Huolisitko puolisosi vanhan puhelimen/tietokoneen?
Kysymys otsikossa. Ok, tiedän että on tavallista että perheenjäsenet kierrättävät laitteita, ja että usein esim. lapsi saa vanhempansa entisen työpuhelimen tms.
Mutta me olemme 2 aikuista (yli 40v), ja mun pitäisi ostaa uusi läppäri mun vanhan hajonneen tilalle. Puolisoni ehdotti että saisin hänen vanhan toimivan läppärin. Mutta haluan ostaa uuden, tavallisen peruslaitteen. Puolisoni väkisin haluisi antaa käyttööni vanhan.
Miksi en halua? Ekanakin haluan oman uuden, ja euroja on sen verran että tämä ei todellakaan heilauta mun taloutta yhtään. Koen nämä laitteet henkilökohtaisena. Hän on minua kyvykkäämpi laitteiden kanssa, ja on voinut asentaa ties mitä loggereita tms, mistä hän voi seurata mitä teen. Pitäkää vain vainoharhaisena :) mutta ajatus häiritsee.
Mitään pettämiskuvioita tms ei ole luvassa, mutta ei kiinnosta ajatus että hän seuraisi mitä teen koneella. Jo pelkästään tämä vauvapalstailun laajuus on sellainen asia mitä en halua puolisoni tietoon ;)
Ollaan nyt tästä tapeltu koko viikonloppu. Minä meinaan ostaa sen oman laitteen kaupasta, ja hän on vihainen kun en huoli hänen hyvää ja toimivaa laitetta. Miksi hän ei sitten vaikka myy sitä jos kerran näin on?
Miten te muut olette ratkaisseet tän?
Ja tosiaan ikää on 40+ eikä 18+ vaikka siltä kuulostaakin.
Sama keskustelu käytiin viime vuonna puhelinten kanssa. Kävin työpäiväni jälkeen ostamassa itselleni uuden luurin ja keskustelu loppui siihen. Puoliso mutisi jonkin aikaa ja antoi luurinsa isälleen lopulta.
En maininnut sukupuolia tarkoituksella, jottei tästä tehtäisi sukupuolikysymystä.
Ei kai hän halua kytätä minua siksi jopa että hänellä itsellään olisi jotain pettämis tms kuviota taustalla? Ei, en halua uskoa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten joku tuossa totesi, hirveän alentavaa ottaa keski ikäisenä ukon käytetty laite.
No kyllä järkeäkin voi käyttää. Kun itselleni tuli tarve saada läppärin lisäksi erillinen monitori, niin ei mulla ollut mitään ongelmaa ottaa monitoria, jota mies oli käyttänyt aiemmin ja joka sittemmin oli jäänyt ylimääräiseksi, kun mies hankki toisenlaisen monitorin.
Kyllä, mutta nykyään se ei olekaan niin helppoa kun koneet kommunikoi keskenään ja kaikenlaiset tilit sekoittuvat.
Aaapee kirjoitti:
No vähän aikaa mies on mykällä mutta eiköhän tuo taas lepy. Itsellään menee rahaa kaikkieen älyttömään ja mulla isommat tulotkin enkä saisi edullista uutta konetta ostaa. Mutta taitaa se kyttäämisjuttu olla juurisyy.
Älä nyt mitään edullista konetta osta! Osta nyt kunnollinen, kun kerrankin olet oppinut pitämään puolesi.
Kirjoitan tätä vaimoni vanhalla läppärillä, toinen läppärini on vaimon vanha läppäri, kolmas läppärini on ex-vaimon vanha läppäri. Puhelimeni on poikani vanha.
Uusissa on omat puolensa, onhan noi vanhat välillä aika solmussa ja kulahtaneita. Mutta aika vanhankin läppärin elvytys vaikka SSD:llä on yllättävän näppärä juttu.
Ei se, että ostaa laitteensa uutena suojele siltä jos joku haxori-puoliso haluaa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se haluu että sä otat sen vanhan niin se pääsee ostaan hyvällä omallatunnolla uuden hienon vehkeen ITSELLEEN. Kierrättää sulle romunsa kun 'ethän sä oikeesti tarvii mitään hienoo uutta' Eli mene ja osta omat, puoliso saa kiukutella ihan keskenään.
Joo tätä on paljon. Kummasti se on aina vaimo joka joutuu tyytymään miehen vanhoihin kaluihin. Ja pask.. aisiakin, moni mies ei piittaa hygienian tasosta kuten joku kirjoittikin. Kyllä täytyy vaimolla huonosti mennä jos keski-iässä joutuu tyytyyn miehen pissaseen hylkypuhelimeen eikä pysty kaupasta ostaan uutta. Älypuhelimen saa reilu satkulla, perusluurin 30 eurolla.
