Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso "tölvii", kuinka opetella sanomaan takaisin?

Vierailija
15.08.2022 |

Puolisoni on tölvijä. Jos tölviminen ei käsitteenä avaudu, niin se on semmoista ajattelematonta ja loukkaavaakin töksäyttelyä asioista ja asioiden vierestä. Mulla taas puolestaan on joku tunnelukko, enkä saa siinä tilanteessa suutani auki. Esimerkiksi äskettäin puoliso tölväisi, etten tee kotona muuta, kuin katso televisiota. Joo, mulla on kyllä telkkari taustameluna usein päällä, mutta teen valtaosan kaikista kotitöistä ja perheestä huolehtimisesta, enkä mitenkään jumittele tv:n ääressä. Iltaisin, kun lapset ovat nukkumassa, saatan tunnin verran katsoa ajatuksen kanssa jotakin sarjaa. Tämä vain pintaraapaisevana esimerkkinä, tölvintää olen saanut niin puolisona olemisesta, vanhemmuudesta, töistäni jne. Osaa sanoa (tahtomattaan?) todella loukkaavasti ja pahoitan näistä mieleni aina pitkäksi aikaa.

Kuinka opetella sanomaan vastaan näissä tilanteissa? Nyt vain vetäydyn hiljaa tilanteista, en saa suutani auki.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen paskan pienoisnovellin keksi vanhapiika tänään huoh.

Vierailija
2/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kirjoitettu pöytäkoneella koska sai lainausmerkit 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on siis alistava ja henkisesti väkivaltainen. Se muuttuu vain, jos teet selväksi, ettet hyväksy sellaista puhetta ja että sinua on kohdeltava kunnioittavasti. Asumisero voi auttaa häntä ymmärtämään, että olet tosissasi.

Vierailija
4/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"""Tämä on kirjoitettu puhelimella"""

Vierailija
5/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainausmerkit kyllä kirjailin ihan puhelimella. Eikä ole novelli saati trolli, kysyn tosissani. Kiva että tekin löysitte tänne tölvimään.

Ap

Vierailija
6/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät tv:tä taustameluna? Älytöntä energiantuhlausta ja melusaaste aiheuttaa stressiä huomaamattakin

Vierailija
7/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin TV pois päältä kun sitä ei katsota. Jos et saa ajatuksella sanottua takaisin, ota käyttöön joku vakiolause tölväisyyn, esim. lättys kii, ole hiljaa, jatka matkaasi tms. Sen sanot aina kun tölväisee.

Vierailija
8/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iPhone on kai ainoa jolla ei saa lainausmerkkejä

Vierailija
9/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tarvitsee vihollisia kun on tuollainen puoliso!

Vierailija
10/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on saanut sinut kuvittelemaan että mies sanoo loukkaavasti tahtomattaan?

Vierailija
11/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi valitsi sinulle puolison?

Vierailija
12/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa vaikka: " Älä uikuta, nysäkulli."

Vierailija
13/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on siis alistava ja henkisesti väkivaltainen. Se muuttuu vain, jos teet selväksi, ettet hyväksy sellaista puhetta ja että sinua on kohdeltava kunnioittavasti. Asumisero voi auttaa häntä ymmärtämään, että olet tosissasi.

Ei nämä läheisriipat eroa ota. He vain odottaa ja odottaa, että toinen muuttuisi. Tuo suhde päättyy vasta kun mies löytää uuden.

Vierailija
14/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kertomalla rauhallisena hetkenä että tuntuu oikeasti pahalta ja ei unohdu mulla hetkessä jos on esim sanottu tyhmäksi.

Sitten aloin sanoa joka kerta, että en tykkää että puhut mulle noin. Neutraalisti, riitaa haastamatta.

Mies on sanonut ettei tarkoita, että hermostuksissa sanoo ja että hänen lapsuudenkodissa ollut sellainen tyyli. Olen hänelle kertonut että kuuluu normaaleihin käytöstapoihin ettei kellekään puhuta epäkohteliaasti.

Vierailija
15/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo on vähimmilläänkin huonoa ja epäkohteliasta käytöstä mieheltäsi, pahimmillaan tietoista sinun alaspainamista. Ei sinun tarvitse opetella mitään, vaan miehesi tarvitsee opetella kohtelemaan sinua ja varmaan muitakin ihmisiä kunnioittavammin. Jos ei opi, niin itse en kyllä jaksaisi tuollaisen kanssa olla parisuhteessa.

Vierailija
16/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jäin miettimään, miksi ap ajattelee, että mies tölvii tahtomattaan ja ajattelemattomuuttaan? Kyllä tuo minusta vaikuttaa tietoiselta toiminnalta.

Miehet ei ole mitään vauvoja vaan aikuisia, itsestään ja teoistaan vastuussa olevia ihmisiä. Ap, miehesi loukkaa sinua tahallaan, koska hän haluaa tehdä niin.

Sinun tehtäväsi on suojella rajojasi. Opettele vaikka alkuun yksi lause, vaikkapa että "miksi haluat loukata minua?" tai "lopeta loukkaamasta minua", jonka sanot aina, kun mies tölväisee.

Vierailija
17/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoahan ne tavat lähtee, kasvatuksessa myös ajattelutavat asioista. Katsot lasta halveksuen. Lapsi luulee että hän on huono jne

Kannattaisi vaivautua lukemaan / katsomaan videoita asiasta. Olitpa kohde tai tölvijä.

Mitä on katkeruus, häpeä, viha,pelko. Mistä ne johtuvat.

Tommy Hellsten nämä selkokielellä kertoo.

Vierailija
18/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naiseni on vähän samanlainen. No harva on täydellinen ja hänellä on muita hyviä puolia. Mutta ilman tuota terävää kielenkäyttöä rakastaisin häntä vielä enemmän.

Vierailija
19/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä, ei ole tarpeen ottaa asiaa puheeksi/vastata juuri siinä hetkessä. Mieluummin kannattaa puhua rauhallisena ajankohtana ja ottaa asia yleisellä tasolla puheeksi ja kertoa, että tuollainen kommentointi aiheuttaa sinulle pahan mielen pitkäksi aikaa. Jos mies ei ollenkaan ymmärrä, mitä tarkoitat, niin sitten voit antaa muutaman esimerkin. Tuon keskustelun jälkeen voit nostaa asian uudestaan esiin tapahtumien jälkeen, esimerkiksi sanoen, että "en aiemmin tänään pitänyt kommentistasi X, mutta menin tilanteessa niin lukkoon että en osannut samantien asiasta mainita". Vot myös opetella sanomaan jonkun täsmäkoodin siinä hetkessä, kuten mainittu "tuo loukkasi", tietenkin sen jälkeen kun asiasta olet yleisesti miehen kanssa jutellut, että ymmärtää mihin viittaat. Miehen reaktio kertoo sitten paljon siitä, miten asia etenee ja onko kommentointi tahallista vai ajattelematonta.

Vierailija
20/65 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi opetella sanomaan takaisin. Puoliso ei saa tölviä, hanki sellainen kumppani, joka ei tölvi.