Näin suurperhe syö 300 eurolla kuussa
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008995675.html
Lukeminen vaatii rekisteröitymisen, joten kiitos ei. Mutta voisiko joku kertoa, mikä tässä on ideana? Työpaikan lounausruokailua ja säännöllisiä ravintolareissuja ei lasketa ruokakuluihin, lapset käy jatkuvasti kavereiden luona ja mummolassa syömässä, leipäjonosta haetaan kassikaupalla ruokaa monta kertaa viikossa? Tuskin kukaan kuitenkaan tulee julkisuuteen kertomaan, että lapset syö pelkkää kaurapuuroa, koska se olisi selvä lasun paikka. Ja kunnon ruoka on nykyään niin kallista, että 300 €/kk ei voi millään riittää kokonaiselle suurperheellle.
Kommentit (65)
Kesällähän luonnossa kasvaa ties mitä syötäviä villikasveja, marjoja ja sieniä, joita voi kerätä ja metsästää ruoaksi esim. kulkukissoja, rottia, oravia, harakoita, variksia, kettuja jne. Siitähän jo saa hyvin ruokaa, varsinkin jos sitä säilöö.
Kun kirjautuu sanomatunnuksilla on ilmainen luettavaksi.
Meillä on koti n 120 neliötä.
Huonekalut ovat joko käytettyinä ostettuja muuramea ja artekkia, myös isäni lapsuudenkodista saatuja talonpoikaisantiikkia.
Uutena on ostettu sängyt, paitsi ensimmäiset vuoden lapset nukkuivat isäni vanhassa pinnasängyssä, sitten päästä vedettövistå. Nekin ole myynyt, kun jäivät tarpeettomiksi.
Kyllä rahaa siinä on säästänyt, kun ei tarvi huonekaluja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kesällähän luonnossa kasvaa ties mitä syötäviä villikasveja, marjoja ja sieniä, joita voi kerätä ja metsästää ruoaksi esim. kulkukissoja, rottia, oravia, harakoita, variksia, kettuja jne. Siitähän jo saa hyvin ruokaa, varsinkin jos sitä säilöö.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne 6 vinkkiä:
1. valikoi proteiinin lähde ja tee ruokia, joihin ei lisää kulu (keitto, laatikko), äläkä silloinkaan käytä lihaa vaan soijaproteiinia tms. paskaa
2. osta satokauden kasviksia
3. pelkistä reseptiä. Reseptiin ei tarvitse käyttää reseptissä annettuja ainesosia
4. tee itse smoothiet (daaaa), myslit ja leivät. Kerman voi korvata maidolla ja vehnäjauholla. Älä koskaan syö valmiita välipaloja vaan tee ne itse
5. "vältä ruokahävikkiä, sillä näin rahaa menee turhaan hukkaan" Siis oikeasti mille latvarosoille tämä maksullinen paska on tehty?
6. älä hamstraa (koska jos laitat ruokaa pakkaseen, niitä ei ikinä käytetä. Tämäkin vaikuttaa lähinnä tämän ihmisen omalta ongelmalta
Kiva olisi kuulla näiltä supersäästäjiltä ihan oikeitakin vinkkejä eikä just noita yllämainittuja itsestäänselvyyksiä jotka jokainen jo tietää. Lisäksi tuo viimeinen "vinkki" nyt on todella outo. Sitä varten se pakastin just on että sinne voi säilöä ruokaa.
Itseäni jotenkin puistattaa aina nämä ruoassa säästäjät. Ymmärrän jos on oikeasti tiukkaa mutta jos rahaa on ihan hyvin ja se riittäisi monipuoliseen ravintoon niin silti vedetään jollain puurolla ja potulla. Parhaimmissa tapauksissa rahaa käytetään kyllä muuhun mutta ruokaa ei raskita ostaa. Ollut jo pitkään ihme trendi että on hienoa kun saa perheen syötettyä satasella.
Työkaverin perhe niukistelee koko vuoden kun säästävät ulkomaanmatkaan. Vuoden vetävät halpaa ja yleensä todella ravintoköyhää aleruokaa että saavat sitten viikon loikoilla lämmössä. Ilmeisesti sen arvoista.. Töissä kyllä voi mussuttaa toisten tuomat kahvipullat ja kahviakin juo salaa kun ei raski tuoda sitä kahvipakettia kaikkien käyttöön :D
Siis punalaputetut? Missä kaupoissa niitä on joka ilta saatavilla jokaiselle ja joka lähtöön niin että todellista säästöä syntyy. Kaupoissa pitäisi kai käydä joka ilta ja mennä sinne jo hyvissä ajoin, kellä perheellisellä siihen on mahdollisuus? Pitäisi myös asua kaupan vieressä että voi mennä jalan tai polkupyörällä.
