Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolisitko puolisosi vanhan puhelimen/tietokoneen?

Vierailija
15.08.2022 |

Kysymys otsikossa. Ok, tiedän että on tavallista että perheenjäsenet kierrättävät laitteita, ja että usein esim. lapsi saa vanhempansa entisen työpuhelimen tms.

Mutta me olemme 2 aikuista (yli 40v), ja mun pitäisi ostaa uusi läppäri mun vanhan hajonneen tilalle. Puolisoni ehdotti että saisin hänen vanhan toimivan läppärin. Mutta haluan ostaa uuden, tavallisen peruslaitteen. Puolisoni väkisin haluisi antaa käyttööni vanhan.

Miksi en halua? Ekanakin haluan oman uuden, ja euroja on sen verran että tämä ei todellakaan heilauta mun taloutta yhtään. Koen nämä laitteet henkilökohtaisena. Hän on minua kyvykkäämpi laitteiden kanssa, ja on voinut asentaa ties mitä loggereita tms, mistä hän voi seurata mitä teen. Pitäkää vain vainoharhaisena :) mutta ajatus häiritsee.

Mitään pettämiskuvioita tms ei ole luvassa, mutta ei kiinnosta ajatus että hän seuraisi mitä teen koneella. Jo pelkästään tämä vauvapalstailun laajuus on sellainen asia mitä en halua puolisoni tietoon ;)

Ollaan nyt tästä tapeltu koko viikonloppu. Minä meinaan ostaa sen oman laitteen kaupasta, ja hän on vihainen kun en huoli hänen hyvää ja toimivaa laitetta. Miksi hän ei sitten vaikka myy sitä jos kerran näin on?

Miten te muut olette ratkaisseet tän?

Ja tosiaan ikää on 40+ eikä 18+ vaikka siltä kuulostaakin.

Sama keskustelu käytiin viime vuonna puhelinten kanssa. Kävin työpäiväni jälkeen ostamassa itselleni uuden luurin ja keskustelu loppui siihen. Puoliso mutisi jonkin aikaa ja antoi luurinsa isälleen lopulta.

En maininnut sukupuolia tarkoituksella, jottei tästä tehtäisi sukupuolikysymystä.

Ei kai hän halua kytätä minua siksi jopa että hänellä itsellään olisi jotain pettämis tms kuviota taustalla? Ei, en halua uskoa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina koneina jotain vanhoja. Hyviä silti ja Ubuntu pyörii loistavasti.  Nyt kyttään miehen iPhonea, josko joskus kyllästyisi. Itellä ei varaa ostaa uutta ja harmittaa, kun tiedän että sillä sais järjettömän hyviä kuvia.

Mies nörtti ja jos sitä yhtään kiinnostaisi nettitekemiseni niin helppo olisi seurailla. Ei alennu semmoiseen. Tyhjennän silti aina sivuhistoriat ynnä muut selailun päätteeksi eikä ikinä ole mitään automaattikirjautumista mihinkään tallessa

Vierailija
42/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laite soveltuu käyttötarkoituksiini, niin tottakai.

Jos epäilee, että puoliso asentaisi laitteille jotain vakoiluohjelmia, niin sellaisen puolison kanssa ei kannata olla yhdessä täysin riippumatta siitä, millaisia ja mistä hankittuja laitteita käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo aloitus. Meidän perheessä ollaan tyytyväisiä, jos voidaan kierrättää. Mulla on ollut käytössä lapsen vanha kännykkä kuten myös miehelläni. Miehelläni oli käytössä lapsen vanha läppäri aiemmin. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa ostaa uutta. Jos vanha täyttää kriteerit, niin miksi pitäisi ostaa uusi.

Vierailija
44/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit, kun se kone on AP:n, mikä estää palauttamista tehdasasetuksia ja aloittamalla itse alusta?

Mut siis joo, mun mielestä puolison vanhat laitteet on ok, mutta kun ne on vaihtaneet omistajaa, niin myös määräysvalta siirtyy.

Ap:n puoliso ei suostu vaan laittaa ohjelmat valmiiksi JALOMIELISESTI ;)

Miksi muuten moni vaimo joutuu tyytymään miehen vanhoihin laitteisiin? Moni mies ei pese käsiä tyyliin koskaan ja näppää puhelintaan jopa vessassa. Mä en kyllä tuollaista käytyttyä puhelinta huolisi. Peruspuhelinta saa parilla kympillä. Sellaisen ostaisin jos olisin köyhä ja luurin tarve tulisi.

Vierailija
45/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luottamuus kumppaniin on noin huono niin suosittelen kyllä ihan eroa. Kuulostaa kyllä aika järkyltä menolta. 

Vierailija
46/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun pitäisi ostaa uusi läppäri, niin  kyllähän mä sen ostaisin. Jos tarvitsee uutta läppäriä, niin aina osta uusi äläkä huoli vanhaa, vaikka se olisikin toimiva.

