Irtoklapikuutio koivua 90 €. Tämäkö on edullista lämmittämistä?
Tilasinpa minäkin klapeja, saan ne ehkä lokakuussa. Koivuklapi irtokuutio maksoi 90 € ja Halkoliiterin mukaan siitä saa lämmitysenergiaa n. 1010 kWh. https://halkoliiteri.com/polttopuuinfo/energiavertailu
Hintaa tulee n. 9 senttiä/kWh. Juu, onhan se alhaisempi kuin nykyinen sähkön hinta. Mutta ei mikään oikotie onneen, jos ei omista metsää. Tuohon päälle tulee vielä kuljetuskustannukset. Sekä oma työ, joka tietysti on ilmaista. Kaikkihan me mielellämme kannamme ja pinoamme puita ja sytyttelemme takkoja ja meillä on ilmaista tilaa ja varastoja, jossa puita säilytämme.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan kaikilla omakotitaloasujilla on metsää vaikka muille jakaa ja valmiita halkoja monta sataa mottia xD
No tätä minäkin olen vähän ihmetellyt. AP
kun ostaa energiapuuta rankana, pätkii ja pilkkoo itse niin hinta pysyy kurissa. Joo, vaatii työtä mutta tuleepa samalla ratkaistua vapaa-ajan ongelmat. Jos ei ole rahaa liikaa, se on se oma työ millä voi kuitata osan. Tai jos ei halua tehdä työtä niin ostaa sitten valmiina kalliimmalla.
Mulla on hehtaari mökillä. 20vuotta olen käytännössä ollut tekemättä puita. Nyt olen kotiin kaatanut koivua sopivasti. Öljy/ilmavesi/takkasydän vesikierrolla ja sauna vesikierrolla. T. Silver
Täällä maalla sai vielä onneksi hintaan 50e/irtokuutio kuivaa koivuklapia kotiinkuljetettuna. Pääkaupunkiseudulla on aika hurjat hinnat.
Paljon edullisemmin itse sain kun hain 3 viikkoa sitten. Satuin hakemaan samana päivänä kun tuli uutiset klapipulasta, yrittäjä kertoi että puhelin soinut taukoamatta sen uutisen jälkeen :) Itse ehdin varata ennen uutista ja voi hyvin olla että hintoja nostettu nyt kun hysteerisenä hamstrataan klapeja.
Kiva kuunnella valitusta samoilta jotka vittuilleet meille maalla asuville. Meillä on metsää, maalämmöt ja varaavat takat. Itsekin aikeissa laittaa lisää klapeja ja myydä ne kaupungin vittuilijoille kovalla hinnalla.
maalaisjunteilla on metsää, mullakin on liiteri täynnä ensi talvea varten.
Näin toimii markkinatalous. Jos jonkin hyödykkeen kysyntä on suuri, niin hinta nousee.
Miksi ihmeessä omalle työlle laitetaan hinta myös vapaa-aikana? Meillä on puulämmitys, mainio asia. Ei ole tarvetta kuntosaliin tai personal traineriin.
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin just äsken paksua 33 cm klapia 58 e / heittokuutio.
Heittokuutioita ei kannata tilata jos vaan mahdollista. Heittokuutio on vain 60% kiintokuutiosta, eli tuo hinta on todella kova jo..
Vierailija kirjoitti:
Paljon edullisemmin itse sain kun hain 3 viikkoa sitten. Satuin hakemaan samana päivänä kun tuli uutiset klapipulasta, yrittäjä kertoi että puhelin soinut taukoamatta sen uutisen jälkeen :) Itse ehdin varata ennen uutista ja voi hyvin olla että hintoja nostettu nyt kun hysteerisenä hamstrataan klapeja.
Monelle itsehakijalle on tullut kalliit puut. Kuution säkki painaa reilun 500kg, tahtoo kärryistä loppua kantavuus.
Meillä päin ovat yleensä 1,5 kuution säkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä omalle työlle laitetaan hinta myös vapaa-aikana? Meillä on puulämmitys, mainio asia. Ei ole tarvetta kuntosaliin tai personal traineriin.
Kaikki eivät halua käyttää vapaa-aikaansa lämmityksen oheistöihin. Jos tuo ei sinua häiritse, niin voithan vaikka kerätä käpyjä tai polkea pyörällä energiaa vapaa-ajallasi: https://www.motiva.fi/files/15506/Rakenna_sahkoa_tuottava_kuntopyora_op…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittokuutioita ei kannata tilata jos vaan mahdollista. Heittokuutio on vain 60% kiintokuutiosta, eli tuo hinta on todella kova jo..
Varmasti riippuu, keneltä tilaa. Me ollaan tilattu tältä samalta toimittajalta 13 vuotta ja määrä on reilu.
Vierailija kirjoitti:
Just näin!
Ja jos ostaa puut rankoina, niin ne lämmittää monta kertaa: kuljetus, sahaus, halkominen, pinoaminen ja varsinainen polttaminen.
Onhan se puiden teko jotain maksanut myyjällekin. Traktori pyörittänyt klapikonetta nykyisillä polttoaineen hinnoilla. Ei se halpaa ole sekään.
Niin ei sitä ole kuin maaliskuusta puhuttu, että ne peliliikkeet pitää tehdä nyt. Ja nyt tosiaan menneessä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tuohon hintaan kaupungeista saa... Meilläpäin aloitti uusi klapiyrittäjä, myi silloin 50e pinokuutio. Klapit oli 1,5 kuution säkeissä heittoina ja siinä oletettu pinokuutio. Jotkut valitti että jäi vajaaksi pinossa. Seuraavana vuotena myi säkki hinnalla 55e/säkki. Kukaan ei valittanut vaikka sama määrä oli kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin!
Ja jos ostaa puut rankoina, niin ne lämmittää monta kertaa: kuljetus, sahaus, halkominen, pinoaminen ja varsinainen polttaminen.
🤣
Tämän palstan mukaan kaikilla omakotitaloasujilla on metsää vaikka muille jakaa ja valmiita halkoja monta sataa mottia xD