Nalkuttavat lasten äidit julkisilla paikoilla
Olen tänä kesänä useamman kerran törmännyt tällaiseen ilmiöön:
2-3 lasta, ikää 10v kummallakin puolella. Hyväkäytöksisen oloisia, eivät huuda, rauhallinen käytös. Vieressä nuorehko (alle50v) laittautunut äiti, joka jatkuvalla syötöllä nalkuttaa jostain asiasta lapsille todella epämiellyttävään sävyyn. Ovat perheen kanssa siis laatuaikaa ulkona viettämättä.
Jotenkin todella surullista ja samalla huvittavaa, kuinka hyväkäytöksisten lapsien luona on koko lähi-ilmapiirin pilaava "äiti". Minkä takia pitää aikuisen ihmisen purkaa omaa pahaaoloaan lapsiinsa?Sääliksi kävi lapsia, jotka olivat selvästi maassa ja surullisen oloisia. Miksei jo suhteellisen vanhoja lapsia voisi kohdella ystävällisesti ja hyväkäytöksisesti? Eikö se olisi järkevämpää, jotta heistä kasvaisi ystävällisiä ja tasapainoisia ihmisiä?
Ja ei, lapset eivät tosiaan tehneet mitään kummallista. Sain seurattua tilanteita pitempään vierestä. Pelkkä lasten olemassaolo sai "äidin" vetämään kierroksia.
Kommentit (34)
Jos lapsia kaltoinkohdellaan fyysisesti tai psyykkisesti, niin lähtökohtaisesti se on lasun paikka.
Ehkä äidillä on masennus, uupumus, tms. ja ei huomaa väärää käytöstään itse ollenkaan.
Äidin parisuhde on huono, silloin sitä kurjuutta puretaan lapsiin. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä äidillä on masennus, uupumus, tms. ja ei huomaa väärää käytöstään itse ollenkaan.
Jaksaa kuitenkin laittautua?
Kamalaa. Olen nähnyt näitä mammoja myös. Se on vain paha tapa yrittää tehdä itsestään tärkeää. Tällainen äiti pelkää sitä, että lapsi mokailee, ja purkaa stressiään jo etukäteen nalkuttamalla. Nämä äidit ovat itse täysin resistenttejä neuvonnalle, ja ovat vakuuttuneita siitä, että mikään ei sujuisi ilman heidän nalkutustaan. Lapsiparat.
Itse olen muotoillut asian näin: Tykkään pikkuväestä, vaikka olisivat äänekkäitä tai vilkkaita julkisessa tilassa. En tykkää pikkuväen äideistä, jotka nalkuttavat, mäkättävät, määkivät ja hössöttävät siinä ympärillä. Opettelisivat käyttäytymään julkisessa tilassa ja siten näyttäisivät esimerkkiä siitä lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muotoillut asian näin: Tykkään pikkuväestä, vaikka olisivat äänekkäitä tai vilkkaita julkisessa tilassa. En tykkää pikkuväen äideistä, jotka nalkuttavat, mäkättävät, määkivät ja hössöttävät siinä ympärillä. Opettelisivat käyttäytymään julkisessa tilassa ja siten näyttäisivät esimerkkiä siitä lapselleen.
Niin, todettakoon vielä että hyvin harvoin tätä kuulee isiltä tai isovanhemmilta.
Nysvät miehet, jotka antavat puolisonsa käyttäytyä huonosti ovat syvältä. Miehen pitäisi myös osoittaa olevansa vanhempi ja suojella lapsiaan nalkuttavalta äidiltä.
Oltiin Tallink Superstarin alacartessa syömässä viikko sitten.
Paikalle saapui perhe, jossa oli n. 13-14v poika.
Äiti kääkätti koko ajan pojalle, aina kun tämä sanoi jotakin. Poika puhui aika vähän, senkin rauhallisesti matalalla äänellä, mutta aina kun sanoi jotakin, alkoi äiti kaakattaa kantavalla äänellä. Moitti poikaa ja käski olla hiljaa kun muut asiakkaat ovat tulleet nauttimaan ruokailusta. Uhkaili kaikenlaisen jo luvatun perumisella.
Tätä sitten kesti koko aterian ajan.
Ainoa joka häiritsi, oli se räkättävä äiti. Tuntui tosi kurjalta sen pojan puolesta.
Isä oli hiljaa kuin lapatossu ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa kuitenkin laittautua?
Itselläni oli paha työuupumus ja automaattisesti laittauduin kyllä aina töihin lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan toiset kyrpiintyy kun lapsi riehuu julkisella paikalla ja vanhemmat vieressä ei reagoi mitenkään 🤣
Takavuosina näin jopa eräällä äidillä t-paidan, jossa oli teksti "Äiti ei jaksa".
Voiko sitä tehokkaammin alleviivata.
Eräs äiti käyttäytyi noin pienempiä lapsia kohtaan, jotka eivät tehneet mitään väärää.
Naapurit ja leikkipuiston kävijät kuulivat sitä joka päivä. Lastensuojelu otti lapset huostaan.
Rajat pitää olla lapsille, mutta ei turhaa haukkumista ja syyllistämistä.
Äitien käytöksien syitä on varmaan monia, joillakin mielenterveysongelmat, joillakin parisuhde- tai rahaongelmat, joillakin vain geeneissä peritty luonnevika tai heikkohermoisuus, tai ymmärtämättömyys oikeasta vanhemmuudesta.
Joka tapauksessa ulkopuoliset voivat tehdä liiasta huutamisesta ilmoituksen lastensuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Äidin parisuhde on huono, silloin sitä kurjuutta puretaan lapsiin. Valitettavasti.
Mistä sinä sen tiedät? Mistä tiedät, että hänellä edes on parisuhde? Ei kai tuollaista ilonpilaajaa kukaan jaksa pitkään katsella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies teki sillä aikaa? Istui hiljaa tossun alla.
Kuka mies?
Vierailija kirjoitti:
Usein miehet ovat kansalliskonservatiivisesti ajattelevia ja siten vielä autoritaarisempia kasvattajia kuin äidit. Useimmat kasvatusriidat syntyvät siitä, kun mies haluaisi kurittaa ja äiti taas sanoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan toiset kyrpiintyy kun lapsi riehuu julkisella paikalla ja vanhemmat vieressä ei reagoi mitenkään 🤣
Ne on taas sitä toista ääripäätä. Todella yhtä kamalaa. Fiksummat opettavat lapsensa käyttäytymään ihmisten ilmoilla, nujertamatta heitä. On mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein miehet ovat kansalliskonservatiivisesti ajattelevia ja siten vielä autoritaarisempia kasvattajia kuin äidit. Useimmat kasvatusriidat syntyvät siitä, kun mies haluaisi kurittaa ja äiti taas sanoittaa.
Tämä voi nyt tulla yllätyksenä, mutta usein miehet eivät ole "kansalliskonservatiivisesti ajattelevia". Toki heitäkin on, mutta en siitäkään vetäisi yhtäläisyysmerkkejä autoritaariseen kasvatusideaaliin. Tai sitten liikun itse vähän eri kansankerrostuman parissa enkä näe puita metsältä.
Aika hämmentävää, että vielä nykyisinkin on vanhempia joilla on noin huono ymmärrys tunnetaidoista. Ja vielä tekevät sen selväksi julkisesti.