E-pillereiden aloituksesta vuosi ja vasta nyt haittavaikutuksia?
Olen ollut selittämättömästi jotenkin tosi alakuloinen, toisaalta mielialat vaihtelee hurjasti, mutta enimmäkseen olen alakuloinen ja surullinen. Olen huomannut että seksihalut ovat pienemmät kuin ennen, enkä kiihotu niinkuin ennen (vaikuttaa jo parisuhteeseenkin kun ennen on saanut orgasmin helposti ja nyt tuntuu ettei millään). Huomasin että siinä missä rinnat on kasvaneet, on kyllä painokin noussut 4 kg, vaikka ruokavalio ja liikunnan määrä pysynyt ihan samana. Lisäksi rinnat on usein arat (niinkuin ennen menkkoja), vaikka menkkoja minulla ei enää ole tullutkaan. Jotain satunnaista vuotoa vaan joskus.
Olen menossa labroihin (kilppariarvot, ferritiini jne), mutta tänään iski tajuntaan että hitto vie, oisko nyt kuitenkin kyse näistä e-pillereistä? (merkki Slinda). Yleensähän puhutaan vain että alussa tulee haittavaikutuksia ja sitten tasoittuu, mutta onko muille käynyt niin että vaikutuksia tuleekin vasta pitkän ajan jälkeen? Minulla ei alussa ollut muuta kuin vuotojen epäsäännöllisyyttä.
Kommentit (23)
Pillerit ei lihota.
Kilo pari voi tulla nestettä mikä lähtee lopettaessasi mutta ei aiheuta lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Pillerit ei lihota.
Kilo pari voi tulla nestettä mikä lähtee lopettaessasi mutta ei aiheuta lihomista.
Mies siellä kommentoimassa?
Kyllähän ne varmasti voi aiheuttaa myös painonnousua, jos hormonitoiminta menee jollain tapaa sekaisin.
Ehkäisyvalmistetta tai -menetelmäähän voi helposti vaihtaa. Se että vaikuttaako se mielialaan on sitten eri kysymys.
Alakuloa voi aiheuttaa niin moni asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillerit ei lihota.
Kyllähän ne varmasti voi aiheuttaa myös painonnousua, jos hormonitoiminta menee jollain tapaa sekaisin.
Jos vuosia käytössä niin sekä pillereitä käyttävät että käyttämättömät lihoo. Ei olla vuosien päästä samanlaisia kuin ennen aloittamista nuorina.
Hyvin mahdollista. Miksi syöt tuollaisia myrkkyjä? Eikö mies suostu kondomiin?
Sun rintasyöpäriskikin kasvaa 40 % jos syöt noita monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillerit ei lihota.
Jos vuosia käytössä niin sekä pillereitä käyttävät että käyttämättömät lihoo. Ei olla vuosien päästä samanlaisia kuin ennen aloittamista nuorina.
Niin, minulla on ollut nyt vuoden käytössä siis nämä pillerit ja olen 33v. En usko että menee vanhuuden lihoamisen piikkiin nuo kilot, vaikka toki tiedostan että iän mukana paino herkemmin nousee. Olen aina ollut luonnostaan hoikka (51 kg), joten nyt kun paino on sen 55kg niin eron kyllä huomaa itse. Ja ikinä en aiemmin ole joutunut laihduttamaankaan, ei ole siis ollut ikinä mitään painojojoilua. Nyt vaan yhtäkkiä vuodessa PUM jostain tullut 4 kg.
Vierailija kirjoitti:
Suostuu, ei ole siitä kyse. Slindat määräsi minulle alunperin ihotautilääkäri, koska roacuttan kuurin ohella pitää olla joku varma ehkäisykeino, pelkkä kumi ei siis riitä. Ja nyt slindat toimii iholle ylläpitohoitona, joten niiden lopettaminen on aika kakspiippuinen juttu. Mutta nämä haittavaikutukset mitä nyt on, jos ne nyt pillereistä johtuu, ovat mielestäni aika vakavia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyvalmistetta tai -menetelmäähän voi helposti vaihtaa. Se että vaikuttaako se mielialaan on sitten eri kysymys.
Alakuloa voi aiheuttaa niin moni asia.
No omalla kohdalla se ei käy helposti, koska oikeastaan muita valmisteita en voi käyttää. Kuparikierukka taitaa olla sitten viimeinen vaihtoehto, mutta se ei taas tue aknen hoitoa.
Tietysti voi, mutta en itse keksi mitään syytä tälle alakulolle. Eikä se ole minulle ominaista. Välillä tuntuu että olen jossain sumussa.
