Huolisitko puolisosi vanhan puhelimen/tietokoneen?
Kysymys otsikossa. Ok, tiedän että on tavallista että perheenjäsenet kierrättävät laitteita, ja että usein esim. lapsi saa vanhempansa entisen työpuhelimen tms.
Mutta me olemme 2 aikuista (yli 40v), ja mun pitäisi ostaa uusi läppäri mun vanhan hajonneen tilalle. Puolisoni ehdotti että saisin hänen vanhan toimivan läppärin. Mutta haluan ostaa uuden, tavallisen peruslaitteen. Puolisoni väkisin haluisi antaa käyttööni vanhan.
Miksi en halua? Ekanakin haluan oman uuden, ja euroja on sen verran että tämä ei todellakaan heilauta mun taloutta yhtään. Koen nämä laitteet henkilökohtaisena. Hän on minua kyvykkäämpi laitteiden kanssa, ja on voinut asentaa ties mitä loggereita tms, mistä hän voi seurata mitä teen. Pitäkää vain vainoharhaisena :) mutta ajatus häiritsee.
Mitään pettämiskuvioita tms ei ole luvassa, mutta ei kiinnosta ajatus että hän seuraisi mitä teen koneella. Jo pelkästään tämä vauvapalstailun laajuus on sellainen asia mitä en halua puolisoni tietoon ;)
Ollaan nyt tästä tapeltu koko viikonloppu. Minä meinaan ostaa sen oman laitteen kaupasta, ja hän on vihainen kun en huoli hänen hyvää ja toimivaa laitetta. Miksi hän ei sitten vaikka myy sitä jos kerran näin on?
Miten te muut olette ratkaisseet tän?
Ja tosiaan ikää on 40+ eikä 18+ vaikka siltä kuulostaakin.
Sama keskustelu käytiin viime vuonna puhelinten kanssa. Kävin työpäiväni jälkeen ostamassa itselleni uuden luurin ja keskustelu loppui siihen. Puoliso mutisi jonkin aikaa ja antoi luurinsa isälleen lopulta.
En maininnut sukupuolia tarkoituksella, jottei tästä tehtäisi sukupuolikysymystä.
Ei kai hän halua kytätä minua siksi jopa että hänellä itsellään olisi jotain pettämis tms kuviota taustalla? Ei, en halua uskoa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Keyloggerit paljastuu perustason virustorjunnoilla. Palauta BIOS tehdasasetuksiin ja asenna win uudestaan jos haluat olla varma.
2000 alussa laitoin keyloggerit pojan RuneScape pelikoneeseen ja kävin sen ukolla pelailee koulupäivien aikana. Oli hauskaa aina kun se tuli kotiin ja hahmo oli tehnyt tyhmyyksiä, esim tradennut rune fullit yhteen olueen yms!
Ei mies suostu vaan kone tulisi hänen jäljiltä eli hän laittanut mulle ohjelmat valmiina.
En ottaisi. Minulla on erilaiset vaatimukset laitteille kuin hänellä, joten ei soveltuisi omaan käyttöön. Rikkoutuneen tilalle väliaikaisesti voisin ottaakin.
En huolisi mutta se johtuisi kyllä siitä, että miehellä on ikivanha rumpu. Ei tulisi mieleenkään epäillä, että hän yrittäisi seurata mitä teen koneella,
Mutta ei ap:n pelko täysin perusteeton ole, vaikka toivottavasti on aiheeton. Sain elämäni ensimmäisen tietokoneen aikoinaan (1996?) silloiselta poikaystävältä, meillä oli etäsuhde ja tapasimme toisiamme korkeintaan kahden viikonlopun verran kuukaudessa. Olin hädintuskin opetellut käyttämään yliopiston koneita ja hän tietysti halusi auttaa minua asentamalla ohjelmat valmiiksi ja laittamalla sähköpostin salasanankin paikoilleen. Onneksi jo silloin tajusin vaihtaa sen ensitöikseni, kun hän ei ollut näkemässä. Voi olla, ettei hänellä ollut aikomustakaan kirjautua postiini kotoaan omalla koneellaan, mutta kyllä se väkisin tuli mieleen, kun hän sen halusi laittaa ja halusi koneen muistavan sen (eli ehkä toivoi, etten vaihtaisi sitä kun kone ei sitä enää kysyisi).