Kysyin puolisolta huvin vuoksi jos ottaisin koneen ja nollauttaisin sen liikkeessä alkuasetuksille omalla kustannuksellani. Mies suuttui että ei, turhaa työtä kun hän laittaisi ohjelmat ym. Ilmoitin että ostan huomenna kaupasta koneen. Menen veljeni kanssa katsomaan hyvän. Ja hänen kanssa laitan ohjelmat.

No vähän aikaa mies on mykällä mutta eiköhän tuo taas lepy. Itsellään menee rahaa kaikkieen älyttömään ja mulla isommat tulotkin enkä saisi edullista uutta konetta ostaa. Mutta taitaa se kyttäämisjuttu olla juurisyy.

Vierailija
47/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla on niin vanha luuri ettei siihen saa päivityksiä eikä se yhdistä kodin wifiin, eli ei kiitos.

Läppäri on omani, kännykkä on omani, tabletti on kaikkien käytössä. Teinilläkin on omat uutena ostetut läppäri ja puhelin. Puoliso vaan haraa vastaan tuon oman puhelimensa päivittämisen kanssa, ei halua nykykokoista näyttöä taskuunsa. Mutta sitten kun sen päättää hankkia, minä sen etsin/esivalitsen vaihtoehdot ja asennan appit ja asetukset.

Mun mielestä nää on henkilökohtaisia, mulla oli päiväkirja jo pöytäkoneessa viime vuosituhannella.

Vierailija
48/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit, kun se kone on AP:n, mikä estää palauttamista tehdasasetuksia ja aloittamalla itse alusta?

Mut siis joo, mun mielestä puolison vanhat laitteet on ok, mutta kun ne on vaihtaneet omistajaa, niin myös määräysvalta siirtyy.

Miksi muuten moni vaimo joutuu tyytymään miehen vanhoihin laitteisiin? Moni mies ei pese käsiä tyyliin koskaan ja näppää puhelintaan jopa vessassa. Mä en kyllä tuollaista käytyttyä puhelinta huolisi. Peruspuhelinta saa parilla kympillä. Sellaisen ostaisin jos olisin köyhä ja luurin tarve tulisi.

Jos sinun käsityksesi miehestäsi tai miehistä yleensä on tuollainen, niin miksi ihmeessä olisit parisuhteessa hänen tai kenenkään miehen kanssa?

Mielestäni on aika ilmiselvää, että parisuhdevinkkejä annettaessa oletetaan, että puolisot eivät vihaa toisiaan tai puolta planeetan väestöstä. Ne eivät siis sovellu sinun tilanteeseesi, sinulle ainoa järkevä vinkki on vältellä kaikkia läheisiä suhteita miesten kanssa.

Vierailija
49/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm meillä on pojan vanha pöytäkone ja mun miehellä on ollut useita mun tai lasten käytettyjä kännyköitä kun se rikkoo ne aina. Sille ei enää IKINÄ uutta!

Mutta jotenkin toisen känny itselle. Hmm.

Kunhan toimii akku ja muutenkin minimijutut.

Nykyisen ostin kun edellinen jonka voitin oli liian iso käteen.

Vierailija
50/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laite olisi hyvä, siistissä kunnossa ja parempi teknisesti kuin se minkä raaskisi ostaa, niin tietty ottaisin. Meillä vaan se laite olisi ikivanha ja kahvit kaadettu päälle ja muutama näppäin puuttuisi,mutta nehän voi teipillä korjata. Niin en ota.

Mistään haittaohjelmista ja muista ei tosiaan normaaleissa suhteissa ole pelkoa.

Vierailija
51/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenne täällä, että jotain kyttäysohjelmia :D ei kai kukaan tommoisia oikeasti epäile ja silti ole yhdessä.

Ottaisin mieluusti läppärin, koska niissä ei yleensä ole mitään merkittäviä eroja käytössä ja ulkonäössä, kunhan on laadukas laite, meillä siis windows koneet käytössä.

Puhelinta en, koska liian iso, väärän värinen, huono malli ja liian äijäpuhelin.

Ymmärrän, että haluaa valita laitteen itse ja ärsyttää, jos vaikka haluaa macin niin toinen yrittää tunkea jotain aceria. Tai juuri liian isoa ja rumaa puhelinta, tai jos laite on valmiiksi paskana.Mutta jos laite on sopiva ja sen saa ilmaiseksi,niin tottakai puolisolta ottaisin.

Vierailija
52/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun käsityksesi miehestäsi tai miehistä yleensä on tuollainen, niin miksi ihmeessä olisit parisuhteessa hänen tai kenenkään miehen kanssa?

