Glukoosi-fruktoosisiirappia on todella vaikea välttää ja sen terveyshaitat on kiistattomat
Elintarviketeollisuus lisää tuota makeuttajaa melkein kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, koska se on halvempaa kuin tavallinen sokeri. On tiedetty jo jonkun aikaa, että fruktoosi on haitallisempaa maksalle ja maksan rasvoittumiselle kuin muut sokerit. Se varastoituu rasvana maksaan hanakammin.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Minä saan glukoosisiirapista mahavaivoja: oksentelua, ripulia ja maha on niin kipeä, etten pääse sängystä ylös.
Nykyään on jokainen tuoteseloste tutkittava tarkasti ( glukoosisiirappia siis käytetään makeuttamiseen).
Kurja sinun kannaltasi, glukoosi(siirappi) kun olisi se terveellisin luontainen makeutusvaihtoehto ja ongelma on nimenomaan fruktoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä Coca-Cola:
"Vesi, sokeri, hiilidioksidi, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), luontaiset aromit, aromi kofeiini"
ja Coca-Cola Zero:
"Vesi, hiilidioksidi, väri (E150d), happo (E338), makeutusaineet (aspartaami, asesulfaami K), happamuudensäätöaineet (E331), luontaiset aromit, aromi kofeiini. Sisältää fenyylialaniinin lähteen. Sisältää makeutusaineita."
Eipä näy kummassakaan tätä mystistä Amerikan vitsausta.
Eipä se aspartaami ole myöskään mikään terveystuote. Tappaa tehokkaasti suolistobakteereita, joka edesauttaa mm. IBS.ää ja IBD.eetä syntymään.
Aspartaami luokiteltiin 50 luvulla kemialliseksi aseeksi, se on hermomyrkky. Mutta 70-luvulla tehtiin uusia testejä, ja pudotettiin aspartaamin määrät tasolle mikä ei välitöntä kuolemaa ja muita hermo vaurioita aiheuta, niin saa syöttää ihmisille tänä päivänä, se myös maksaa puolet vähemmän kuin sokeri. Esim. epilepsia, alzheimer ja muut hermosto sairaudet on todennäköisesti äidin raskauden aikana juoman aspartaamin aiheuttamia, tämän takia aspartaamia sisältävissä tuotteissa lukee yleensä "ei suositella raskaana oleville". Tuo teksti on yhtiöiden luoma oikeus suoja mahdollisten hermo vaurioiden aiheuttamisen varalle. "Mitäs joit raskaana vaikka pullossa lukee että ei suositella."
Ikävän moni nainen juo tuota hermomyrkkyä raskauden aikana "laihduttaakseen". Moni ei tajua aspartaamin vaaroja.
Hedelmiä ja kasviksia, lihaa kanaa kalaa, riisiä ja perunaa. Lu9nnonjugurttia, puuroa, itse kerättyjä marjoja. Ei mitään valmismarinadisotkuja tai leivän näköistä pullaa. Ei ongelmaa. Kehokin voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Koska te valmisruokien ostajat ymmärrätte että teidät myrkytetään ruoalla jotta jatkossa saatte ostaa lääkkeitä ostamienne ruokien takia jotta lääkeyhtiö kuittaa eläkkeenne.
Niinpä, bayern yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä osti vastikään monsanton maailman suurimman agrikulttuuri(ruoka) yhtiön.
Juuri tästä syystä, voivat kehitellä lisää ruokia joihin lisätä haitallisia gmo ainesosia(maissia) ruokiin jotka aiheuttaa sairauksia, johon myyvät lääkkeet, win-win-win business tuolle jätti korporaatiolle, joka myös tekee "testit" joissa "todetaan ainesosien olevan vaarattomia". Lääkeyhtiöiden tuottama huijaus on paljon pahempi kuin esim. jätti yhtiö WV päästö mittaus huijaukset vuosikymmeniltä.
Kansanterveydelle paljon suurempi haitta on ruuan tuottajien kollaboraatio lääkeyhtiöiden kanssa. Myyvät halpaa terveydelle haitallista ruokaa, jonka aiheuttamiin vaivoihin myyvät kalliita lääkkeita joita joutuu syömään koko lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Glukoosi-fruktoosisiirapissa on glukoosia yli puolet ja täten fruktoosia alle 50%. Muutoin nimessä sokerit olisivat toisinpäin. Pöytäsokeri jota käytetään kaikessa on sakkaroosia joka pilkkoutuu ruuansulatuksessa glukoosiksi ja fruktoosiksi siten että molempia on melko tarkkaan 50%. Joten ihan tavallisessakin sokerissa puolet sokerirasituksesta elimistöön tulee fruktoosista.
