Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtoklapikuutio koivua 90 €. Tämäkö on edullista lämmittämistä?

Vierailija
15.08.2022 |

Tilasinpa minäkin klapeja, saan ne ehkä lokakuussa. Koivuklapi irtokuutio maksoi 90 € ja Halkoliiterin mukaan siitä saa lämmitysenergiaa n. 1010 kWh. https://halkoliiteri.com/polttopuuinfo/energiavertailu

Hintaa tulee n. 9 senttiä/kWh. Juu, onhan se alhaisempi kuin nykyinen sähkön hinta. Mutta ei mikään oikotie onneen, jos ei omista metsää. Tuohon päälle tulee vielä kuljetuskustannukset. Sekä oma työ, joka tietysti on ilmaista. Kaikkihan me mielellämme kannamme ja pinoamme puita ja sytyttelemme takkoja ja meillä on ilmaista tilaa ja varastoja, jossa puita säilytämme.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilasin just äsken paksua 33 cm klapia 58 e / heittokuutio.

Heittokuutioita ei kannata tilata jos vaan mahdollista. Heittokuutio on vain 60% kiintokuutiosta, eli tuo hinta on todella kova jo..

Varmasti riippuu, keneltä tilaa. Me ollaan tilattu tältä samalta toimittajalta 13 vuotta ja määrä on reilu.

No siinä tapauksessa perun sanani. Ostakaa aina heittokuutioita, vaikka sen yleinen mitoitus onkin 60% kiintokuutiosta. Ilmoitathan samalla tuon myyjän yhteystiedot, niin muutkin voivat tilata vain ja ainoastaan häneltä, joka mitoittaa heittokuutionsa ylimittaisena.

Vierailija
22/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittokuutioita ei kannata tilata jos vaan mahdollista. Heittokuutio on vain 60% kiintokuutiosta, eli tuo hinta on todella kova jo..

Varmaankin tarkoitit pinokuutiota, kiintokuutio on umpipuuta.

Eikä tuo heittokuution ostamisen kritiikkikään toimi. Tottakai jos irtokuutio on 60 euroa ja pinokuutio on 60% irtokuutiosta, niin silloin sen pinokuution hinta on 60/0,6=100 euroa. Ei se myyjä myy halvemmalla vaikka ostaisit pinokuutioina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei sitä ole kuin maaliskuusta puhuttu, että ne peliliikkeet pitää tehdä nyt. Ja nyt tosiaan menneessä muodossa.

Niin se talvi taas yllätti suomalaisen.

Vierailija
24/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riippuu, keneltä tilaa. Me ollaan tilattu tältä samalta toimittajalta 13 vuotta ja määrä on reilu.

No siinä tapauksessa perun sanani. Ostakaa aina heittokuutioita, vaikka sen yleinen mitoitus onkin 60% kiintokuutiosta. Ilmoitathan samalla tuon myyjän yhteystiedot, niin muutkin voivat tilata vain ja ainoastaan häneltä, joka mitoittaa heittokuutionsa ylimittaisena.

No, kun me pinoamme ne puut liiteriin, niin on aika helppo laskea siitä se todellinen kuutiomäärä, mutta tokihan sinä tiedät tämänkin asian paremmin.

Vierailija
25/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klapimyyjänä Länsi-Uudellamaalla voin vain sanoa että menekki on tällä hetkellä hurjaa. Vakioasiakkaat ovat lähes poikkeuksetta tilanneet nyt tuplamäärän puita ja uusia asiakkaita tulee päivittäin.

Vierailija
26/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannata tilata halkoja, sahata ne käsisahalla ja pilkkoa kirveellä? Saa kuntoa ja säästää rahaa. Muutama syli kerralla tekee jo terää.

Vierailija
27/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä omalle työlle laitetaan hinta myös vapaa-aikana? Meillä on puulämmitys, mainio asia. Ei ole tarvetta kuntosaliin tai personal traineriin.

Just näin!

Ja jos ostaa puut rankoina, niin ne lämmittää monta kertaa: kuljetus, sahaus, halkominen, pinoaminen ja varsinainen polttaminen.

Pari kolme lämmitystä lisää kun itse kaataa ja kuljettaa. Kokemusta löytyy touhusta reilu 20v. Nyt muutama vuosi valmiilla säkkipuilla. Ei oman metsän puutkaan ole ilmaisia. Pakko ottaa kalliihkon harrastuksen kannalta teko.