Joo, fiksuahan se on ostaa satasen luuri, eikä ottaa sitä vuoden vanhaa tonnin puhelinta. Kumpikohan toimii paremmin ja pidempään? Jos ei raaski ostaa kallista laitetta ja puoliso vaihtaa laitteita kuin sukkia, niin hyvähän se on käyttää hyväksi ilmaiset laitteet. Meillä on ainakin mahdollisuus ostaa puhdistusliinoja. Alle kolmekymppiä maksaa.
Ongelmahan ei ole se, että ap:n tekemisiä vakoiltaisiin, vaan se, että ap on luonut itsestään valheellisen mielikuvan kumppanilleen. Ap syyttää puolisoaan jostain, mitä hän ei ole tehnyt tai edes harkinnut tekevänsä, vaikka todellisuudessa ap on tässä se, jolla on salaisuuksia.
En huolisi. Jos ei puolisolle vanha kelpaa niin miksi minulle pitäisi kelvata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se haluu että sä otat sen vanhan niin se pääsee ostaan hyvällä omallatunnolla uuden hienon vehkeen ITSELLEEN. Kierrättää sulle romunsa kun 'ethän sä oikeesti tarvii mitään hienoo uutta' Eli mene ja osta omat, puoliso saa kiukutella ihan keskenään.
Joo tätä on paljon. Kummasti se on aina vaimo joka joutuu tyytymään miehen vanhoihin kaluihin. Ja pask.. aisiakin, moni mies ei piittaa hygienian tasosta kuten joku kirjoittikin. Kyllä täytyy vaimolla huonosti mennä jos keski-iässä joutuu tyytyyn miehen pissaseen hylkypuhelimeen eikä pysty kaupasta ostaan uutta. Älypuhelimen saa reilu satkulla, perusluurin 30 eurolla.
Lääkkeet!
Repesin ihan totaalisesti tälle Lääkkeet kommentille tässä yhteydessä eilen yöllä kun luin näitä. Mies vieressäni havahtui että mitä ihmettä hytkyt, nuku nyt! En voinut kertoa mitä nauroin. Mutta tässä se nähtiin, parempi on ettei mies tiedä missä vaimo netissä seikkailee yötä myöden. Mitään miessutinaa ei ole.
Mullakaan ei ole ylkän vanhaa luuria.
Mutta kiitos nauruista, lääkkeet kommentin antaja :)))
Voisin. Olen ottanutkin vaimoni vanhan puhelimen muutamaksi vuodeksi kun omasta hajosi latausliitäntä. Ei meillä ole keskinäistä kilpavarustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, fiksuahan se on ostaa satasen luuri, eikä ottaa sitä vuoden vanhaa tonnin puhelinta. Kumpikohan toimii paremmin ja pidempään? Jos ei raaski ostaa kallista laitetta ja puoliso vaihtaa laitteita kuin sukkia, niin hyvähän se on käyttää hyväksi ilmaiset laitteet. Meillä on ainakin mahdollisuus ostaa puhdistusliinoja. Alle kolmekymppiä maksaa.
Tässä menelmässä mies on aina kunnon vehkeissä ja nainen saa jämät. Jotka on miehen makuun vielä valitut. Autoissakin varmasti sama, vaimolla on parin tonnin rutku miehen ajaessa uudenkarhealla baijerilaisella salkkunsa kanssa.
Perhe, yhteistalous, vaimo työelämässä, mutta aivan eri elintasot. Taloudellinen väkicalta? Malli lapsille, vanhempien arvoasteikko? Miettikääpä näitäkin.
Ja kyllä, olen avioliitossa oleva nainen, joka ei käytä miehen jämälaitteita. Autotkin on saman tyyppiset taloudessamme.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan ei ole se, että ap:n tekemisiä vakoiltaisiin, vaan se, että ap on luonut itsestään valheellisen mielikuvan kumppanilleen. Ap syyttää puolisoaan jostain, mitä hän ei ole tehnyt tai edes harkinnut tekevänsä, vaikka todellisuudessa ap on tässä se, jolla on salaisuuksia.
Aloittajan mies ei suostu tehdasasetusten palautukseen. Musta tuo kielii jostain. Kun laite vaihtaa käyttäjää, aina lähdetään nollasta, eikä siten että edellinen käyttäjä on peukaloinut sinne "tärkeät ohjelmat" valmiiksi.
Ainakin tehdqsasetusten palautus niihin.
Mä itse asiassa annoin vanhan tietokoneeni miehelle. Hän varmaan teki siihen jonkun puhdistuksen tms, en ole kysynyt. Epäilyttävää, että ap:n mies kieltää palauttamasta tehdasasetuksia ja asentamasta käyttöjärjestelmää uudestaan. Vieläpä siitä syystä mykkäkouluilee. Mies saattaa olla tosiaan asentanut siihen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aattelen sen verran maailmaa ja luonnonvaroja, että käyttäisin vanhan loppuun.
