Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kevytyrittäjänä työttömänä

Kokemuksia kaipaava
14.04.2023 |

Mahtaisikohan täältä saada käytännön kokemusta kevytyrittäjänä toimimisesta työttömänä. Olen mahdollisesti saamassa 15-20h/vk tuntityötä, joka on tarkoitus laskuttaa Ukko.fi:n tmv. palvelun kautta. Tuntikorvaus ei ole suuren suuri, mutta näkisin että olisi helpompi hakea työpaikkaa, kun olisi oman alan töissä. TE-toimistosta sanottiin, että neljä kk voi toimia kevytyrittäjänä ja sen jälkeen TE-toimisto toteaa yksipuolisesti onko kyseessä pää- vai sivutoiminen yrittäjyys.

Itseäni hieman hirvittää. Jos päätän ryhtyä kevytyrittäjäksi, niin minulla ei ole mitään takeita että tulevista työtunneista. Voi hyvinkin olla vaikka niin, että joku kuukausi ei ole yhtään tuntia ja seuraavana vaikka 10 tai koko homma voi päättyä kuin seinään. Olisi karmee joutua täyspäiväinen yrittäjä statukselle ja havaita, että mitään työtunteja ei ole eikä tule.

Pohdin, että auttaisiko toiminnan sivutoimiseksi toteamiseen, jos tekisi myös täysin eri alan sijaisuuksia verokortilla, kevytyrittäjyyden lisäksi. Kaikki viisaat vinkit ovat nyt tarpeen.

Nyt olisi tarvetta viisaampien kokemukselle, miten mun kannattaisi toimia.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi uusosuuskuntaa? Pystyt sen kautta tekemään laskutettavaa työtä. Uusosuuskunta maksaa sinulle palkan, pidättää ja hoitaa eteenpäin verot ja lakisääteiset maksut, laskuttaa yritystä ja hoitaa alv:t. Osan he ottavat omien kulujen kattamiseen. Olen itse työskennellyt tuota kautta ja sain palkan lisäksi soviteltua päivärahaa. Mitään ongelmia työkkärin, ammattiliiton tai työttömyyskassan kanssa ei ollut.

Vierailija
2/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yrittäjä, et saa työttömyysrahaa. Laki ei tunne kevytyrittäjyyttä, olet yrittäjä tai palkansaaja. Täyttä kusetusta nuo kevytyrittämiset ja jotku ukkoverkot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela katkaisi multa TE-tuet heti, kun TE-virasto laati lausunnon, että on työllistynyt omalle alalleen. TE-toimisto oli kirjannut lausuntoihin, että ei maksuestettä, koska TE-toimisto katsoi työni vähäiseksi ja sivutoimiseksi. Silloin en edes tehnyt töitä eikä ollut tuloja. No ainakin alkoi keksimään itselleen töitä tehokkaasti, kun Kela katkaisi TE-tuen. Sen jälkeen ainakin töitä on ollut runsaasti ja tullut kehiteltyä, ettei vaan joudu takaisin TE-tuelle. 

Vierailija
4/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjällä on töitä niin paljon kuin itselleen keksii. Jos et perusta virallista yritystä vaan toimit itsenäisenä ammatinharjoittajana, voit kyllä saada toimeentulotukea silloin kun muu tulo ei riitä. Ei se haittaa, jos TE-tuet katkaistaan. 

Vierailija
5/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on yrittäjän elämä. Koskaan ei tiedä miten keikkaa tai kauppaa on tulevaisuudessa. Siinä on se riski ja sen ottamisesta pitää toisaalta olla mahdollisuus sitten myös menestyä isosti, tai jengi ei yritä. Mutta mitä vielä. Täällä yrittäjät on riistäjiä, ahneita, verovälttelijöitä ja mitä kaikkea. Parempi siis että et yritä, vaan nostelet työkkärin tukea hautaan saakka.

Vierailija
6/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö valituksen? Erikoista, että TE-toimisto on katsonut sivutoimiseksi ja Kela katkaisee tuet. Minkä verran tunteja teit tuohon aikaa per viikko? 

Vierailija
7/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on yrittäjän elämä. Koskaan ei tiedä miten keikkaa tai kauppaa on tulevaisuudessa. Siinä on se riski ja sen ottamisesta pitää toisaalta olla mahdollisuus sitten myös menestyä isosti, tai jengi ei yritä. Mutta mitä vielä. Täällä yrittäjät on riistäjiä, ahneita, verovälttelijöitä ja mitä kaikkea. Parempi siis että et yritä, vaan nostelet työkkärin tukea hautaan saakka.

