Ekaa kertaa luin, ettei punaista saa laittaa häihin
Mustan ja valkoisen tiedän ettei saa, mutta punainen...ei oikein jää kuin ruskea, sininen, vihreä ja keltainen.
Kommentit (52)
En oikein ymmärrä, koska häistä on tullut tällainen pahan mielen juhla. Kyylätään, onko joku mokannut laittamalla punaista päälle, manataan hääleikit ja tarjoilut systemaattisesti alimpaan helvettiin.
Minusta häihin on aina ollut kiva mennä. Olen otettu, että minut kutsutaan niin tärkeään päivään.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, koska häistä on tullut tällainen pahan mielen juhla. Kyylätään, onko joku mokannut laittamalla punaista päälle, manataan hääleikit ja tarjoilut systemaattisesti alimpaan helvettiin.
Minusta häihin on aina ollut kiva mennä. Olen otettu, että minut kutsutaan niin tärkeään päivään.
Vietä aikaa muuallakin kuin täällä niin huomaat, että kokolailla kukaan palstan ulkopuolella ei tuollaisia mieti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen on liitetty siihen, että on paneskellut sulhasen kanssa.
Naurettavaa. Entä jos laitan punaisen mekon sellaisen miehen häihin, joka on lähisukulaiseni. Tuleeko pahoja ajatuksia.
Kannattaa pukeutua kuten itse haluaa. Valkoisen jättäisin morsiamelle.
Kuten kirjoitin tuo oli sellainen entisajan uskomus , vähän samankaltainen, kuin tiedätkö esim. niitä ns. morsiustaikoja joissa viskotaan esim. vastaa saunan katon yli :) , tai vaikka se, että jos juhannusyönä kurkkaat kaivoon alasti, näet siellä tuleva sulhasen.
Naurettaviahan ne , mutta ihan hauskoja " uskomuksia"
Eivät vertaudu uskomusesimerkit nyt yhtään. Vanhat taiat ovat oikeasti vanhoja, mutta mikä tämä punainen väri -uskomus mikä on? 1980-luvun Hollywood-häistäkö meille rantautui vai mistä? Aivan höpöhöpöä eikä todellakaan suomalainen uskomus.
Saatat hyvin olla oikeassa :) Muistinkin näköjään väärin tuon jakson kohdan, se olikin podastin juontaja, joka oli kuullut tuon uskomuksen, kun oli pukeutumassa häihin punaiseen ja kysyi sitä jakson asiantuntijalta. Julin sanoi, että ehkä sitä sitten on ajateltu vähän pahellisuuden värinä, mutta aikoinaan punainen oli terveyden ja hyvinvoinnin väri.
Ennen oli muuten myös ihan tavalista mennä tummassa vaatteessa naimisiin. Minullakin on mummini vanhoja kuvia, jossa morsiamella on tumma puku
Olen ollut pastelli sävyissä. Minusta punainen ei edes sovi häihin.
Eiköhän tuo ole nykypäivänä jo merkityksetön sääntö.
mitä hiton väliä, kunhan ei ole valkoista
on joillain murheet, pue mistä tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Joo, oon kuullut tästä joskus mutta koska tykkään punaisesta niin olen ollut myös häissä punaisessa mekossa. Ei sitä nykypäivänä muut paheksu kun vanhat mummelit.
Punainen on huomioväri, haet huomiota pois morsiamelta itseesi.
Samoin liian paljastavaa ei saa laittaa kirkkoon, olka, rintavako, hartiat, reidet pitää olla peitetty. Yritätkö iskeä sulhasta?
Mua ei kerran päästetty ulkomailla helleasussa kirkkoon.
Myös liian huomiota herättäviä ei pitäisi laittaa. Se on morsiamen päivä, älä mene pilaamaan sitä.
Kyllä punaistakin väriä voi huoletta käyttää, ei liity mitenkään sulhaseen tms. Aivan tuulosesta temmattu juttu, jolla halutaan aiheuttaa draamaa.
Tärkeintä on se miten arvokkaassa hääjuhlassa kukakin käyttäytyy.
Värit on vain värejä.
Ainoastaan valkoista ja mustaa ei soisi käyttävän. Valkoinen morsiamelle ja musta hautajaisiin. Mutta edelleen kunkin käytös on ratkaisevaa.
Ei pitsiä, ei räikeitä isoja kuvioita, ei paljastavaa, ei eläinprinttiä, ei läpinäkyvää, ei punaista, valkeaa, mustaa, ei minihametta, ei halpaa froteeta, ei lenkkareita, verkkareita ym,
Häät on kirkollinen tilaisuus, luonteeltaan harras.
käänny vaikka kaupan ammattimyyjän puoleen ne tietää ja neuvoo.
No pistä häämekko huntuineen ja kato mitä seuraa kun et kerran usko mitään neuvoja.