Niitä punalapputuotteita ei enää ole lähellekään niin paljon saatavilla mitä ennen. Kaupat ei enää tilaa tavaraa niin paljon että niistä riittää vielä ilta-aleihin.
Nykyisin noissa aleissa ei juurikaan ole mitään oikeaa ruokaa vaan lähinnä herkkuja ja mausteita. Niitä muutamia lihapaketteja pitäisi mennä väijymään jo hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne 6 vinkkiä:
1. valikoi proteiinin lähde ja tee ruokia, joihin ei lisää kulu (keitto, laatikko), äläkä silloinkaan käytä lihaa vaan soijaproteiinia tms. paskaa
3. pelkistä reseptiä. Reseptiin ei tarvitse käyttää reseptissä annettuja ainesosia
4. tee itse smoothiet (daaaa), myslit ja leivät. Kerman voi korvata maidolla ja vehnäjauholla. Älä koskaan syö valmiita välipaloja vaan tee ne itse
5. "vältä ruokahävikkiä, sillä näin rahaa menee turhaan hukkaan" Siis oikeasti mille latvarosoille tämä maksullinen paska on tehty?
6. älä hamstraa (koska jos laitat ruokaa pakkaseen, niitä ei ikinä käytetä. Tämäkin vaikuttaa lähinnä tämän ihmisen omalta ongelmalta
7. Älä maksa iltapulun plus-artikkeleista.
Miksihän näillä ei ole 72h hätävaraa?
Kerran joku kysyi mutta vastaus oli vain että sitä ei ole.
Mutta miksi?
Tätä on ihan mielenkiintoista seurata, vaikka kaikkea ei tekisikään samalla tavalla kuin hän tai olisi samaa mieltä asioista. Hän säästää myös kaikessa muussa elämisessä, ei pelkästään ruoassa. On myös erityyppinen minimalisti kuin muut joita seuraan.
Vuositulot 60000e ja syövät tuollaista pa**aa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai halvalla saa, jääkaappi täynnä sokeripitoisia litran jugurtteja ja kaapissa pussitolkulla vaaleaa höttömakaronia. Ja tälle pitäis antaa glooriaa siitä, että wau pärjään 300 eurolla.
Meilläkin kiitos maailman tilanteen on kiinnitetty huomiota ruokalaskuun ja sen järkeistämiseen. Silti ei ole tingitty terveellisyydestä, esim Lidl:stä ja Prismasta saa edullista maustamatonta jugurttia jossa ei ole sokeria. Ei ole iso vaiva ostaa tummaa/täysjyvä makaronia. Jne.
Aukasin uutisen innokkaana jos siinä olisi jotain vikkejä ja ideoita siihen, miten homma toimii jos haluaa säilyttää sen, että ruoka tosiaan on ravitsevaa ja terveellistä. Ei lähtökohtana se, että ruoka on halpaa. Punalaputetuissakin on tosi epäterveellisiä esim sokerijugurtteja, eineksiä jotka ovat kaukana terveellisestä (on hyviäkin eineksiä joita meilläkin käytetään).
Itse en erityisemmin säästele ruokalaskuissa ja valitsen silti aina sen sokerijogurtin. Kyllä alennuksesta löytää myös terveellisiä vaihtoehtoja ja loppujen lopuksi kyse on mieltymyksistä. Ja kyllä jos on tarve säästää niinkuin tässäkin ole, niin hinta edellä silloin mennään.
Tein tästä jo yhden aloituksen. Perhe lytättiin siinäkin ja haukuttiin äiti linssiluteeksi?
Ottamatta kantaa ruokakassin sisältöön, niin kyllähän ruoassa pystyy säästämään jo sillä, että äiti on perhevapaalla kotona, ja on aikaa tehdä kaikki ruoka välipaloista lähtien itse. Näin tein itsekin aikanaan ollessani hoitovapaalla. Onhan se helppoa laittaa aamupäivällä laatikko uuniin ja lähteä lasten kanssa ulkoilemaan, iltapäivällä ehtii valmistella päivällistä, sämpylätaikinoita ym.