Otapas vähän paremmin selvää asioista: tavallista sokeria on jo vuosikymmeniä korvattu halvemmalla ja fruktoosipitoisemmalla tärkkelyssiirapilla. High Fructose Corn Syrup (glukoosi-fruktoosisiirappi) tehdään maissista. Fruktoosia on tässä makeuttajassa tavallisesti 55 prosenttia. Suomenkin elintarviketeollisuus käyttää mieluusti tätä raaka-ainetta juuri halvempien tuotantokustannusten takia.
High fructose corn syrup ei ole yhtä kuin glukoosi-fruktoosisiirappi, vaan suomeksi käännettynä se olisi fruktoosi-glukoosisiirappia. Glukoosi-fruktoosisiirapissa on 5-50% fruktoosia.
"Valmistustekniikassa ei ole eroa: osa glukoosista muutetaan entsyymien avulla fruktoosiksi. Mutta fruktoosin määrässä on. Se on USA:ssa yleensä 55 ja Euroopassa 42 %.
Euroopassakin tärkkelyssiirapissa saa olla yli puolet fruktoosia. Mutta silloin sen pitää näkyä aineen nimessä. Yhdyssanan osat kääntyvät: fruktoosi-glukoosisiirappi."
Joten jos ajatellaan että fruktoosi on se pahin myrkky, glukoosi-fruktoosisiirapin pitäisi olla terveellisempää kuin tavallisen sokerin, joka on 50%:sti fruktoosia.
Lisäksi ainakaan itse en ole nähnyt suomalaisissa (tai muissa eurooppalaisissa) tuotteissa ikinä fruktoosi-glukoosisiirappia ainesosana, vaikka luen aina ainesosaluettelot. Vaikka en olekaan muutamaan vuoteen asunut enää Suomessa, en usko että tilanne on kovasti tässä ajassa muuttunut.
Ei ole yhtään vaikea välttää. Ostaa kunnon raaka-aineita ja tekee niistä ruokaa.
Helppo välttää kun ostaa mahdollisimman vähän ruokia Lidlistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varastoidu jos ei syö liikaa.
Taas joku "aattelen kriittisesti kun luin netistä"-asiantuntija, hah!
Taas joku järjen jättiläinen tulee tänne huutelemaan: ei koske minua koska itse toimin oikein joten ei ole myöskään mitään ongelmaa.
Käsittääkseni sinun ei ole mikään pakko syödä roskaa, kukaan ei pakota.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole lainkaan vaikea välttää. Vältä valmisruokia ja teollisia elintarvikkeita niin vältät tuotakin moskaa.
Samat sanat. Olen ylipäänsä herännyt viime aikoina ajattelemaan, että kaupassa on ihan valtavasti tuotteita ja jopa laajoja tuoteryhmiä, joita en osta ikinä. Syön monen mielestä varmaan tosi tylsästi, mutta mieluummin ostan maustamatonta jogurttia ja laitan siihen vaihtelevasti mitä laitan kuin mietin sisältääkö tämä makeutetta a, b vai c. Ruoka voi olla tyyliin jauhelihaa, perunoita ja porkkanaa, jos ei muuta keksi, viitsi tai halua, ei sen tarvitse sisältää jotain purkkisoossia, jolla saa "makua". Huomaan, että minun käsitykseni hyvästä mausta on aika kaukana tehtaiden markkinoimasta mausta. Minä laitan meillä ruoan ja mies aina ihmettelee miten viitsin, kun kaupasta saa valmista sitä ja tätä ja ruoan voi aina kuitata pussillisella irtokarkkeja, jotka oli näin ja näin halpoja...
Se on ihan yleisen terveyden tie, että jos tuotteessa on tätä ainetta, jättää hyllylle. Esim. keksit tosi lihottavia muutenkin, pelkkää valkoista vehnäjauhoa lähinnä.
Minä leivon makeani itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä Coca-Cola:
"Vesi, sokeri, hiilidioksidi, väri (E150d), happamuudensäätöaine (E338), luontaiset aromit, aromi kofeiini"
ja Coca-Cola Zero:
"Vesi, hiilidioksidi, väri (E150d), happo (E338), makeutusaineet (aspartaami, asesulfaami K), happamuudensäätöaineet (E331), luontaiset aromit, aromi kofeiini. Sisältää fenyylialaniinin lähteen. Sisältää makeutusaineita."
Eipä näy kummassakaan tätä mystistä Amerikan vitsausta.
Eipä se aspartaami ole myöskään mikään terveystuote. Tappaa tehokkaasti suolistobakteereita, joka edesauttaa mm. IBS.ää ja IBD.eetä syntymään.