Mulla on nytkin mieheni vanha opiskeluläppäri.
Ei tolla mitään säästä. Metallit on helppo kierrättää. Osta uusi äläkä kysele ja vanha masuuniin.
Jo olemassaolevan ja uuden ero on juuri siinä masuunissa, se kun ei toimi ilman energiaa. Lisäksi vaatii paljon purkaa kone kierrätettävään muotoon. (kuljetukset ja työ)
Ja säästää mun rahoja kanssa.
Vanha ei kelpaa mulle. Puoliso voi myydä tai antaa jollekin.
Minä olen ottanut joskus käyttöön jopa lapseni vanhan puhelimen, kun se sillä hetkellä oli mulle ihan riittävä. Meidän perheessä oli myös vuosia yhteinen perheläppäri, jolla lapset pelasi, minä surffasin av:llä ja mies lueskeli uutisia. Eipä käynyt mielessäkään, että miestä kiinnostaisi, mitä minä tietokoneella teen tai päinvastoin. Toki, ehkä kummankaan mielen viereenkään ei olisi edes tullut kokeilla jotain epämääräisiä sivustoja koneella, joka oli lastenkin käytössä. Mutta pointtini on, että voisin ihan hyvin ottaa perheenjäsenen vanhan laitteen käyttöön, jos se muuten vastaisi tarvettani. Ei kyllä tulisi ekana mieleen, että joku perheenjäsen sen avulla stalkkaisi minua. Jos tällaisia ajatuksia oikeasti on, niin sitten ongelma on jossain ihan muualla kuin siinä itse laitteessa...
Minulla on nytkin käytössä kaverilta ostettu käytetty läppäri. Jos saisin sopivan laitteen ilmaiseksi keneltä tahansa, niin tietysti mielelläni ottaisin.
Ihan käsittämätön ajatus tuo, joka esiintyy ketjussa monilla, että minullehan ei käytetty kelpaa, vaan pitää ihan periaatteen vuoksi olla uutta, vaikka käytetty olisi ominaisuuksiltaan parempi. Hirveää rahan ja etenkin luonnonvarojen tuhlausta. Mutta kai ne laitteet monille ovat jotain statussymboleita, ja niiden tekniikasta ei ymmärretä mitään.
Minulla on varapuhelimenani puolisoni vanha puhelin. Tällä hetkellä minulla on pitkästä aikaa uutena ostettu puhelin, lapsen vanha oli pitkään käytössä, mutta siitä ajoi aika ohi, lineage virittelyidenkin jälkeen. Muiden puhelimet taitavat olla käytettynä ostettuja, siis puolisonkin, kaikki parempia kuin minun puhelimeni.
Omaa läppäriä hänellä ei ole, vaan ne ovat työnantajan läppäreitä, joten sellaista tuskin tulen saamaan. Nykyinen läppärini on puolisoni ostama käytetty läppäri.
Puolisoni tuntee työnsä takia koneet hyvin ja hän hoitaa perheen tietokoneiden hankinnat, parhaalla hinta-laatu suhteella. Samoin koneet ovat sellaiset, ne toimivat hyvin monen monta vuotta. Omassa läppärissäni akut on jo aika entiset, lukiolaisen vastaavaan koneeseen ostettiin uudet.
En usko, että hän viitsisi tuhlata aikaansa minun (tylsien) juttujeni seuraamiseen. Sille ajalle on parempaakin käyttöä. Tieto-taitoa kyllä varmaan riittäisi.
Jos minun puolisoni haluaisi ostaa uuden läppärin tai puhelimen, niin tottakai hän saisi sellaisen ostaa. Ei tulisi mieleenkään pakottaa ketään käyttämään vanhoja laitteitani. Tottakai ne saisi käyttöönsä jos haluaisi.
No täytyy kyllä sanoa että olisin minäkin suuttunut tuommoisesta rahan tuhlaamisesta. Ihan turhaa työtä.
Vaimo halusi vanhan läppärini kun sain töiden puolesta uuden. Asensin käyttöjärjestelmän uusiksi ja vaimolle kone kouraan. Miksi ihmeessä se olisi pitänyt liikkeessä käyttää nollattavana, jos kerran minä sen osaan tehdä? Oletan, että vaimo olisi myös suuttunut minulle jos roolit olisivat toisinpäin. Että jos hän pystyisi jonkun homman tekemään käden käänteessä ja minä vaan vänkäisin että ei kun minä haluan että sen saman homman tekee joku muu, mutta kalliilla.
Olen kyllä nähnyt usein näitä tapauksia että ollaan aivan älyttömän paranoideja vaikka mistä seurantaohjelmista ja henkilökohtaisista tiedoista ja sitten ollaan kuitenkin sormi nenässä ja silmät ymmyrkäisinä painelemassa joka spämmimailin linkkejä. En tiedä että onko se sitten vain ymmärtämättömyyttä vai jotain sairautta.