Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 14v hoitaa 2h ajan 7-vuotiasta?

Vierailija
14.08.2022 |

Voiko mielestänne 14v 8.lk hoitaa pari tuntia illassa satunnaisesti 7v lasta?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitamista 7-vuotiaassa on kahden tunnin aikana? Lähinnä kai se seuranpitoa on, ettei sen 7-vuotiaan tarvitse olla yksin.

7v voi keksiä vaikka alkaa leikata leipää tao hedelmää, ideoita ja omatoimisuutta löytyy. Saattaa sattua jotain.

Voi myös olla kiukkupuuskia ja kiukustuessa ei tottele ja voi olla hankala tahallisesti isommalle, kun tämä yrittää huolehtia.

Normaali lapsi, temperamenttia halutessaan kuitenkin on.

Ap

Lapset muuten käyttäytyy ihan eri lailla kun äiti/vanhempi ei ole kotona. 7v voi olla hyvinkin kiltisti, eikä kiusaa isompaa, jos ei ole äitiä jolle kannella toisen tekemisistä.

Vierailija
42/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, oikein hyvin, kun on normaalilla tavalla vastuuntuntoinen 14-vuotias. 7-vuotias on jo niin iso, että seuraahan hän vain tarvitsee ja osaa kertoa jos on jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 14-vuotiaana kesälomalla hoitamassa kolmea alle kouluikäistä, nuorin oli 1-v. 8 h/päivä.

Se oli ennen se. Kasvatussuositukset ovat sittemmin muuttuneet aika paljon.

Kasvatussuositukset tulevat ja menevät ; usein pärjää Ihan hyvin käyttämällä pelkästään maalaisjärkeä.

Riippuu ihmisestä. Joittenkin "maalaisjärki" ei ole järkeä nähnytkään.

Vierailija
44/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin säännöllisesti lapsenvahtina kahdelle alle kouluikäiselle kun olin yläkoulussa, eli 13-16 -vuotiaana. Enpä muista että tuo olisi mitenkään vaikeaa ollut tai tullut mitään ikäviä tilanteita. Kannattaa kyllä nyt miettiä, että onko napanuora ollut liian tiukalla, jos 7-vuotias ei voi olla kahta tuntia vaikka ihan yksinkin...

Vierailija
45/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 14-vuotiaana kesälomalla hoitamassa kolmea alle kouluikäistä, nuorin oli 1-v. 8 h/päivä.

Kasvatussuositukset tulevat ja menevät ; usein pärjää Ihan hyvin käyttämällä pelkästään maalaisjärkeä.

Riippuu ihmisestä. Joittenkin "maalaisjärki" ei ole järkeä nähnytkään.

Ei, vaan joillain ei ole maalaisjärkeä. Jos sitä on, se riittää ihan hyvin. 

Vierailija
46/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi olla seurana, ei 7v sen enempää hoitamista tarvi parille tunnille. Yksinkin pärjäisi.

Olen ihmetellyt kun kaverini ei anna 11- ja 12-vuotiaiden lastensa olla yksin tuntiakaan. Aina pitää olla isä tai mummo paikalla. Kyseessä ihan siis normaalit lapset, mutta ilmeisesti vähän samanlainen hieman hysteerinen kasvatusote on ap:lla? Toki lapset voi myös opettaa siihen avuttomuuteen (7v ei saa/osaa leikata leipää?), nämä samat kaverin lapset kulkivat vaipoissa ekaan kouluvuoteen asti koska se oli kaverini mielestä "helpompaa". Joo, ei olla samaa mieltä kasvatusperiaatteista niin ei niistä usein puhuta :D

Lasta kannattaa oikeasti opettaa ja rohkaista tekemään asioita itsenäisesti, siinä tekee lapselle muuten vain valtavan karhunpalveluksen tulevaisuutta ajatellen.

Vierailija
47/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on oikeesti sääli, jos muka näin on ettei normaali 14v voi muka vahtia 7v sisarustaan PARIN TUNNIN (!) Ajan ilman , että joku kukkahattuhyysääjä-naapuri tekee lasun?!

14v teinin on hyvä harjoitella myös vastuunottoa , ja mikäs sen parempi kuin oma pikkusisarus. Jos tuo 2h on satunnaista, eikä ajoit yöaikaan, en ihan oikeesti näe ongelnaa tässä. Enemmän näen ongelmana sen, kuinka nykyään kasvatetaan tosi uusavuttomuus nuoria, jos kerta edes tuon ikäisiä ei voi jättää ilman aikuisten valvontaa edes pariks tunniksi???

Ja kyllä, itse tuon ikäisenä hoidin välillä naapurin 3-8v lapsia muutaman tunnin viikossa, sain lisätienestiä näin ja naapurit sai kahdenkeskistä parisuhdeaikaa Poissa kotoa

. En näe ongelmaa tuossa.

