa, päinvastoin.
Sinulle joutuisivat ihan oikeesti maksaan palkkaa.
Kaiken lisäksi et suostuisi lattiamopiksi ja alistuisi kaikkeen.