Nalkuttavat lasten äidit julkisilla paikoilla
Olen tänä kesänä useamman kerran törmännyt tällaiseen ilmiöön:
2-3 lasta, ikää 10v kummallakin puolella. Hyväkäytöksisen oloisia, eivät huuda, rauhallinen käytös. Vieressä nuorehko (alle50v) laittautunut äiti, joka jatkuvalla syötöllä nalkuttaa jostain asiasta lapsille todella epämiellyttävään sävyyn. Ovat perheen kanssa siis laatuaikaa ulkona viettämättä.
Jotenkin todella surullista ja samalla huvittavaa, kuinka hyväkäytöksisten lapsien luona on koko lähi-ilmapiirin pilaava "äiti". Minkä takia pitää aikuisen ihmisen purkaa omaa pahaaoloaan lapsiinsa?Sääliksi kävi lapsia, jotka olivat selvästi maassa ja surullisen oloisia. Miksei jo suhteellisen vanhoja lapsia voisi kohdella ystävällisesti ja hyväkäytöksisesti? Eikö se olisi järkevämpää, jotta heistä kasvaisi ystävällisiä ja tasapainoisia ihmisiä?
Ja ei, lapset eivät tosiaan tehneet mitään kummallista. Sain seurattua tilanteita pitempään vierestä. Pelkkä lasten olemassaolo sai "äidin" vetämään kierroksia.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies teki sillä aikaa? Istui hiljaa tossun alla.
Usein miehet ovat kansalliskonservatiivisesti ajattelevia ja siten vielä autoritaarisempia kasvattajia kuin äidit. Useimmat kasvatusriidat syntyvät siitä, kun mies haluaisi kurittaa ja äiti taas sanoittaa.
Tämä voi nyt tulla yllätyksenä, mutta usein miehet eivät ole "kansalliskonservatiivisesti ajattelevia". Toki heitäkin on, mutta en siitäkään vetäisi yhtäläisyysmerkkejä autoritaariseen kasvatusideaaliin. Tai sitten liikun itse vähän eri kansankerrostuman parissa enkä näe puita metsältä.
Esim. persujen äänestäjistä 70% on miehiä.
Mutta kun miehistä 70% ei ole persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin parisuhde on huono, silloin sitä kurjuutta puretaan lapsiin. Valitettavasti.
Mistä sinä sen tiedät? Mistä tiedät, että hänellä edes on parisuhde? Ei kai tuollaista ilonpilaajaa kukaan jaksa pitkään katsella.
Kumma kyllä, mutta joku ei uskalla ehdottaa eroa kun toinen on niin ärhäkkä. Samaa on toisinpäin, mies mukiloi naista ja nainen on hiljaa meikkivoide kasvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein miehet ovat kansalliskonservatiivisesti ajattelevia ja siten vielä autoritaarisempia kasvattajia kuin äidit. Useimmat kasvatusriidat syntyvät siitä, kun mies haluaisi kurittaa ja äiti taas sanoittaa.
Tämä voi nyt tulla yllätyksenä, mutta usein miehet eivät ole "kansalliskonservatiivisesti ajattelevia". Toki heitäkin on, mutta en siitäkään vetäisi yhtäläisyysmerkkejä autoritaariseen kasvatusideaaliin. Tai sitten liikun itse vähän eri kansankerrostuman parissa enkä näe puita metsältä.
HIFK:n miesten jääkiekkojoukkueen pelaajista 100% on miehiä, mutta miehistä aika helvetin pieni osa pelaa HIFK:n liigajoukkueessa.
Olen kerran sanonut yhdelle nalkuttavalle äidille, että voisitko joko lopettaa kälätyksen pojallesi tai sitten vaihtaa maisemaa, koska pilaat ilmapiirin leikkipuistossa. Lähti sitten kärttyisenä menemään poikansa kanssa.
Oma tyttäreni kysyi jälkeenpäin, oliko täti sairas.
Taisi se olla.