Aspartaami luokiteltiin 50 luvulla kemialliseksi aseeksi, se on hermomyrkky. Mutta 70-luvulla tehtiin uusia testejä, ja pudotettiin aspartaamin määrät tasolle mikä ei välitöntä kuolemaa ja muita hermo vaurioita aiheuta, niin saa syöttää ihmisille tänä päivänä, se myös maksaa puolet vähemmän kuin sokeri. Esim. epilepsia, alzheimer ja muut hermosto sairaudet on todennäköisesti äidin raskauden aikana juoman aspartaamin aiheuttamia, tämän takia aspartaamia sisältävissä tuotteissa lukee yleensä "ei suositella raskaana oleville". Tuo teksti on yhtiöiden luoma oikeus suoja mahdollisten hermo vaurioiden aiheuttamisen varalle. "Mitäs joit raskaana vaikka pullossa lukee että ei suositella."
Ikävän moni nainen juo tuota hermomyrkkyä raskauden aikana "laihduttaakseen". Moni ei tajua aspartaamin vaaroja.
Jännää, että aspartaami oli luokiteltu jo ennen keksimistään (1965) - ai niin, kyseessähän on salaliitto - oikeasti se keksittiin armeijan salaisessa kemiallisten aseiden laboratoriossa ja myöhemmin keksittiin vain tarina sen "keksimisestä", jotta sitä voitiin syöttää ihmisille väestökontrollin nimissä. Vai miten se meni?
Muutenkin aspartaamin kanssa on varmaankin kyse maailmanlaajuisesta salaliitosta, jossa reptiliaanien hallussa olevat virastot valehtelevat aineen olevan turvallinen?
"The safety of aspartame has been studied since its discovery, and it is one of the most rigorously tested food ingredients. Aspartame has been deemed safe for human consumption by over 100 regulatory agencies in their respective countries, including the FDA, UK Food Standards Agency, the European Food Safety Authority (EFSA), Health Canada, and Food Standards Australia New Zealand.
As of 2017, reviews of clinical trials showed that using aspartame (or other non-nutritive sweeteners) in place of sugar reduces calorie intake and body weight in adults and children.
A 2017 review of metabolic effects by consuming aspartame found that it did not affect blood glucose, insulin, total cholesterol, triglycerides, calorie intake, or body weight. While high-density lipoprotein levels were higher compared to control, they were lower compared to sucrose."
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä vaikeaa siinä on. Esim. itse syön tuoreita tai pakastettuja vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja juureksia, pastaa, leipää (esim. oululaisen jälkiuunipalat), kaurahiutaleita, ohraa ym. viljoja, mausteita, yrttejä, kalaa, lihaa, kananmunia, siemeniä, pähkinöitä, maustamatonta jogurttia, viiliä, piimää, tummaa suklaata... ihan perusruokia ekkä noissa ole mitään glukoosisiirappia.
Jos haluan joskus leivoksia, karkkia tai jäätelöä niin niissä voi toki olla. Jos en halua lainkaan kyseistä ainetta ruokavaliooni niin ongelmahan ratkeaa siten, että etsin noista herkuista ne mihin ei ole siirappia tungettu (kyllä niitä löytyy) tai leivon itse. Harvemmin noita herkkuja kuitenkaan syö kun ei ne joka aterialle tai päivälle kuulu.
Ongelma tässä nimenomaan on se, että et löydä sellaista mihin siirappia ei ole tungettu. Itse joudun noudattamaan FODMAP-ruokavaliota, ja glukoosi- ja fruktoosisiirappi on ehdotomasti kiellettyjä (tulee pahat vatsavaivat). Kyllä mua harmittaa, että en voi ikinä syödä yhtään jäätelöä enkä karkkia, edes pientä määrää. Suomessa ei yksinkertaisesti ole markkinoilla sellaista jäätelöä tai makeista, joka ei sisältäisi keinotekoisia makeitusaineita.
Jos asia ei sinua kosketa, niin hyvä. Mutta tympäisee tuollainen, että kun ongelmaa ei ole itsellä, sitä ei voi mitenkään olla kenelläkään muullakaan.
Ja en halua mussuttaa karkkia ja jäätelöä joka päivä, mutta kyllä kurjistaa elämää, kun ei koskaan voi ottaa _yhtään_. Normaalia itse tehtyä ruokaa voin onneksi syödä, ja leipoa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä vaikeaa siinä on. Esim. itse syön tuoreita tai pakastettuja vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja juureksia, pastaa, leipää (esim. oululaisen jälkiuunipalat), kaurahiutaleita, ohraa ym. viljoja, mausteita, yrttejä, kalaa, lihaa, kananmunia, siemeniä, pähkinöitä, maustamatonta jogurttia, viiliä, piimää, tummaa suklaata... ihan perusruokia ekkä noissa ole mitään glukoosisiirappia.