Toista se on sitten, kun palaa töihin. Harvalla riittää virta käyttää siitä muutamasta tunnista illassa aikaa tehdä sämpylöitä, ruisleipää, ruokaa jne. Kun pyykit ja siivouksetkin on hoidettava, ja lastenkin kanssa olisi hyvä viettää aikaa. Lapset harrastavatkin yleensä jotakin, ja kuskauksiin menee aikaa. Toki meillä on aina tehty ruoka pääsääntöisesti itse, mutta joskus arjessa on vain oikaistava, eikä varsinkaan leipomiseen ole aikaa. Minua häiritsee tämän Päivin juttujen uutisoinnissa juuri tämä, ettei oteta ollenkaan huomioon miten eri tilanteessa kotiäitinä oleva on verrattuna työssäkäyviin. Vaikka rahaa olisi vähemmän (kht) niin aikaa sitäkin enemmän tehdä edullista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa ruokakassin sisältöön, niin kyllähän ruoassa pystyy säästämään jo sillä, että äiti on perhevapaalla kotona, ja on aikaa tehdä kaikki ruoka välipaloista lähtien itse. Näin tein itsekin aikanaan ollessani hoitovapaalla. Onhan se helppoa laittaa aamupäivällä laatikko uuniin ja lähteä lasten kanssa ulkoilemaan, iltapäivällä ehtii valmistella päivällistä, sämpylätaikinoita ym.
Toista se on sitten, kun palaa töihin. Harvalla riittää virta käyttää siitä muutamasta tunnista illassa aikaa tehdä sämpylöitä, ruisleipää, ruokaa jne. Kun pyykit ja siivouksetkin on hoidettava, ja lastenkin kanssa olisi hyvä viettää aikaa. Lapset harrastavatkin yleensä jotakin, ja kuskauksiin menee aikaa. Toki meillä on aina tehty ruoka pääsääntöisesti itse, mutta joskus arjessa on vain oikaistava, eikä varsinkaan leipomiseen ole aikaa. Minua häiritsee tämän Päivin juttujen uutisoinnissa juuri tämä, ettei oteta ollenkaan huomioon miten eri tilanteessa kotiäitinä oleva on verrattuna työssäkäyviin. Vaikka rahaa olisi vähemmän (kht) niin aikaa sitäkin enemmän tehdä edullista ruokaa.
Eikä Päivi ymmärrä sitä ettei kaikilla ole mahdollista saada punalapputuotteita tai että toisilla on itkuisia/villejä/uhmakkaita tai muuten vain hankalia taaperoita joten ei todellakaan ole aikaa laittaa ruokaa alusta asti itse.
En jaksa edes avata linkkiä, kun ei kiinnosta miten jotkut ylipainoiset syövät kuussa 300:lla sokerijugurttia, muroja, leipää ja perunoita. Mieluummin syön terveellisesti ja tingin muusta kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa edes avata linkkiä, kun ei kiinnosta miten jotkut ylipainoiset syövät kuussa 300:lla sokerijugurttia, muroja, leipää ja perunoita. Mieluummin syön terveellisesti ja tingin muusta kulutuksesta.
Olisi kannattanut avata, niin et olisi antanut itsestäsi niin idiootin kuvaa,kuin nyt annoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne 6 vinkkiä:
6. älä hamstraa (koska jos laitat ruokaa pakkaseen, niitä ei ikinä käytetä. Tämäkin vaikuttaa lähinnä tämän ihmisen omalta ongelmaltaKiva olisi kuulla näiltä supersäästäjiltä ihan oikeitakin vinkkejä eikä just noita yllämainittuja itsestäänselvyyksiä jotka jokainen jo tietää. Lisäksi tuo viimeinen "vinkki" nyt on todella outo. Sitä varten se pakastin just on että sinne voi säilöä ruokaa.
Joo täyttä shittiä. Tilaa kerran kuussa ruokaa, mutta ei pakasta mitään? Noita punalaputettuja hakee siis lähes joka ilta?
Itse ostan kaikki lihat -30% lapuilla ja todellakin pakastan ne ja tietty myös käytän. Me ei syödä valmiskastikkeita, joten kun maustamattomia on lapuilla, ostan paljon.
No todella! Käsittämätöntä. Minäkin voin tuottaa vastaavaa sisältöä: "Jos jokin on halpaa, osta sitä ennemmin kuin kallista." "Sulje hana, kun et käytä vettä." "Älä käytä ilmaistointia ja patterilämmitystä samaan aikaan." Ihan yhtä kova informaatioarvo näilläkin, eikä tulisi mieleenkän näitä vakavissani sanoa valtakunnallisessa lehdessä omalla pärstäkuvalla.