Minähän nimenomaan olen valmis ottamaan riskiä, jotta ajastaan työllistyisin. Pointti tässä ei ole yrittäjäksi ryhtyminen vaan omien työnsaantimahdollisuuksien parantaminen. 

Vierailija
8/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tienaa enempää kuin tukiasiakkaat, mutta parasta tässä on 100% vapaus ja 100% päätösvalta omaan työhön. Kaikesta saa päättää itse, myös työajat. Voi päivällä kirjoitella netissä ja tehdä työt illalla tai vaikka pyhäpäivinä. Keskellä päivää voi mennä taidenäyttelyyn, jos haluaa. En vaihtaisi tätä TE-asiakkuuteen. En ehtinyt olla TE-asiakas pitkään. Ei sellainen sovi yrittäjä-luonteelle. Ei raha ole tärkeintä vaan se, että saa tehdä itse ja päättää omasta työstään. 

Vierailija
9/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tienaa enempää kuin tukiasiakkaat, mutta parasta tässä on 100% vapaus ja 100% päätösvalta omaan työhön. Kaikesta saa päättää itse, myös työajat. Voi päivällä kirjoitella netissä ja tehdä työt illalla tai vaikka pyhäpäivinä. Keskellä päivää voi mennä taidenäyttelyyn, jos haluaa. En vaihtaisi tätä TE-asiakkuuteen. En ehtinyt olla TE-asiakas pitkään. Ei sellainen sovi yrittäjä-luonteelle. Ei raha ole tärkeintä vaan se, että saa tehdä itse ja päättää omasta työstään. [/quote]

Itsekin haluan päästä työelämään asap, tavalla tahi toisella. Perustitko siis yrityksen vai toimitko kevytyrittäjänä? 

Vierailija
10/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää minkälaisilla ehdoilla katsotaan sivutoimiseksi yrittäjyydeksi. Silloin voi saada soviteltua päivärahaa. Itse miettisin tarkkaan tuota kuviota ennen kuin lähtisin, koska kuulostaa olevan nollatuntisopimus. Mieluummin työsopimus, jossa on minimiviikkotuntimäärä.

Vierailija
11/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän nimenomaan olen valmis ottamaan riskiä, jotta ajastaan työllistyisin. Pointti tässä ei ole yrittäjäksi ryhtyminen vaan omien työnsaantimahdollisuuksien parantaminen. 

Kannattaa päästää TE-tuesta irti. Mulla lisääntyi työt siinä aivan älyttömästi, kun TE-asiakkuus katkesi ja sain byrokratiaan tuhlaantuvan ajan työntekoon. Kun TE-tuki katkeaa, kyllä siinä on painetta keksiä itselleen töitä, kun pitää saada muuta rahaa ja se kantaa eteenpäin. En itsekään heti päässyt alan tuloille ja vieläkin siihen saa tehdä töitä paljon, mutta saan tehdä mitä haluan ja kukaan muu ei sanele elämää. 

Vierailija
12/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää minkälaisilla ehdoilla katsotaan sivutoimiseksi yrittäjyydeksi. Silloin voi saada soviteltua päivärahaa. Itse miettisin tarkkaan tuota kuviota ennen kuin lähtisin, koska kuulostaa olevan nollatuntisopimus. Mieluummin työsopimus, jossa on minimiviikkotuntimäärä.

En ole saanut mitään ymmärrettävää vastausta TE-toimistolta mikä erottaa pää- ja sivutoimisen yrittäjän. Toki, jos nyt ihan yksittäinen projekti, niin silloin on sivutoimista. Työsopimus on tavoitteena, mutta tässä yrityksessä kaikki toimivat yrittäjinä. 

Vierailija
13/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole kommentoinut tuota yrittäjän töiden tekemistä uusosuuskunnan kautta. Eikö tuo vaihtoehto kiinnosta? Siinä näkee, miten töitä on ja voi myöhemmin siirtyä kokonaan yrittäjäksi, jos tahtoo.