Mielestäni on aika ilmiselvää, että parisuhdevinkkejä annettaessa oletetaan, että puolisot eivät vihaa toisiaan tai puolta planeetan väestöstä. Ne eivät siis sovellu sinun tilanteeseesi, sinulle ainoa järkevä vinkki on vältellä kaikkia läheisiä suhteita miesten kanssa.

Siis ei mulla tuollaista sovinistimiestä ole. Mutta monella on.

Vierailija
53/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet idi. Ootti. Ottaisin huutaen kun ilmaiseksi saa.

Vierailija
54/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haluu että sä otat sen vanhan niin se pääsee ostaan hyvällä omallatunnolla uuden hienon vehkeen ITSELLEEN. Kierrättää sulle romunsa kun 'ethän sä oikeesti tarvii mitään hienoo uutta' Eli mene ja osta omat, puoliso saa kiukutella ihan keskenään.

Vierailija
55/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei mulla tuollaista sovinistimiestä ole. Mutta monella on.

Alapeukkuja tulee. Kyllä sellaisia miehiä on. Kytätään ja epäillään. Yleensä nämä on itse niitä pettureita. Halutaan nähdä puolison puhelinliikenne ym. Näistä ei pääse eroon välttämättä edes eroamalla. Joka väittää ettei ongelmaa ole, on väärässä. Hyvä ettei ole omalle kohdalle osunut mutta monelle on. Osa päässyt jopa hengestään lopulta.

Vierailija
56/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se haluu että sä otat sen vanhan niin se pääsee ostaan hyvällä omallatunnolla uuden hienon vehkeen ITSELLEEN. Kierrättää sulle romunsa kun 'ethän sä oikeesti tarvii mitään hienoo uutta' Eli mene ja osta omat, puoliso saa kiukutella ihan keskenään.

Joo tätä on paljon. Kummasti se on aina vaimo joka joutuu tyytymään miehen vanhoihin kaluihin. Ja pask.. aisiakin, moni mies ei piittaa hygienian tasosta kuten joku kirjoittikin. Kyllä täytyy vaimolla huonosti mennä jos keski-iässä joutuu tyytyyn miehen pissaseen hylkypuhelimeen eikä pysty kaupasta ostaan uutta. Älypuhelimen saa reilu satkulla, perusluurin 30 eurolla.

Vierailija
57/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tätä on paljon. Kummasti se on aina vaimo joka joutuu tyytymään miehen vanhoihin kaluihin. Ja pask.. aisiakin, moni mies ei piittaa hygienian tasosta kuten joku kirjoittikin. Kyllä täytyy vaimolla huonosti mennä jos keski-iässä joutuu tyytyyn miehen pissaseen hylkypuhelimeen eikä pysty kaupasta ostaan uutta. Älypuhelimen saa reilu satkulla, perusluurin 30 eurolla.

Lääkkeet!

Vierailija
58/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tällä hetkelläkin puolison entistä puhelinta.

Hän vaihtaa puhelinta useammin (ja käyttääkin paljon enemmän kuin minä), ja itse taas vähemmän, joten tämä "vanha" kelpaa minulle varsin hyvin.

Rahaa ja luontoa säästyi näin. Ehkä siitä olisi muutaman kympin voinut myydessä saada, mutta paremminhan tämä näin menee.

Puolisoni on töissä IT-alalla, joten on voinut asennella träkkereitä. Mutta jos niistä on huoli, niin jotain paljon pahempaa vikaa on joko puolisossa tai itsessä.

Ja kyllä. Olen mies.

Vierailija
59/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä tässä on se, että aikuinen ihminen ei saisi päättää itse.

Pitää voida päättää itse, ottaako vanhan koneen vai ostaako uuden omilla rahoillaan. Ja tätä päätöstä pitää puolison kunnioittaa.

Vierailija
60/83 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mies ei ole koskaan ehdottanut vanhaa konettaan, mutta hän auttaa kyllä koneen valinnassa muuten. Yleensä katselen ensin itse, mikä olisi kiva, ja sitten 'hyväksytän' ehdotukseni miehellä. Mies lukee sitten ne tiedot, joiden päälle ei ymmärrä ja kertoo sitten perustellen, jos joku vähän toinen malli olisi samaan hintaan parempi. Ja tämä on minulle ihan ok, ei minua haittaa, että tietokoneisiin perehtyneempi mieheni vähän neuvoo, etten osta jotain alitehoista konetta.

Mökkikoneeksi sain lapsen vanhan koneen, joka ostettiin hänelle lukioon. Tämä oli hänelle käytössä neljä vuotta, ennen kuin siirtyi tiiviimmin käyttämään työnantajalta saatua läppäriä. Tämä on melkein samanlainen kuin oma koneeni, joka taitaa nyt olla parin vuoden ikäinen. 

Merkillä ei ole väliä, kunhan se on Lenovo.