Minulla on ollut vain yksi uusi puhelin ja muut ovat jonkun tutun vanhoja. En juuri puhelinta käytä, joten sillä ei väliä.
Itse olen hankkinut läppäreitä käytettynä netistä, joissakin saattaa olla vielä takuutakin jäljellä. Otan mieluummin vanhan työkäyttöön tehdyn työhevosen kuin uuden markettikoneen. Varsinkin mekaanisessa kestävyydessä on isoja eroja.
En huolisi. Haluan uudet oman maun mukaiset enkä kenenkäön vanhoja. Omalla rahalla kun ostaa niin kellään ei ole asiaan sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänä kesänä ekan uuden puhelimen varmaan kymmeneen vuoteen, olen aina aikaisemmin ottanut miehen puhelimen kun on vaihtanut uuteen. Nyt en halunnut kun on niin iso, ostin sellaisen mini iphonen, on paljon näppärämmän kokoinen eikä ollut kovin kalliskaan.
Eikö tuo ole alentavaa, olla toisen rojuissa? Jos ette ole teinejä enää.
Hei ap, meillä käydään jatkuvasti tätä samaa vääntöä. Jos ostan itselleni jotain uutta, haluan sen todellakin olevan uutta ja oman makuni mukaista. Mies taas aina haluaisi minun (tai lasten) ottavan hänen vanhat että hän saisi uudet. Joka kerta asiasta pitää tapella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ottaa, mutta jos nyt haluaisin uuden niin hommaisin uuden, ei siihen puolison mielipide vaikuttaisi.
Jos puoliso on tietoteknisesti huomattavasti etevämpi, en ottaisi. Juuri ap n mainitsemasta syystä. Mutta jos puoliso olisi yhtä urvelo kun mie, ottaisin. Ei sellainen osaa mitään seurantoja kytkeä koneelle.
Aika surullista että joutuu parisuhteessaan pelkäämään että toinen kyttää. Mun mies on huomattavasti parempi tietokoneissa kuin minä, mutta ei kyllä ole koskaan tullut mieleenkään pelätä että se asentaisi jotain vakoiluohjelmia, vaikka tietää salasanani läppäriini.
Mekin tiedetään ja puoliso ammatikseen tietokoneita käsittelevänä laittaa mulle koneet, oli uusi tai hänen entinen. En touhua mitään salaisia,petä tms ja kytätä ei häntäkään tarvitse.
Kauhean luottavaista porukkaa. Mistä te voitte niin varmasti tietää ettei mies seuraa teitä? Salasanat ja kaikki tiedossa.
Olkaa nyt naiset vähän varovaisempia.
Minä en edes ajatellut mitään pettämisasiaa, kun aloin lukea ap:n juttua. Ajattelin vain, että aikuinen ihminen voi ostaa itselleen uuden koneen, jos haluaa. Ei siihen puolison mielipidettä tarvita.
Ehkä ap ei ole henkisesti aikuinen.
No oma uusi laite itselle tietysti. Puolisoni läppäri ja puhelin hajosivat, eikä ollut ajatuksenakaan että toisen vanha. Mun edellinen puhelin oli ollut puolison käytössä 2kk mutta käytännön syistä otin sen uutena itselleni, koska puoliso tarvitsi 2 simkorttisen puhelimen. Nyt kun minulla on tuon jälkeen oma puhelin ja yritin tyhjentää tuota vanhaa, niin ei niitä kaikkia tietoja saa sieltä millään pois. Tai en ainakaan osannut poistaa esim. joitakin googlekalenterimerkintöjä (osa poistui, osa jäi?) Joten en anna äidilleni puhelinta, joka vähän sen perään kyseli. Ostakoon uuden itselleen.
Meillä ei aina ole paljoa ylimääräistä rahaa, mutta säästöön laitetaan just hajoavien laitteiden takia sivuun, että saadaan säästöstä heti rikkoutuneen tilalle hankittua uusi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hankkinut läppäreitä käytettynä netistä, joissakin saattaa olla vielä takuutakin jäljellä. Otan mieluummin vanhan työkäyttöön tehdyn työhevosen kuin uuden markettikoneen. Varsinkin mekaanisessa kestävyydessä on isoja eroja.