Vierailija
14/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy kirjoitti:

En tienaa enempää kuin tukiasiakkaat, mutta parasta tässä on 100% vapaus ja 100% päätösvalta omaan työhön. Kaikesta saa päättää itse, myös työajat. Voi päivällä kirjoitella netissä ja tehdä työt illalla tai vaikka pyhäpäivinä. Keskellä päivää voi mennä taidenäyttelyyn, jos haluaa. En vaihtaisi tätä TE-asiakkuuteen. En ehtinyt olla TE-asiakas pitkään. Ei sellainen sovi yrittäjä-luonteelle. Ei raha ole tärkeintä vaan se, että saa tehdä itse ja päättää omasta työstään. 

Itsekin haluan päästä työelämään asap, tavalla tahi toisella. Perustitko siis yrityksen vai toimitko kevytyrittäjänä? 

Itsenäisenä ammatinharjoittajana eli ilman virallista yritystä. Vastaa enemmän sitä kevytyrittämistä ehkä. Oikeastaan mun työlle ei ole ammattinimikettä, koska tässä yksi ihminen hoitaa yksin sellaisia erilaisia työtehtäviä, joita yleensä hoitaa eri ihmiset. 

Vierailija
15/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa päästää TE-tuesta irti. Mulla lisääntyi työt siinä aivan älyttömästi, kun TE-asiakkuus katkesi ja sain byrokratiaan tuhlaantuvan ajan työntekoon. Kun TE-tuki katkeaa, kyllä siinä on painetta keksiä itselleen töitä, kun pitää saada muuta rahaa ja se kantaa eteenpäin. En itsekään heti päässyt alan tuloille ja vieläkin siihen saa tehdä töitä paljon, mutta saan tehdä mitä haluan ja kukaan muu ei sanele elämää. [/quote]

Perustitko suoraan oman yrityksen vai aloititko kevytyrittäjänä? Hyödynsitkö starttirahan?

Vierailija
16/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy kirjoitti:

Itsenäisenä ammatinharjoittajana eli ilman virallista yritystä. Vastaa enemmän sitä kevytyrittämistä ehkä. Oikeastaan mun työlle ei ole ammattinimikettä, koska tässä yksi ihminen hoitaa yksin sellaisia erilaisia työtehtäviä, joita yleensä hoitaa eri ihmiset. 

Onko sulla siis toiminimi? 

Vierailija
17/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et ole kommentoinut tuota yrittäjän töiden tekemistä uusosuuskunnan kautta. Eikö tuo vaihtoehto kiinnosta? Siinä näkee, miten töitä on ja voi myöhemmin siirtyä kokonaan yrittäjäksi, jos tahtoo.

Ah, sorry. Täytyy selvittää mikä toi on, itselleni ihan vieras. Onko sulla omakohtaista kokemusta uusosuuskunnan kautta työskentelystä? 

Vierailija
18/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, sorry. Täytyy selvittää mikä toi on, itselleni ihan vieras. Onko sulla omakohtaista kokemusta uusosuuskunnan kautta työskentelystä? 

On, joo. Tein töitä eri tahoille, uusosuuskunta hoiti laskutuksen ja maksoi minulle palkan. Pystyin itse sopimaan, millä hinnalla työpanostani möin. Osuuskunta otti oman prosenttiosuuden, laskutetusta summasta maksettiin kaikki lakisääteiset maksut ja minä sain palkkani nettona tilille. Olin ihan tyytyväinen, hyvänä kuukautena sain palkkaa ihan hyvin, huonompina sain soviteltua päivärahaa.

Vierailija
19/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistappa, että sun pitää sitten vakuuttaa itsesi YEL vakuutuksella, jota maksat kuukausittain, riippumatta tuloista!

Tämä on otettava huomioon myös sinun hinnoittelussa, kun itse hoidat "sotusi"

Vaikuttaa siltä, että sua yritetään kusettaa,...

Vierailija
20/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, joo. Tein töitä eri tahoille, uusosuuskunta hoiti laskutuksen ja maksoi minulle palkan. Pystyin itse sopimaan, millä hinnalla työpanostani möin. Osuuskunta otti oman prosenttiosuuden, laskutetusta summasta maksettiin kaikki lakisääteiset maksut ja minä sain palkkani nettona tilille. Olin ihan tyytyväinen, hyvänä kuukautena sain palkkaa ihan hyvin, huonompina sain soviteltua päivärahaa.

Eikö TE-toimisto katsonut sinua yrittäjäksi?