Omituinen sääntö kyllä. Mulla oli punainen hääpuku itsellä ja kyllä tosiaan olin harrastanut seksiä sulhasen kanssa. :-)
Yhdellä häävieraalla meidän häissä oli luonnovalkoinen neule ja neulehame asuna ja minusta oli tosi tyylikäs. Eikä hän kyllä mitenkään voinut sekoittaa morsiaameen, ei vaikka minulla morsiamella olisi ollut valkoinen hääpuku.
Olen myös ollut häissä mustassa asussa: mustat satiinihousut, mustapohjainen kiinalaisesta silkistä tehty jakku jossa kullanväriset kuviot, kullanvärinen silkkitoppi alla. Kengät oli kullanväriset myös.
Välttäisin häävieraan pukeutumisessa valkoista ja liian arkista (crocsit ja trikoomekko morsiamen äidillä yksissä häissä) sekä liian paljastavaa asua (= näkyy alushousut, rinnat tai takapuoli paljaana edes osin)
Samat säännöt koskee niin miehiä kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Entä jos laitan punaisen mekon sellaisen miehen häihin, joka on lähisukulaiseni. Tuleeko pahoja ajatuksia.
Täysin järjettömiä sääntöjä, ainoastaan se on minusta hyvä, että ainoastaan morsian pukeutuu valkoiseen ja muut naiset sitä sitten kunnioittavat. Hänelle ehkä elämänsä kohokohta...tai sitten ei.
Punaistakin on monen monta eri sävyä.
Muistelisin, että se on sellainen räikeän kirkkaan punainen, mihin ei häissä pitäisi pukeutua. Jotain tuollaista oli vuosikymmeniä sitten, jolloin tuollainen väri ei ollut mitenkään yleinen käytetyissä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin tuo oli sellainen entisajan uskomus , vähän samankaltainen, kuin tiedätkö esim. niitä ns. morsiustaikoja joissa viskotaan esim. vastaa saunan katon yli :) , tai vaikka se, että jos juhannusyönä kurkkaat kaivoon alasti, näet siellä tuleva sulhasen.
Eivät vertaudu uskomusesimerkit nyt yhtään. Vanhat taiat ovat oikeasti vanhoja, mutta mikä tämä punainen väri -uskomus mikä on? 1980-luvun Hollywood-häistäkö meille rantautui vai mistä? Aivan höpöhöpöä eikä todellakaan suomalainen uskomus.
Saatat hyvin olla oikeassa :) Muistinkin näköjään väärin tuon jakson kohdan, se olikin podastin juontaja, joka oli kuullut tuon uskomuksen, kun oli pukeutumassa häihin punaiseen ja kysyi sitä jakson asiantuntijalta. Julin sanoi, että ehkä sitä sitten on ajateltu vähän pahellisuuden värinä, mutta aikoinaan punainen oli terveyden ja hyvinvoinnin väri.
Ennen oli muuten myös ihan tavalista mennä tummassa vaatteessa naimisiin. Minullakin on mummini vanhoja kuvia, jossa morsiamella on tumma puku
Kyllä, moni morsian on vihitty 1800-luvulla ja vielä 100 v. sitten mustassa puvussa. Valkoinen hääpuku tuli muotiin ensin ylemmissä luokissa ja yleistyi n. 1920-luvulta lähtien muillekin.
Tuskin tuo monia kiinnostaa. Mutta oikeestiko et tiedä mitään muita värejä?
Tuo on ihan yleissivistystä että häävieraiden pukeutumisessa punainen ja valkoinen väri on kielletty. Ei ole mitään mummojen juttuja. Ihan etiketissä on ja kuuluu hyviin tapoihin tietää asia ja kunnioittaa sitä.
Mä ainakin heittäisin häistäni ulos punaiseen pukeutuneen, ihan sama kuka on ja vaikka tiedän ettei ole paneskellut, mutta kun tämä pukeutumisasia kuuluu ihan perussivistykseen.
Mutta sitten valkoiseen saa pukeutua, koska itse en valkoista kolttua päälleni laita.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä taas jostain jenkeistä kopioitu? Ei ainakaan suomalaisessa perinteessä ole ollut tällaista pukeutumissääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska ei Suomessa ennen monilla ollut varaa hankkia useita juhlavaatteita. Usein oli se yksi musta juhlapuku, jota käytettiin kaikissa arvokkaissa juhlissa häistä hautajaisiin. Punaiseen kankaaseen ei olisi monella tavan tallaajalla ollut varaakaan, eli jos tuollainen uskomus on Suomessa ollut, niin ei se voi kovin vanha olla.
Punaista on todella montaa eri sävyä. Ei ne kaikki ole "kiellettyjä". Mikään ei kyllä estä laittamasta ihan kirkkaanpunaistakin.