Vierailija
28/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klapimyyjänä Länsi-Uudellamaalla voin vain sanoa että menekki on tällä hetkellä hurjaa. Vakioasiakkaat ovat lähes poikkeuksetta tilanneet nyt tuplamäärän puita ja uusia asiakkaita tulee päivittäin.

Tästä oli isot uutiset juuri siltä suunnalta. "Hamstraaminen aloitettiin WC paperilla, sitten hernekeitto ja nyt polttopuut"

Vierailija
29/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos markkinatalouden lainalaisuudet pitävät paikkaansa, niin puulämmityksen hinta tulee kohoamaan kilpailevien lämmitysmuotojen tasolle. Huomioiden se, että puulämmityksesä oma työ on eri luokkaa, kuin sähkö- ja öljylämmityksessä.

Vierailija
30/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä omalle työlle laitetaan hinta myös vapaa-aikana? Meillä on puulämmitys, mainio asia. Ei ole tarvetta kuntosaliin tai personal traineriin.

Just näin!

Ja jos ostaa puut rankoina, niin ne lämmittää monta kertaa: kuljetus, sahaus, halkominen, pinoaminen ja varsinainen polttaminen.

🤣

Edellyttää terveyttä ja hyvää kuntoa jota ei kaikilta löydy.

Vierailija
31/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin!

Pari kolme lämmitystä lisää kun itse kaataa ja kuljettaa. Kokemusta löytyy touhusta reilu 20v. Nyt muutama vuosi valmiilla säkkipuilla. Ei oman metsän puutkaan ole ilmaisia. Pakko ottaa kalliihkon harrastuksen kannalta teko.

Ei toki ole oman puiden teko ilmaista, meillä tuli hintaa n. 2€ pinokuutio, että joo, vertaa tuohon 90€/heittomotti, niin en ihan hirveän korkeana hintaa osaa pitää 😁

Ps. Kannattaa ostaa muutakin kuin koivua, koivusta tulee nokea ihan älyttömästi, eikä lämpöarvo ole niin järjettömän paljon korkeampi kuin sekaklapilla, ainakin osa moteista kannattaa ostaa sekaklapia koivun lisäksi.

Vierailija
32/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin!

Ei toki ole oman puiden teko ilmaista, meillä tuli hintaa n. 2€ pinokuutio, että joo, vertaa tuohon 90€/heittomotti, niin en ihan hirveän korkeana hintaa osaa pitää 😁

Ps. Kannattaa ostaa muutakin kuin koivua, koivusta tulee nokea ihan älyttömästi, eikä lämpöarvo ole niin järjettömän paljon korkeampi kuin sekaklapilla, ainakin osa moteista kannattaa ostaa sekaklapia koivun lisäksi.

Puut nurin käsisahalla, karsiminen kirveellä, kantamalla pois, pätkiminen käsisahalla, pilkkominen kirveellä?

Kaikilla ei ole tuohon aikaakaan.

Vierailija
33/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannata tilata halkoja, sahata ne käsisahalla ja pilkkoa kirveellä? Saa kuntoa ja säästää rahaa. Muutama syli kerralla tekee jo terää.

Jos haluaa ensi talveksi polttopuuta niin tuo on jo ihan liian myöhäistä.

Vierailija
34/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin!

Puut nurin käsisahalla, karsiminen kirveellä, kantamalla pois, pätkiminen käsisahalla, pilkkominen kirveellä?

Kaikilla ei ole tuohon aikaakaan.

Ihan moottorisahalla kaadettiin ja pätkittiin ja klapikoneella klapeiksi. Puut kaadettiin ihan pihapiiristä, joten kuljetus tapahtui kantaen/kottikärryillä.

Koska lapset oli mukana auttamassa aikaa n. 15m3 tekoon meni yksi viikonloppu. Moottorisaha ja klapikone ei juurikaan bensaa vie, siitä siis tuo hinta.

Ihmettelin itsekin, kuinka pieniruokainen tuo klapikone on.

Vierailija
35/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla saa rankaa 45e/kuutio. Tehdään itse klapeiksi. Ei tarvitse lähteä kuntosalille ja säästyy sähköä.