Oon syönyt nyt useita vuosia samoja pillereitä ja välillä ei ole mitään ja välillä sitten taas tiputtelee milloin sattuu, alapää on sahara yms. Kovin herkästi en ole lähtenyt vaihtamaan, koska suurimman osan ajasta ovat sopineet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuu, ei ole siitä kyse. Slindat määräsi minulle alunperin ihotautilääkäri, koska roacuttan kuurin ohella pitää olla joku varma ehkäisykeino, pelkkä kumi ei siis riitä. Ja nyt slindat toimii iholle ylläpitohoitona, joten niiden lopettaminen on aika kakspiippuinen juttu. Mutta nämä haittavaikutukset mitä nyt on, jos ne nyt pillereistä johtuu, ovat mielestäni aika vakavia.
Eihän Roaccutania mitään vuosia syödä, eikä san jälkeen mitään ylläpitohoitoa tarvitse. Miehethän käyttää tuota myös, eivätkä taatusti vedä e-pillereitä päälle.
Naiset on aika typeriä kun suostuvat pilaamaan terveytensä hormoneilla. Pelkän panemisen vuoksi.
Vaihda merkkiä. Varmasti löytyy muitakin, jotka vaikuttavat myös ihoon. Kävisin gynekologilla juttelemassa. E-pillereiden ei pitäisi aiheuttaa epäsäännöllisiä kuukautisia saati niiden pois jäämistä. Pillereidenhän juuri pitää saada kohtu tyhjentymään. Aluksi mietin, että oletkohan raskaana oireiden perusteella.
Roaccutankin on tosi voimakas lääke, jolla haittavaikutuksia pitkä lista.
Jos tuntuu siltä niin ehkäisy vaihtoon.
Mutta jos laskeneen mielialan takana on joku muu asia niin se ei sitten vain korjaannu, mutta tietää sitten senkin.
Lopetin pillerit vuosi sitten. Sen jälkeen olen saanut seksihalut ja kunnolliset orgasmit takaisin. Mieli on tasaisempi, iloisempi mutta toisaalta itken herkemmin. Pillereiden aikaan saatoin olla allapäin mutta helpottavaa itkua ei tullut. Myöskin selluliitti ja ajoittainen turvottelu on vähentynyt. Ei enää e-pillereitä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on aika typeriä kun suostuvat pilaamaan terveytensä hormoneilla. Pelkän panemisen vuoksi.
Niitten ainutkäyttötarkoitus onkin vain ehkäisy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Roaccutania mitään vuosia syödä, eikä san jälkeen mitään ylläpitohoitoa tarvitse. Miehethän käyttää tuota myös, eivätkä taatusti vedä e-pillereitä päälle.
Öö, no minä tarvitsen? En tiennytkään että olet minun uusi lääkärini :D Olen syönyt tuon roaccuttan kuurin jo kahdesti, koska minulla on aknen vaikea muoto joka palaa herkästi, kun kuuri loppuu. Toiset voi joutua syömään jopa viisikin kuuria. Jotkut taas syö roaa pienellä annoksella ylläpitokuurina vuosikausia. Slinda minulla siksi että se hillitsee aknen uudelleen puhkeamista/ täyttä käsistä lähtöä, jotta en joutuisi ottamaan enää kolmatta kuuria ja on toiminut siinä kyllä toistaiseksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Roaccutankin on tosi voimakas lääke, jolla haittavaikutuksia pitkä lista.
Tiedän kyllä. Mutta se kuuri minulta on loppunut jo keväällä, eli kuukausia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda merkkiä. Varmasti löytyy muitakin, jotka vaikuttavat myös ihoon. Kävisin gynekologilla juttelemassa. E-pillereiden ei pitäisi aiheuttaa epäsäännöllisiä kuukautisia saati niiden pois jäämistä. Pillereidenhän juuri pitää saada kohtu tyhjentymään. Aluksi mietin, että oletkohan raskaana oireiden perusteella.
En ole raskaana, teen testin joka kuukausi. Minipillereiden kanssa ihan tavallista että menkat jää pois, tai tulee hyvin niukkoina.
" Vuotoa ei tule siitä syystä, että jatkuva pieni keltarauhashormonipitoisuus pitää kohdun limakalvon ohuena, lepotilassa. Samanlainen tilanne syntyy hormonikierukan käytön aikana. Kohtusyöpäriski ei suurennu vaan pienenee.
Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri "
Voik jo nussii paljaalla?
Ap