Lapsille erittäin haitallista. Ja muillekin. Ei pitäisi olla niin että aikuinen negaa joka paikassa (lapsille varsinkin), ei koko ajan voi olla huono päivä. Ja jos on niin käy ilman lapsia kaupassa ja tuo lapsille jotain jne.
Lähiaikoina näitä tapauksia on tullut jokunen vastaan, ei montaa mutta kuitenkin useampi lyhyessä ajassa. Juurikin nalkuttavia äitejä jotka puhuvat kovaan ääneen huonosti käyttäytyneelle lapselle. Hyvä että pitävät kuria, ihmettelen vaan sitä hyvin kovaan ääneen (piilov#@ttumaista) nalkuttamista tilanteessa missä lapsi ei pistä milläänlailla vastaan eli tämä ymmärtää rauhallisempaakin ääntä. Noissa tilanteissa kun lapsikin tuntuu nolostuvan äidin käytöstä julkisella paikalla.
Muistan kuitenkin yhden erikoisen tilanteen parkkipaikalla kun selvästi rauhalliset lapset (6 -10 vuotiaat) odottelivat auton vieressä kun äitinsä kaivoi ostoskasseja autosta ja vanhempi lapsista kysyi äidiltään jotain rauhallisella äänellä. Äitinsä lähes kiljui vastaukseksi että "kuule!! Minulla on kädet vähän täynnä kasseja kuten huomaat!! Kuvitteletko että minä voin nyt tehdä jotain??!!". Siinä kävi poikaa sääliksi kun tämä oli viattomasti vain kysynyt äidiltään jotain.
Muttei näissä hetkissä tiedä mitä noissa tilanteissa on takana. En lähde ketään pitämään huonona äitinä yhden kohtauksen takia kun takana voi olla kuinka stressaava päivä ja lapset ovat voineet tosiaan käyttäytyä kuin apinat aiemmin. Lähiaikoina vaan näitä on useammin tullut vastaan
Itsekin olen satunnaisesti nähnyt jäkättäviä äitjeä, ja miettinyt että mikä ihme riivaa. Lapset ovat käyttäytyneet asiallisesti ja rauhallisesti, mutta äiti vaan jäkättää ja valittaa.
Älyttömin juttu mitä itse olen nähnyt, on meidän lähettyvillä asuva nainen ja hänen n. 2-3 vuotias tytär. Tytär on joka ikinen kerta ollut aivan tavallisen nätisti ja äiti useamman kerran suorastaan karjunut lapselle ja aivan tarpeettomasti. Olen siis nähnyt useamman kerran äiti ja tytär parin. Mun omatkin lapset ovat nähneet kyseiset äiti ja tytär parin ja hekin ovat nähneet naisen karjumassa. Omat lapsenikin ovat todenneet, että tämä pikkutyttö on ollut ihan tavallisesti ja nainen on ihan älytön. Kerran oli tilanne, että menin melkein huomauttamaan, mutta valitettavasti mieheni oli mukana ja esti.
Enkä oikein tiedä, kuinka tuollaiseen puuttua? Lapsia käy kovasti sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HIFK:n miesten jääkiekkojoukkueen pelaajista 100% on miehiä, mutta miehistä aika helvetin pieni osa pelaa HIFK:n liigajoukkueessa.
Persut on miesten keskuudessa suosituin puolue. Ei mikään pikkutekijä siis.
Joillain on sellainen "ei ei ei"-asenne. Useasti nuoremmat vanhemmat ovat paljon positiivisempia lapsiaan ja heidän tekemisiään kohtaan ja vanhemmat sitten keskittymät kieltämään ja torumaan. Kärjistettyä, mutta tällaisen havainnon olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Lähiaikoina näitä tapauksia on tullut jokunen vastaan, ei montaa mutta kuitenkin useampi lyhyessä ajassa. Juurikin nalkuttavia äitejä jotka puhuvat kovaan ääneen huonosti käyttäytyneelle lapselle. Hyvä että pitävät kuria, ihmettelen vaan sitä hyvin kovaan ääneen (piilov#@ttumaista) nalkuttamista tilanteessa missä lapsi ei pistä milläänlailla vastaan eli tämä ymmärtää rauhallisempaakin ääntä. Noissa tilanteissa kun lapsikin tuntuu nolostuvan äidin käytöstä julkisella paikalla.