Vierailija
36/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aloittaja on nyt vihainen siitä, että joku tekee puut itse? Kun hän joutui ostamaan ja se maksoi. Aloittaja ei kuitenkaan halua tehdä puitaan itse, ei ole aikaakaan, vaikka kai kaikilla kuitenkin on sama määrä tunteja vuorokaudessa?

Itse muuten jätit puiden oston viimetippaan.

Minä olen tehnyt puut tontilta kaadetuista puista. On siinä hommaa, kaataa, pätkiä ja halkoa, pinota vielä liiteriinkin.

En nyt viitsi kuitenkaan omalle työlle laskea hintaa, ajattelen sen kotityönä, missä muutkin kotityöt. Ne puut nyt on vain tehtävä. On minulla ihan päivätyökin, yleensä kymmentuntisia päiviä. Lisäksi lasten hoito, kodin hoito ja koiran hoito ulkoilutuksineen. Olen yh, joten en minä harrastamaan ehdi.

Mutta näin minä säästä rahaa, ja onhan se ihan kivaa puuhaa, kun niin asennoituu

Vierailija
37/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä sinä raivoat AP? Eihän kukaan ole sinua pakottanut puita ostamaan? Moni ostaa, ja on tyytyväinen, ja moni tekee itse ja on tyytyväinen. Jos koet sen liiteriin pinoamisen ja oman aikasi niin arvokkaaksi, ettet moista viitsi tehdä, niin lämmitä sähköllä, hyvä ihminen.

Vierailija
38/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi tulee lämmittää briketeillä.

Vierailija
39/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just pojaltani kysyin, muuttivat uuteen omakotitaloonsa vasta, varaava takka on. Sanoi, että apelta saavat puut. Eläkeläinen on appi ja omaa metsää vähän, sen verran, että puussa pysyvät. Talkoilevat eläkeukot klapikoneella klapeja porukalla.

Hiukan naurattaakin se homma, kaikilla on puita liiterit ja pihat väärällään mutta varautua pitää. Asumme pikkukaupungissa Pohjois-Pohjanmaalla, tää appi 20 kilsan päässä maalla.

Täällä kerrostaloissa asuvat vain eläkeläiset ja sit ne yhteiskunnan elätit ja luuserit. Uudehkoja kerrostaloja on kaksi, (vanhoja useampi, mutta niissä asuu juopot, suurelta osin tyhjinä), uudemmassa (v. 2018) on kuulema myynnissä liki 20 asuntoa, ei vaan mene kaupaksi kun kukaan ei kerrostaloläävään halua, asunnot kauhea kalliita ja kuitenkaan rahalla ei saa kuin kämysen betonikuution.

Oman talon kun rakentaa saa 150 m2, kerristaloläävää saa 80m2 samalla hinnalla. Eikä tarvitse välittää hiljaisuusajoista, ei haistella naapurin tupakointia eikä kuunnella naapurin vessareissuja.

Vierailija
40/46 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just pojaltani kysyin, muuttivat uuteen omakotitaloonsa vasta, varaava takka on. Sanoi, että apelta saavat puut. Eläkeläinen on appi ja omaa metsää vähän, sen verran, että puussa pysyvät. Talkoilevat eläkeukot klapikoneella klapeja porukalla.

Hiukan naurattaakin se homma, kaikilla on puita liiterit ja pihat väärällään mutta varautua pitää. Asumme pikkukaupungissa Pohjois-Pohjanmaalla, tää appi 20 kilsan päässä maalla.

Täällä kerrostaloissa asuvat vain eläkeläiset ja sit ne yhteiskunnan elätit ja luuserit. Uudehkoja kerrostaloja on kaksi, (vanhoja useampi, mutta niissä asuu juopot, suurelta osin tyhjinä), uudemmassa (v. 2018) on kuulema myynnissä liki 20 asuntoa, ei vaan mene kaupaksi kun kukaan ei kerrostaloläävään halua, asunnot kauhea kalliita ja kuitenkaan rahalla ei saa kuin kämysen betonikuution.

Oman talon kun rakentaa saa 150 m2, kerristaloläävää saa 80m2 samalla hinnalla. Eikä tarvitse välittää hiljaisuusajoista, ei haistella naapurin tupakointia eikä kuunnella naapurin vessareissuja.

Tämä!

Ihmisellä on vain yksi elämä, sekö pitäisi viettää kerrostalossa muiden mölinöitä kuunnellen ja hajuja haistellen.

Ei ikinä.