Täysin eri asia kuin aapeen tilanne. Sä ostat rehellisesti putsatun tyhjän, käytetyn koneen. Ap saisi puolisonsa koneen jonka ukko on 'ystävällisesti' asentanut jo täyteen ohjelmia. On sähköposti, netti, ja.... ?
Ja kuten joku tuossa totesi, hirveän alentavaa ottaa keski ikäisenä ukon käytetty laite. Ja ap haluaa ja pystyy ostaa uuden ja oudosti mies hermostui tästä.
En tuollaista ukkoa koneelleni päästäisi ollenkaan yksin, takuulla virittää sinne jotain seurantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänä kesänä ekan uuden puhelimen varmaan kymmeneen vuoteen, olen aina aikaisemmin ottanut miehen puhelimen kun on vaihtanut uuteen. Nyt en halunnut kun on niin iso, ostin sellaisen mini iphonen, on paljon näppärämmän kokoinen eikä ollut kovin kalliskaan.
Juu, tosi alentavaa ostaa esim. käytetty kännykkä :D miten se eroaa että ottaako käytetyn laitteen tuntemattomalta vai omalta puolisoltaan? Kummassakin tilanteessa voi palauttaa tehdasasetuksille.
Mulla on miehen vanha työläppäri. Ei ollut maksanut miehelle mitään, kun on niin vanha. Tämä on paljon tehokkaampi ja parempi kuin mun edellinen, joka oli uudempi ja josta hajosi näppis.
Vierailija kirjoitti:
No oma uusi laite itselle tietysti. Puolisoni läppäri ja puhelin hajosivat, eikä ollut ajatuksenakaan että toisen vanha. Mun edellinen puhelin oli ollut puolison käytössä 2kk mutta käytännön syistä otin sen uutena itselleni, koska puoliso tarvitsi 2 simkorttisen puhelimen. Nyt kun minulla on tuon jälkeen oma puhelin ja yritin tyhjentää tuota vanhaa, niin ei niitä kaikkia tietoja saa sieltä millään pois. Tai en ainakaan osannut poistaa esim. joitakin googlekalenterimerkintöjä (osa poistui, osa jäi?) Joten en anna äidilleni puhelinta, joka vähän sen perään kyseli. Ostakoon uuden itselleen.
Meillä ei aina ole paljoa ylimääräistä rahaa, mutta säästöön laitetaan just hajoavien laitteiden takia sivuun, että saadaan säästöstä heti rikkoutuneen tilalle hankittua uusi.
Mitä sä sille kännykälle teit? Itse olen myynyt pari vanhaa kännykkää tehdasasetuksille palautuksen jälkeen, eikä sinne kyllä jäänyt yhtään mitään omia juttujani jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Keyloggerit paljastuu perustason virustorjunnoilla. Palauta BIOS tehdasasetuksiin ja asenna win uudestaan jos haluat olla varma.
2000 alussa laitoin keyloggerit pojan RuneScape pelikoneeseen ja kävin sen ukolla pelailee koulupäivien aikana. Oli hauskaa aina kun se tuli kotiin ja hahmo oli tehnyt tyhmyyksiä, esim tradennut rune fullit yhteen olueen yms!
? ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tosi alentavaa ostaa esim. käytetty kännykkä :D miten se eroaa että ottaako käytetyn laitteen tuntemattomalta vai omalta puolisoltaan? Kummassakin tilanteessa voi palauttaa tehdasasetuksille.
Ketjussa on tullu esiin että näin ei tapahtuisi vaan tää museoelektroniikan lahjoittaja antaisi sen ohjelmat valmiina puolisolleen.
Kyllä hälytyskellot soisivat!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on tullu esiin että näin ei tapahtuisi vaan tää museoelektroniikan lahjoittaja antaisi sen ohjelmat valmiina puolisolleen.
Kyllä hälytyskellot soisivat!!!!
No silloin kyllä, mutta kun tuo kirjoittaja kuulosti puhuvan vaan yleisesti miehen käytettyä laitetta vastaan.
Sit, kun se kone on AP:n, mikä estää palauttamista tehdasasetuksia ja aloittamalla itse alusta?
Mut siis joo, mun mielestä puolison vanhat laitteet on ok, mutta kun ne on vaihtaneet omistajaa, niin myös määräysvalta siirtyy.
En osaa.