Jos haluan joskus leivoksia, karkkia tai jäätelöä niin niissä voi toki olla. Jos en halua lainkaan kyseistä ainetta ruokavaliooni niin ongelmahan ratkeaa siten, että etsin noista herkuista ne mihin ei ole siirappia tungettu (kyllä niitä löytyy) tai leivon itse. Harvemmin noita herkkuja kuitenkaan syö kun ei ne joka aterialle tai päivälle kuulu.
Ongelma tässä nimenomaan on se, että et löydä sellaista mihin siirappia ei ole tungettu. Itse joudun noudattamaan FODMAP-ruokavaliota, ja glukoosi- ja fruktoosisiirappi on ehdotomasti kiellettyjä (tulee pahat vatsavaivat). Kyllä mua harmittaa, että en voi ikinä syödä yhtään jäätelöä enkä karkkia, edes pientä määrää. Suomessa ei yksinkertaisesti ole markkinoilla sellaista jäätelöä tai makeista, joka ei sisältäisi keinotekoisia makeitusaineita.
Jos asia ei sinua kosketa, niin hyvä. Mutta tympäisee tuollainen, että kun ongelmaa ei ole itsellä, sitä ei voi mitenkään olla kenelläkään muullakaan.
Ja en halua mussuttaa karkkia ja jäätelöä joka päivä, mutta kyllä kurjistaa elämää, kun ei koskaan voi ottaa _yhtään_. Normaalia itse tehtyä ruokaa voin onneksi syödä, ja leipoa itse.
Siis ilman valkoista sokeria on vaikea löytää makeita tuotteita, mutta ei kaikessa sentään tätä frkutoosisiirappia ole! Esim. suklaassa harvoin, tässä Geisha-patukan koostumus:
Sokeri, maito, kaakaovoi, hasselpähkinät (11%), kaakaomassa, täysmaitojauhe, kirnumaitojauhe, vehnäjauho, maissitärkkelys, emulgointiaine (soijalesitiini), auringonkukkaöljy, suola, aromit.
Kaapista katsoin täysjyväkorppu, Pirkka, makeutettu sokerilla.
Fazerin suklaalevyt, ei tätä siirappia, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilman valkoista sokeria on vaikea löytää makeita tuotteita, mutta ei kaikessa sentään tätä frkutoosisiirappia ole! Esim. suklaassa harvoin, tässä Geisha-patukan koostumus:
Sokeri, maito, kaakaovoi, hasselpähkinät (11%), kaakaomassa, täysmaitojauhe, kirnumaitojauhe, vehnäjauho, maissitärkkelys, emulgointiaine (soijalesitiini), auringonkukkaöljy, suola, aromit.
En puhunut suklaapatukoista enkä korpusta. Ne on FODMAPissa kiellettyjen listalla muista syistä (laktoosi, vehnä).
Tummaa suklaata voi syödä, ja ranskalaisia pastilleja. Makeisia tai jäätelöitä ilman siirappeja ei ole myynnissä Suomessa. (ehkä jossain käsityömarkkinoilla, toivottavasti!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri on tässä disakkaridi, joka koostuu monosakkaridi glukoosista ja fruktoosista. Kyseiset monosakkaridit ovat liitettynä toisiinsa happisidoksella, joka puretaan sakkaraasi- nimisellä entsyymillä. Vastaavasti maitosokeri, joka on glukoosia ja galaktoosia, happiliitos puretaan laktaasi- entsyymillä. Jne.
Se mitä ei tarvitse tuoteselosteissa kertoa, on teollisuusentyymien käyttö. Esimerkiksi venhäjauhoissa on jauhoparanteita, tyypillisesti c-vitamiinia, joka on tuotettu geneettisesti manipuloiduilla kolibakteereilla. Samoin tärkkelykset ym. erotellaan erilaisilla teollisuusentyymeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä on muka hankala välttää? Ei suomi oo mikään amerikka, ei ainakaan missään omissa käyttämissäni tuotteissa ole lisättyä fruktoosia.
Kurkkaa vaikka käyttämäsi kinkkuleikkeleen seloste.
En käytä mitään kinkkuleikettä, muutaman selosteen selasin kaupan sivuilta läpi eikä yhdessäkään fruktoosia. Melkein kaikissa sokereita 0g. Mikä on pointtis?
E301 - Natriumaskorbaatti
Mitä siitä? Se on askorbiinihappoa, ei sokeria.
Niinpä, sitä on aivan joka paikassa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen jäädykettä itse. Käy hyvin jäätelöstä. Esim. mustikkajäädyke on lastenlastenkin mielestä ihan jäätelöä.
Näinkö meinaat