Nykyään on enemmän ookoo viedä 1v päiväkotiin jopa 10h per päivä viitenä päivänä viikossa, päiväkitiin jossa henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja lapsiryhmät isoja, mutta 14v on hellanlettas niin pieni ettei se pärjää yksin seitsenvuotiaan kanssa paria tuntia, kotona????? Eikö kukaan muu näe, että jokin tässä nykymenossa on aika hassusti...?

N33

Päiväkodissa 18-vuotias vasta valmistunut lähihoitaja voi taas olla vastuussa lapsiryhmästä, mutta 14v ei paria tuntia yhdestä 7-vuotiaasta? Joo neljässä vuodessa tapahtuu paljon kehitystä tuon ikäisillä, mutta silti.

Se pk:n lähihoitaja on koulutettu varhaiskasvatuksen asiantuntija.

Vierailija
48/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi olla seurana, ei 7v sen enempää hoitamista tarvi parille tunnille. Yksinkin pärjäisi.

Olen ihmetellyt kun kaverini ei anna 11- ja 12-vuotiaiden lastensa olla yksin tuntiakaan. Aina pitää olla isä tai mummo paikalla. Kyseessä ihan siis normaalit lapset, mutta ilmeisesti vähän samanlainen hieman hysteerinen kasvatusote on ap:lla? Toki lapset voi myös opettaa siihen avuttomuuteen (7v ei saa/osaa leikata leipää?), nämä samat kaverin lapset kulkivat vaipoissa ekaan kouluvuoteen asti koska se oli kaverini mielestä "helpompaa". Joo, ei olla samaa mieltä kasvatusperiaatteista niin ei niistä usein puhuta :D

Lasta kannattaa oikeasti opettaa ja rohkaista tekemään asioita itsenäisesti, siinä tekee lapselle muuten vain valtavan karhunpalveluksen tulevaisuutta ajatellen.

Täysin samaa mieltä kanssasi muuten, mutta toi vaippa-asia mielestäni osoittaa, ettei kyseessä ole ihan ns normaalit lapset. Vaikka vaipoista ei mitenkään aktiivisesti opeteta lasta eroon, viimeistään siinä 3-4-ikävuoden paikkeilla tulee se hetki, kun lapsi haluaa niistä itse eroon, toisilla jopa aiemmin. Olen tehnyt töitä 30 vuotta lapsiperheiden parissa niin lastenhoitajan, pph:na kuin perhetyöntekijänäkin, ja nähnyt paljon uupuneita äitejä, jotka ei syystä tai toisesta jaksa opettaa lastaan kuivaksi. Kaikki nuo lapset on itse halunneet vaipat pois siinä vaiheessa, kun ovat oppineet tunnistamaan hädän ....

Vierailija
49/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla oli aikoinaan 7-vuotias pikkusisarus perään katsottavana 12-vuotiaana. Eikä ollut mikään ongelma.

Vierailija
50/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18-vuotiasta ei saa jättää toisen alaikäisen vastuulle. Lukekaa lakia.

Mutta kyllä 7-vuotiaan pitäis pärjätä jo ittekseen pari tuntia, joten sinänsä se ei ole 14-vuotiaan vastuulla. Paitsi varmaan lasun mielestä jos joku päättäis ilmon tehä.

Vierailija
51/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla 7-vuotiasta pitää hoitaa tauotta niin että pariksi tunniksikin tarvitaan joku babysitteri?

Onneksi olin 7-vuotias 1970-luvulla jolloin Suomalaisilla oli vielä omat aivot eivätkä juosseet orjallisesti somen parviälyn vajaqqien perässä.

Ekaluokkalaisella oli kaulassa avain jolla pääsi kotiin. Tein läksyt, laitoin voileipää välipalaksi ja sitten naapurissa asuvien luokkakavereiden kanssa viereiseen metsään (mikälie virkistysalue talojen välissä) leikkimään.

Vierailija
52/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla 7-vuotiasta pitää hoitaa tauotta niin että pariksi tunniksikin tarvitaan joku babysitteri?

Onneksi olin 7-vuotias 1970-luvulla jolloin Suomalaisilla oli vielä omat aivot eivätkä juosseet orjallisesti somen parviälyn vajaqqien perässä.

Ekaluokkalaisella oli kaulassa avain jolla pääsi kotiin. Tein läksyt, laitoin voileipää välipalaksi ja sitten naapurissa asuvien luokkakavereiden kanssa viereiseen metsään (mikälie virkistysalue talojen välissä) leikkimään.

Eipä 70-luvulla ollut kännyköitäkään. Tai edes turvaistuimia.

Vierailija
53/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kunhan kumpikin ovat normaaleja ja teini on motivoitunut hommaan.