Muistan kuitenkin yhden erikoisen tilanteen parkkipaikalla kun selvästi rauhalliset lapset (6 -10 vuotiaat) odottelivat auton vieressä kun äitinsä kaivoi ostoskasseja autosta ja vanhempi lapsista kysyi äidiltään jotain rauhallisella äänellä. Äitinsä lähes kiljui vastaukseksi että "kuule!! Minulla on kädet vähän täynnä kasseja kuten huomaat!! Kuvitteletko että minä voin nyt tehdä jotain??!!". Siinä kävi poikaa sääliksi kun tämä oli viattomasti vain kysynyt äidiltään jotain.
Muttei näissä hetkissä tiedä mitä noissa tilanteissa on takana. En lähde ketään pitämään huonona äitinä yhden kohtauksen takia kun takana voi olla kuinka stressaava päivä ja lapset ovat voineet tosiaan käyttäytyä kuin apinat aiemmin. Lähiaikoina vaan näitä on useammin tullut vastaan
Juuri se, että ulkopuolinen ei tiedä, millainen se kauppareissu on vaikka ollut. Lapset ovat lapsia ja joskus ne voivat riehua. Äidit ovat ihmisiä ja joskus ne voivat väsyä. Isät voisivat tehdä enemmän ja jakaa sitä vastuuta. Ilmankos Suomi on avioerojen maa, kun äidit joutuvat kantamaan kaiken arjen vastuun.
Tuo äiti voisin olla pahimmillaan minä! Mun lapset kyllä 2 ja 4v. Esim. aamuisin saa koko ajan muistuttaa että nyt pukemaan, onko sukat onko kengät jne jne. Loputtoman väännön jälkeen päästään autolle, jossa lapsi alkaa taas puhua jotakin maailmoja syleileviä asioita, juosta hippaa auton ympäri sisaruksen kanssa tms. Kyllä mä silloin saatan sanoa että mene nyt jo sisään autoon että päästään lähtemään. Isän kanssa asutaan jo erillään, koska hän osallistui vain kun ei keksinyt mitään parempaa (mökkeilyä, vapaaehtoisia työmatkoja ym. ym., ylitöitä jne.). Yritän positiivisen kautta, esim. sairaspäivänä kierrettiin lasten kanssa lääkäreissä ym. 5 tuntia ja kaikki meni hyvin kunnes kun oma auto jo näkyi niin pienempi heittäytyi maahan, ei jaksanut kävellä jne. Itse kuumeessa niin varmaan taas tuli tiuskaistua että koita nyt jaksaa kun auto näkyy jo. Olin kyllä reissun varrella kehunut moneen kertaan miten hyvin ja hienosti molemmat olivat jaksaneet, mutta voi olla että joku osuu (ja osui) viereen juuri tohon tilanteeseen ja jos kuulee vain ton yhden lauseen niin ei se tietenkään hyvältä kuulosta. Ihmisia kuitenkin kaikki ollaan, jokainen tekee virheitä. Jos mokaan niin pyydän kyllä anteeksi lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut on miesten keskuudessa suosituin puolue. Ei mikään pikkutekijä siis.
No eihän ole. Tällä hetkellä se taitaa olla kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri se, että ulkopuolinen ei tiedä, millainen se kauppareissu on vaikka ollut. Lapset ovat lapsia ja joskus ne voivat riehua. Äidit ovat ihmisiä ja joskus ne voivat väsyä. Isät voisivat tehdä enemmän ja jakaa sitä vastuuta. Ilmankos Suomi on avioerojen maa, kun äidit joutuvat kantamaan kaiken arjen vastuun.
Niinpä niin. Äidin huono käytös on lasten ja miesten vika, eli kaikkien muiden paitsi äidin itsensä. Ei yllätä tällä palstalla.