Vierailija
54/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes sitä "rikkautta" tai "metropolin vetovoimaa"

Pikkusisko jätettiin vaunuihin nukkumaan kaupan ulkopuolelle kun käytiin naapurikorttelin lähikaupassa eikä kenenkään mieleen olisi juolahtanut pitää sitä mitenkään vaarallisena.

Pyöräilykypärä? Ikinä kuullutkaan.

Lapsena nukuin onnellisesti poikittain auton takapenkillä kun ajeltiin mökille tai ajettiin kesällä Ruotsin halki Tanskaan. Turvavyöt tulivat taakse vasta 1980-luvulla.

Vierailija
55/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla olin kaikki iltapäivät yksin kotona (sekä luuhasin pitkin kyliä ulkona) koulun jälkeen tuon ikäisenä, kun vanhemmat olivat töissä.

Vierailija
56/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä edes sitä "rikkautta" tai "metropolin vetovoimaa"

Pikkusisko jätettiin vaunuihin nukkumaan kaupan ulkopuolelle kun käytiin naapurikorttelin lähikaupassa eikä kenenkään mieleen olisi juolahtanut pitää sitä mitenkään vaarallisena.

Pyöräilykypärä? Ikinä kuullutkaan.

Lapsena nukuin onnellisesti poikittain auton takapenkillä kun ajeltiin mökille tai ajettiin kesällä Ruotsin halki Tanskaan. Turvavyöt tulivat taakse vasta 1980-luvulla.

Varmaan jokainen 70-luvun lapsiperhe olisi lastensuojelun hampaissa jos heidät siirrettäisiin aikakoneella nykypäivään. Toinen toistaa pöyristyttävämpiä huolenaiheita ilmenisi ja sosiaalityöntekijät täyttäisivät huostaanottolomakkeita näppäimistö sauhuten.

Vierailija
57/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 13 ja 14 -vuotias, meille otettiin kumpanakin kesänä naapurin pikkupoika hoitoon, se oli siis 7 ja 8 v. silloin.

Käytännössä minä hoidin sen vekaran. Äidille ei tehnyt yhtään vaikeuksia jättää se muksu minun hoiviin, kun lähti omille menoilleen milloin mihinkin. Poikahan oli hoidossa MEILLÄ.

Minä en päässyt koskaan päivällä mihinkään muuten kuin ottamalla sen lapsen mukaan. Se oli just sen ikäinen, ettei ihan itsekseen voinut olla.

Mutta hoitomaksun sai äiti, en minä.

En edes tajunnut asiaa ennen kuin toisena kesänä, kun selvisi, että vekara on taas tulossa meille koko kesäksi. Vanhemmillaan oli sellainen työ, ettei niillä ollut lomaa kesällä, työnsä painottui nimenomaan kesiin.

Sanoin että mullehan se palkka pitää maksaa, mutta hui hai. Ostettiin sitten mulle uudet kengät syksyllä kuulemma niillä rahoilla. Ne olisi ostettu mulle kyllä muutenkin, mutta hyvähän se oli niin sanoa.

Ihan kiva pikkupoika se oli, mutta minä olisin siinä iässä kaivannut kavereitten seuraa ja päästä päivällä uimarannalle ja kylille ja pyöräretkille jne toisten tyttöjen kanssa ja sellaista. Yksi tyttökaverini tuli usein sitten meille mun kanssa olemaan, niin että hänkin sitten tavallaan osallistui lapsenpiikomiseen. Äidillä oli omat hommansa koko ajan, minä olin joutilas kuulemma olemaan sen lapsen kanssa.

Ja kaiketi sitten myös ilmeisesti sopivan ikäinenkin. Ei minulta edes kysytty.

Joten juu, kyllä käy.

Vierailija
58/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, parin vuoden sisällä se 14-vuotias voi olla jo äiti tai isä. Yllättävän moni 16-vuotias tekee nykyäänkin lapsen. 17-vuotias vanhempi ei ole enää edes harvinisuus.

Vierailija
59/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 18-vuotiasta ei saa jättää toisen alaikäisen vastuulle. Lukekaa lakia.

Mutta kyllä 7-vuotiaan pitäis pärjätä jo ittekseen pari tuntia, joten sinänsä se ei ole 14-vuotiaan vastuulla. Paitsi varmaan lasun mielestä jos joku päättäis ilmon tehä.

Alle 18- vuotiaalla voi olla jo lapsi.

Vierailija
60/63 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi jos on normaali lapsi.Itse olin kyllä 14_ vuotiaana kesätöissä hoitamassa kokopäiväisesti kahta lasta, 4 ja 6- vuotiaita ja laitoin aamu ja päiväruoankin heille.Se oli tosin 70-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän